Voor ons dan.
Begin dit jaar mochten we ineens genieten van de Ferrari F8 Tributo: de totaal niet lang verwachte opvolger van de 488 GTB. Waarom we dat zeggen is omdat de auto een jaar eerder kwam dan logisch zou zijn. Tussen de 458 Italia en 488 GTB zat immers zes jaar, tussen de 488 en F8 slechts vier. Sterker nog: als je even vergeet dat de 488 GTB een compleet andere motor heeft, is het kort door de bocht een doorontwikkeling van de 458 en zit Ferrari al 10 jaar voort te borduren op één model. Dat is open voor discussie, maar de snelle wissel van 488 naar F8 heeft een reden: nieuwe strategie.
Ferrari wil namelijk in de toekomst vijf jaar tussen modelwissels zetten, zo meldt CEO voor Azië en Midden-Oosten Dieter Knechtel tegenoverMotoring. Dat klinkt als een vreemd iets om te plannen, maar regelmaat is altijd lekker. Bovendien is de reden die Ferrari ervoor geeft heel logisch. De 488 GTB was met zijn 670 pk en nette prestaties helemaal geen slechte zet, maar McLaren veranderde die norm vrij snel met de 720S (720 pk). Ferrari hikt daar nu pas achteraan met de F8 (ook 720 pk), terwijl McLaren waarschijnlijk ergens middenin diens levenscyclus met een nóg sterker model komt. Om te voorkomen dat er steeds te lang achter de feiten aan gelopen wordt, komen er sneller nieuwe Ferrari’s. Een basislesje ‘hoe werkt vooruitgang’.
Het modellenoffensief van Ferrari gaat sowieso groeien. Niet alleen krijgen we voor het eerst het topmodel van Ferrari in Spider-vorm, ook staat er een SUV op de planning onder de (code)naam Purosangue. Onder meer.
Image-credit: F8 Tributo in het grijs, via Autojunk.
autodrome zegt
Een opgerekte en overgestyleerde Opel Tigra! ……
bobje zegt
@autodrome: http://www.hansanders.nl. Dan snap je tenminste waarom je slecht ziet ????
autodrome zegt
@bobje: dat je het niet ziet, Hans is het met me eens…
rhellema zegt
@autodrome: dat vond je vrouw niet leuk zeker dat je haar zo noemde?
autodrome zegt
@rhellema: heb geen vrouwen, heb een roede aan prachtige vriendinnen waar ik.ehtbleuk.mee heb …Doe niet aan die geringde onzin, binding voor het leven, voorafgegaan door een geforceerde prins en princes ceremonie … Doe mij maar een Tigra
stationcar zegt
@autodrome:
Zit je lekker stoer te doen, met je roede vriendinnen?
Hoe oud was je ook alweer? 13? ?
autodrome zegt
@stationcar: Je mag in dit land gewoon ‘vriendinnen’ hebben of denk jij van niet. Of ik proef ik wat verzuring cq jaloezie in jou bericht? Mag hoor, ik knijp mezelf ook elke dag in mn handen …
kenner zegt
@autodrome: klopt! Maar de voorkant heeft ook iets weg van een 406 Coupe
autodrome zegt
@kenner: Wij zien het gelukkig ….
MaartenD zegt
En dit zorgt er weer voor de de waarde van “nieuwe” Ferrari’s alleen maar zal dalen
hotze zegt
@maarten020: je moet een Ferrari ook kopen om in te rijden, niet als beleggingsobject.
hotze zegt
@maarten020: je moet een Ferrari ook kopen om in te rijden en niet als beleggingsobject zien.
lekkaah zegt
Altijd grappig die Italianen, decennia het rijk alleen, 1x concurrentie en complete chaos daar
dondeboer zegt
@lekkaah: complete chaos is het handelsmerk van Italianen. Maar af en toe levert die chaos briljante pareltjes op, dus wat mij betreft mogen ze er een bende van blijven maken.
karaya zegt
@lekkaah: Aan de verkoopcijfers te zien is er weinig sprake van concurrentie.
jaapiyo zegt
@lekkaah: welke concurrentie?
't Peugje zegt
@jaapiyo: Ik vermoed de 720s zoals in het stuk tekst beschreven wordt.
hotze zegt
@straatzakelijk: Ferrari moet McLaren toch niet als concurrent beschouwen.
vroaaaaaaaaaar zegt
Snap de redenering in de eerste alinea niet helemaal. Feitelijk is de 488 dus een facelift van de 458 met een anders motor. En zoals wel vaker, gaat de facelift minder lang mee dan de versie ervoor. Dus meer dan logisch dat 4 jaar na de 488 de F8 al kwam.
lacker zegt
James May kocht de 458, net voordat de 488 uitkwam. Clarkson roemde de 488 dat die op alle punten superieur is tov de 458. Het moet een van de beste auto’s ooit zijn. Ik ben benieuwd wat zijn reactie zal zijn over de F8!
drf76 zegt
@lacker: Dat ligt er aan of James May een 488 of een F8 koopt, zijn keuze zal dan afgebrand worden. Zo werkt comedy nou eenmaal.
lacker zegt
@drf76: klopt :-)
mashell zegt
@lacker: waarom hecht je waarde aan de mening van een komiek (die de rol van zuurpruim speelt) over een auto? Hij is de Britse Johan Derksen.
lacker zegt
@mashell: Hij heeft toch best wat credits opgebouwd in de autowereld. Dat vindt jij toch ook? Hij praat al over auto’s sinds de jaren ’80. Even voor de leuk: https://youtu.be/r-X222bpiFw
larsyboy1997 zegt
@lacker: het verschil tussen de 488 GTB en Pista is dat de Pista het blok heeft uit de 488 Challenge, dus vermoed dat dit blok nu ook in de F8 zit. Dit heeft zowat geen turbolag en voelt als natuurlijk aangezogen. Verder wat updates met active stability etc. De V8 TT uit de 488 is niet voor niks 3x op rij motor van het jaar en zelfs engine of the decade.
lacker zegt
@larsyboy1997: Thx!
Dutchdriftking zegt
Willen jullie meer, of minder Ferrari’s?
lambowambo zegt
Het zegt best wat over wat McLaren in die korte tijd bereikt heeft als speler op de markt als Ferrari de strategie gaat aanpassen.
maferick74 zegt
Wat kan mij die pk wedloop schelen…. ik koop wat ik mooi vind, niet dat ze 2pk meer hebben dan de concurrent. Wat n onzin.
jorden zegt
Blijkbaar is dit de manier om zoveel mogelijk geld los te peuteren bij de klant. Ik geloof gewoon niet dat mensen voor 40 pk meer of minder voor de concurrent kiezen. Looks, geluid, genoeg pk’s voor euthanasie en het nieuwste willen hebben.