We leggen het uit.
Is het voorbarig om dit artikel te schrijven, het weekend nadat Charles Leclerc voor de eerste maal heeft aangetoond de betere coureur te zijn bij het team van Ferrari? Ja en nee. Om maar een voorbeeld te noemen in het voordeel van de “nee”: de wereldpers was na de indrukwekkende seizoensopener van Valtteri Bottas laaiend enthousiast over de Fin en ging massaal mee in het idee dat De Baard zijn mojo weer had gevonden en Hamilton dit jaar af zou troeven, maar in Bahrein leek alles weer terug bij het oude te zijn.
Voor wat betreft Charles Leclerc durf ik graag te beweren dat hij niet eenzelfde eendagsvlieg zal worden als Bottas, en wel om de volgende twee redenen. Allereerst is daar Sebastian Vettel, de man die op piepjonge leeftijd vier achtereenvolgende titels won samen met Red Bull Racing. De teamgenoot van Charles Leclerc, die inmiddels aan zijn vijfde jaar bij de Scuderia bezig is, heeft in een half decennium nog weinig weten te presteren. Hij mag dan een aantal bekers naar Maranello hebben gebracht, in Italië wachten ze alweer meer dan tien jaar op de wereldtitel.
Vettel werd ooit gezien als hét nieuwe talent van de Formule 1. De nieuwe Schumacher, zo u wilt. Ook Sebastian, die der Rekordmeister zelfs zijn leermeester en mentor mag noemen, was van plan in de voetsporen van de zevenvoudig kampioen te stappen. Dankzij zijn puike prestaties in de juniorklassen en met behulp van Red Bull kreeg de Duitser in 2006 de kans zijn teen in de vijver der Formule 1 te dopen. Bij BMW Sauber werd hij testrijder, toen Robert Kubica plaats mocht nemen op de stoel van Jacques Villeneuve. Aldaar maakte de in Heppenheim geboren coureur grote indruk in de vrijdagsessies, dit herhaalde hij later tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar hij moest invallen voor de geblesseerde Pool. Vettel bewees zich in de periode voldoende om Red Bull ervan te overtuigen hem een kans te geven. Ondanks de relatief belabberde auto kreeg hij het in een Toro Rosso voor elkaar zichzelf in de schijnwerpers te rijden. Niet in de laatste plaats omdat hij dit met name deed onder lastige omstandigheden, waardoor de vergelijkingen met Schumacher alleen maar vaker werden gemaakt.
De hoogtijdagen van Vettel begonnen tijdens de Grand Prix van Italië in 2008. In een door regen overgoten weekend kwam hij bovendrijven en verliet hij de eerste positie geen enkel moment. Niet alleen werd hij de jongste polezitter ooit – dit record heeft hij nog altijd in handen – ook verbrak hij Fernando Alonso’s record van jongste Formule 1-winnaar met krap een jaar.
Vettel werd voor het volgende seizoen uiteraard opgeroepen voor het moederteam. Hier was hij niet alleen de favoriete rijder van de leidinggevenden, hij was ook regelmatig sneller dan teamgenoot Mark Webber. In 2009 werd hij tweede in het klassement, vanaf 2010 tot en met 2013 kwam hij telkens als kampioen uit de bus. De overstap naar Ferrari in 2015 was echter niet wat hij zich er van had voorgesteld. Wanneer de Italianen geen dominante auto konden bouwen wist Vettel weinig potten te breken, wanneer ze dit wel deden, slaagde hij er niet in te kapitaliseren. De rust en kalmte die we bij ‘Baby Schumi’ zagen in de dagen dat hij de paddock moest overtuigen van zijn kunnen, lijken steeds verder in de vergetelheid te raken.
Afgelopen weekend, tijdens de Grand Prix van Bahrein, was dit wederom te zien. Het kan inmiddels geen pech meer genoemd worden. Telkens wanneer Vettel onder grote druk komt te staan, lijkt hij eronder te bezwijken. Zijn mentale kracht, die een aspirerend Formule 1-kampioen zo hard nodig heeft, lijkt door de jaren heen te zijn verdwenen. De dagen dat hij meervoudig kampioenen achter zich hield met minder materiaal, of na problemen waanzinnige inhaalraces reed op cruciale momenten, lijken voorbij.
