De honingdas doet er alles aan om niet door Max Verstappen opgegeten te worden als ontbijt.
Vorig jaar was er even behoorlijk veel focus op het gewicht van de F1 coureurs. Door alle technologie in de auto’s en dan met name het elektrospul, zijn de bolides voor F1-begrippen inmiddels behoorlijk zwaarlijvig geworden. Daardoor kwam er nog meer druk te staan op de coureurs om niet hetzelfde te doen. Deden ze dat namelijk wel, kwamen ze in combinatie met het gewicht van de auto boven het door de FIA opgelegde minimumgewicht van auto plus rijder uit. Niet wat je wilt, want het doel is juist zo ver mogelijk ónder die limiet te zitten, opdat je de auto perfect kan balanceren met extra ballast om zodoende precies op het minimumgewicht uit te komen.
Dit jaar zijn er nieuwe regels ingevoerd met betrekking tot het gewicht van de auto’s om grotere (en zwaardere) coureurs geen nadeel te geven ten opzichte van hun concurrenten met kleinere afmetingen. Dit is onder andere goed nieuws voor het Red Bull duo. Met 1.80 meter per stuk horen Max en Daniel niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk tot de grotere jongens van het veld.
De noodzaak om een fitb0i te zijn is er dus een beetje af bij de coureurs, maar Daniel Ricciardo is niet van plan om een dikke das te worden. Om het hoofd te bieden aan extra kilo’s startte de Ozzie vorig jaar met een ketogeen dieet. Hierbij slok je ontiegelijk veel vet naar binnen. Klinkt tegenstrijdig, daar jullie zullen weten dat één gram koolhydraat en één gram eiwit beide vier calorieën leveren, maar één gram vet negen calorieën. De gedachte achter een ketogeen dieet is echter je insulinespiegel op een constant niveau houden, waardoor je (onder andere) geen pieken en dalen hebt in je attentiespanne. Ricciardo zegt dat hij zich senang voelt bij zijn nieuwe voedsel.
Toch hebben wij onze vraagtekens. Daniel doet het dieet nu een jaar, en werd vorig jaar in de kwalificaties snoeihard verslagen door Verstappen. In 2016 was dat nog andersom. Misschien moet Daniel op zaterdag voor de kwalificatie dus toch even een Mars Icecream in zijn nek duwen. Volg jij ook een dieet?
daihatsucuore zegt
Verder vandaag in autoblog Libelle –> Welke kleur onderbroek heeft Daniel aan? Wat is zijn favoriete sterrenbeeld? Je vindt het in onze april-editie!
acizane80 zegt
@daihatsucuore: roze, maagd, april editie met gratis vis
gwnbmw zegt
wat hebben we opeens met daniel ricciardo? zelfs over verstappen zijn er niet zoveel artikels op 1 dag verschenen.
acizane80 zegt
@gwnbmw: die probeert extra aandacht te trekken aangezien hij mogelijk een transfer moet maken op het einde van de seizoen. Hoe meer aandacht hij nu krijgt des te meer interesse sponsors tonen. Des te meer kans op een dikke loon bij zijn nieuwe team.
bmwfreak038 zegt
Moet vast lekker voelen zo’n mega veer in zijn reet.
povel zegt
” Deden ze dat namelijk wel, kwamen ze in combinatie met het gewicht van de auto boven het door de FIA opgelegde minimumgewicht van auto plus rijder uit” lijkt me dat je juist wel boven het minimum gewicht wil zitten en niet boven het maximum. Ik dacht dat er ook daadwerkelijk een minimum gewicht was waar de auto niet onder mocht zitten?
jaapiyo zegt
@povel: het is een wat lastige zin, maar hij klopt wel. Voorheen moest de combinatie van de auto plus de rijder minimaal een bepaald aantal kilo’s wegen. In 2017 was dit 722 kilo. Dat wil dus zeggen dat iedereen mikt op de 722 kilo en niet meer dan dat. Je wil dus precies óp het minimumgewicht zitten en zo min mogelijk daarboven. Maar eigenlijk wilde je gewoon zo licht mogelijk zijn.
In de praktijk waren in de jaren voor 2017 (en zeker in de jaren voor de elektrogizmo’s) de auto’s + rijder steevast lichter dan het minimumgewicht. De teams gingen daar ook voor, want je kon dan het verschil tussen het minimumgewicht en het daadwerkelijk gewicht van auto+rijder als balast toevoegen om de auto de gewenste gewichtsbalans en het lage zwaartepunt te geven.
Voorbeeld: de FIA stelt een minimumgewicht in van 605 Kg. Je bent Sauber en je C21 weegt 500 kilo. Massa weegt 50 kilo, dus de combo weegt 550 Kg. Om aan het reglement te voldoen moet je dus nog 55 Kg toevoegen (en niet meer dan dat). Die kilo’s breng je 1) zo laag mogelijk in de auto aan en 2) kan je bijvoorbeeld wat meer in de voorkant van de auto plaatsen als er procentueel meer gewicht op de achteras rust dan je lief is of vice versa.
dunhozzie zegt
@jaapiyo: je was me net te snel af. En je verhaal is wat completer ook. Goed bezig
povel zegt
@jaapiyo: ha top, Bedankt voor de uitleg!
dunhozzie zegt
@povel: het wordt in het artikel uitgelegd: Zeg dat je 20 kilo onder het minimum gewicht zit. Dan kunnen ze dat gewicht onderin de auto plaatsen, zodat het zwaartepunt lager ligt. Of bijvoorbeeld alles voorin of achterin om de balans aan te passen. Hoe meer je onder gewicht bent, hoe meer mogelijkheden je met de plaatsing van het gewicht hebt
moveyourmind zegt
Ricciardo die lijnt…
Zal wel een crash-dieet zijn.
simppa zegt
Ik volg zelf ook het keto-dieet. Geen carbs en veel vet. Toen ik begon ben ik in drie weken 4 kilo’s afgevallen en je voelt je mentaal juist erg goed! Aanrader. Beter dan het veganisten dieet van Hamilton!
jasbelle zegt
@simppa: ik volg zelf het keta-dieet en ik moet zeggen, ik voel me opgewekter dan ooit.
simppa zegt
@jasbelle: oh ik dacht dat dat juist een verdovende effect heeft.
barry355gtb zegt
@simppa: het dieet van Hamilton heeft anders wel degelijk bijgedragen aan zijn vierde wereldtitel. Zo slecht als jij het veganisten dieet voorkomen, zal het niet echt zijn. Aanrader om eens te proberen?
ferrato zegt
Volgens mij klopt dit niet. Max heeft toch gezegd dat hij extra moest afvallen deze winter door de Halo die 14Kg weegt en er is slechts 7 kg bij het minimum gewicht bijgekomen. De rijders moesten er dus extra op letten om extra gewicht te verliezen zonder al te veel spieren kwijt te spelen.