Alsof witte Sprinter busjes nog niet genoeg in de weg zitten op de linkerbaan bouwt Brabus nu een 4×4 versie met 5,5 liter V8.
Hoog op de poten, een starre achteras, dubbel lucht. Het is alles wat Brabus normaal niet doet. Waar ze zelfs de G-klasse verlagen en er een V12 in leggen, moet deze Sprinter zijn terreinwaardigheid behouden. Een busje met een missie. Letterlijk.
Brabus is door een woestijn-bewoner ingeschakeld om ambulances te maken. Fuck brandstofverbruik, als de Sprinter zich maar een weg door het zand kan ploegen.
Er is nog een hoop testwerk te doen en de hele opbouw achterop ontbreekt nog. Toch wil Brabus ons vast wat technisch vernuft laten zien. Ze zijn vooral trots op de zelf ontwikkelde carterpan. Deze was hard nodig om de V8 in de Sprinter passend te krijgen. Maar er is meer. De luchtinlaat zit zeer hoog bovenop het blok om het inademen van stof tot een minimum te beperken. Er is een stevige aluminium plaat tussen de voorwielen gemonteerd om stenen uit de motorruimte te houden. De Sprinter is flink hoog op de poten gezet en een 4×4 systeem met differentieel-sperren moet hem door de diepste zandput helpen trekken.
Er staan meerdere exemplaren bij Brabus in de werkplaats. Waar ze precies heen gaan en hoe ze presteren verklapt Brabus nog niet. De gebruikte V8 is die uit de vorige 500’s: een 388pk/530Nm 5,5 liter zonder turbo’s.
UPDATE: Brabus heeft een burnout-filmpje van de Sprinter gemaakt, zie autojunk.nl.
sdk16420 zegt
Dit ziet er niet echt gezond uit qua wegligging. Een bocht en je maakt een zijwaartse koprol?
Esprit_de_Flandre zegt
@sdk16420: “weg”ligging is niet echt van toepassing in de woestijn…
bonkers zegt
Omdat het kan
Benz65 zegt
Wie zit er nou nog op Autoblog wanneer Nederland een van de belangrijkste wedstrijden speelt van het EK?
smoked zegt
@Benz65: wat doe je hier dan…. (ik doe beiden).
rempedaal zegt
@Benz65: op autoblog laten ze tenminste nog iets zien wat lachen is, daar in Kharkiv is het om te janken op dit moment :/
benzinehoofd zegt
@Benz65: Belangrijk en voetbal gaan niet samen. Eén ding hebben het EK en Autoblog gemeen: beide tonen de superioriteit van de Duitse techniek… ;-)
zender zegt
@benzinehoofd: nice :p
redbeams zegt
@benzinehoofd:
Duits…superioriteit…1.4tsi…distributieketting?
Benz65 zegt
@benzinehoofd: We pakken ze wel in de finale. (Altijd hoop!)
benzinehoofd zegt
@redbeams: goed punt.
Ik had minder sportieve reacties verwacht…
Vanquish zegt
@benzinehoofd: Zo superieur zijn de Duitsers niet. Ook zij speelden belabberd. Alleen Nederland faalde gewoon nog harder.
ricksmits zegt
Staat een filmpje op Facebook van het apparaat terwijl het spinnend wegtrekt :)
Alwood zegt
@ricksmits: check! thanks :)
hannoberth zegt
op de facebook staat er te lezen: 4X4 ambulance for desert. dus nu weten we waar ze naartoe willen.
Jochempie zegt
Porno voor automotive engineers! :D
mopar zegt
Zoveel moeite doen om ‘m terreinwaardig te maken en dan lepelen ze er de meest idiote motor voor een terreinvoertuig in…een BENZINE V8 met 500+ pk…..dit ding gaat dus hopeloos vastzitten.
Alwood zegt
@mopar: moeite met lezen [388pk]? verder is een N/A V8 een ideaal instrument oom mee door het terrein te ploegen. Kost alleen een beetje meer brandstof dan een diesel maar als je dat in overvloede hebt voor bodemprijzen…
mopar zegt
@Alwood: ooit in zwaar terrein gereden? Dan zou je weten dat er een reden is dat er dieselmotoren gebruikt worden…en dat heeft niets met brandstofverbruik te maken maar meer met koppel productie. Benzinemotor genereerd al zijn koppel bij hoge toerentallen, dus is de kans groter dat de wielen gaan spinnen en kom je vast te zitten…maar dat wist je natuurlijk al. Er is een reden dat alle offroaders (defender, g, land cruiser, patrol, etc.) Allemaal diesels zijn he…
Alwood zegt
@mopar: regelmatig.. sterker nog, ik heb offroad-cursussen afgrond voordat ik uberhaupt mijn rijbewijs mocht halen. Met twee auto’s: een 1972 Range Rover (3,5 liter V8 carb. 130 pk, 250Nm) en Land Rover Defender (2,5 liter TD5, 122pk, 300Nm).
