De belangrijkste autoshow ging dit jaar niet door. Ook volgend jaar zal de Autosalon van Genève 2021 niet georganiseerd worden. Dit is waarom.
Als je een groot evenement gaat organiseren wil je één ding in elk geval niet hebben. En dat zijn vraagtekens. Helaas zijn vraagtekens in deze tijden van corona onvermijdelijk. Zolang er nog geen hapklare oplossing is, hoeven we geen grote evenementen in een afgesloten ruimte te verwachten.
Om een groot evenement te organiseren is een strakke planning nodig. Het committee van de Autosalon van Genève is de afgelopen periode druk bezig geweest met de voorbereidingen op een eventuele editie in 2021. De knoop is nu doorgehakt, het gaat simpelweg niet gebeuren. Daar zijn een paar redenen voor.
De organisatie heeft als eerste gepeild bij de merken of er een animo is. Je kunt immers doodleuk zo’n show organiseren. Als er vervolgens geen hond komt opdagen is het weggegooid geld. De meeste merken hebben aangegeven het niet te zien zitten om aanwezig te zijn bij een GIMS 2021. Wel spreken ze de hoop uit voor GIMS 2022. Omdat er nog zoveel vraagtekens zijn omtrent enorme bijeenkomsten willen bedrijven de gok niet wagen.
Een tweede reden heeft te maken met de doekoe. Het afzeggen van GIMS 2020 zorgde voor een enorme financiële klap voor de organisatie. Het kanton van Genève was bereid een lening te verstrekken van omgerekend zo’n 10 miljoen euro aan de organisatie. Hier waren echter strenge voorwaarden aan verbonden. Zo moest omgerekend 935.000 euro uiterlijk in juni 2021 terugbetaald worden. Dat kon de organisatie niet garanderen en dus ging de lening niet door.
En daarom gaat er achter de schermen een grote verandering gebeuren. Het is de enige hoop op een toekomst van de Autosalon van Genève. Het committee en stichting “Salon International de l’Automobile” zal verkocht worden aan Palexpo SA. Alle rechten van GIMS komen daarmee in handen van Palexpo SA. Waarom de toekomst van het event zo belangrijk is heeft te maken met de lokale economie. De normaal gesproken jaarlijkse Autosalon van Genève levert de economie de kanton van Genève een geschat bedrag van 200 miljoen CHF op. Het is dan ook het grootste publieke event van Zwitserland. Nu het doek is gevallen voor de Autosalon van Genève 2021 zijn de ogen gericht op 2022.
Foto: Audi ABT Q8 in Genève 2019
rutgerg zegt
Het begin van het einde…. 2022 wel? Ik vraag het mij af! Al hoop ik het natuurlijk wel. Ik blijf het geweldig vinden zo’n autoshow. Zeker in Genève!
funcup zegt
Salon is een het-woord in de betekenis ‘grote beurs, jaarbeurs’, bijvoorbeeld in samenstellingen als autosalon, voedingssalon, vakantiesalon.
rutgerg zegt
@funcup: volgens mij is dat voornamelijk een belgische regel
RubenPriest zegt
Het mag allebei. In het geval van het Brusselse autosalon communiceert men altijd ‘het’. Bij Genève is het in Nederland in elk geval altijd zo dat men ‘de’ toepast. Google maar op ‘de Autosalon van Geneve’ https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/salon#.XvrtgpMzZTY
Vanquish zegt
Salon DE promotion
kevertje zegt
Het is zoals zoveel beurzen, ik zie dit fenomeen al jaren ook in de IT, foto e.a. werelden. Eens de hype over is, zakt elk jaar de aandacht een beetje meer weg. Op de duur is astronomische kost van de standen en inrichting niet meer te verdedigen bij de klassieke, grote bedrijven en als de grote merken er niet meer staan zakken de fundamenten totaal weg. Publiciteit gaat anno 2020 100% virtueel. Als je meer wil zien, is er de dealer om de hoek en kan je direct over prijzen spreken en proefrijden zonder de stress van zo’n opgeklopt, veel te druk salon met verkopers die uit andere regio’s komen en Belgie zelfs geen nederlands praten. Als de kortingen maar blijven bestaan ;-)
kniesoor zegt
@kevertje: Met het Salon van Brussel als uitzondering, zijn de grote autotentoonstellingen niet perse bedoeld om er als consument een auto te kopen, meen ik. Zo’n tentoonstelling is een handige verzameling van alle merken op 1 enigszins beperkte oppervlakte, het bespaart tijdrovende bezoeken aan tig dealers als je het oog hebt laten vallen een op een aantal mogelijkheden voor een andere auto. Ook is het voor autoliefhebbers een mooi uitje/excuus voor een korte stedentrip. En een gelegenheid om prototypes/studiemodellen te zien. Maar kennelijk is die groep kijkers wel slinkende. En komt het moment, dat de inderdaad astrologische kosten van zo’n beurs voor de exposanten niet meer opwegen tegen de voordelen. Jammer maar helaas.
