Geniet nog even van de rust. De files worden straks langer dan ooit.
Het is momenteel rustig op de Nederlandse wegen. Extreem rustig. Dit heeft alles te maken met de coronacrisis. Een groot deel van de bevolking werkt (deels) vanuit huis. Lekker doorrijden voor de mensen die nog wél naar het werk moeten.
Deze periode van totale rust op de wegen is het tegenovergestelde van wat we eerst zagen. Er sneuvelden records, de filezwaarte nam toe en het werd drukker en drukker op de Nederlandse wegen. Als de coronacrisis straks achter de rug is, is er een dikke kans dat de files langer dan ooit gaan worden.
In het Verenigd Koninkrijk heeft AutoTrader een onderzoek uitgevoerd onder 3.000 consumenten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat mensen straks na de crisis sneller een eigen auto willen. Door het virus kijken mensen anders naar het openbaar vervoer. Bovendien is er een kans dat er zaken blijvend gaan veranderen in het OV.
Het OV staat voor een enorme uitdaging. Om hier in Nederland die 1.5 meter afstand te kunnen garanderen moeten er veranderingen gaan plaatsvinden. Dit, terwijl de treinen tijdens de spits op een doordeweekse dag al behoorlijk vol zaten.
De kans is ook dat hier in Nederland veel mensen voor een eigen auto gaan shoppen. De kosten voor het openbaar vervoer liggen hoog en het hebben van een klein autootje kan een betaalbaar alternatief zijn. En zo kun je er donder op zeggen dat de files straks langer dan ooit worden. Krijgt die linkerbeen van je ook weer eens wat gezonde beweging. Tenzij je een automaat hebt natuurlijk. (via AMonline)
Foto: @larsmolema12345 via Autojunk
pielemuis zegt
Wat een onzin, Mensen die met het OV gaan zijn die ranzige bende gewend, die zijn niet bang voor een beetje corona.
deeberton zegt
?
pindakoning zegt
@pielemuis: Paupers zijn het!1!!1
Joris24 zegt
Ik verwacht het tegendeel. Binnen mijn werkveld / werkgever (beide dus) komen steeds meer mensen tot de conclusie dat thuis werken eigenlijk best goed werkt. Dus thuiswerken zal een vlucht nemen. Daarnaast is ook thuis bezorgen van boodschappen ongekend populair, dat zal tenminste ten dele na de crisis zo blijven –> minder boodschappenmoeders op de weg.
z3urp13t zegt
Volgens mij ook, veel mensen hebben de smaak te pakken. Uit onderzoek blijkt dat mensen na de lockdown 2 tot 3 dagen per week willen telewerken en de werkgevers staan daar niet huiverachtig tegenover. Wat zeker is dat er veel zal veranderen.
hiostu zegt
Ik hoop het van harte. Ik vrees alleen dat dit gedrag binnen 2 maanden weer helemaal eruit is en dat mensen weer net zo veel op kantoor zitten als voorheen. Voor veel mensen heeft het thuiswerken een hele negatieve smaak, maar dat komt ook omdat die moeten balanceren tussen werk en kinderen die thuis zitten, die beseffen zich misschien nog niet dat thuiswerken zonder kinderen heel anders is.
donjunior zegt
Dat kunnen ze dan vanaf 11 mei zelf gaan ondervinden.. dan gaan de opvang en de scholen (deels) weer open.
rolov zegt
@Joris24: il denk het ook. Iedereen gaat heel anders denken. Op mijn werk ook. Iedereen die thuis werk kan meer werk verzetten dan op werk waar ze toch afgeleid worden. Voor mezelf is het niet handig maar voor veel andere collega’s is het een uitkomst. Zelf de grootste tegenstander bij ons werkt nu 2 dagen thuis en vind het prima .
rickthestig zegt
@Joris24: Ik denk dat het meevalt. Door de crisis zullen helaas ook veel mensen hun baan verliezen. De kostprijs per maand voor een Alto, cuore o.i.d. zijn lager dan een OV-abonnement.
