Bassie!
Vandaag in de categorie humor om te lachen: de actie van GM-techneuten om de monsterlijke LT5 V8 van de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1 te tooien met de letters ‘BAS’. Onlangs trok Chevrolet het doek af van deze nieuwe opper-Corvette. Waarschijnlijk wordt het de sterkste Corvette die ze ooit gaan maken met de motor voorin de neus. Immers krijgt de nieuwe generatie de motor naar verluidt in het achteronder.
Dat de motor voorin licht is vrij goed te zien. In de motorkap zit namelijk een enorm inkeping die plaats biedt aan de supercharger. Deze blazer is dan ook het letterlijk en figuurlijk het grootste verschil met de LT4-motor in de Z06 en andere GM-producten. Bigger is immers gewoon better. Liefst 52 procent groter is het ding en met elke rotatie wordt 2,65 liter lucht verplaatst. Best veel gezien de compressor maximaal 15.860 per minuut ronddraait.
Het formaat van het apparaat was voor de engineers die werkten aan het project reden om een inside joke te maken. Op de motor schreven ze de letters ‘BAS’. Nou moet je weten dat GM een diesel heeft met iets wat ze een Belt Alternator System noemen. Volgens de techneuten moesten onwetenden dan ook denken dat de motor misschien een diesel betrof. De humor!
Maar wacht…dat is nog niet alles. ‘BAS’ stond namelijk wel degelijk ook echt ergens voor. De engineers leggen aan Automotive News uit:
B was for ‘Big’ and the S was for ‘Supercharger’ and…You can guess what the A stood for.
autodrop zegt
Cool.
fmgarcia zegt
@autodrop: nee ASS
lincoln zegt
Dacht dat het “Boter kAas eggS” betekende ..
jmeverts zegt
Dat de motor voorin licht? :-)
shadowbroker zegt
@jmeverts: geeft ie licht?
Robert zegt
@shadowbroker: nee, dit blok is een zwaargewigt
?
lincoln zegt
@jmeverts:
Met licht is ie goed te zien ..
bmwfreak038 zegt
@lincoln: is er nog wel een lichtpuntje?
beefcake zegt
@jmeverts: daar moet je niet te licht over denken.
mrcabdrivert zegt
@jmeverts: allicht nie.
bmwfreak038 zegt
@mrcabdrivert: helderlicht?
shadowbroker zegt
Als er meer van deze auto’s komen, dan raakt de zuurstof nog op!!
lincoln zegt
@shadowbroker:
Volgens de Exacte wetenschap is daar teveel van ..
Rovende ambtenaartjes zullen uiteraard het tegendeel beweren ..
2wheeler zegt
@lincoln: wat dacht je van de hoger opgeleide onderzoekertjes!!1!11°
wimof zegt
@shadowbroker: En die grote hoeveelheid paarden moeten dan nog eten.
poes zegt
Chevrolet is echt knettergek als de C8 met een motor in het midden gaan leveren. Daar gaat je heritage. Dat terwijl de C6 en zeker de C7 juist een prachtig uitgebalanceerde apparaten zijn.
Enige dat je zou kunnen zeggen is dat dat de Camaro en de Corvette wat teveel in elkaars vaarwater zitten.
lincoln zegt
@poes:
Die “heritage” is al naar de klote sinds ze V8 blokken gebruiken ..
fmgarcia zegt
@lincoln: Is er ooit een LS12 gebruikt dan? Echt geen idee, maar anders snap ik er geen snars meer van. Lijkt wel of je sarcastisch bent.
wetdualclutch zegt
@fmgarcia: de C1 was in den beginne alleen leverbaar met een lijn-6
fmgarcia zegt
@wetdualclutch: @mopar Had dat niet 123 geweten. En inderdaad als je daar nu een 6L in hengelt drukt Donald op de rode knop!
mopar zegt
@fmgarcia: de Corvette was vroegah altijd een 6-cilinder. Een V8 hoort als je historisch wil zijn er dus eigenlijk niet in.
viezefreddyw zegt
@mopar: Lachen als ze er nu eens een 6-in-lijn in knallen. Komen ineens de “puristen” om de hoek kijken en te roepen dat dat niet hoort want zus en zo. Om het ding vervolgens nooit te kunnen kopen.
bmwfreak038 zegt
@lincoln: het is altijd V8 geweest?
jvthof zegt
“Big And Slurpy” natuurlijk!
ablogjunk zegt
De grote Oebidoebie en het konijn dat immers en daarentegen kan zeggen….
sjoppie zegt
Big Awesome Supercharger!
Basplankgas zegt
Mooie naam.