Nope. Geen crisis of iets dergelijks.
Althans; geen economische crisis, want de Yuans rollen in het Aziatische land nog steeds vrolijk door. De rijken aldaar krijgen het echter behoorlijk heet onder de gebonden minivoetjes, want de Chinese overheid is een heuse klopjacht begonnen op dubieus verkregen vermogens.
Dan ga je inderdaad niet lopen flaunten met dure bezittingen en dus zakte de verkoop van het nobele Britse merk met Lederhosen in China zo’n 15% in. Niet wereldschokkend, maar wel genoeg om de productie erop aan te passen. Het geeft maar aan hoeveel sleeën met Spirit of Ecstasy op de neus naar het land werden verscheept.
Rolls-Royce is overigens niet het enige merk dat het minder doet in China. Ook Audi ziet de verkopen voor het eerst in twee jaar teruglopen. Laten we dan ook hopen dat het Chinese dipje van tijdelijke aard is, voor je het weet blijven ze in Ingolstadt met een enorme voorraad A6L’s zitten waar elders ter wereld niemand op zit te wachten. BMW voelt het trouwens ook, hun Chinese verkoop daalde voor het eerst in tien(!) jaar.
Terug naar Rolls-Royce. Het merk verkocht wereldwijd in Q1 2015 maar liefst 13% minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar brachten de Britten in totaal 4.063 wagens aan de puissant rijke man.
Foto: een gouden RR die niks met China te maken heeft, maar het is een leuk plaatje. Te vinden op de Autojunks.
keeper1 zegt
Zou de overheid die auto’s in beslag nemen en er een Chinese badge op plakken? Ze moeten toch iets
scottishcarspotter2000 zegt
@keeper1: leveren ze eindelijk n keer kwaliteit…
Donstil zegt
@scottishcarspotter2000: Omdat RR Duits is bedoel je?
mopar zegt
@keeper1: Chinezen zijn hier massaal hun geld aan het witwassen door exorbitante huizen en penthouses te kopen en die na een jaar weer van de hand te doen. Vastgoed blijft een smerig zaakje in China (waar niet eigenlijk).
En ach ja de Rollers, zijn vast nog genoeg hotels hier die ze kunnen gebruiken als airportshuttle. Zo’n beetje elk zichzelf respecterend 5 sterrenbordeel heeft er hier een.
ziekegeest zegt
@keeper1: dan loop je weer tegen een ander probleem aan, want als een Chinese auto geen
1. schaamteloze kopie van een eu merk is
2. condens in de lampen heeft na 12,000 km
3. krakend plastic
4. knipperende “xenon” lampen
5, vastlopende gordels
6. weigerende airbags
7. plastic ruiten en carrosserie heeft
komt ie niet door de apk daar. Want dat moet daar allemaal
ziekegeest zegt
@ziekegeest: ahja, roest na 20.000 km is ook een vereiste om de apk door te komen
mout zegt
@ziekegeest: Roest – da’s nog best een uitdaging anders, met die plastic ruiten en carrosserie!
ziekegeest zegt
@mout: was even aan t kijken of jullie nog scherp waren ;)
Oké plastic carosserie met ijzeren chroom-look sierstrips dan?
debunker zegt
@ziekegeest: het chassis kan toch nog roesten? Of is dat ook plastic?
stfu zegt
Gewoon zeggen dat het een Build Your Dream, Geely of een Chinees merk die graag kopieert.
stfu zegt
@stfu: + is
WFR22 zegt
@stfu: + dat*
stfu zegt
@WFR22: +1
lincoln zegt
4063 per jaar .. Stuk voor stuk met de hand gemaakt .. Alleen de paintjob kost al een week per stuk .. En dan alsnog 17 stuks per dag afleveren .. Petje af voor Rolls ..
Dutchdriftking zegt
@lincoln: Misschien zijn ze wel blij…….
lambo4all zegt
@lincoln: meneer royce werkt dan ook niet in zijn eentje ..
Dutchdriftking zegt
Ach dat verhoogd de exclusiviteit weer een beetje.
kristof_somers zegt
wordt er in Rolls royces tegenwoordig al gekakt???
mrrallycross zegt
Raar. Die gekke chinezen toch altijd