Fr13ndlyGh0st zegt
Snap de redenatie wel, maar het zal denk ik allemaal wel loslopen. Volgens mij zijn de volle treinen vooral naar de Nederlandse werk-hotspots (Zuidas, Utrecht, Rotterdam etc.), waar veel te weinig parkeergelegenheid is. Dus mochten mensen een auto gaan kopen om het OV te vermijden, dan nog kunnen ze niet met de auto naar het werk, simpelweg omdat daar geen parkeerplek beschikbaar is. Bij mij op kantoor is dit ook zo (Zuidas), een stuk of 3500-4000 mensen werkzaam in het gebouw en een paar honderd parkeerplekken beschikbaar.
Dan heb je ook nog eens de mensen die het niet kunnen betalen om met een auto het woon-werk verkeer te doen, en/of die gedwongen zijn de door het werk verstrekte OV-kaart te gebruiken hiervoor.
Volgens mij is het OV voor veel mensen geen keus, maar een onvermijdelijk kwaad. Voor mij in ieder geval wel.
harrie zegt
Ach dat zal wel gecompenseerd worden door hard oplopende werkloosheid, plus werkgevers die inzien dat meer thuiswerken en videocallen best goed kan werken.
sr20det zegt
Daarom rij ik lekker automaat. Die files maken me niet zoveel uit, dan maar wat eerder van huis.
Henk_he zegt
Treinreizen is in het Verenigd Koninkrijk extreem duur en niet te vergelijken met Nederland.
Ter illustratie: Londen – Manchester kost 100 pond. Zelfde afstand: Maastricht – Groningen kost 27 euro.
Dit onderzoek kun je dus niet 1 op 1 op Nederland toepassen.
Rudy zegt
En dat terwijl de treinen in Nederland al stevig aan de prijs zijn imo. Enkelste Amsterdam > Maastricht kost €27, ga je met een gezin volwassenen ben je dus 27*4*2 = €216 kwijt!
Henk_he zegt
Maak diezelfde reisafstand in Engeland en je bent dus €400+ kwijt.
Ik vind je voorbeeld wel wat vergezocht. Hoe vaak reist men met 4 volwassenen? In de meeste auto’s in de files in de spits zit maar 1 persoon en geen 4. Vergelijken is prima, maar wel appels met appels vergelijken. (en vergeet evt parkeerkosten niet).
Overigens kun je met ’n beetje Googlen altijd wel ergens een 40% korting voucher regelen, of meereizen met iemand met ’n abo geeft ook 40% korting.
mashell zegt
Maar voor zo’n uitje zijn er de kruidvat of albertheijn treinkaartjes.
eklasse zegt
@Rudy: haha, oja: Als iets eigenlijk helemaal niet zo duur is kun je altijd nog de ‘factor 4, want gezin’ inzetten.
Lijkt wel zo’n Efteling klager.
rolov zegt
@Rudy: Breda Amsterdam retour is ook 50 euro. Knettergek. Wil ik met 4 personen een dagje naar Amsterdam ben je 200 kwijt. Dan ga je toch met de auto?
schuimbekje3 zegt
In de UK woont bijna niemand zo ver weg van zijn werk. 95% van mijn britse collegas woont binnen 25km van zijn werk en binnen 3km van een pub. Dat kan ook gewoon omdat huizen in de UK een stuk betaalbaarder zijn dan hier. Hier kun je geen hypotheek krijgen als je geen ambtenaar bent of in vast dienstverband en kost een rijtjeshuis nieuwbouw al snel 400.000 euro. De meeste van mijn engelse collegas komt met de motor naar het werk. Lekker makkelijk “filteren” (tussen de files door op een manier, legaal, waar de gemiddelde bromsnor in nederland een EMG voor zou geven) en ze zijn al snel binnen 30 min op het werk. Met de auto van MK naar centrum London kost me al snel 70min (53M). Met de motor over de M1 minder dan 40.(moet soms ook naar Birm en dat ligt ongeveer in het midden. Overigens met north is dat 17 euro retourtje. Vergelijkbaar afstand in NL is utrecht eindhoven wst 31 euro op en neer is. Ov in NL is dus 2x zo duur in mijn beleving.
mashell zegt
“Om hier in Nederland die 1.5 meter afstand te kunnen garanderen moeten er veranderingen gaan plaatsvinden.”