En waar een grote coureur valt, daar staat een ander in de startblokken om zijn positie over te nemen. Het moge duidelijk zijn dat Charles Leclerc zich wil doen gelden tijdens zijn eerste races bij Ferrari. Waar hij vorig jaar als rookie welgeteld drie wedstrijden nodig had om zijn stempel te drukken, kan hij in zijn eerste jaar bij Ferrari na één raceweekend laten zien dat hij, in tegenstelling tot zijn steeds vaker teleurstellende teamgenoot, uit het juiste hout is gesneden. Afgezien van de tweede vrije training en de laatste aantal ronden van de race was hij het gehele weekend veruit de sterkste. Zelfs in de manier waarop hij zijn totaal onverdiende, tragische verlies accepteerde was hij een absolute kanjer.
Het heeft alle tekenen van een groot coureur die enkel nog groter kan worden. En dat hij zijn wedstrijden nu al indrukwekkender afwerkt dan zijn meer gevierde, ervaren stalmaat, dat zegt veel. Heel veel. Als een verrassing komt het allerminst. Naast het feit dat Charles een natuurlijke gave heeft om een auto zo snel mogelijk over een circuit te kunnen laten glijden, beschikt hij over een voor zijn leeftijd haast onvatbare mentale kracht en capaciteit.
Waar sommige coureurs, zoals Valtteri Bottas en Nico Rosberg, regelmatig op bezoek gaan (of gingen) om te leren kunnen omgaan met de hoge pieken en diepe dalen van de Formule 1 in een poging het maximale uit hun brein te persen, lijkt Charles Leclerc op zijn 21ste mentaal veel krachtiger te zijn dan een groot deel van zijn concurrenten. Na de Grand Prix van Bahrein brachten de camera’s dit duidelijk in beeld. In het heetst van de strijd was hij licht gepikeerd door de problemen, na het parkeren van zijn SF90H ving hij de keiharde klappen van het verlies op als een ervaren zwaargewicht. De frustratie was nauwelijks te bekennen, zelfs een teleurgestelde blik konden de fotografen amper opvangen.
De reden dat Charles Leclerc zich niet snel door zijn emoties zal laten overweldigen maar ze juist buitengewoon goed in de hand heeft, is een veelbesproken onderwerp sinds zijn aankomst in de Formule 1. Het heeft alles te maken met de hartverscheurende verliezen van Jules Bianchi en later zijn vader die de Monegask op jonge leeftijd heeft moeten verwerken. Hoewel het voor Leclerc uiteraard geen eenvoudige opgave is geweest, heeft hij zich met een bewonderenswaardige geest- en daadkracht door deze tegenslagen gevochten.
Leclerc was vanaf het begin van zijn autosportcarrière al een kracht om rekening mee te houden. Stond hij in de karts niet op het podium of ging hij niet met een kampioenschap aan de haal, dan was hij er wel zeer dichtbij. Zijn talent werd opgemerkt door het managementbureau van Nicholas Todt, zoon van Jean Todt, het hoofd van de FIA. Met de steun van Ferrari Driver Academy-coureur en peetvader Bianchi, zijn vader en manager Todt wist hij het ver te schoppen. Eenmaal aanbeland in de single seaters reed hij de sterren van de hemel. Het was echter pas in de GP3 waar hij zijn ware momentum vond. Een jaar na de onfortuinlijke dood van jeugdvriend Jules Bianchi, die halverwege 2015 het leven liet en in coma raakte na zijn smerige crash tijdens de Grand Prix van Japan, won Leclerc het kampioenschap op dominante wijze. In zijn debuutjaar! Toen hij in 2017 de proef op de som mocht nemen in de Formule 2, herhaalde hij het kunstje doodleuk, door uitermate constant te presteren en een aantal magistrale ritten neer te zetten.
