![BMW 430i Coupé](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/430i-zon-949x612.jpg)
Een nadere kennismaking met de nieuwe BMW 4 Serie in vorm van de 430i Coupé, die toch niet zo eng blijkt te zijn.
Het einde van het jaar nadert en dan blik je terug. Als er een Van Dale Woord van het Jaar voor auto’s bestond was de nieuwe designrichting van BMW als winnaar (of verliezer?) uit de bus gekomen. Ik kan me geen ander ontwerp herinneren waar dit jaar zoveel over gesproken is als de neus van de 4 Serie. Ook ik behoorde tot de groep die sceptisch was. Was, dat lees je goed. Zoals wel vaker is nuance het sleutelwoord. Daarover later meer.
Met de BMW M440i xDrive Coupé rijtest en video hebben we al uitgebreid kennis gemaakt met “The4”. Voor dit verslag zijn we op pad gegaan met een wat meer gangbaar model. Begrijp me niet verkeerd, die M440i is een snoepje, maar door de BPM-bom ligt de vanafprijs op 82.097 euro. Dan is 57.963 euro voor een 430i een stuk beter te behappen. Staar je echter niet blind op het exemplaar van de foto’s. Deze 430i is zo volgehangen dat de rekening op 86.189 euro uitkwam. Slik.
![BMW 430i Coupé](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/BMW-430i-2-00001-918x612.jpg)
We geven je 3 redenen waarom de nieuwe 4 Serie helemaal niet zo eng is, ondanks zijn veelbesproken uiterlijk. We hebben wel een maar. Of nou ja, een aantal maren.
Nuance
Ik zei het al, nuance. Kleuren kunnen wonderen doen op een auto en daar is de BMW 4 Serie geen uitzondering op. Waar de M440i xDrive Coupé een chromen lijst rondom de grille had, beschikt deze 430i Coupé over een geheel zwarte grille. Het maakt de grille net dat tandje anoniemer. In combinatie met Tansanitblau II metallic (1.995 euro) durf ik me prima te vertonen in deze 4 Serie. Wees niet bang. Je krijgt nog steeds enorm veel aandacht in deze auto. Of dat de nieuwigheid of het uitgesproken uiterlijk is weet ik niet. Als de 4 Serie een tijdje op de markt is kunnen we daar pas echt antwoord op geven.
Echt een ander model
De 4 Serie is niet langer enkel de coupé van de 3 Serie. Niet alleen met het uiterlijk, maar ook met het onderstel heeft BMW een duidelijk onderscheid willen maken met zijn sedan-broer. De 4 Serie stuurt stevig en is behoorlijk sportief geveerd. Daardoor zijn drempels en klinkers in de woonwijken wat meer aanwezig, maar dat is het ook wel. BMW heeft naar mijn mening deze auto een fijne balans weten te geven. Het maakt de 4 Serie net even wat specialer in vergelijking met zijn voorganger. Wat ook gewoon een fijn sturende auto was, maar geen uitblinker in sportiviteit.
![BMW 430i Coupé - achterkant](https://www.autoblog.nl/files/2020/12/BMW-430i-2-00002-918x612.jpg)
Prettige aandrijflijn
Qua rijden is de 430i leuk voor iedereen die fan is van stevig autorijden. In 5,8 seconde staat 100 km/u op de teller. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/u. Met 258 pk en 400 Nm koppel heb je voldoende kracht voor de dagelijkse kilometers. Ga je echt boenderen dan is het aan te raden de bak in manueel te zetten om zelf de controle te houden. De automaat doet dan niet altijd wat jij wil is mijn ervaring, in het dagelijkse verkeer heb je daar geen last van. Wat me persoonlijk vooral opviel was hoe stil deze tweeliter turbomotor viercilinder is, zelfs met een koude start. Vaak voel je het wisselen van versnelling wat meer als alles nog koud is en is de motor wat meer aanwezig. Niet deze 430i, wat me positief verbaasde. Dat hebben ze goed voor elkaar bij BMW.
Oké, dat waren drie redenen waarom de nieuwe 4 Serie helemaal niet zo eng is. Maar het is niet alleen hosanna en halleluja wat er om deze auto hangt. Hieronder een lijstje van zaken waar deze BMW 430i Coupé niet goed op scoort.
Ruimte, of het gebrek daaraan
Mooi hè, die aflopende daklijn. De hoofdredacteur denkt daar anders over. Het is niet lekker vertoeven achterin de BMW 4 Serie Coupé. Voor een ritje van een halfuur te overzien, maar 2 uur achterin vertoeven is geen memorabele rit op de goede manier. Onze hoofdredacteur zat naar eigen zeggen te laag. Ook zit je op een deel van de leuning, wat niet erg prettig is. Zitten er twee lange mensen voorin, waardoor de stoel ver naar achteren komt, dan moet je je benen gedag zeggen. De kofferbak is met 440 liter wel weer erg ruim. Misschien is het daar nog beter liggen dan op de achterstoelen van de 4 Serie..
