Ai, de Arabieren verminderen de olieproductie wat wij natuurlijk zullen voelen in onze portemonnee als de benzineprijs hierdoor zal stijgen.
De prijs aan de pomp is nu een soort van acceptabel. Nou, laat ik het anders zeggen: het is niet meer zo godsgruwelijk duur als voorheen. Echter, goedkoop is het nog steeds niet. Toch zal de prijs weer omhoog gaan, nu de Arabieren hebben besloten om de olieproductie te verlagen.
Benzineprijs zal stijgen
Vraag en aanbod. Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs. Is er meer aanbod met dezelfde vraag, dan zal de prijs dalen. En dat laatste willen de Arabieren niet, dan verdienen ze namelijk minder. Dus gaan enkele grote olieproducerende landen, zoals Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, hun olieproductie verlagen. Dit doen ze met ongeveer 1,15 miljoen vaten per dag!
Hier gaan ze mee starten vanaf mei en duurt sowieso tot het einde van dit jaar. Deze move zou kunnen leiden tot een wereldwijde prijsverdubbeling van olie. Dat wordt natuurlijk doorgerekend aan de pomp, hoe kan het ook anders. Dit hoeft geen verdubbeling te zijn, maar duurder gaat het worden.
Ongelukkig
De landen stellen dat de productievermindering zal bijdragen aan het stabiliseren van de oliemarkt, weet RTL Nieuws te melden. Ja, ja, wat is er mis dan met de huidige situatie? Dat zal te maken hebben dat er minder geld binnenkomt. De actie is wat ongelukkig, want de hogere olieprijzen zouden met name de schatkist van Rusland spekken. Zij zijn namelijk een van de grootste olieproducenten ter wereld. Laat het nu zo zijn dat zij op dit moment wel wat geld kunnen gebruiken, nu de oorlog in Oekraïne niet zo goed verloopt. En weet je wat pas veel geld kost? Oorlog voeren.
Amerika zal niet blij zijn met het besluit om de olieproductie te verminderen. Zij hadden juist gevraagd aan onder andere Saoedi-Arabië om de productie te verhogen, om de Russische geldstromen te verminderen. Nu doen ze juist het tegenovergestelde. De Amerikaanse president Joe Biden is ‘not amused’, maar of de Arabieren hiervan onder de indruk zijn. Ik betwijfel het.
Productievermindering
We zijn dol op rijtjes en nu ook weer. Hieronder kan je zien hoe de vermindering tot stand komt. We rekenen hier met vaten per dag (!):
- Saoedi-Arabië vermindert de productie met 500.000 vaten
- De Verenigde Arabische Emiraten met 114.000 vaten
- Irak met 211.000 vaten
- Koeweit met 128.000 vaten
- Kazachstan met 78.000 vaten
- Algerije met 48.000 vaten en
- Oman met 40.000 vaten
De prijs van een litertje benzine of diesel schommelt al een tijdje, echter we kunnen zeker zijn dat de prijs bij een productievermindering zal stijgen. Dit ook omdat we weten dat de tijdelijke accijnsverlaging op brandstoffen in juli zal verdwijnen. We hebben het maar te slikken.
Foto: 812 Superfast aan het tanken, gespot door @europeancarshotsinsta
PunicaOase zegt
Prijs was de afgelopen tijd al zachtjes aan het steigen, maar hiermee halen we in de zomer wel weer prijzen boven de 2 euro..
Gele koplamp zegt
Ben nog niet een keer onder de €2/l gekomen…
Michel-GR zegt
Toch bij een andere pomp gaan tanken dan.
Gisteren nog €1,95 voor euro 98 betaald.
Daarna de andere auto ook maar afgetankt voor €1,74 voor euro 95.
RutgerK zegt
Zou mooi zijn als we iets minder afhankelijk worden van de grillen van de OPEC.
Richmond zegt
En hoe wil je dat zijn?
mashell zegt
Stekkeren!
