Het is allemaal de schuld van Europa.
Scheetjes met het opschakelen, gepruttel bij gas los in de sportstand en een uitlaatgeluid dat je de volgende straat nog hoort. Dat zal met de nieuwe generatie Mercedes-AMG 45-modellen vies gaan tegenvallen. De auto’s zijn een stuk stiller geworden in vergelijking met de vorige modellen.
Dit is geen beslissing vanuit Mercedes of AMG geweest, maar komt door strengere Europese regelgeving. De verplichte benzinepartikelfilter gooit al roet in het eten als het gaat om uitlaatgeluid en het gaat alleen nog maar erger worden. Brussel wil dat auto’s minder ‘herrie’ gaan maken en dus zullen performance auto’s stiller worden. Mercedes-AMG trapt dat offensief af met de 45-modellen, maar ook andere toekomstige modellen van het merk zullen minder rauw gaan klinken. Uiteraard moeten andere autofabrikanten ook aan deze eis voldoen. Het aantal toegestane decibellen lopen in stapjes terug en de EU wil elke twee jaar de regelgeving omtrent uitlaatgeluid aanscherpen.
In een interview met het Australische CarAdvice stelt AMG-topman Bastian Bogenschutz dat ze het missende uitlaatgeluid aan de buitenkant in het interieur gaan simuleren. Dat is natuurlijk niet zo tof als the real deal. Uitlaatgeluid over de speakers is inmiddels gemeengoed bij moderne auto’s. BMW deed het al jaren geleden met onder andere de uitgaande M4 en de vorige generatie M5.
Hoewel landen buiten de EU niet of een andere regelgeving kennen gaat in elk geval Mercedes-AMG geen aparte uitlaten ontwikkelen vanwege het kostenplaatje. In Australië kennen ze geen dergelijke regel en dus ervaren ze het nadeel van de Europese wetgeving. Sorry man!
Het alternatief is shoppen bij een derde partij die luidere uitlaten aanbieden. Met een Duitse TÜV gekeurde uitlaat weet je in elk geval dat je legaal bezig bent. Voor nu, want de komende jaren kan het zomaar gedaan zijn met de uitlaatpret.
Met dank aan Jan voor de tip!
baklava zegt
Volgens links is het verbieden van alles wat leuk is de oplossing, daar horen luide auto’s ook uiteraard bij. Zure tofu rufters zijn het.
breakingpoint zegt
@baklava: maak je geen illusies, regeltjes opleggen doet rechts ook maar al te graag. Met name N-VA is stapelzot van verlagen van maximumsnelheden en trajectcontroles. Zure rechtse rufters zijn het ook.
lincoln zegt
@baklava:
En toeteren ook al verboden ..
Whats next ..
Een handgranaat verbod ofzo ??
Echt .. nix is leuk meer ..
Jantje_555 zegt
@lincoln: in Granaatwerpen euh Antwerpen zou dit wel een probleempje worden…gebeurd daar namelijk meerdere keren per maand
rob5nismo zegt
@Jantje_555: in Amsterdam is het ook een tijdje trend geweest
tortuga zegt
@lincoln: luide muziek afspelen in de auto ook al. Lucht hoorn ook. Maar irritante pinker geluidjes mag allemaal
leaper035t zegt
@baklava: Die rode rakkers hebben vast nog nooit een V10 of V12 gehoord. Ze zouden beter de rolgeluiden van wagens laten beperken. Dát is storend lawaai!
nout zegt
@baklava: stond in de Telegraaf!!!1!
delaney zegt
@baklava:
No carnoise? Nu is het wel mooi geweest. Dat heel dat Eurocircus een shitload of money kost en zich met alles tot mijn waterflesjes toe bemoeid: I’ll survive.
Maar aan AMG thunder komen? Basta! Suffit! Schluss!
Hoogtijd voor een Nexit, Belxit, Flandrexit, #letsallexit
tierelier zegt
De auto cultuur gaat kapot, auto’s worden gewoon steeds beetje bij beetje minder leuk.
lincoln zegt
@tierelier:
Zet je toch een aggregaat in je huiskamer ..
hehe zegt
@lincoln: herrie en stank,
heb het niet vaak bij jouw reacties, maar deze vind ik leuk.
tierelier zegt
@lincoln: huhuuuhuhuhuhu.. nee
Jantje_555 zegt
@tierelier: auto’s moeten een hok worden voor van a naar b te gaan…rijplezier kent niemand van de linkse of rechtse partijen nog in europa!
pomoek zegt
Compleet jatwerk van AMG, dat bestaat al 40 jaar!:
https://youtu.be/L9nXfffeAIU
momo zegt
@pomoek: Volgens mij zie ik daar een M4. Welke kenner kan me helpen uitzoeken wat dit nou is?