Ondanks fenomenale wedstrijden op allerhande circuits, steekt zijn raceweekend op het stratencircuit van Azerbeidzjan met kop en schouders uit boven de rest. In aanloop naar de wedstrijden in Bakoe komt zijn vader namelijk plotseling te overlijden. Hiermee verliest het natuurtalent uit het niets zijn grootste steun en toeverlaat. Tijd om te rouwen geeft hij zichzelf amper. In plaats bij de pakken neer te zitten, besluit hij zijn vader trots te willen maken. Vanuit de hemel ziet Hervé zijn zoon korte metten maken met de concurrentie. Het wonderkind rijdt met een haast onbegrijpelijke wilskracht en de woorden “je t’aime papa” op de helm naar de overwinning in de eerste race. Een dag later doet hij ondanks de reversed grid hetzelfde, maar moet hij na een penalty zijn meerdere erkennen in Norman Nato. Zijn snelle progressie in de Formule 1 mag dan ook geen verrassing heten.
Natuurlijk wil één goede wedstrijd bij het fabrieksteam van Ferrari niet zeggen dat Charles Leclerc de grootste ster zal zijn die de Formule 1 ooit zal zien, maar dat hij zo snel al zijn waarde bewijst in de sport, geeft ons goede hoop voor zijn toekomst. Als we kijken naar de manier waarop hij zichzelf tot nu toe heeft gehandhaafd in de koningsklasse en hoe hij is omgegaan met de gigantische druk, kunnen we niet anders concluderen dan dat hij zeer waarschijnlijk een wonderbaarlijke toekomst voor zich heeft. Zeker nu Sebastian Vettel ogenschijnlijk op zijn zwakst is, zal Leclerc het momentum in zijn voordeel kunnen draaien, om zo de eerste stenen aan zijn imperium te leggen. Of weet de Duitser het tij nog te keren?
technofreak zegt
“You’re only as good as your last success”.
Volgende race rijdt ‘ie in de muur en zijn de koppen “Waarom jonge hond LeClerc nog veel kan leren van Vettel”.
Same old, same old…
ghost zegt
@technofreak: exactly my thoughts! Thank you Sir!
fejjie zegt
@technofreak: Dat is helaas een beetje de trend aan het worden hier op autoblog. Kleine dingetjes heel groot maken, ookal zei het artikel van gisteren exact het tegenovergestelde.
technofreak zegt
@fejjie: Wereldwijde ‘journalistiek’-trend. Er zijn geen verhalen, dus maken we verhalen en dan het liefst met een kop volgens de wet van Betteridge erboven. (Elke kop die eindigt met een vraagteken, kan worden beantwoord met het woord “nee”).
willeme zegt
Ik denk dat LeClerc niet snel genoeg kan komen voor Vettel. Een goede teammaat helpt je ook verder. Met Webber en Raikkonen was de Duitser verzekerd van een nummer 1 positie. Met een coureur als LeClerc zal hij beter zijn best moeten gaan doen.
Het talent van Vettel is makkelijk weg te wuiven, want een dominante Red Bull. Maar die kerel kan absoluut een potje sturen en is naar mijn mening een uitzonderlijk goede coureur. Zolang ze elkaar niet van de baan kegelen heeft Ferrari het beste rijdersduo van de top 3!
rollingstoned zegt
@willeme: Waarvan RB overigens maar twee seizoenen écht dominant was.
willeme zegt
@rollingstoned: Klopt. Ondanks de vier titels viel de voorsprong in de races behoorlijk mee. In de tijd van Schumacher bij Ferrari duurde het een minuut voordat de rest over de finish kwam.
bassx zegt
@willeme: Ander reglement speelt hier ook parten. De F2004 pompte ongeveer 4,5 liter benzine per ronde er door en Schumacher kende niet echt het “nursen” van de auto. Kwalificatie tijden van start tot finish, zeker in de F2002 en F2004. Tegenwoordig wanneer het gat 5+ seconden is gaat de leider van het gas en is het een cruise naar de finish.
gertjan2012 zegt
Absoluut… 4 wereldtitels, 52 overwinningen, 55 poles en 111 podiums vallen redelijk in het niet bij 1x een 3e plaats. Komop Autoblog! Jullie kunnen beter. Uiteraard is het zo dat LeClerc op dit moment Sebastiaan te snel af, maar om dan gelijk te roepen dat hij beter is?
elemento zegt
@gertjan2012: idd waarom dit waarom dat waarom zo, nee max dit etc ik begin ook beu te worden van alle verontstellingen
reactief zegt
Ja ja.. Vettel wordt maar al te graag de grond in geboord, en LeClerc is de nieuwe held.
