Porsche blijft de handbak in leven houden met de nieuwe 911 GT3. Dit is waarom.
Voor het geval je het nog niet wist. Porsche is geen nonprofit organisatie. Een eenvoudige manier om geld te besparen is om bijvoorbeeld één versnellingsbak aan te bieden. Je ziet steeds vaker dat je alleen nog een automaat kunt krijgen op een nieuwe auto. Dat is niet het geval met de 992 GT3.
De aanwezigheid van een handbak op de nieuwe 911 GT3 is geen liefdadigheid van Porsche. Daar zit een weloverwogen reden achter. Er zijn niet alleen online helden die de handmatige versnellingsbak heilig verklaren. Er is een groot deel van de klanten die de handbak prefereert over de PDK!
Porsche motorsport topman Frank-Steffen Walliser zegt tegenover Autocar dat ze het spannend vonden door de 991.2 GT3 in 2017 ook met een handbak te leveren. Zelf roeren was met de 991.1 GT3 niet moeilijk. Klanten wilden een manuele versnellingsbak en Porsche gaf gehoor aan die wens. Wel met het idee in het achterhoofd dat de vraag uiteindelijk tegen zou kunnen vallen.
Dat bleek dus niet het geval. De handbak was zelfs zo populair, dat Porsche deze opnieuw introduceerde met de 992 GT3. 30 procent van de kopers van een GT3 kiezen voor de handbak. De verwachting is dat dit aantal met de 992 GT3 gaat stijgen naar 40 procent. De belangrijkste markt is Noord-Amerika. Hier kiest maar liefst 70 procent voor de manuele bak, aldus Bloomberg.
Nu weet je waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft. De 992 GT3 komt dit najaar ook in Noord-Amerika op de markt. Het is afwachten wat de verhoudingen handgeschakeld/PDK gaan zijn.
berlinetta zegt
De GT3 heeft dus een handbak omdat er geld aan te verdienen is? ;)
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: Inderdaad. Mind blown.
jelmer zegt
De U S of Automaat redt de handbak van het Europese Porsche.
mashell zegt
De senioren, chirurgen, advocaten, piloten, ondernemers die zo’n auto kopen kunnen nooit alles uit de auto halen wat de auto kan. Als je dan er een handbak instopt ben jij als bestuurder de limiterende factor maar kun je wel alles uit jezelf halen. Dat kon wel eens meer voldoening geven dan een seconde sneller op je woon-werkverkeer of 10 seconden sneller op een rondje op een trackday. Het 1 zijn van mens en machine. Maar als je echt snel wilt zijn dan gewoon de automaat nemen.
ttr6 zegt
Dit dus, goed verwoord.
rogerzz zegt
Mwah zit ook een deeltje frustratie in als je een automaat hebt die niet altijd doet wat je wil. Ga je een bochtje bergop insturen, lift je iets van het gas en denkt de PDK: ‘okay ik schakel op want zo hoog in de toeren is niet nodig’ terwijl je zelf aan terugschakelen denkt.. dan is een handbak wat leuker. Zo’n auto wordt toch gekocht voor de leuke ritjes en zullen ze niet (of niet regelmatig) een trackday zien.
Handbak is in Nederland ongetwijfeld duurder want CO2, als ze even duur zouden zijn vraag ik mij af hoe de verhouding dan zou liggen..
sportabgasanlage zegt
Als je een GT3 kunt kopen, dan is het prijsverschil tussen automaat of handbak helemaal geen issue. En mbt je opmerking over een PDK in de bergen: in de ‘manual’ stand heb je gewoon controle over je versnelling. Volgens mij schakelt hij pas op wanneer je meer dan 5 seconden in de REV-limiter hangt. En hij schakelt alleen automatisch terug wanneer toerental te laag is. Verder heb je volledige controle
kniesoor zegt
@rogerzz: PDK in de flipperstand . . . probleem opgelost.
bpc zegt
Komt er dan ook een koppelingspedaal tevoorschijn? Dan is het niet zelf schakelen, het draait om meer dan gewoon de versnelling kunnen kiezen, het draait om mechanisch gevoel, tussengas en heel-toes, de symphonie tussen de pedalen en de bak, indien je dat niet begrijpt kan je beter voor de automaat gaan.
mashell zegt
Ik denk dat een GT3 vooral voor de trackdays geschikt is. En dat je in een targa of cabrio meer plezier hebt van je ritjes door de bergen. Maar ergens weet ik ook wel dat beide vooral stapvoets ingezet worden op de brink in Laren en in de PC Hooft in Amsterdam.
por100 zegt
Maar als je echt snel wilt zijn koop je wel een turbo s
sportabgasanlage zegt
Straight roads are for fast cars. Corners are for fast drivers.
superhans zegt
En val je zelf 20 kilo af. Een stuk goedkopen en gezonder, maar minder prettig.
sportabgasanlage zegt
Dan weeg ik nog maar 60kg. Dat lijkt me geen gezond gewicht voor mijn lengte 😂
gregorius zegt
Is toch logisch?
