Nope, het gaat niet om de turbo’s. Nu even niet.
Zoals reeds aangekondigd bouwt Ford slechts 250 exemplaren van de nieuwe GT per jaar. Valt iets voor te zeggen, want met een (Nederlandse) prijs van zo’n 550.000 euro zal de supercar geen veel geziene kar worden op de parkeerplaats van de lokale Ap. Alhoewel…
Volgens The Blue Oval hebben intussen al 7.000 mensen te kennen gegeven dat ze zo’n GT wel serieus zien zitten. Beetje zuur, want als dat aantal klopt zullen de Amerikanen -op basis van de huidige productieplanning- hun supersporter maar liefst 28 jaar moeten bouwen. Nee, dat gaat niet gebeuren, maar het geeft wel aan hoe populair de Amerikaanse supercar nu al is.
Dan nog effe over de link met de Ferrari F40. Daarvan zouden aanvankelijk 400 stuks worden gebouwd, maar vanwege de gigantische vraag naar misschien wel de meest brute street legal Ferrari ooit rolden er uiteindelijk 1.311 exemplaren de fabriek in Maranello uit. En reken maar dat de meeste kopers veel meer hebben betaald voor hun F40 dan de 400.000 USD die officieel als prijs werd gecommuniceerd.
Lang verhaal kort: de kans dat de prijzen van de Ford GT eveneens over de kop zullen gaan en dat Ford de productieaantallen alsnog opschroeft, lijkt aardig reëel. Overigens krijgt de supercar een twinturbo 3.5-liter V6 EcoBoost, à 600 pk.
norge zegt
een handtasje met een sportwagen vergelijken…schaam je..
willeme zegt
@norge: @mauritsh vergelijkt de auto’s niet met elkaar, maar de (te verwachten) verkopen en prijsstijgingen. Absoluut een valide punt, mijn inziens. Niets om zich voor te schamen.
Daarbij is de link tussen de Ford GT en Ferrari er wel degelijk. De eerste Ford GT kwam er als wraak op Ferrari omdat de overname op het laatst door Enzo Ferrari werd tegen gehouden. Cirkeltje weer rond.
Zowel de F40 als de nieuwe Ford GT zijn geen ‘handtasjes’. Pas als jij een van beide in een keurige drift op Parabolica kunt ronden, mag je dat zeggen ;-).
Author zegt
@willeme: blijft zonde dat ik wel maar één plusje tegelijk kan geven…
pluiske666 zegt
@willeme: ben het met norge eens. De GT is mooi, maar wel de tweede “retro” uitvoering. Ik verwacht geen iconische status voor deze GT. Wel mooi, maar niet F40 bijzonder.
fiestafeest zegt
@pluiske666: retro?? enkel de naam is retro en een iconische status kan hij mischien krijgen op de 24/u van le mans verder vindt ik het toch wel heel tof dat ford het aan durft met een v6 ecoboost ik wil er een…..
pluiske666 zegt
@fiestafeest: niet retro? Knijp eens met je ogen? Dan zie jij het ook ;-)
willeme zegt
@pluiske666: écht retro kan ik de tweede generatie Ford GT niet noemen. De eerste Ford GT was inderdaad een retro kopie van het origineel. Geen probleem: want het is eem schitterende auto.
Met name de achterkant is enorm anders dan welke auto dan ook. Alleen het vooraanzicht vertoont wat overeenkomsten, maar niet voldoende om het een retrodesign te noemen, mijn inziens. De F40 is een iconische auto, de GT moet zich niet bewijzen. Maar de heren van Ford kennende, zullen ze er wel iets heel erg speciaals van gemaakt hebben!
gitaarknul zegt
@norge: “handtasje” is een nogal lullige benaming voor een F40…
noreplacementfordisplacement zegt
@norge: Houdt jij de ferarri maar, terwijl ik rondjes om je heen drift in mijn ford GT.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@noreplacementfordisplacement: je doet je profielnaam niet echt eer aan
suzikubelona zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: noreplecementFORDisplacement niet goed genoeg?
viezefreddyw zegt
Maar de Fors GT zal nooit zo’n icoon worden als de F40 nu is en zal blijven. Ik kies de F40!
wildewesten zegt
Ford probeert toch juist kopers te vinden die de auto niet direct door willen verkopen?
kingdante zegt
Snap wel dat er 7000 gegadigden zijn. 28 jaar zou wat zijn, haha
subaru555 zegt
Tsja, lijkt op elkaar omdat er meer vraag dan aanbod is, beetje simpel toch? Dacht dat er een betoog zou komen met vernieuwend gebruik turbo’s/kleine cilinderinhoud van beide auto’s
rikkon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Donstil zegt
Behalve de vraag staat er eigenlijk helemaal niets in de tekst waarom de Ford GT de F40 van nu is.
sportevo zegt
@Donstil: goed lezen. De F40 was een limited edition van 400 stuks maar door de grote vraag heeft Ferrari er uiteindelijk ruim 1300 gebouwd.Waarschijnlijk gaat dit bij de GT nu ook gebeuren. Vandaar de link..
lincoln zegt
De Ford GT is wat Ferrari nu had moeten zijn ..
svdv zegt
@lincoln: alleen dan met ongeblazen V8 uit de 458 speciale!
cadrez zegt
Oftewel. Waarom de Ferrari F40 de Ford GT van vroeger was.
redbee5 zegt
Ben benieuwd hoe dat gaat in de kroeg. Wat rij jij? “Een ford” ah oke.”Maar durf te wedden dat hij sneller is dan jou BMW” Kan je leuke weddenschappen mee sluiten.