Je dacht toch niet dat we elektrisch gaan rijden voor het milieu? Dat kan Rutte en co niks schelen, anders hadden ze wel “iets” gedaan in de stikstof crisis. We gaan elektrisch rijden om minder afhankelijk te zijn van de olieproducerende, oorlog en islamitisch terrorisme financierende landen. En dat is een goede zaak.
3246cm252kw zegt
Hele stikstof crisis in NL is onzin. Denemarken mag 700x meer uitstoten en Duitsland wel 3.000x meer. Het is de afspraak die die downies hebben gemaakt. NL is een leuk testgebied op de wereld waar veel geld zit en wat relatief goed georganiseerd is en belangrijkste van alles: schapenvolk.
steephh zegt
@3246cm252kw Duitsland is niet Nederland
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland
Zo is de uitstoot van een voertuig ook veel belangrijker in een druk bevolkte stad, dan uitstoot in een groot uitgestrekt gebied waar weinig mensen wonen. ;-)
petroldrinker zegt
Nog mooier om onafhankelijk van EU te worden!
berlinetta zegt
Gaat de UK ook zo goed af.
mashell zegt
De EU is ons bestaansrecht. We zijn een klein land met een vele te grote haven, een veel te grote luchthaven, een grote diensten sector en een veesector die vooral op export gericht is. Dat kan allemaal alleen maar dankzij de EU.
3246cm252kw zegt
Inderdaad maar ook onze ondergang.
Gulli zegt
De populatie van China schijnt binnenkort sterk te gaan dalen, ze zoeken naarstig naar mensen die kunnen werken en voor nakomenlingen kunnen zorgen. Ik zou zeggen grijp je kans! Misschien iets minder petrol drinken als je ook gezond nageslacht wil.
iannuzi zegt
OPEC is goed bezig voor het milieu :-) Het rondrekenen van duurzame investeringen (isolatie, wind- en zonnepanelen, elektrisch vervoer) wordt daardoor beter.
AudiRS zegt
Vanaf mei gaat de olieprijs dus omhoog?
Dan is de brandstof morgen al een stuk duurder “vanwege verwachte blabla”
De oliemaatschappijen kennende.
AudiRS zegt
Herstel. Nu al. 6ct ten opzichte van gisteren.
rc1990 zegt
In vergelijking tot wat voor cijfers is die vermindering? 1,15 miljoen op een 3 miljoen is aanzienlijk. Op 1 miljard wordt het al een stuk minder.
faalhaas zegt
Tijd dat die Arabieren een democratie krijgen dmv een speciale militaire operatie.
petroldrinker zegt
Minder inzetten op die ev’s dan gaat productie wel weer omhoog 😉 komt puur door ons eigen consumptie, die word minder dus minder pompen, geld moet links of rechts verdient worden…
pomoek zegt
Ik ben geen econoom maar volgens mij stijgt de prijs als de vraag stijgt en daalt de prijs als de vraag daalt. Nu snap ik best dat PEC een kartel vormt en dus in staat is om de prijs te manipuleren. Ze schroeven de productie bewust terug terwijl de vraag hoog blijft. Met als doel een hogere prijs. Het is schoftentuig.
thjvanvlerken zegt
Nee dat is niet helemaal waar. Brandstof en energie is prijs inelastisch. Daarbij denkt men dat olie alleen voor brandstof is, en dat is ook niet waar. De energie markt is iets ingewikkelder en er zijn meer elementen dan alleen olie die de prijs van diesel en benzine bepalen.
florisje zegt
Heel Europa mag op de knietjes voor de OPEC. Kan niet wachten tot e-fuels/EV’s dat kartel laten verdwijnen.
