Je moet iets, als kleine fabrikant.
Het was altijd zo logisch: Ferrari gebruikte de basis voor zijn ‘junior-supercars’ twee keer. Denk aan de Ferrari 308 en 328. Vervolgens kwam de Ferrari 348 en F355. Daarna kwamen de Ferrari 360 en F430, beide op basis van hetzelfde platform. In 2009 zag de 458 Italia het levenslicht. Deze werd op zijn beurt in 2015 opgevolgd door de 488 GTB die eveneens gebruik maakte van hetzelfde platform.
De 488 Pista Spider is nog maar net uit, of Ferrari heeft alwéér een opvolger klaarstaan. Het resultaat heet ‘F8 Tributo’ en ondanks dat het de nieuwste Ferrari van het moment is, is het platform dat niet. Dat stamt namelijk nog uit 2009 van de 458 Italia. Waarom eigenlijk? Het Amerikaanse Road & Track wist Ferrari’s CTO Michael Leiters voor de microfoon te strikken voor uitleg.
Wat blijkt, Ferrari heeft wél een nieuw platform ontwikkeld, het wordt alleen niet gebruikt voor de F8 Tributo. Ferrari had in het verleden al aangegeven dat ze bezig waren met de ontwikkeling van een platform met V8 + elektrische aandrijving. Het is vrij logisch om aan te nemen dat dat platform gebruikt zou worden voor de F8 Tributo, maar dat is dus niet het geval. De F8 staat op het oude platform. Daar zijn twee redeneren voor: A. het functioneert nog uitstekend. B. Ferrari heeft het geld voor andere doeleinden nodig.
De Ferrari F8 is een soort kruising tussen een 488 GTB en 488 Pista, maar dan met een nieuw koetswerk. In principe voldoende om de klanten de komende vier jaar tevreden te houden. De V8 + elektro-aandrijving gaat er ook komen. Sterker nog, verwacht binnen enkele maanden al de onthulling van een compleet nieuw model. Deze wordt iets hoger in de markt gezet en richt zich meer op circuit-prestaties, terwijl de F8 Tributo zowel op de weg als het circuit met excelleren.
Dan gaan we nog heel even verder over het geld. Ferrari heeft namelijk geld nodig. Er wordt op dit moment veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van een SUV, die de naam ‘Purosangue‘ mee krijgt. Ferrari kon het geld wat normaliter in de 488 GTB opvolger gestoken werd, veel beter gebruiken voor deze nieuwe modellen.
werf76 zegt
Zit er nou schade op de bumper naast de linker uitlaat?
rijnounsdoor zegt
@werf76: Ja, dat trapje zei krak toen ik de achterruit aan het kuisen was ..
perry_snijders zegt
@werf76: Nee, daar zit design.
Jochempie zegt
Mooie “Velari”.
freeze zegt
Heel ironisch dat Ferrari de SUV “Volbloed” noemt
str8six zegt
@freeze: vol bloed. Misschien omdat er meer mensen in passen ;-)
rollingstoned zegt
Hoezo heeft Ferrari geld nodig? De winst is afgelopen jaar met maar liefst 46 procent gestegen.
https://www.ad.nl/auto/winst-ferrari-stijgt-46-procent~a866d1a0/
“De winst van Ferrari steeg met 46 procent tot 787 miljoen euro, onder meer door een lagere belastingdruk. De omzet bleef nagenoeg gelijk op 3,4 miljard euro.”
willeme zegt
@rollingstoned: een compleet nieuwe auto ontwikkelen, zoals een SUV, kost voor Ferrari enorm veel geld.
rollingstoned zegt
@willeme: dat het ontwikkelen van een geheel nieuw platform veel geld kost snap ik, maar ze zijn niet bepaald armlastig bij Ferrari. Het is niet dat ze een SUV nodig hebben om ze van de ondergang te redden, zoals indertijd bij Porsche het geval was. ?
willeme zegt
@rollingstoned: Nou, eigenlijk wel. Qua percentages is het allemaal leuk en aardig bij Ferrari, maar vergeet niet dat een auto ontwikkelen al snel 1 miljard euro kost. Met name een crossover is peperduur om te ontwikkelen, zeker in vergelijking met iets simpels als een supercar. Er zitten veel meer onderdelen op zo’n grote crossover, die dienen allemaal ontworpen, ontwikkeld, getest en gefabriceerd te worden. Dus ze moeten meer dan hun winst investeren in de crossover, wat een kwart is van hun totale omzet.