Of we doen het anders, we schrappen gewoon de 1,5 meter regel. Die 1,5 meter regel is het meest maatschappij ontwrichtend en is daarom dus de meest wenselijke om te schrappen. We zouden dringend moeten onderzoeken of deze maatregel wel voldoende oplevert.
kle500 zegt
@mashell: Wat is het alternatief?
tge2 zegt
@kle500: Gewoon doen wat je altijd doet. In december was dat virus al volop hier en toen zaten we ook gewoon hutjemutje in de trein zonder grote gevolgen.
goodvibrations zegt
@tge2: dit meen je toch niet serieus hoop ik?
tge2 zegt
@goodvibrations: En of ik dat meen. Dit virus was hier al lang en breed voordat de paniek hier uitbrak.
mashell zegt
Gewoon de andere maatregelen. We hebben nu een stapeling van maatregelen. Samenvatting: Nummer 1: geen grote groepen mensen dicht op elkaar (geen cafe’s, restaurants, bioscopen, etc. sportdingen, volle kerkdiensten etc.) zeer effectief want de problemen kwamen hoofdzakelijk door carnaval en après-ski, oftewel stampvolle dampende cafe’s. 2: blijf thuis! Zeer effectief maar geen maatregel met een eeuwige houdbaarheid, de mensen worden gek. 3: samenscholingen van meer dan 3 personen verboden. 4: geen contact beroepen uitoefenen (kappers etc.). 5: houdt anderhalve meter afstand tot iemand die niet je huisgenoot is. 6. de scholen sluiten, de maatregel die niet nodig was maar voor de gemoedsrust van de mensen is ingevoerd.
Je kunt je afvragen of als iedereen thuis blijft en toch al niet op een kluitje gaat zitten of het dan wel zo veel toevoegt om die anderhalve meter afstand zo strikt aan te houden en daar zelfs op te lopen handhaven. Als we maatregelen gaan opheffen dan is het logisch om dat in stappen in omgekeerde volgorde te doen.
Ik zou graag zien dat het gedram over de “anderhalvemetermaatschappij” ophoudt, moeten we niet willen, dat staat elke normalisering in de weg. Dan maar gewoon weer deodorant gebruiken…
mwti zegt
@mashell: Corona bestaat niet, het is allemaal verzonnen. De economie moest stuk voor een hoger doel.
timmmehhhh zegt
@mashell: als iedereen tegelijk ziek is zal het wel rustig zijn op de weg. De ziekenhuizen daarentegen..
mashell zegt
Dat is dus wat ik beweer, dat de 1,5 meter regel amper wat doet tegen de verspreiding van het virus. Geen groepen mensen dicht op elkaar en zoveel mogelijk thuis blijven zijn veel effectiever.
Bovendien moeten we ook naar de langere termijn kijken. Zonder functionerende maatschappij hebben we ook geen leven. We kunnen we streven naar heel rustige IC’s, maar dan zijn we failliet voordat het vaccin er is. Rutte heeft een moeilijk besluit moeten nemen om de maatregelen in te voeren, maar de besluiten over hoe nu verder en wanneer heft hij welke maatregelen op (bij te vroeg heb je doden op je geweten, bij te laat ben je een dicator die de bevolking onderdrukt en het land financieel ruïneert) zijn nog vele malen moeilijker.
tge2 zegt
@mashell: Die ziekenhuizen hadden allemaal al lang en breed overbelast moeten zijn aangezien we tijdens de ruime twee maanden (en wellicht al veel langere) onzichtbare aanwezigheid van dat virus gewoon deden wat we altijd deden.
frank2b zegt
We gaan allemaal lekker thuiswerken in de toekomst.
Met of zonder baan …..
bernoulli zegt
De files naar het UWV misschien ja.
SvenskaAeroplanAB zegt
@bernoulli: hahaha. Scherp…
clarkson zegt
Onzin dat we allemaal vanuit huis gaan werken. De behoefte om de deur uit te gaan zal groter worden dan ooit. Kijk als voorbeeld naar China, daar produceren ze als een gek auto’s omdat ze ook een daling verwachten met het OV.
emping zegt
@clarkson: dat komt omdat de mensen daar nu eindelijk wel geld hebben/lenen om een auto te halen en voorheen niet.
