Wacht nog even met tanken als je kan, de benzineprijzen gaan weer zakken, hopelijk merken we dat nog in 2024.
We waren een tijdje lekker bezig met z’n allen. Tenminste, de prijzen voor een litertje peut zakten wekelijks. Daar kwam een einde aan. Er ontploft weer een bommetje in het Midden-Oosten en voor je het weet ben je euro’s meer kwijt voor je volle tank. Irritant.
Er is licht aan het einde van de brandstofslang. Want binnenkort gaan de brandstofprijzen weer omlaag. Jawel! Bij de Telegraaf hebben ze in een glazen bol gekeken en wat blijkt, de toekomst ziet er rooskleurig uit. Nee, de vork zit iets anders in de steel. De vraag voor een vat ruwe olie is aan het afnemen. Het Internationaal Energieagentschap (IEA) heeft daar vandaag wat over gezegd.
De krant bericht dat er een langdurige scherpe daling in de maak is. Er is al langere tijd een afnemende vraag. Onrust in het Midden-Oosten zorgde er even voor dat de prijs weer steeg, dat merkte je meteen aan de pomp. Nu is die onrust nooit ver weg, maar voorlopig lijkt het erop dat de prijs aan de pomp een periode gaat dalen door de afnemende vraag naar ruwe olie. Aan zo’n voorspelling durft het Internationaal Energieagentschap (IEA) zich vandaag te wagen.
Dit effect kan alsnog verstoort worden als er grote nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden in het Midden-Oosten. Of daar op de korte termijn opnieuw poep in de ventilator komt is niet te voorspellen.
Benzineprijzen 2024
Op dit moment ligt de adviesprijs voor Euro95 op 2,10 euro per liter. Voor diesel is dat 1,83 euro per liter en voor Euro98 ben je 2,27 euro per liter kwijt. Dit zijn adviesprijzen, lokaal kun je echt wel voor minder dan twee euro per liter benzine tanken natuurlijk.
Van mei 2024 tot en met september 2024 was de prijs voor benzine aan het dalen. Sinds eind september zit de prijs weer in de lift. Op de langere termijn moeten de brandstofprijzen weer gaan zakken door de afnemende vraag naar ruwe olie. Prima nieuws voor de automobilist, het vloeibare goud kan voor tankend Nederland niet goedkoop genoeg zijn.
kilum zegt
Wacht nog even met tanken want de benzine prijs gaat zakken. Hopelijk dit jaar nog.. als ik maar 1 x in de 3 maanden zou hoeven tanken maak ik me niet zo druk om de prijs.
kennone zegt
Sinds ik enkel nog in Belgie tank maak ik mij helemaal niet meer druk over de prijzen. Laatste keer nog voor €1.46 de liter de auto vol gegooid en nog net geen €1,60 de liter voor 98 een aantal cherrycans afgetankt voor de Duc.
martinus.tussengas zegt
Gaaaaap
vetnek zegt
Druk maken over brandstof prijzen is armoedig.
Johanneke zegt
Aan de ene kant zou ik ook gewoon schijt moeten hebben aan die paar tientjes per maand, maar toch ben ik bereid om 10 minuten om te rijden voor (veel) goedkopere benzine in Duitsland.
Robert zegt
E10 scheelt ongeveer 15 cent de liter. E5 (98) ongeveer 30 cent de liter.
In Elten sta je soms een kwartier te wachten voordat je aan de beurt bent, terwijl je in Doetinchem of Wehl hooguit één auto voor je moet dulden. En ik hoef er niet voor om te rijden; dat doe ik pas weer als men het onzalige plan om ook dat laatste ‘beetje’ korting (22 ct/liter) op de accijns weer gaat herinvoeren.
Johanneke zegt
Ik ga tanken na mijn voetbaltraining, vnv weer. Dat is rond 2230 uur. Dan staat er niemand meer in Elten.
erwh zegt
Jerrycans..
Of zoals ze eigenlijk heten: kraftstofkanisters.
Bedacht door de Duitsers in de aanloop naar de 2e wereldoorlog. Toen de Engelsen ze voor het eerst ontdekten na een overwinning bleken ze een stuk beter te zijn dan hun eigen blikken die vooral lekten.
De Engelsen gingen de in beslag genomen krafstofkanisters gebruiken voor hun eigen jeeps en tanks. Omdat de Engelsen de Duitsers “Jerry” noemden werd dit al snel “Jerry-Can” genoemd. En dus nu nog steeds..
Dutchdriftking zegt
Nooit geweten! Leuk weetje voor de woensdagmorgen.
Roskampies zegt
Hey dat wist ik nog niet. Weer wat geleerd. Thanks
kniesoor zegt
Vandaag is de prijs van ruwe olie een kleine 5 procent omlaag. Heb niet naar de EUR/USD koers gekeken, maar als die stabiel is, gaat de prijs de komende dagen misschien weer wat omlaag. Maar het valt nog te bezien of en – zo ja – in welke mate we op aanhoudend lagere prijzen kunnen rekenen.
mashell zegt
De vraag naar ruwe olie is aan het afnemen… Dat kan twee dingen betekenen: 1] er is een economische recessie begonnen, of 2] door de toename van EV’s is er minder vraag naar benzine. Ik stel voor dat benzine rijders de EV rijders daarvoor bedanken door bij verkeerslichten de linkerstrook vrij te houden voor EV’s.
vopo zegt
Je kan ook gaan overdrijven hè.
hondafiel zegt
Ik stel voor dat EV rijders meer belasting gaan betalen om het tekort aan dinosaptax op te vangen. We willen immers geen gat in ds begroting. Veel dank daarvoor.
Andreivierfunf zegt
Ik wil best links vrij houden voor EV’s, maar dan moeten ze wel optrekken. Laatst heb ik zo’n sneue lease ID3 nog zoek kunnen rijden. In een Volvo.
b088y zegt
Is wat kort door de bocht. Hier ga je er vanuit uit dat 100% van de olie word gebruikt voor benzine/diesel.
Dit is natuurlijk niet het geval.
Zie het als een koe (olie), als een koe goedkoper word omdat de vraag naar gehakt afneemt (bijvoorbeeld stookolie), betekend niet perse ( kan wel) dat de biefstuk (benzine) ook goedkoper word.
Je slacht (pompt minder op) immers minder koeien omdat de totale verwaarding van de koe onder druk staat (opbrengst van de stukken vlees + arbeid staat minder goed in verhouding tot de prijs van een koe).
Als er dan minder koeien worden geslacht, heb je van zelf minder biefstuk, waardoor de prijs stijgt (minder aanbod en zelfde vraag).
dailydriver zegt
Top. Net de tank vol gedaan a1.92
Omdat hij leeg was. Actieradieus zoek het zelf uit, genoeg gewaarschuwd door meldingen. Knippert tankindicatie.