Sympathieke gast hoor. En racen deed die als de beste afgelopen weekend. Maar de rust behouden kostte hem behoorlijk wat moeite en was niet zo makkelijk als hier wordt beweerd. Hij had behoorlijk wat rondes om tot rust te komen en kreeg het uiteindelijk onder controle, maar toen het vermogen wegviel begon hij eerst aardig paniekerig over de boardradio te roepen.
Vettel maakte gewoon een foutje. Dat heeft een Nederlander ook wel eens gedaan, maar die blijft altijd de beste. Of is hij ook al vervangen door LeClerc nu Max de Red Bull weer niet mee lijkt te hebben?
gebruikersnaam3 zegt
@reactief: Iedereen vergeet dat de nederlander eerst (weer) iemand van de baan roste en vervolgens in de outlaw nog even achterstevoren ging… blijf het zeggen die gast heeft zichzelf niet onder controle!
reactief zegt
@gebruikersnaam3: Niet mee eens. Sainz gooide de deur dicht en Max ging al bijna geheel over de curbs.
Wat in die outlap gebeurde was mij niet duidelijk, dus geen oordeel daar.
rollingstoned zegt
@gebruikersnaam3: nou nee, Max kan niet verdwijnen in het niets, Sainz is in geen geval duidelijk voorbij Max geweest, daarbij wist Sainz dat Max aan de binnenkant zit. Sainz heeft gewoon zichzelf geëlimineerd met zijn actie. Max heeft nog geluk gehad van de aanrijding van Sainz op hem dat hij er verder zonder kleerscheuren vanaf is gekomen.
autodrome zegt
Voorbarig voortvaremd, Vettel is nog lang niet afgeschreven. Mark my words … Vind de man vaal een jankert, maar sturen kan hij zeker …
pomoek zegt
@autodrome: dikke duimen of al flink aan het bier?
autodrome zegt
@pomoek: fackin android autocorrect grappen …
Design_Driven zegt
@autodrome: Hij kan zeker sturen maar maakt te veel domme fouten net wanneer het er echt om gaat. Dat was vorig jaar zo en dit weekend weer. (en de jaren er voor ook)
autodrome zegt
@sketcher: Gun het wat tijd … Hij is wel wat rustiger / matter en jankt gelukkig niet meer zo veel. Dat vind ik een stap vooruit, hij had echt een tijd een drama queen periode waar zeiken, zieken en janken de norm was. Dat heeft hem echt sympathie gekost. Nu gun ik hem wel weer een come-back, zou treurig zijn als hij zo afgaat als Alonso ….
grrrrommmmm zegt
je kan je beter afvragen waarom Vettel is gaan rijden als een oma in een Fiat Panda.
loutervanplezier zegt
@grrrrommmmm: Ik denk dat dat antwoord Ferrari moet zijn.
Ferrari leeft van de emotie, het eigen kunnen en minder van de in put en kennis van zijn rijders. Vettel was gewend bij Red Bull zijn steentje overal aan bij te dragen, bij Ferrari mag hij zeggen, wat hij niet goed vindt en als alles wel goed gaat en er een overwinning is te behalen, of een goede positie, dan mag hij Ferrari bedanken. Dat vind ik ook heel typisch aan Binotto, de man nu een paar keer in een interview gezien en horen praten en het is een eigenzinnige manier van doen. Waar je Toto Wolff, of Christian Horner ontspannen hoort vertellen, of van alles en nog wat en over beide rijders evenveel. Hoor je bij Binotto, eigenlijk maar over Ferrari zelf en eventueel over de rijders over het algemeen en een enkele keer over Vettel. Leclerc wordt nog niet als volwaardig gezien en dat is raar en dom en daarom gaat het bij Ferrari de komende tijd niet dat opleveren wat men eigenlijk wil.
Ferrari is haar eigen probleem en dat keert zich tegen hen, in zowel techniek, als in kleine foutjes van de rijders. Gewoon omdat men zichzelf verheft boven de rijders, die de auto besturen en die zij blijkbaar daardoor te weinig vertrouwen geven.
pomoek zegt
Wat Leclerc ook voor zich heeft is gunfactor. Hamilton was na de race zowat in tranen omdat hij de race had gewonnen en sprak voor de podium ceremonie Leclerc nog eens vaderlijk toe waarbij hij ‘m en passant nog even als zijn kroonprins aanwees.
