Ja, we hebben vandaag een beetje kritiek op de EuroNCAP-waardering. Mag dat?
Vandaag was het weer zover. Er kwamen een enkele EuroNCAP-testresultaten binnen. Deze organisatie test wel vaker auto’s door ze tegen ergens tegenaan te laten rijden. Dat doen ze al sinds de late jaren ’90. Top.
Wat eveneens helemaal top is: de scores. Autofabrikanten weten natuurlijk waar de EuroNCAP op test en daar bouwen zij hun wagens op. Dit heeft als resultaat dat auto’s daadwerkelijk veiliger zijn geworden. In de meeste gevallen scoren fabrikanten de maximale score van vijf sterren.
Soms is er een uitzondering. Denk aan een hele goedkope auto of eentje die al wat langer op de markt is, zoals deze elektrische Renaults.
EuroNCAP-waardering BMW 2 Serie
Beide verklaringen zijn niet van toepassing op de gloednieuwe en best wel dure BMW 2 Serie Coupé. Deze auto werd onlangs getest door de EuroNCAP en de uitslag was geen vijf sterren, maar slechts vier sterren. Dat is hoogst opmerkelijk, nietwaar?
Wat is er aan de hand? De BMW 2 Serie Coupé is voorzien van een autonoom noodremsysteem. Dit systeem monitort de omgeving. Als er obstakels zijn en deze niet worden gezien door de bestuurder, dan remt de auto alsnog.
Welnu, dat werkte bij de 2 Serie niet helemaal naar wens. Als het gaat om voetgangers en auto’s, dan reageert het systeem gewoon goed (adequaat, aldus de EuroNCAP). Maar, met fietsers was het systeem minder accuraat, daar scoorde het een ‘limited’. Oftwel, het systeem wist niet altijd goed in te grijpen bij voorbijgaande fietsers.
Veiligheidsassistentiesystemen
Hierdoor scoorde de BMW 2 Serie Coupé bijzonder matig in de categorie ‘andere weggebruikers (67%) en veiligheidsassistentiesystemen (64%, mooi woord voor galgje). Dit had tot gevolg dat de 2 Serie slechts 4 sterren ontvangt. Eigenlijk is dat knullig en onhandig.
Tuurlijk, BMW kan dit waarschijnlijk aanpassen en dan haalt ‘ie wel 5 sterren. Maar dat is niet het issue. Het gaat erom dat vier sterren impliceert dat het om een minder veilige auto gaat, terwijl daar nauwelijks sprake van is.
Qua botsveiligheid zit je namelijk meer dan goed in de compacte coupé van BMW. Zowel volwassenen (82%) als kinderen (81%) komen er goed vanaf in geval van een crash. Dus ondanks de matige score van slechts vier sterren kun je in een 2 Serie prima botsen. Daar gaat het een beetje mis met de EuroNCAP-waardering.
Naast de 2 Serie werden er ook andere auto’s getest. De Mégane E-Tech, Lexus NX, Volkswagen Taigo en gefacelifte Volkswagen Polo behaalden allemaal de maximale score van vijf sterren.
Nu is het geweldig dat er een instantie als de EuroNCAP bestaat (waarom hebben we die niet voor verbruik van auto’s?), maar een beetje krom is het wel. Ondanks de lagere score is de 2 Serie niet ineens een minder veilige auto. Je moet alleen even beter opletten met fietsers.
Meer lezen? Check dan de column van @jaapiyo: veiligheid maakt geen bal meer uit!
kniesoor zegt
Ideale oto voor @dutchdriftking. Die wil naar eigen zeggen graag ‘racefietsers in Italië en Zuid Frankrijk pesten’. Is deze 2-serie coupé zeer geschikt voor, de electronica zit niet in de weg 😂
Dutchdriftking zegt
@amghans: Topservice van BMW, ze maken het direct op bestelling!
karhengst zegt
Het mag geen nieuws heten, maar wellicht is het goed dat het herhaald wordt. Ik vraag me af of er überhaupt iemand let op het aantal sterren?
Bij de keuze van een auto ga ik er sowieso van uit dat het met de passieve veiligheid wel snor zit vanwege wetgeving en het feit dat de auto überhaupt de weg op mag. De veiligheid van voetgangers en fietsers is simpelweg geen relevante factor. Desondanks goed dat het wordt meegenomen als factor.
mashell zegt
Die wetgeving is niet zo strikt dat je daar veilige auto’s van krijgt. Vandaar ook het competitie element in EuroNCAP.
“De veiligheid van voetgangers en fietsers is simpelweg geen relevante factor.”