spykerboy zegt
Kunnen we aub, gewoon al die gasten van de eu op een brug zetten en ze allemaal een kogel geven aub, laat ze is wat anders slopen ipv de auto’s, daar zitten ze al veel te veel aan. Ga lekker de vliegmaatschappijen pesten, en de transport sector, die stoten ontelbaar x meer uit dan een auto doet, en geluid is juist 1 vd leuke dingen van auto’s (vandaar dat ik ook meteen mn uitlaten vervang voor demperloze systemen 99% vd tijd)
lincoln zegt
@spykerboy:
Oorlogsmisdadigers importeren gaat zijn vruchten afwerpen ..
mo112 zegt
@spykerboy: joh gewoon downpipe eronder gooien probleem opgelost
BaRa zegt
@spykerboy: “Al die gasten van de EU.” Ik kan me vergissen, maar ben je ook niet EU-burger?
lincoln zegt
@bara:
Bij het uwv wel ..
En voor de andere activiteiten een ander paspoort ..
Edge zegt
@spykerboy: Ik vind zo’n opmerking als “op een brug zetten en een kogel geven” erg ver gaan, maar ik ben het verder wel eens met de rest van je statement. Er wordt continu gehamerd op het terugdringen van de uitstoot van auto’s, maar als je ziet hoe weinig auto’s uitstoten in vergelijkingen met bijvoorbeeld de internationale scheepvaart, de industrie en de luchtvaartsector… Wat mij betreft mogen die sectoren ook eens wat harder aangepakt pakt worden zodat ook zij gedwongen worden tot innovatie en vergroening. Dat is beter voor het milieu, beter voor de economie (want dat gaat over hogere bedragen en hogere uitstootcijfers dan in de autosector) en beter voor de automobilist.
mashell zegt
@edge: verdiep je eens in de uitstoot van de andere takken. Vorig jaar stond er een grafiek in de Autobild dat die andere takken veel sneller afbouwen dan het verkeer, de uitstoot van het verkeer groeit zelfs weer. Niet zo gek natuurlijk met al die SUVs en steeds sterkere motoren. Eigenlijk heeft de autoindustrie de laatste 10 jaar een beetje struisvogelpolitiek gespeeld en moet nu keihard aan de bak om de achterstand in te halen.
spykerboy zegt
@edge: vooral als je leest dat 10 van die cruise schepen al meer uitstoten dan alle autos van EU bij elkaar, maar zo een geval mag dan wel blijven varen… kortom, als ze echt zo op de uitstoot hamerde en wouden verbeteren waren die schepen allang gewijgerd in de eu om aan te leggen. Het feit dat dit nog mag, geeft in mijn optiek al aan dat het allemaal onzin is dat hele millieu gedoe, en dat het ze dus puur om de euros gaat die ze ermee opbrengen
sirprize zegt
@spykerboy: met een regel dat auto’s stiller moeten worden verdient helemaal niemand ook maar 1 euro extra. Geluidshinder valt ook onder milieuschade, en als je naast een drukke weg of dijkweg woont weet je precies waarom men hamert op stillere auto’s. Overigens houd ik zelf behoorlijk van ouderwets stevig motorgeluid, op m’n tweewieler dan ook een open uitlaat. Maar ik probeer wel rekening te houden met anderen en dus geen overlast te veroorzaken. Dat zouden meer mensen moeten, zij al die regels ook niet nodig.
spykerboy zegt
@sirprize: uhh word echt wel aan verdient, of worden uitlaten en alles wat er voor nodig is gratis geleverd tegenwoordig?? Van met je geluid rekening houden met anderen enig zins eens, maar zolang ik de herrie van andermans kinderen dag in dag uit mag aanhoren, mogen anderen mooi van mijn uitlaat geluiden genieten, dat moet ik immers van hun met de herrie van die koters ook….
sirprize zegt
@spykerboy: ik bedoel dat de overheid /EU daar niets aan verdient, hooguit de leverancier of autofabrikant, maar dat zal weinig verschillen met de huidige winstmarges.