E550 zegt
@redbee5: dan jouw BMW 114, 316 of 520d? Dat is immers 90% van het Nederlandse BMW wagenpark.
rufctr01 zegt
Ik zie deze nog niet dezelfde status krijgen. Dit is net zoiets als een R8 met een 911 vergelijken.
MaartenD zegt
Een Ford GT in een adem noemen met een icoon als een F40…..niveau gaat hier duidelijk flink omlaag
willeme zegt
@maarten020: Ken je klassiekers: http://www.gt40spf.com/gt40-history.aspx
De 2004 Ford GT heeft ook een aardige indruk achtergelaten:
http://www.evo.co.uk/ford/fusion/13406/a-z-supercars-ford-gt
Dus het heeft er alle schijn van dat ook deze Ford GT weer een bijzonder pareljte gaat worden!
C6_R zegt
@maarten020: De Ford GT heeft de iconische 24 uren van Le Mans gewonnen. Vier keer! Achter elkaar… Wat heeft dat handtasje van Ferrari gepresteerd?
karaya zegt
@C6_R:
Ferrari won zeven keer.
En dat Ford won van Ferrari lijkt me niet zo vreemd, veel groter budget en bovenal een veel grotere motor.
lekbak zegt
@karaya: die grotere motor had Ferrari ook kunnen (moeten, als ze hadden willen winnen) bouwen… En je hebt het nu over het merk Ferrari versus het model de gt40. Dan vind ik de prestatie van de ford toch knapper!
MaartenD zegt
@C6_R: Zo ken ik er ook nog wel een paar, je hebt het nu over de originele GT40 en niet die marketingprojectjes Ford GT en deze Ford GT die volgden.. De ’04 Ford GT heeft alleen het kampioenschap tankstation bezoek gewonnen… ;-)
murica zegt
Denk dat ik toch de Ford kies boven de Ferrari. Jullie zullen me raar vinden maar smaken verschillen :) Btw, de F40 is wel een prachtige auto.
viezefreddyw zegt
@murica: Het zal iets met je naam te maken hebben..
murica zegt
@viezefreddyw: Uh, nee niet dit keer. Ik vind ’t gewoon een mooiere auto.
murica zegt
@murica: Ja, mooiere. Ik weet niet hoe ik anders moet zeggen.
koeckenbacker zegt
Die achterkant van die ford… :(
gemiste kans in mijn ogen.
Maar aan de andere kant. De F40 is heiligdom, dat wist iedereen toen. Die ford ziet eruit als iedere andere sportwagen eruit kan zien. Dat kan men van DE Ferrari van toen nu nog steeds niet zeggen.
bietje zegt
Een facelift van een moderne interpretatie van de GT40 klassieker zal nooit de iconische, one-of-a-kind klasse van de F40 maar kunnen evenaren. Niet dat ik de GT geen knappe auto vindt, maar ik vind dat je eerder de originele GT40 en F40 qua status in hetzelfde vakje kunt plaatsen.
Dutchdriftking zegt
Ik vind beiden geniaal gaaf. Ook een overeenkomst toch?
willeme zegt
@dutchdriftking: Jammer dat ik maar één plusje kan geven.
Het zijn beide waanzinnige showcases van technologisch kunnen. De F40 was in zijn tijd formidabel en heeft nog steeds een enorme iconische status. De nieuwe Ford GT kun je daar niet mee vergelijken. Eigenlijk is de Ford een veel knappere prestatie, als je kijkt naar de eisen waaraan een moderne auto tegenwoordig moet voldoen.
Je hebt gelijk @dutchdriftking: beide auto’s zijn enorm geniaal gaaf!
theyoungsaablover zegt
Toch liever de gt, ik vind nogsteeds dat alleen een volvo vierkant mag zijn
shicomm zegt
De ferrari is een terecht icoon , de ford wil dat dolgraag (weer) zijn maar faalt jammerlijk imho omdat de V8 is verwijderd…
De reboot van de GT ziet er wederom schitterend uit maar waarom moet dat ding nu een ‘groener’ imago krijgen ?
Nodig is het niet aangezien ford over de hele range van het merk meer dan genoeg modellen heeft die de gemiddelde uitstoot omlaag brengen…