Henk_he zegt
Ja want China kun je qua OV dekking vergelijken met Nederland… Oh, wacht.
Rick-dos zegt
Lekker kortzichtig. Dan vermijd je geïnfecteerd te raken in het OV en dan kom je op kantoor aan. Net alsof dat geen brandhaard kan zijn.
Los van dat denk ik dat, als deze crisis voorbij is, we in een hele andere samenleving leven dan voor de crisis. Niet alleen werknemers zijn voordelen van thuiswerken maar ook werkgevers. Werkgevers kunnen aan kantoorruimte veel geld besparen. Ook de overheid zal meer gaan stimuleren om thuis te werken. Feitelijk is dit één grote maatschappelijke testcase waar we als maatschappij onder normale omstandigheden niet aan durfden. Best wel interessant eigenlijk.
tge2 zegt
@Rick-dos: Werkgevers zien interessante opties om thuiswerk door goedkopere krachten uit het oostblok te laten doen, vrees ik een beetje. Je ziet dat in delen van de IT branche ook gebeuren, alles wordt uitbesteed aan een lageloon land. Met baantjes die thuis gedaan worden kan veel bespaard worden.
Rick-dos zegt
@tge2 Binnen de IT branche is het al jaren de norm om bijvoorbeeld goedkope krachten uit India in te huren. Denk niet dat het aannemen van mensen uit het Oostblok door het virus komt. Komt eerder door het feit dat ze al jaren met tekorten kampen en geen geschikte mensen in Nederland kunnen vinden.
mashell zegt
Precies. Ik kan de Roemenen (die zijn veel beter dan die uit India) vanuit thuis eigenlijk net zo goed vertellen wat ze moeten doen dan dat ik dat vanaf kantoor kan, ik denk niet eens dat ze het doorhebben en al helemaal niet kan schelen waar ik zit.
baklava zegt
In mijn kantoor waar rond de 3000 mensen werken, mogen straks nog maar 500 mensen aanwezig zijn. Ik denk dat bij wel meer werkgevers thuiswerken de norm wordt. Files zijn een ding van het verleden.
potver7 zegt
Veel mensen die nu met het OV reizen hebben óf thuis, óf bij het werk geen ruimte (en/of geld) om een auto te parkeren. Er zijn er ook zat die niet eens een rijbewijs hebben… Ik denk dat het dus wel los zal lopen.
spence zegt
In de arbeidersbusjes die naar de werven gaan zitten van 2 tot 8 personen. Als die straks allemaal individueel naar hun werven moeten gaan, geeft dat een behoorlijke verhoging van het verkeer.
Pogingen met een plexiplaat tussen de inzittenden (zoals bij sommige bakker) is niet echt positief door de politie ontvangen.
soes750 zegt
Er is in Nederland toch ook al onderzoek naar gedaan. Men schatte in dat de filedruk pas tegen 2025 gelijk is aan voor dit virus.
eenhuismanauto zegt
Ziet niemand die McLaren??
rolov zegt
@eenhuismanauto: wat is daarmee?
larsmolema12345 zegt
Jawel, die foto heb ik gemaakt ;)
RiKe zegt
Wat een paniekzaaiers zeg, het kan ook gemakkelijk zo zijn dat veel meer mensen thuis gaan werken
dare2think zegt
Er is weer een argument bij om niet voor het OV te kiezen…
Een viruswerend stuk blik (zowel naar binnen als naar buiten) blijkt toch maar weer beter..
JanJansen zegt
Persoonlijk ga ik meer motor rijden. Zo dat is er uit. Sorry voor de scheldwoorden.
mwti zegt
OV mensen zijn dom kudde volk.
potver7 zegt
@mwti: en wat ben jij dan?
enjoypunani zegt
Hij schijnt buschauffeur te zijn…
tge2 zegt
De files zijn nu al langer door de irritante inhalende 101km/u treintjes.