Aston Martin zegt zich te onderscheiden van de 4.0 V8 uit de AMG.
De kersverse samenwerking tussen Aston Martin en AMG proef je in de nieuwe DB11 V8. Voor het eerst ligt er een krachtbron uit Affalterbach onder de kap van een Aston Martin. Een beetje expert weet hoe de 4.0 V8 van AMG klinkt. Dat geluid blijft ook exclusief verbonden met de heetste modellen van Mercedes. Dat zegt Aston Martin topman Simon Croft tegenover AutoGuide.
De sound engineers van de Britse autofabrikant zijn aan de slag geweest met de AMG V8. Ze wilden het typische Aston Martin-geluid naar het blok brengen. Het is een lastige taak om van een turbo-blok een symfonie te maken, maar de nieuw ontwikkelde twin-turbo V12 in de DB11 stelde niet teleur. De auto’s van Aston Martin zijn misschien niet zo snel als de topmodellen van Ferrari of Porsche, maar de soundtrack zorgt altijd voor een glimlach op je gezicht. De Vanquish, V8 Vantage en Rapide hebben altijd een fantastisch geluid gehad. Van het opstarten tot de acceleratie.
Bij zo’n statement hoort natuurlijk een vergelijking. Heeft meneer Croft gelijk, of valt het allemaal wel mee? Oordeel zelf.
Jochempie zegt
Kort antwoord: andere uitlaat (duh, andere auto. Andere uitlaat moest er toch komen) en ander WAV-bestandje uit de speakers.
sulobb zegt
Echt heel spannend klinkt het niet… Ik hou vast aan youngtimers…
dracae zegt
Het verschil valt behoorlijk tegen…
Geef mij maar een klassieke V8 Vantage / Virage Vantage met AM’s eigen V8.
willeme zegt
@dracae: Die V8 was van Jaguar ;)
karaya zegt
@willeme:
De Tadek Marek V8?
Die is niet van Jaguar.
willeme zegt
@karaya: klopt. Die van de V8 Vantage was van Jaguar.
De V8 Vantage van 2005, de oude V8 Vantage had idd de Tadek Marek motor. Latere varianten met behulp van Callaway voor meer vermogen. De laatste series met bi-compressor was een episch koppelmonster!
karaya zegt
@willeme: De goede ouwe tijd.
dracae zegt
@willeme: Die dus, met als hoogtepunt misschien wel de 1986 Zagato.
Mijn autoliefde startte met een boek uit 1988 en ik heb dan ook 3 auto’s uit dat jaar gehad waarvan ik de urquattro nooit had moeten verkopen…
https://www.boekenwebsite.nl/auto-motor/fantastische-autos
dawwg zegt
Blijf verbaasd over hoe goed de V8 met Turbo’s van Mercedes klinkt …koesteren zolang het nog kan, over een paar jaar klinkt elke auto als de metro …
kilum zegt
Ik vind de sound van de Merc-AMG toch beter dan die van de AM DB11
schuifmuis zegt
Ok dus als AM samenwerkt met AMG hoe zit dat dan m.b.t. RB en AM voor de F1, Krijgt RB dan stiekum toch MERC (AMG) motoren in hun nieuwe RB?
E34M5Touring zegt
Ik houd het wel bij mn aan elkaar gesmolten Mondeo V6en met Quicksilver pijpen. Klinkt mij toch een stuk beter. Daarbij, zat vd week weer eens bij de dealer. Werd er net een DB11 afgeleverd. V12. Vond ik ook geen topgeluid eerlijk gezegd. Die kerel demonstreerde die loud modus. Gewoon een hoop gebrul. Maar niet echt mooi gebrul.
spotkoningvdaal zegt
En je blijft dus gewoon een Merc AMG ondertoon horen naast het gepruttel van een Amerikaans benzineslurpend aandoend geluid met roffelende cilinders. Icm het uiterlijk vd auto niet de meest wonderschone verschijning van ze m.i. Jammer
spotkoningvdaal zegt
@spotkoningvdaal: en ben ik nou de enige die het dus absoluut niet eens is met de titel van dit artikel?!
mashell zegt
Ik schrik een beetje van dat infotainment systeem in die DB11. Voor zo’n dure wagen ziet er er wel heel traag en ouderwets uit.