Na de race in Brazilië vorig jaar was er bij Hamilton geen spoor van medelijden voor Verstappen. In tegendeel zelfs. Hamilton kon het niet laten Verstappen toe te bijten dat het zijn eigen schuld was. Dat waren geen “mindgames”, het was gewoon een slip of the tongue. Hamilton mag Verstappen gewoon niet. En hij is volgens mij niet de enige in de paddock. Maar het leek wel alsof iedereen Leclerc de overwinning gunde.
Ik heb nog wel een opmerking/vraag over zijn dominantie dit weekend. Ik heb het idee dat Ferrari het vermogen flink heeft opgeschroefd deze race, met als resultaat een falende motor. Ik neem aan dat Ferrari in China weer een wat conservatievere setting gaat rijden waardoor ze weer achter de MB’s zullen staan bij de start tussen de RB’s. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit klopt, maar ik vond het verschil tussen Barcelona-Australie/Bahrain zo opvallend dat dit me wel logisch lijkt?
koeckenbacker zegt
@pomoek: max heeft zichzelf als de badguy neergezet met het negeren van teamorders, gevloek op het materiaal, nooit toegeven, altijd contact met andere. Ik geloof dat de gunfactor daarom een beetje weg-ebt bij max. Vandaar dat hamilton misschien denkt, eigen schuld!
Jammer want hij is zo snel.
hamerhaai zegt
@koeckenbacker: ja toch bijzonder. Je merkt altijd die afstand die men met Verstappen houdt, buiten de baan. In dat hokje. Of tijdens persconferenties. Alsof ze hem niet serieus (willen) nemen. Beetje ongemakkelijk.
Charles daarentegen krijgt alle lof van anderen. Inderdaad die gunfactor.
Ook niet voor niets. Sainz in gevecht met Max (al was het zijn eigen schuld denk ik): botsing. Er lijkt altijd contact te zijn bij Verstappen. Dat imago hou ik niet van, dat men liever niet met je vecht, want je weet dat je brokken hebt Regeren uit angst. Kan ook zonder, zo (zal) laat LeClerc wel (laten) zien. Kijk er nu alweer naar uit wat hij in China kan laten zien!
gjvp zegt
@hamerhaai: so what? Wat heb je aan een gunfactor? Arn precies zo denkt Max er ook over. Wat iedereen ook denkt maakt niet uit. Het gaat om winnen en hoe dat maakt geen bal uit
pomoek zegt
@gjvp: &@loutervanplezier: Hoe goed je ook bent, als mensen in de paddock je niet moeten wordt het lastig. Case in point: Alonso. Volgens velen een van de beste, zo niet de beste, coureur van de afgelopen jaren. Maar deze man lukte het niet om voor 2019 een competitief stoeltje te krijgen in de F1. Vooral omdat hij teveel mensen tegen zich in het harnas heeft gewerkt tijdens zijn loopbaan. Ander voorbeeld, de botsing tussen Ocon en Verstappen in Brazilië. Ocon maakte van de gelegenheid gebruik om even een rekening uit het verleden te vereffenen.
Verstappen was tot dit jaar “the new kid on the block” bij de topteams. Daardoor kreeg hij ook regelmatig het voordeel van de twijfel. Dat voordeel van de twijfel verliest hij als Leclerc zijn groei weet door te zetten zonder constant ruzie te krijgen met anderen,
lekkaah zegt
@hamerhaai:
@pomoek: kwestie van tijd dat mensen leclerc ook zo gaan bekijken, dat is gewoon mens eigen, het is een bedreiging voor ze.
gebruikersnaam3 zegt
@hamerhaai: Dit is precies de reden waarom hij nooit voor een topteam zal rijden. Snel, mwah zelfs dat vind ik overated. Hij neemt (te) veel risico’s dat wel dat maakt dat hij snel lijkt. Uiteindelijk is zijn persoon gewoon moeilijk te verkopen. Leclerc ligt makkelijker op het netvlies dan die kop van Max, hij heeft een mooi verhaal achter zich en hij is ook nog eens bloedsnel. Dat zijn gewoon eigenschappen die een topteam zoekt.
pomoek zegt
@gebruikersnaam3: Dat is zeker een punt. Leclerc is in tegenstelling tot Verstappen een mooie jongen. Daar verkoop je wel sigaretten mee ;-).
loutervanplezier zegt
@pomoek: En de andere reageerders hieronder, op de reactie.