Misschien is het beter dat je de bus naar het gemeentehuis neemt en je rijbewijs daar inlevert. Want mensen met zo’n mindset horen niet achter het stuur van een auto. Natuurlijk is de veiligheid van voetgangers en fietsers wel relevant, relevanter dan die van jou in je blikken kooiconstructie zelfs, zij zijn zwakke verkeersdeelnemers!
karhengst zegt
Sorry, was ik je trigger warning vergeten? Lees het gerust nog even rustig door.
Met jouw logica zouden we iedereen die zich geen moderne auto kan veroorloven tot het OV moeten verdoemen.
mashell zegt
Prima voorstel!
Maar serieus, alles wat een auto aan veiligheid kan bieden is belangrijk en dat wat bijdraagt aan de zwakkere verkeersdeelnemers buiten de wagen is belangrijker dan de veiligheid de mensen achter het stuur die beschermd worden door de crashconstructie. Daarom vind ik het absurd dat je dat irrelevant durft te noemen, alsof het alleen maar om jouw veiligheid achter het stuur gaat. Binnen de EuroNCAP normen beidt elke auto inmiddels wel zoveel passieve veiligheid dat je er met wat piepende oren en schrammetjes vanaf komt als je niet frontaal met 100 op een tegenligger rijdt. Daarom is het juist goed dat de prioriteiten en puntentelling naar de actieve veiligheid verschuift. Dat is even wennen maar het is wel beter.
En ja, in een oud barrel moet je nog beter opletten niet alleen omdat je jezelf aan een risico onderwerpt maar vooral ook omdat je een ander aan een risico onderwerpt.
karhengst zegt
Dat zal ik je ook zeker niet tegenspreken, vandaar mijn verwijs naar m’n eerste bericht.
Maar ik moet de eerste nog tegenkomen die z’n droomauto (of bijtellingsknaller) heeft laten staan omdat een ander merk de betere fietsersveiligheid bood. Ergo super dat het getest wordt en er dus indirect verbetering wordt nagestreefd, maar de score is voor mij en voor velen geen factor bij het besluiten welke auto er op de oprit komt te staan.
mashell zegt
En daarom krijgt de BMW 2 serie maar 4 sterren in plaats van 5. Degene die voor zo’n wagen in de markt is maar zich niet in de details verdiept die denkt hmm 4 sterren, misschien toch maar een C klasse. Waardoor er voor BMW wel een noodzaak ontstaat te verbeteren en daar profiteren de fietsers en voetgangers weer van.
mashell zegt
Raar artikel…
Als de veiligheidsassistentiesystemen in een BMW 2 serie minder goed werken dan in een Polo dan is een BMW 2 serie gewoon minder veilig. De kans dat je per ongeluk een fietser aanrijdt, met alle trauma die dat zowel de fietser als de bestuurder oplevert, is gewoon groter.
Ook is er zo’n organisatie voor het verbruik van een auto. Dat is de VN (commissie UNECE World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations) die de WLTP standaard heeft opgesteld. Verschillende labs kunnen die WLTP standaard test uitvoeren, net als verschillende labs EuroNCAP crashtests kunnen doen.
reactief zegt
Precies dit. Als je zegt: ‘de auto is niet ineens een minder veilige auto voor de inzittenden’ klopt dit betoog bijna.. want om er verder op in te gaan, de Polo, Megane en NX scoren alle drie ook beter op gebied van veiligheid voor de inzittenden. Dus ook daar scoort de 2-serie slechter.
Al wil ik wel een kanttekening bij de veiligheidssystemen zetten, want zijn die systemen veiliger als we ons daar blind op vertrouwen? Of gaan we roekelozer rijden met die systemen. Net als winterbandenrijders ineens denken dat ze onaantastbaar zijn op de winterbanden.
Bram750 zegt
Als je jezelf niet laat afleiden door bijvoorbeeld je telefoon en je verder niet van plan bent om met drank op te gaan rijden, dan kun je prima een BMW 2 serie kopen. Ben je niet zo’n scherpe bestuurder en is de kans aanwezig dat je een keer een voetganger of fietser schept, zoek dan iets uit met 5 sterren. Wacht nee, ga dan zelf maar fietsen…
wimof zegt
Of een Renault Zoë of een Dacia, allebei om dezelfde rijhulpsystemen met een paar sterren bedacht.
Natuurlijk mogen we niet vergeten dat Renault in India een model heeft aangepast na een zeer slechte score voor de chassis weerstand, Wat doen ze bij Renault, ze passen het aan, verstevigen het, nieuwe NCAP test met prima resultaat. Klaar zou je stellen opdracht volbracht, moet je nog enkel weten dat ze enkel de “geteste” kant hebben versterkt en de andere ongemoeid hebben gelaten.