Onehp zegt
@spykerboy: cruiseschepen gebruiken ruwe olie en die verbrand erg vies inderdaad. Alle schepen, wereldwijd, hebben binnenkort nieuwe regels aan hun broek om met schonere brandstof, danwel met veel betere reiniging van de uitlaatgassen rond te varen. Dus ze blijven niet achter hoor. En zoals gezegd, de transportsector is een van de weinige die niet vermindert maar zelfs hun (CO2) uitstoot vermeerderd, maar dan met steeds schonere uitlaatgassen (NOx, CO, Koolwaterstoffen, reot etc steeds minder)
mashell zegt
@spykerboy: de meeste beleving heb je met een slang van de uitlaat naar het interieur… Hoor je het uitlaatgeluid en ruik de uitlaatgassen toch het beste.
sanderp zegt
Fijn! Die a45 klonk al erg matig i.m.o. met die kunstmatige plofjes en 4-cilinder scheet geluiden.
ghost zegt
@sanderp: hmm, geen idee waar je dit precies mee vergelijkt maar een A45 W176 klonk met AMG- sportuitlaat imo het best van alle 4 cilinder turbomotoren. Af-fabriek dan wel te verstaan..
mcshine zegt
@ghost: Nou nee, het klonk hetzelfde als een speelkaart tussen de spaken van je kinderfiets. Het scheetkussen van een Tesla M3 maakt hetzelfde geluid, mocht je het mooi vinden.
dondeboer zegt
@sanderp: ik ben het met je eens, maar ik merk dat geluid een subjectief ding is, generatiedingetje zelfs. Mijn vader houdt van t geluid van Fiat 8kleppers met carburateur, ik hou van hoogtoerige atmosferische blokken met EFI, liefst v6 met throttle body’s, en de nieuwste generatie liefhebbers wil kunstmatige knallen en dsg-scheten. En dat is dan weer niet mijn ding, al vind ik een Abarth 500 695 dan weer zo lomp klinken dat t wel weer geinig wordt.
Dutchdriftking zegt
Gelukkig krijg je in Nederland niet zo snel een WOK melding. Dus tip van de dag, koop die veel cilinder, ga prutsen aan de uitlaat, en genieten maar! Ik denk met weemoed terug aan mijn VR6, en de vakanties in Italië. Iedere tunnel was het weer genieten!
ghost zegt
@dutchdriftking: is er al wat nieuws ?
Dutchdriftking zegt
@ghost: nieuwe vakanties zeker, nog geen nieuwe auto.
lekkaah zegt
Ik hoor 90% van de auto’s niet eens meer (naast het bandenruis), ik hoor alleen nog maar scooters en bussen. Die verdwaalde AMG of oldtimer zo nu en dan.. who cares.
antoonniels zegt
Blijft toch bijzonder dat de fabrikant van de auto niet dezelfde standaard heeft als bijvoorbeeld een leverancier als Akrapovic. Niet dat ik het vervelend vind… Of staat daar straks ook ingestanst: alleen voor circuitgebruik. Stond jaren geleden ook al op mijn Gianelli scooteruitlaat en daar maakte de politie zich ook niet druk om ( alleen om het extra vermogen ).
gregorius zegt
@antoonniels: de politie vond mijn Gianelli For Race zo leuk, dat ze m eraf hebben geschroefd en hebben gehouden!
Wat een tijden waren dat vroeger!
hehe zegt
@gregorius: en hoe klonk die toen zonder uitlaat? ;-)
gregorius zegt
@hehe: geen idee, de gozer waarvan ik m had gekocht werkte in een scooterzaak. Hij had m voor me opgehaald bij de politie en heeft er gelijk een nieuwe (zelfde) uitlaat voor me opgezet.
Vingers branden, leren van je fouten etc etc deed ik toen nog niet.
Homer55 zegt
Dat belachelijke geknetter bij gaslos mag van mij wel in de ban. Golfjes met DSG die binnen 100 meter al 8 keer op en terug hebben geschakeld…..
Mooier vind ik iemand die hem in zn 3 ff lekker doortrekt zonder al dat geknetter.
tge1 zegt
Blubberscheten in het openbaar verbieden verdient altijd mijn goedkeuring. Sportwagens met een automaatbak mogen ook de ban in, trouwens.
geenidee zegt
Als het dan toch niet meer goed klinkt, ga ik wel weer dieselen. Fuck you Europa.
sanderp zegt
@geenidee: Oei, ik denk dat David Sassoli vanavond huilend in slaap valt.
lincoln zegt
LOL ..
MB heeft gewoon zelf besloten om hun voertuigen minder tokkie friendly te maken ..
Dit artikeltje is er om de tokkies eruit te filteren ..
cpp1 zegt
Ben er blij om. Al die debiele artificiële scheten uit de uitlaten is gewoon triest.