Dat Verstappen anders wordt benaderd en behandeld, heeft te maken, met zijn hele vroege intrede in de Formule1 en de daarna knallende en soms exceptionele acties in de races. Max laat zich niet piepellen, door niemand niet, hij zegt wat hij vindt en is daardoor een groter gevaar en dat proberen de anderen, of af te remmen, of te beteugelen. Maar Max is Max, die geeft op zijn eigen wijze antwoord.
Leclerc is rustig, heeft een andere achtergrond en laat tijdens het racen ruimte aan de anderen, hierdoor heeft men het idee, dat hij meer volwassen is. Maar eigenlijk past hij zich beter aan, aan de oude garde en Max heeft er vaak lak aan. Leclerc is meer geciviliseerd, heeft net als Max veel talent, maar geeft er alleen op een andere manier invulling aan en die bevalt de oude garde beter, omdat zij minder onverwachte acties hoeven uit te halen.
In de afgelopen twee wedstrijden zag je wel dat Max zich beter beheerste en zijn rol als leider van het Team invulling geeft, door geciviliseerder te rijden, dan vorige jaren, waarin hij naast Ricciardo nog vol erin kon gaan, is de verwachting dat dat dit jaar anders is en Max laat zien, dat ook te kunnen. Als de rest dat ook ziet, dan trekt dat ongemakkelijke ook wel bij en valt het allemaal op zijn plek.
Dat akkefietje met Sainz van afgelopen weekend, was de pech om van de kerbs af te glijden en Sainz liet gewoon te weinig ruimte voor een veilige onbeschadigde doorgang.
technofreak zegt
@pomoek: Er waren eens in het Romeinse rijk 2 top-gladiatoren: “Maximus” en “Charolis”.
Maximus was de schrik van de arena, z’n tegenstanders doken weg als hij uithaalde en smeekten om genade. het publiek hield van Maximus, want hij deed wat men wil zien: vechten voor de winst.
Charolis daarentegen was de lieve jongen, met de “gun factor”. Ging het een keertje niet zo goed, dat schudde hij de hand met z’n tegenstander die hem toefluisterde: “Ik gun je de winst, knul. Toe maar, hak m’n kop er maar af!” en zo geschiedde.
Beide hadden ze hun eigen schare fans. Maximus degenen die hielden van actie, geweld en werken voor de winst. Charolis had een groep aanhangers die ’t ‘m van harte gunden om ook eens de beste te zijn vanwege zijn charisma.
Tot op een dag hét grote gevecht van het jaar op de kalender stond: In het blauw, aan de linkerkant van de arena “Maximus uit het barbaarse Batavia” en in het rood aan de rechterkant “Charolis van Portus Herculis Monoeci”. In de laatste seconden stonden ze lijnrecht tegenover elkaar: de man die vecht, tegenover de man die het van gunnen moet hebben. Maar de dappere, stoere Bataaf gunde niemands iets! Charolis stak 2 vingers in de lucht om daarmee aan te geven dat hij vroeg om genade. De Bataaf Maximus dreef zijn gladius tussen de ribben van de Monoeciër en verliet met een lauerkrans op zijn hoofd, als vrij man het strijdtoneel.
Eeuwen later spreekt men nog steeds vol ontzag over “Maximus de Bataaf”. Aan “Charolis de Monoeciër” denken alleen de historici af en toe met weemoed terug…
hamerhaai zegt
@technofreak: haha, leuk verhaal hoor!
LeClerc heeft dan wel de gunfactor, maar dat betekent niet dat hij het daarom moet hebben van zieligheid en genade.. Tip: zet eens die geweldige compilatie op van Charles in de F2 op YouTube. LeClerc is op de baan geen softie. Hij is gewoon wat minder arrogant/kamper. Redelijke verademing zo’n talent dat ook nog beschaafd is.
cpp1 zegt
Wat een belachelijke verheerlijking van deze man zeg…bleh!