Bij Ferrari gaan zie die crossover nog hard nodig hebben. De economie zit nu mee, maar als er er in Azië of de VS het even tegenzit, merk je dat voornamelijk aan de verkoop van sportwagens. Ook bij Ferrari. Ja, die gelimiteerde edities verkopen ze altijd wel, de ‘gewone’ modellen gaan dan minder hard. Zo’n crossover blijft dan (helaas) meer in trek. Ook is die crossover nodig om op lange termijn te kunnen overleven.
emping zegt
Ik dacht dat er nooit een Ferrari SUV zou komen?
thomasthomas zegt
@emping: dacht ik ook, dus binnenkort ook een 4 cilinder en voorwielaandrijving wedden!
rollingstoned zegt
@thomasthomas: 4 cylinders hebben ze allang gemaakt…
https://m.youtube.com/watch?v=mOBNqP14ipY
https://m.youtube.com/watch?v=3-wG5BfyMBo
rrk147 zegt
Poaahh, die SUV… Das toch wel ff wennen, ondanks een shop op basis van de Velar. Wel jammer, maakte Ferrari juist uniek dat ze nog geen SUV hadden. Maar zal wel lekker meer winst opleveren om oa volbloed sportwagens te blijven maken ?.
autodrome zegt
@rrk147: zo will ik m graag op de oprit svp in cadeau papier met een strik
Alfarobert zegt
Onderste foto van SUV is de achterkant gejat van Range Rover?
porsche928 zegt
@Alfarobert: inderdaad, Range Rover met andere neus.
Dutchdriftking zegt
Grote griebels, wat is die SUV lelijk!
raym zegt
@dutchdriftking: gelukkig is het een photoshop. Met range rover velar
ericc zegt
Ben juist terug van Dubaï en heb daar verschillende Urussen zien rijden. Deze zien er best wel leuk uit. Dus een SUV van Ferrari kan ik best smaken. Ik verwacht echter een Lusso op hoge poten ipv een omgebouwde Cherokee.
berlinetta zegt
Ik ben toch heel benieuwd hoe die SUV eruit komt te zien. Vooralsnog ben ik niet enthousiast over de meeste SUV’s van de andere luxemerken. De laatste generatie Cayenne vind ik nog wel mooi, maar de vorige 2 niet echt. De vorige was net een Hyundai en de eerste was hondslelijk. De Bentayga en Urus zijn gewoon omgekatte VAG-modellen. Ja, ze zijn superluxe en supersnel, maar het doet me niet zoveel. Dan Maserati nog met de Levante, maar die had 10 jaar eerder op de markt moeten komen. Kortom, ben benieuwd of Ferrari er wel iets van weet te maken.
tjorque zegt
@berlinetta: Ferrari is niet tien jaar te laat maar gewoon nog veel later te laat. Ben benieuwd wat dat gaat geven.
lithiumion zegt
@tjorque: Ferrari is helemaal niet te laat met het maken van crossovers/SUV’s: ze hebben het nooit nodig gehad. Dat zou hetzelfde zijn door te zeggen dat Koenigsegg, Aston Martin, Pagani en noem nog maar wat supercar-bouwers, die het nog steeds niet doen, te laat zijn… Alleen het levert een enorme bak geld op en daar is geen enkel bedrijf vies van.
tjorque zegt
Hoe ironisch die naam “purosangue”…
Ik denk dat er inmiddels wat lijken omgekeerd achtersteboven binnenstebuiten in hun kist liggen.
Gelukkig verder mijn probleem niet natuurlijk niet schijterijk zijn heeft zo z’n voordelen soms… ofzo ?
ghost zegt
Stiekem was er meer geld nodig voor de F1, gezien het afgelopen seizoen wederom niet is gelukt wereldkampioen te worden. Dat zullen die pasta-eters niet hardop zeggen maar reken maar dat zij daar meer geld in willen pompen, om nog maar te zwijgen van het feit dat zij MV als bedreiging zien voor diezelfde titel.