jcjc zegt
Kan iemand mij vertellen waarom het verschil tussen e10 en e5 zo ongelooflijk gestegen is afgelopen jaar? Eerst ca. 14 cent verschil, nu ca. 30 cent… ik tank nog steeds boven de 2 euro de liter…
stefanvts16v zegt
@jcjc:
Daar is heel recent nog een AB artikel aan gewijd: https://www.autoblog.nl/nieuws/euro-98-veel-duurder-dan-95-waarom-is-dat-3471526
3246cm252kw zegt
Het is vooral veel belasting. Als je hier in Brazilië bijvoorbeeld kijkt, daar is brandstof een van de manieren om belastinggeld binnen te krijgen en word het zwaar belast. 1 liter benzine e5 kost dan ook op een van de duurste plekken midden in een stad van 4 miljoen inwoners € 1,10.
Dus voor iedereen die vergeet dat die dagelijks genaaid wordt door de Nederlandse roverheid, die graag geld uitdeelt aan mensen en landen die er geen recht op hebben: wanneer u gaat tanken steek dan eerst de pompstang in uw eigen reet dan weet je direct weer wat het is om genaaid te worden…
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij zit er geen tijdelijk accijnsverlaging op E98 / E5. Stond laatst ergens een volledige uitleg, E5 is ook kostbaarder om te maken
Gulli zegt
Mooi altijd, al die spotters op hun knietjes als er weer een paar van die oliesjeiks op Europese tournee gaan met hun dikke gepimpte Lambo’s en Ferrari’s. En aan de andere kant klagen dat de olieprijzen steeds zo hoog zijn. Waar denk je dat die auto’s van betaald worden?
karhengst zegt
Gelukkig zitten alle voorraden nog vol met goedkoop ingekochte olie, toch?
Toch….?
supertjeduc zegt
Ik las zaterdag dat het verbruik van brandstoffen in Nederland in 10 jaar tijd was gedaald van 15 miljard liter naar 11miljard , dat is best veel lijkt me
en met elke EV die er bij komt daalt het verder ( en zuiniger benzine auto’s)
Jagris zegt
Dat is dan zeker knap ja, aangezien er in die 10 jaar tijd veel meer auto’s zijn bijgekomen op onze wegen. Ik hoop dat we dit verder af blijven bouwen, zodat we niet meer zo afhankelijk zijn van de grillen van de OPEC.
ericc zegt
Arabieren vergeten wel dat de VS hun bescherming bied tegen Iran en andere groeperingen.
joejojo2012 zegt
Lees dit nog even: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/03/14/akkoord-saoedi-arabie-en-iran-toont-chinas-opmars-a4159409
SA heeft de VS praktisch al de deur gewezen. China neemt het stokje van de VS over. Waarom denk je anders dat er oorlog woedt in UA? De VS verliest zijn grip op de wereld en zeker het M-oosten en Azie.
marco_degraaff zegt
Vind je dit goedkoop die brandstofprijzen weet niet hoe je rekent maar 1.80 gemiddeld en dan ook nog dadelijk in juni die korting van de overheid er ook nog bij dan ga je dik over de 2euro met de zomer.
Leuk als je een auto zelf moet betalen en naar je werk nodig hebt denk dat er heel veel meer herrie word gemaakt door de mensen als de leaserijder elke km prive zelf ging betalen. En er zijn er zat die het weten of waarbij de werkgever dit al doet maar een hele hoop maakt het niet uit.
Maar hoe dan ook voor een hoop particulieren is er geen andere oplossing zeker niet voor de mensen die onregelmatig werken en dat er ook geen openbaar vervoer is op dat moment of dat het tever is met de fiets.
karhengst zegt
https://www.vna-lease.nl/cijfers-en-feiten/autoleasemarkt-in-cijfers-2020
Dat zijn er anders niet meer zoveel. De hoeveelheid leaseauto’s wordt sowieso standaard overschat en het gros is inmiddels een EV. Nee, Nederlanders (en dus ook privé rijders) laten het gewoon zelf massaal gebeuren en zijn er zelf voor verantwoordelijk, dit valt niet af te schuiven op een kleine minderheid.