Het is niet eens een voetballer…
Wederom grote ophef in de F1-wereld. Dit keer gaat het een keer niet om iets rond Max Verstappen, maar om Marcin Budkowski. Het kan zomaar dat je nog nooit van deze beste man gehoord hebt, doch hij bekleedde tot voor kort een hoge functie bij de FIA. Marcin was daar namelijk het hoofd van de technische afdeling. Als zodanig had hij inzicht in allerlei gevoelige informatie van de teams. Per slot van rekening moet de FIA alle vindingen van de renstallen goedkeuren.
We schrijven in de verleden tijd, omdat de FIA afgelopen dinsdag een berichtje de wereld instuurde dat Budkowski op wat de Engelsen omschrijven als ‘gardening leave’ gestuurd is, daar hij zijn ontslag ingediend heeft. De FIA wilde teams daarom laten weten dat ze hun technische informatie niet meer naar Budkowski moeten sturen.
Nu er zich weer een raceweekend aangediend heeft, wordt er echter volop gespeculeerd over het hoe en wat van Budkowski’s afscheid bij de FIA. Inmiddels is min of meer naar buiten gekomen dat de techneut van plan is in dienst te treden bij het F1 team van Renault. Volgens zijn contract bij de FIA zou dat al kunnen na een periode van drie maanden.
Renault lijkt hiermee dus een opportunistische doch briljante slag geslagen te hebben, door een technische man binnen te halen die de nodige ins en outs weet over de bolides van álle concurrenten. Maar vanzelfsprekend zijn de andere teams ‘not best pleased’ over deze ontwikkeling. Er zijn zelfs wat impromptu meetings van de F1 Strategy Group ingelast om een en ander te bespreken. Red Bull teambaas Christian Horner heeft zich op niet mis te verstane wijze uitgelaten over het issue:
We will take major issue with that if he does end up in another team. You place an enormous of trust in the role that Marcin has been responsible for. He has been in an extremely privileged position where he has extremely recently been in people’s windtunnels and been looking at intimate details of knowledge of next year’s cars. I think three months’ notice period and for him to then turn up in a competitor team in F1, is entirely inappropriate. I hope that isn’t the case and I am sure it will get discussed quite seriously at the next Strategy Group meeting.
Andere honcho’s zoals Frédéric Vasseur (nu Sauber-baas, voorheen bij Renault), Toto Wolff en Otmar Szafnauer (Force India) zijn het grotendeels eens met Horner. Goed werk dus van Renault, maar of ze daadwerkelijk wegkomen met deze coupe is nog even de vraag.
lincoln zegt
Boos zijn is ook maar een emotie $$ ..
Jochempie zegt
Dat die man kennelijk geen clausule in z’n contract had dat hem verbood binnen drie jaar na zijn vertrek bij de FIA bij een F1 team aan de slag te gaan..
Edge zegt
@jochempie: Volgens Sky heeft dat met de Zwitserse wetgeving te maken, daar is de maximale duur van “gardening leave” vastgesteld op drie maanden.
gregorius zegt
@edge: Ik woon in het land, maar ben geen rechtengeleerde.
Er is gardening leave en non-compete. Gardening leave is een term voor dat je niet meer op je werk hoeft te verschijnen terwijl je nog in je opzeg-termijn zit. 3 maanden is vrij normaal voor een opzeg-termijn in CH.
Non-compete ‘mag’ men tussen werkgever en werknemer opzetten, echter, op het moment je als werknemer in Zwitersland je registreert als werkloos, kom je in een traject waar je van je sociale verzekering een zeeeeer royale uitkereing ontvangt (70-80% van max 130k p.j. tot 400 ‘werkdagen’ (bijna 2 jaar)). Daar staat weer tegenover dat, als het zover komt, de rechter (vaak) zegt dat een non-compete niet boven ‘het weer aan de slag kunnen gaan’ komt.
Het gaat hier dus niet over het Zwitserse recht, maar om het Franse recht. Het is dus de vraag of Frankrijk (Renault) het accepteert dat een Zwitserse (non-EU) oud-werkgever een nieuwe werknemer van een organisatie in Frankrijk gaat aanklagen.
Erik zegt
@Jochempie: dus staat het in zijn contract.
berlinetta zegt
Lijkt op een soort concurrentiebeding dus. Alleen als er in zijn contract staat dat hij na 3 maanden mag gaan en staan waar hij wil, dan hebben de teams weinig poten om op te staan vrees ik.