Niet voor iedereen
Jij kan misschien wel weg zijn van de 4 Serie. Dat wil niet zeggen dat het een allemansvriend is. Ik kan me zo voorstellen dat het uiterlijk van de auto voor discussie kan zorgen met je partner. Ga je vervolgens (proef)rijden en is die partner geen liefhebber van autorijden, dan kan het een vervelende “nee” worden. Dit model heeft het optionele adaptieve M onderstel (640 euro) en een setje sportieve Michelin Pilot Sport 4S’en. Zonder deze zaken zal de 4 Serie al een stuk vriendelijker aanvoelen voor inzittenden die meer van comfort houden.
Beleving?
Het valt te prijzen dat BMW deze 4 Serie zo stil heeft gemaakt aan boord. Daarmee neem je echter ook een stukje beleving weg. De speakers in het interieur doen hun best je te besodemieteren, maar voor mooi motorgeluid hoef je geen BMW 430i Coupé te kopen. Daarnaast kom je de limiet van de auto heel snel tegen. De veiligheidssystemen grijpen vrij rap in als je vanuit een bochtje even snel wilt accelereren. Zet je de hulptroepen uit, dan komt het gebrek van een sperdifferentieel akelig aan bod.
De kosten voor het M carbon exterieur (3.096 euro) hadden beter in een sper gestoken kunnen worden. Zodra je met het vermogen gaat spelen gooit de auto een dobbelsteen. Soms heb je geluk en komen de krachten wel ten goede op de achterbanden, maar vaak is er één wiel dat het mag uitzoeken met al die kracht. Het resultaat is een stukje onbalans die een volwassen auto als de nieuwe BMW 4 Serie niet verdient. Het onderstel smeekt om meer. Een soort slagroomtaart zonder slagroom. Een missend ingrediënt dat het geheel af zou maken. Overigens heeft de eerder aangehaalde M440i xDrive Coupé standaard een sper.
Conclusie
De nieuwe BMW 430i Coupé is een cadeautje voor jezelf om dagelijkse ritten mee te maken. Tegelijkertijd is het geen auto die een grijs op je gezicht tovert op een leuke weg. Daarvoor mis je een stuk beleving die bijvoorbeeld een M440i je wel kan bieden. Misschien maar goed ook, want het grote prijsverschil tussen die twee moet natuurlijk ergens vandaan komen.
Monteer er nou is een keer een panoramadak op! Schuifkanteldak is zo jaren 0
Zeker niet , maakt allen dat het zwaartepunt hoger komt te liggen. Het is geen SUV hé…
@nootdorp015: ehh nee? Je hebt van die panoramadaken die niet open kunnen, dat is een grote “laat maar” en van die panorama daken die bovenlangs open gaan. Dat ziet er niet uit als het open is en zorgt dat er meestal een lelijke zwarte dakrand tussen voorruit en panoramadak gemaakt wordt. Het oogt een beetje als een compromis. Een mooi schuifdak is zo gek nog niet.
@mashell: Neem als voorbeeld de nieuwe Audi A5. Voorheen altijd een schuifdak, nu een panoramadak. En 1tje die wel open kan.
Bmw kennende zal het vast een hele goede auto zijn en op de neus na is het ook een hele mooie mi maar om 60k uit te geven en dn elke keer naar die voorkant te moeten stappen ? Dan kies ik wel iets anders
Misschien niet eng, maar wel ontzettend hondslelijk. Ik ben em ook even in het echt gaan bekijken, maar ook dan is het een treurig aanzicht. Ik blijf mijn F serie 4 serie lekker nog even rijden en dan gewoon naar een ander merk.
Heb er één zien rijden. Snuit valt best mee. Zelfs nuchter!😜
Vind de daklijn te veel Audi TT, past niet zo goed op een beamer mij s inziens. BMW4 is een 2+2 geworden. Why?
Hoe langer ik naar het model kijk, hoe meer ik het design ga waarderen.
Ik rijd nu met de nieuwe 4 Coupe en stond versteld in het begin over het rijgedrag.
Je kan zeggen wat je wil over de nieren, maar met deze auto steek je wel boven de rest uit.
Hele coole auto. Zou er zo 1 leasen als ik de kans had :p
Ik ben benieuwd naar de GranCoupé, maar ik denk niet dat mijn 4-serie GC opgevolgd gaat worden door deze 4. Zuffenhausen trekt te veel aan me…
60000 voor een kale 4 pitter. Wanneer er BMW op staat, blijkt dat allemaal geen probleem te zijn.