Design_Driven zegt
Ik vind het mooi geschreven. Maar de rede dat Leclerc er niet mee zat is dat hij er niks aan kon doen en nog een hele tijd heeft een kampioenschap te winnen en het er nu al heel goed uit ziet ondanks deze teleurstelling. Voor Vettel is dat anders, die moet nu presteren of hij mag zijn aut van de zaak en zijn baan gedag zeggen.
Voor mij is het duidelijk dat Vettel niet (meer) uit het juiste hout gesneden is. Vorig jaar maakte hij al menig domme fout onder druk en ook dit jaar, ondanks zijn purno snor lijkt hij van plan vooral zijn eigen succes in de weg te zitten. Of Leclerc de druk aan kan moet nog blijken, echt onder druk om te presteren staan hij nog niet, niet zoals Vettel dat staat in elk geval.
Rick-dos zegt
Ik krijg een beetje een déjà vu van het laatste jaar bij RBR van Vettel. Toen had hij te maken met een ontketende nieuwe jonge teammaat Ricciardo, een auto die niet deed wat hij wilde, en nieuwe regels.
Toen hij de overstap maakte naar Ferrari zag je hem weer helemaal opbloeien.
Volgens mij is de drive een beetje weg bij Vettel. Ook als je hem in interviews ziet, na quali of de race dan lijkt het net alsof hij zich berust heeft in het feit dat hij geen pole heeft of overwinning.
Dat alles gezegd hebbende ziet het er naar uit dat Leclerc wel het in zich heeft om een grote te worden. Ik schat hem op het niveau van Verstappen in. Heel koelbloedig die jongen. Hoe hij zaterdag ook de pole pakte. Dacht even na de start dat we z’n ware niveau zagen toen hij wegzakte naar de 4e plaats, maar het was indrukwekkend hoe hij zich in no time weer naar de eerste plaats reed.
Het kan zomaar zo zijn dan hij inderdaad beter is dan Vettel, maar dan zou ik nog wat meer wedstrijden van hem moeten zien.
supertjeduc zegt
Hij heeft nog steeds minder punten als max
Ik denk ook dat Ferrari geschrokken is van het kapot gaan van de motor
Vetel ging op eens ook 2 sec langzamer nadat leclerc problemen kreeg
gandini zegt
Even los van wat mijn persoonlijke mening is, leuk geschreven stukje @ikschrijfookoverautos !
ikschrijfookoverautos zegt
@gandini: Dank!
vaakbenjetebang zegt
Wat is peetvader toch een ontzettend lelijk anglicisme.
Ter zake: ik nog steeds dat Vettel door veel media toch iets te snel wordt afgebrand. Je wordt niet zomaar 4x wereldkampioen in wat dan ook. Ja, Vettel (b)lijkt met zichzelf en volgens mij ook met zijn team te worstelen, maar waarom zou hij niet kunnen worstelen en bovenkomen? Als Duitser zul je niet snel populariteitspolls winnen in Nederland en veel reacties op zijn nogal wisselende prestaties worden daar ogenschijnlijk ook door gekleurd, maar het lijkt mij eigenlijk een prima kerel – ik zie geen reden om hem een vijfde wereldtitel te misgunnen. Leclerc gun ik het evenzeer, daar niet van, maar laat het maar een mooie, harde, eerlijke strijd worden waarin de beste komt bovendrijven, in plaats van een quasi-strijd waarin één van de twee verzaakt.
iannuzi zegt
Wat ook tegen Vettel werkt is dat gigantische salaris.
harrie zegt
Waarom Norris nu al beter is dan Alonso.
stfu zegt
Zelfde onzin als na de overwinning van Bottas: hij zou zomaar wereldkampioen kunnen worden! Bla bla bla.
bassx zegt
Dat hij fouten maakt onder druk kan misschien wel zo zijn maar een stuurfout in deze weersomstandigheden is gauw gemaakt, helemaal wanneer je plotseling in de aerodynamische wake komt van je voorligger in de bocht. Ook kampte Ferrari het hele weekend al met een oversturende auto ondanks dat ze de snelste waren… Tot aan de kwalificatie was de auto niet echt in balans.