KUYL zegt
Blijkt toch maar weer, grote sportfederaties die zogenaamd voor professioneel door moeten gaan omdat er miljarden rondgaan in de sport die ze beheren. Blijken in de praktijk gewoon amateuristisch of ronduit incompetent. Over integriteit nog maar te zwijgen.
gove zegt
renault goed bekeken, rest was niet scherp genoeg. kun je gaan huilen dat het niet netjes is maar iedereen had die vent toch in dienst genomen?
poes zegt
Tsja, de FIA is een Frans bolwerk. En de Fransen zijn niet te vertrouwen. Dat blijkt maar weer.
breakingpoint zegt
@poes: en Duitsers allemaal Nazi’s, Spanjaarden lui en Italianen maffia. Nog iets nuttigs te zeggen ook? Iedereen probeert kleine loopholes te vinden, hetzij op gebied van olieverbruik, of vriendjespolitiek met de bandenboer… Oja, alle Nederlanders zijn gierig, en wij Belgen zijn dom. Ciao
poes zegt
@breakingpoint: zoek anders nog even op hoe Prost aan z’n 3e WK-titel gekomen is. Ook toevallig dat Prost nu bij Renault werkt overigens…
Het is vrij simpel: dit is écht een smerige streek. Bijna gelijk aan de spionage zaak van tussen McLaren en Ferrari, pakweg 10 jaar geleden. Wat Horner zegt is gewoon waar, die gast weet ALLES van alle teams m.b.t. de 2018 auto’s.
Silverarrow zegt
@poes: Ferrari International Assistance, Frans bolwerk, reglementen toespitsen op ontwikkeling van Mercedes… ‘T wordt zo langzamerhand moeilijk om een team te vinden dat niet bevoorrecht wordt door de FIA. ‘T is natuurlijk wel een lekker makkelijke zondebok. Ik wed dat Rutte er ook bij betrokken is. En Trump.
Oh ja, en natuurlijk de Russen!
berlinetta zegt
@silverarrow: En de Rabobank.
breakingpoint zegt
@silverarrow: waar ligt mn tinfolie hoedje weer ?
carmasterr zegt
@poes:
Prost reed al bij Renault in de 80’s direct na z’n debuutjaar met McLaren. Mede dankzij hem werd het team een titelkandidaat. Dus dat ie daar nu weer zit is helemaal niet zo toevallig.
poes zegt
@carmasterr: Ik zeg ook niet dat het toevallig is dat hij nu bij Renault zit. Wel dat er zo’n intern geintje wordt uitgehaald met de FIA, waar hij bij betrokken is. De wijze waarop hij na het Suzuka incident de WK-titel in zijn schoot geworpen kreeg was even schandalig.
Verder overigens een fantastisch coureur.
Edge zegt
Het is natuurlijk ook volstrekt kansloos dat deze man slechts drie maanden langs de kant hoeft toe te kijken met alle kennis die hij heeft vergaard. Wettelijk gezien mag die termijn in Zwitserland maximaal drie maanden bedragen, maar het is onbegrijpelijk dat de FIA iemand met zo’n machtspositie niet via een buitenlandse dochteronderneming aanneemt.
mashell zegt
@edge: je zou denken dat de FIA met haar hoofdkantoor in Frankrijk juist heel bewust voor het Zwitsers recht gekozen moet hebben.
gitaarknul zegt
Je zou toch zeggen dat hij een geheimhoudingsplicht heeft getekend vanuit de fia in zijn positie? Hoe zit dat als zijn contract afgelopen is? Zat dat erbij in of is dat losstaand?
berlinetta zegt
@gitaarknul: In het Nederlandse arbeidsrecht is het meestal zo dat je een concurrentiebeding en een geheimhoudingsbeding erin hebt staan. Deze werken naast elkaar. Zo’n concurrentiebeding is beperkt in tijd en werkgebied en zo’n geheimhoudingsbeding kan altijd van kracht blijven. Het probleem met het geheimhoudingsbeding is echter dat het erg lastig te controleren is of iemand zich er daadwerkelijk aan houdt.
Maar goed, hoe het in het contract in deze zaak is geregeld weet ik niet. Schijnbaar is Zwitsers recht van toepassing en daar heb ik geen Zwitserse kaas van gegeten.
goodolddays zegt
Vind dat ze nog gelijk hebben ook, dit is gewoon duidelijk gevoelige informatie die je onder vertrouwen van protocolen hebt vrijgegeven en waar een concurrent dus blijkbaar maar zo mee aan de haal kan gaan.
koen23 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
Drie maanden tuinieren zonder papieren? Waar maken die teams zich druk om? Na een weekend tuinieren weet ik op maandag zelfs mijn paswoord al niet meer.
jaapiyo zegt
@mashell: dat heb je met die linkse hobbies. Gaat de productiviteit van omlaag.
Orichy zegt
@jaapiyo: Hoezo linkse hobbies, als je rechts bent?
Orichy zegt
Het is heel slim van Renault, maar het voelt voor de rest van de teams als verraad, van de bovenste plank. Natuurlijk wordt het achteraf lastig te bewijzen, wat deze man allemaal door gaat spelen en wat hij meeneemt uit zijn verleden, als werknemer.
Wat wel spreekt is, dat hij al verdachte is, voordat hij überhaupt iets gedaan heeft, dat heet de schijn tegen hebben en dat schaad ook je eigen imago en dat zou je eigenlijk niet moeten willen.
Maar ja, geld maakt een hoop “goed”.
BaRa zegt
@jaapiyo: in deze context is het coup, niet coupe.