Moorddadig? dat mag u van mij zelf invullen.
sportabgasanlage zegt
Volgens mij moet je echt wel dronken zijn om vrijwillig in een 2-serie te rijden.
seatleon zegt
Ik vind dit helemaal niet zo gek. Een BMW beschermt dus minder goed tegen aanrijdingen als een auto die wel aanrijdingen voorkomt met fietsers. Het gaat in het verkeer echt niet alleen om de veiligheid van de automobilist, maar om die van alle weggebruikers.
vpowert zegt
Ik begrijp de verwarring wel. Voorheen gaf de sterren-score vooral aan hoe veilig de auto was bij een botsing maar tegenwoordig heeft diezelfde score ook aan hoe goed de auto de botsing kan voorkomen. Ook onwijs belangrijk en daar scoort deze BMW dus niet zo best.
Het doel van EuroNCAP was overigens het verbeteren van de veiligheid van auto’s door hun veiligheid zichtbaar te makne voor consumenten. In dat opzicht is EuroNCAP een mega succes, want de veiligheid van auto’s is duidelijk toegenomen.
Zou nog wel graag zien dat EuroNCAP ook crashdata deelt van real-life ongelukken in Europa. Iets lastiger qua data verzameling maar dat is een manier om ook wat data beyond de lab tests te verkrijgen.
superuniti zegt
Inderdaad, hoe meer real-life-data hoe nauwkeuriger je iets kunt zeggen over de werkelijke veiligheid. Natuurlijk wordt er in bepaalde uitvoeringen en/of bepaalde automerken gemiddeld anders gereden, dus het is dan lastig te vergelijken i.t.t. een genormaliseerde test.
Wij reden ooit een Volvo XC90 first edition en uit Brits onderzoek bleek dat sinds de introductie in 2003 t/m 2017 in het VK nog nooit een inzittende van een XC90 was omgekomen bij een auto-ongeluk. Dat zegt natuurlijk best wel wat over de werkelijke structurele integriteit van de XC90. Maar het kan zomaar zijn dat zo’n zware XC90 onnodig veel letsel toebrengt aan de andere betrokkene van het ongeluk.
Elke situatie (ongeluk) is uniek en daarom vaak lastig te vergelijken (temperatuur, vocht, zon, snelheid, alertheid bestuurder, kwaliteit wegdek en markeringen, staat van de auto, banden etc.). Daarom denk ik dat de EuroNCAP-rating wel belangrijk is om de auto’s streeds veiliger te maken. Want reken maar dat BMW hiermee aan de slag gaat.
melcon zegt
Het kan natuurlijk ook zijn dat er maar tien XC90’s verkocht zijn in de UK (niet geheel ondenkbaar gezien het uiterlijk) ;-)
jarnobakker zegt
Andere grille in die 2 serie en je hebt een mini Kia Stinger
degrotemuis zegt
Hey een echo van de begintijd van EuroNCAP! Zo snel offset botsen? Veel strenger dan de regelgeving destijds en sneller dan de gemiddelde botsing. Niet reëel, onmogelijk streng etc. Maar nu hebben we er baat bij, de algehele passieve veiligheid is stevig verbeterd. Zoveel dat de tweede auto in een gezin, meestal een ouder, kleiner, minder veilige auto, nu veiliger is dan de primaire auto 20 jaar geleden.
Zelfde met die hulpsystemen. Juist bij kruisend fietsverkeer bewijzen die hulpsystemen hun waarde als ze goed werken. Niet als vervanger voor opletten, maar aanvullend op opletten. Ja, spook remacties zijn ook irritant en potentieel gevaarlijk en nee, in miljoenen autokilometers nog nooit een fietser geraakt. Maar toch kan het zeker nut hebben. De A-stijlen van menig auto zijn tegenwoordig prima plekken om een fiets achter te verstoppen, ook als je niet op je smartphone kijkt. Dus goed als BMW zo getriggerd wordt het te verbeteren.
En boeit het je niet, tja dan negeer je lekker die ene ster aftrek, wetende dat je hoe dan ook in een veiligere auto rondrijdt dan een 4-sterren auto uit de begintijd.
melcon zegt
Prima artikel die de vinger op de gevoelige plek ligt. Het zou slimmer zijn om het waarderingssysteem te verdelen in een score voor actieve veiligheid en passieve veiligheid.
nicolasr zegt
Wat is het toch een mooie auto, met z’n neus zo in de kreukels!
vinz667 zegt
Toen ik ooit zag dat een auto 1 ster kreeg omdat geen achterbank gordels had wist ik dat NCAP verkeerde kant in ging. Het is alleen erger geworden en sterren zeggen tegenwoordig weinig, je moet rapport lezen. Dit heb ik gedaan, maar na 3 heb je genoeg en negeer NCAP sterren.