mashell zegt
Precies. Het internet had de beurzen al zwaar verwond en corona heeft ze gewoon het laatste zetje gegeven. Ik denk dat als beurzen nog weer terug komen dat het dan juist meer handelsbeurzen zoals Brussel worden en minder statische toonzaal beurzen zoals Genève of Frankfurt.
gregorius zegt
Ik heb meerdere jaren VIP kaarten gehad, maar ben nog nooit geweest. En ik woon er maar een kleine 3 uurtjes vanaf.
Ik heb mooie herinneringen als jochie van 5-10 aan de 2 Auto Rai’s die ik heb bezocht met mijn papa, ooit, lang geleden. Maar daarna nooit meer interesse gehad. Wieweet over een jaar of 3 als mijn zoon zelf in die leefdtijdsgroep komt, gaan we eens een keer kijken… als er nog wat is. Dan ga ik overigens liever naar Frankfurt: dan mag ik ook nog even knallen op de autobahn.
rutgerg zegt
@gregorius: IAA Frankfurt is al dood…. dus dat gaat niet.
competition102 zegt
Een aantal keer genoten op deze relatief kleinschalige beurs. Alle stands kon je oplopen, de meeste auto’s kon je inzitten, diverse prominenten uit de autowereld waren aanwezig en goed aanspreekbaar en overal waren wel mooie brochures te verkrijgen. De laatste keer dat ik er was, was er al veel veranderd: een aantal stands van de durevmerken kwam je niet meer zo makkelijk op, en voor mij het belangrijkste, er was geen brochure meer te krijgen. Alleen maar van die studentikoze verkopers met een iPad, waar je je naam en adres, levensloop en pincode moest opgeven om een brochure thuisgestuurd te krijgen. Terug in Nederland heb ik uiteindelijk geen enkele brochure opgestuurd gekregen. Geen enkele! Daarvoor hoef ik niet naar Genève te gaan. Autoverkopers die hun afspraken niet nakomen, zijn ook in Nederland bij de plaatselijke dealer prima te vinden ;-)
poeperman zegt
Je bedoelt het salon. “De salon” is west-vlaamse “slang” voor de zitmeubelen in de woonkamer
fransananas zegt
2019 was de laatste salon. Zoveel is wel duidelijk
poeperman zegt
het was het laatste salon. Niet de salon. Het. Het salon
HET
mashell zegt
Wouw, dat is poëzie met een grote P.
poeperman zegt
ik vind het daags nadien nog steeds goed klinken. Redacteurspotentieel? Ik denk het wel!
SimonMc zegt
Vergeet niet dat je op Autoblog.nl zit, niet .be.
poeperman zegt
heeft er niks mee te maken. Het is gewoon onzijdig, dus het.
Dutchdriftking zegt
Komt het überhaupt nog terug? Volgens mij heeft een merk veel meer aan een eigen event wat plaats vind wanneer hun dat willen zonder tegelijkertijd onthullingen van de concurrent. Gewoon een hotel, fijne wegen, een bult journalisten en huppa, lekkere exposure van de nieuwe modellen en toekomst plannen.
mashell zegt
Ik vermoed ook dat journalisten, bloggers, vloggers, youtubers, influencers liever een snoepreisje naar een introductie op Ibiza hebben dan een beursbezoek in Geneve doen. Zeker omdat een ander merk hen volgende week in Corsica uitnodigt en de week erop gaan ze naar Cyprus en daarna meteen door naar Gran Canaria, een weekend thuis en dan de Azoren.
kniesoor zegt
@mashell: Kan niet meer. Want vliegschaamte. Toch ?