BaRa zegt
Dat gepruttel en geknal van een doorsnee AMG is volledig engineered. Wat extra brandstof inspuiten bij het van het gas gaan, etcetera. Om het anders te zeggen: wat je denk dat sportief is, is volledig fake. Je ziet het trouwens bij alle fabrikanten, dat computergestuurde knalpotgeluid. Blij dat ze dat poseursgedoe terugdraaien. Het is namelijk een aanfluiting van het echte werk. Doe mij maar een Mezger zonder turbo, zonder kat, enkel met een straight pipe. Mag ook een Busso zijn, of een vergelijkbaar exemplaar van een kwarteeuw geleden. Qua geluid kan daar geen hedendaagse AMG tegenop. Maar dat geschreeuw-from-hell is enkel goed voor afgesloten, geïsoleerde situaties. In deze maatschappij stopt mijn vrijheid waar die van een ander begint, dus stilte is “the way to go.”
toyotafortuner zegt
Niet dat t ooit bruut klonk…
ghost zegt
Het maakt helemaal niet uit dat ze iets stiller worden. Het is allemaal
Relatief. Door de toename van EV’s verdwijnt het ruisgeluid eromheen, dus het is mooi in verhouding ?
Onehp zegt
Ik ben voor. Woon op een doorgaande straat, en zelfs ik wordt alle luide uitlaten beu, alsook de tokkies die per se hard moeten optrekken terwijl je welgeteld 40km/h mag. Overdag maar ook ’s nachts…
Ook onlangs zelf de aftermarket uitlaat er onderuit gegooid, en na wat wennen heb ik het liever zo. Er is een groot verschil tussen een mooie klank van de motor, en het volume. Niet zelden klinkt een luidere uitlaat minder goed qua klank/timbre. IMHO
gregorius zegt
@onehp: is dat niet hetzelfde als mensen die klagen over vliegtuiggeluid terwijl ze (in een goed geprijsd huis) naar schiphol gaan wonen?
Zelf was ik dichtbij het kopen van een huis; maar er stond een kerk erg dicht in de buurt met erg luide bellen; die nog steeds elk kwartier gaan. Niet gedaan dus.
Onehp zegt
@gregorius: nja, het is gewoon in de stad (40km/h hé) en het is niet Modena. De geluidsoverlast is veroorzaakt door misschien 0,5% weggebruikers met haantjesgedrag. Dus geen nuttig gebruik zoals vliegverkeer, een echte autoliefhebber die gaat niet de binnenstad opzoeken om lawaai te maken imho. En tijdens de nacht ben ik zeker dat het ‘genot’ van één individu letterlijk tienduizende andere mensen stoort incl. mijzelf (die anders best wel een mooi geluidje kan appreciëren), behoorlijk scheef als je het mij vraagt.
monsieurleloure zegt
@gregorius: Binnen afzienbare tijd ben gewend aan die kerkklokken en kun je als je ergens anders bent niet slapen omdat je juist die kerkklokken mist.
spykerboy zegt
@onehp: er is nergens een wet die zegt dat ik maar met een bepaalde snelheid mag accelereren etc, dus wat doen mensen fout dan als ze dat willen naar de 40 ofzo? (ik doe het trouwens ook, lekker van het geluid genieten)
Onehp zegt
@spykerboy: de politie mag er gerust laseren wat mij betreft, want dan zijn ze quasi allemaal hun rijbewijs kwijt (in Zweden is dat >60km/h in een 40 zone). Voor de duidelijkheid, diegene waar ik me écht aan stoor hebben ook helemaal geen legale uitlaat (ik schat dat de grootste uitslovers makkelijk 130dB(a) halen), maar daar moet de eerste boete nog voor uitgeschreven worden hier…
spykerboy zegt
@onehp: Tja de regelgeving in norway is ook bizar, ben alvast begonnen met sparen voor mn boetes in februari als ik er met de CBrun heen ga :P
PunicaOase zegt
Jammer, ik vond die ploffen en knallen wel leuk en het compenseerde het matige motor-/turboblok..
PunicaOase zegt
@punicaoase: motor-/turboblok geluid
reistje zegt
Meh vind alle 4 cilinders met DSG toch al niet echt lekker klinken. Maar goed het is Europa, natuurlijk mogen auto’s geen geluid maken!
mashell zegt
De directie van Akrapovic heeft besloten haar sales afdeling uit te gaan breiden na het lezen van dit bericht.
thomassnelweg zegt
Toch maar Nexit dan. Wat een honden daar in Brussel joh.
lotuselises2 zegt
@thomassnelweg: en jij verwacht dat het dan beter wordt? Noem een politieke partij die voor verkeerslawaai is
intimrasiert zegt
Snap het wel. Als zometeen zelfs AMG´s klinken als een Miele kruimeldief dan is de overstap naar gehel elektrisch niet zo´n schok meer. Het einde van een tijdperk.
jankee63 zegt
Dit is toch niet nieuw?? De McLaren Senna heeft in Europa ook een “stillere” uitlaat dan bijvoorbeeld in de USA
kempenaer zegt
De EU maakt alles kapot wat belangrijk en leuk is. Een ziek instituut. Ik snap de Britten volledig. Nexit! Ook als het geld zou kosten. Uiteindelijk gaat het renderen. Op ieder vlak, ook het financiële.