Grootste gedeelte van de Porsche 911 eigenaren kopen de auto omdat hij snel zou kunnen, maar kunnen er zelf niet per se snel me rijden. In de kroeg zeggen ze dat ie in 3.5 naar de 100 kan (of zo); maar of het nou 4.0 is in het echie; wat maakt het ze nou uit.
Als ze 2-3 ton uit willen geven aan hun toy en ze willen zelf in de soep roeren, dan moet je dat aanbieden.
Charles Taycan 4S zegt
Fijn dat Porsche deze mogelijkheid van kiezen aanbiedt.
erind zegt
@Charles Taycan 4S: kijk Charles zo ene staat hier met pdk wel 😉. Dat is de Porsche dat je moet hebben.
Charles Taycan 4S zegt
@erind, haha! Ja, heerlijk zo een PDK, heb 3 911’s gehad met PDK, Top! Nu ben ik van een 7- traps PDK teruggegaan naar een Tweetraps automaat!😉
petroldrinker zegt
Tja, en toch zou ik hem altijd met PDK willen, al zou die nog dreamspec zijn met een handbak laat ik hem toch echt staan,
Ik zie ook geen enkele valide reden tegenwoordig nog om een handbak te kiezen behalve dat sommigen zich dan meer 1 met de auto kunnen voelen, Ze zijn gewoon langzamer, duurder (dank u alle irritante hippies en millieu ridders), en op het circuit is het gewoon veiliger/beter om beide handen aan het stuur te houden…
por100 zegt
Gewoon sneller, gewoon veiliger en gewoon goedkoper. En toch…
Ik denk voorql dat het heel goed van porsche is om beide methodes aan te bieden.
ecknine zegt
De PDK die je vandaag koopt zal niet kunnen tikken aan de PDK die Porsche over 10, 15, 20,… jaar aanbiedt. Die technologie zal altijd sneller, beter en duurzamer worden. Een manuele versie daarentegen, is tijdloos.
Jantje_555 zegt
er gaat niets boven de handen/voeten combo bij het autorijden, naast het unieke boxer of andere motorgeluid natuurlijk.
realhustler zegt
In NL zijn (nog steeds) de meeste auto’s handbak. Automaat is luxe. als je veel geld uitgeeft aan een auto, dan kan je kiezen voor de automaat.
Persoonlijk zou ik de Porsche met pdk kiezen, ik heb wel genoeg geschakeld in mijn 30 jaar rijbewijs, en vind mezelf helemaal niet zo’n goede schakelaar. De meerprijs voor een automaat maakt dat de keuze op handbak gevallen is, plus tweedehands is veel handgeschakeld.
In USA is het precies andersom, daar zijn alle auto’s automaat, en is een handbak een uitzondering. Dus bijzonder.
hotze zegt
Sportieve auto’s hebben ze in de US of A liever met handbak. Zie de (oude) M5 met V10. Speciaal voor de VS met handbak gemaakt.
Voor mij is de keuze de handbak. Alleen al voor de pook, maar ook voor een mooier geluid; bij elke versnelling het hele toerenbereik door ipv hoog in de toeren blijven hangen.
Jammer dat de turbo niet meer met handbak wordt geleverd…
Onehp zegt
PDK op circuit want snelst
Handbak op straat want mag niet snel, betrokkenheid mag wel nog (tot de autonome auto verplicht is)
bpc zegt
Op een Trackdays race je alleen tegen jezelf dus zijn rondetijden opzich betekenisloos, wat je er aan kan verbeteren is wat telt en met een handbak heb je een aspect meer dat je kan verbeteren, ik heb zelf ook geen weet van races met straatautos dus voor het verschil in snelheid hoef je het op een trackdays niet te doen.
wessel04 zegt
Handbak = meer plezier en emotie