@pa045: ik zou zeggen, ga er eens mee rijden. Dan is je zou duidelijk waarom zo’n auto 60.000 waard is.
Met weemoed denk ik terug aan vroegere tijden toen er echt mooie BMW’s werden ontworpen.
Dat een 430i geen smile op je gezicht tovert op een bochtige weg ben ik het absoluut niet mee eens, de balans van die auto blijft fenomenaal en een lichte viercilinder in de neus helpt daar eigenlijk alleen maar aan mee.. Dus “geen” smile vind ik tekort door de bocht. Iets wat die 430i prima kan trouwens ;)
Mhaw, dat mag je met me oneens zijn natuurlijk. De balans in de auto is goed, dat klopt. Zodra je een beetje de grenzen gaat opzoeken kom je er echter heel gauw achter dat het evenwichtige zetje (dat een sper geeft) in de rug mist. Met name in het uitkomen van een bocht als je weer goed op het gas gaat.
Zakje zand in de kofferbak kan helpen om wat meer grip te hebben…
Ik vind die 4 serie in deze kleur en uitvoering echt een fraaie auto.
Hoe graag ik het ook zou willen en ik heb het echt geprobeerd, maar ik vind het helaas geen mooie auto.
“Tegelijkertijd is het geen auto die een grijs op je gezicht tovert op een leuke weg.”, tsja dat is wel triest. Ik rij momenteel in een 120d (laatste model met rwd), gewoon met standaard onderstel en dat is een hele vermakelijke en fijne auto: comfortabel en heel snel. Daar kan de nieuwe 1-serie absoluut niet aan tippen.
Mooie kleur. Reed laatst in de nieuwe 3 serie (330e). Zelfde kleur. Erg chique. Motorblok valt wel erg tegen. Gaat vlot vooruit maar kreeg een beetje een Golf GtE gevoel. Een klein motortje die hard aan het werk is om de mooie prestaties neer te zetten. Als je normaal rijdt is het een dijk van een auto.
Vind de nieuwe neus alleen mooi op de M versies. Hierbij ligt de grill d’r niet op maar is echt geïntegreerd met de motorkap. Toont echt heel anders. Denk dat het geheel nog sportiever zou worden als ze de bumper doortrekken. Omdat deze li en re stopt krijg je dat onwijze gat. Zou hetzelfde zijn als je dit doet bij de f series. Maar ben voorlopig tevreden met m’n f80 😉
Ondanks deze verkapte advertorial vormt dit model wat mij betreft een nieuw dieptepunt in het exterieur ontwerp van BMW sinds decennia.
Wilt u stoppen met het verspreiden van onwaarheden? “verkapte advertorial”. Ik heb geen cent van BMW gekregen voor het tikken van dit verslag. Als u goed heeft gelezen zijn er ook gewoon negatieve punten omschreven.
@RubenPriest: merci voor het plaatsen en (alsnog?) beleefd reageren op mijn post, nadat een eerdere gelijksoortige van mijn hand zonder nadere duiding noch kennisgeving was verwijderd. Ter verduidelijking, na lezing kwam het mij inderdaad voor -het is dus mijn persoonlijke interpretatie, figuurlijk gesproken dus- alsof uw stuk een verkapte promotie was van dit BMW-model, met deze dus daaraan gewijde bewoording.
Het blijft dat de neus van de 4 zo vaak besproken moet worden is al een dingetje an sich
Erg mooie auto. Zal vast erg goed rijden maar wat een neus..ppff.
Niet om aan te zien.
Mijn smaak is het ook niet maar ik kan alleen maar waarderen als een merk anders wil zijn dan de rest qua uiterlijk.
De nieuwe 4 is echt geen beauty, iedereen heeft nog altijd over die neus maar de achterkant is toch niet moeders mooiste. Maar het is een bmw en mensen zijn bereid om hier toch nog een positief verhaal rond te verzinnen. Kijk ikzelf heb een f32 in de juiste soec, is mijn eerste bmw, daarvoor Lexus en Volvo gereden. Kwa looks ben ik tevreden maar de BMW kan me toch niet overtuigen kwa rijbeleving vooral besturing en de adaptieve ophanning bevallen me niet. Onlangs op punt gestaan om voor de merc c class coupé te gaan, nog altijd een plaatje en wat een prachtig interieur en eigenlijk best goede reieigenschappen. Maar wat ik geleerd heb en geld voor de meeste 2d modellen van family sedans HET zijn geen sportwagens en voor het geld dat ze er voor vragen kan je wel reeds een echt sportwagen kopen.