En één zwaluw maakt nog geen zomer. Max maakte een domme spin onder SC… Maakt hem ook niet meteen slechter dan Gasly. Hamilton rijdt de grintbak in voor de pit en verliest de race… Senna die inrijdt op een achterblijver… Schumacher die de garage van Toyota in loopt. Fouten, hoe dom ze soms lijken, worden gemaakt door de beste coureurs.
Het is te vroeg om Vettel af te schrijven. Vettel wordt afgeschreven als een coureur dat niet met druk om kan gaan terwijl LeClerc hier nog nooit mee te maken heeft gehad. Niet dat ik het verwacht maar de Monagast kan nog steeds een 2e Fisichella worden.
loutervanplezier zegt
@bassx: De spin van Verstappen was na de finish, in de uitrij ronde, toen hij Leclerc net een duimpje had gegeven en via de binnenbocht iets te kort door de bocht ging, kan gebeuren. Niets bijzonders.
bassx zegt
@loutervanplezier: Precies mijn punt… niets bijzonders.
supertjeduc zegt
Leclerc had natuurlijk ook iets rustiger aan kunnen doen
Misschien was de auto dan heel gebleven
Ik zeg maar wat omdat max ook regelmatig die opmerking kreeg op dit blog
Max won wel zijn eerste race in de rb
pomoek zegt
Nog even een kleine opmerking over de winnaar: bij het inhalen van Vettel reed hij, even, met 4 banden buiten de baan. Nu weet ik dat de stewards daar niet altijd geen strikt in zijn, maar ik denk dat als Vettel niet was gespind hij een straf had moeten krijgen of in ieder geval de positie moeten terug geven. Als hij een straf had gekregen was Bottas de winnaar geweest ?.
loutervanplezier zegt
@pomoek: Ik heb het nog even na gekeken en inderdaad, kwam Hamilton met vier banden naast de baan, bij het uitaccelereren naast Vettel, niet om uit te wijken, maar om er een voorddel uit te behalen. Het had bestraft mogen worden, maar nu was het wel echt een gevecht, jammer dat Vettel spinde.
kevdutchie zegt
Het is Charles Leclerc die nu eigenlijk dat laatste beetje laat zien wat Verstappen mist, en dat is mentaal stabiel zijn.
Charles laat nu al zien hoe sterk hij is, op de baan, maar ook mentaal.
De situatie van Leclerc waarbij zijn motor hem tegen begon te werken terwijl hij 100% verzekerd was van de overwinning, en zijn manier van daarmee omgaan aan het eind, versus de situatie van Verstappen tegen Ocon, Brazilië 2018, en zijn manier van handelen daarop (hoe mooi het ook was, hij had zelf de situatie onder controle kunnen hebben) laten mij zien dat Charles erg uniek is. Hij komt heel braaf over en lijkt totaal geen vechtersbaasje, maar toch komt hij oo de baan keihard terug, kijk bijvoorbeeld naar hoe hij Vettel terug pakte.
Dit deed hij met ballen, lef, en toch zonder risico, dit maakt hem een absolute topper.
Ik hoop dat Verstappen iets kan leren van deze jongen, en wat zou het episch zijn als Charles er dit jaar met het kampioenschap vandoor gaat.
loutervanplezier zegt
Oh, je hebt de boordtadio van Leclerc niet gehoord tijdens die laatste rondes? Dat was alles behalve stabiel in bewoording, wel deed hij zijn best, om het maximale eruit te slepen.
En je hebt de afgelopen twee races niet opgelet, hoe Verstappen meer ruimte liet in de eerste bochten?
Dat slippertje met Sainz lag niet alleen aan Verstappen, Sainz liet zelf ook te weinig ruimte.
Verstappen heeft een andere rol en die gaat hij ook zo invullen.
johnwaters zegt
Een betere titel was: Waarom Charles Leclerc nu al beter is dan Verstappen.
thierryvth zegt
ik heb het niet eens gelezen, vorige race was Bottas herboren, we zullen het halverwege het seizoen allemaal nog is bekijken want iedere keer al die conclusies op basis van 1 race is lachwekkend