Een V8 die niet voor het ‘racen’ gemaakt is heeft onderin een heerlijk smeuïg koppel. Ideaal voor terreinrijden, beiden maken dankbaar gebruik van de tussenbak (lage gearing)
Offroaders zoals Land Cruisers en Defenders hebben vooral een diesel omdat die een stuk goedkoper is dan een V8 (productie en onderhoud).
mopar zegt
@Alwood: Mag wel zo zijn maar qua koppel productie haalt een N/A benzine het gewoon niet bij een Diesel. Dat nadeel van de benzinemotor kan je nog enigszins overkomen door dikkere banden te monteren zodat de grip zal toenemen…maar zoals ik dat hier zie zitten er standaard banden onder. Koppel dat met het extra gewicht van de opbouw en ding zakt zo door het zand heen…bij een noodvoertuig zoals een ambulance echt not done.
Beter hadden ze die prachtige 420CDI gebruikt, die mag dan wat minder pk’s hebben (315 geloof ik) maar heeft wel 730NM bij 2200tpm. 0-100 zal dus misschien een seconde langer duren maar alles buiten dat (wat een ambulance nomaal doet; afremmen bij kruispunten tot 10km/uur en weer optrekken/inhalen) wordt veel sneller afgewikkeld dan bij die benzine V8.
Tis dus weer een verhaal van Arabieren die lekker moeten showen wat ze hebben en niet nadenken over wat het beste is voor de taak waar het voertuig voor bedoeld is.
Alwood zegt
@mopar: je vergeet dat een met het goeie doel ontwikkelde N/A motor sowieso lekkerder ‘oppakt’. Koppel bij de diesel is leuk maar voor terreinrijden gaat het om het koppel bij 1000 toeren, niet 2200 toeren. Als je een turbo aan moet jagen pak je altijd koppel weg tot de turbo op toeren is.
Veel gewicht zal overigens door de dubbele achterwielen gedragen worden. Geen idee of Brabus verder nog andere banden zal monteren, de tijd zal het leren. Ik gok dat de ambulances niet alleen door de duinen hoeven te ploegen.
mopar zegt
@Alwood: zoals je al zei, die ambulances zullen vaker op verharde ondergrond rijden dan op onverhard….nog een reden om de diesel te hebben voor extra koppel om in te halen.
SimonMc zegt
@mopar: Daarom dat je 3 benzineversies kan krijgen van Mercedes’ “Gelandewagen” omdat Diesel zoveel beter is.
Serieus? Moet er wel bij zeggen dat er maar 1 daarvan atmosferisch is ! Maar dan nóg…Mensen schijnen nogal eens te vergeten dat wagens met diesel ook een andere (gunstiger voor koppel ) versnellingsbak hebben.
Met een 2de versnellingsbak, met “veldvitessen” lijkt dat probleem onbestaande.
En al die diesels die jij kent hebben 1 of 2 turbo’s. Geef een benzine ook die turbo’s + die korte overbrengingen, en er is geen enkel nadeel meer ( buiten verbruik ). Ik geef toe, voor zo’n terreinwagen zie ik niet goed in waarom iemand eerder zou kiezen voor een diesel terreinwagen dan voor een atmosferische benzine terreinwagen. Iemand die heel weinig kilometers doet misschien?
Maar zelfs zo’n atmosferische benzine + gunstige versnellingen is zeker geen stakker.
Extreemste geval van een benzinemotor in een G-klasse is zeker de G65 AMG, met 1000Nm koppel op 2300 toeren beschikbaar…een sterke diesel die beter doet.
SimonMc zegt
@SimonMc: Foutje: Ik geef toe, voor zo’n terreinwagen zie ik niet goed in waarom iemand eerder zou kiezen voor een diesel terreinwagen dan voor een atmosferische benzine terreinwagen. Iemand die heel weinig kilometers doet misschien?
Moet worden:… ik weet niet waarom iemand eerder voor een benzine zou kiezen dan voor een diesel in dit geval.
mopar zegt
@SimonMc: nogal logisch dat Mercedes ook benzine versies aanbied van de g. Als er een markt voor is, het is allang niet meer de ruige off-roader die die ooit was. Nu is het een luxe wagen geworden en daar past geen diesel imago bij.
Wat betreft de lagere overbrenging en die jij noemt, de acceleratie is zeker net zo belangrijk, dat continu geschakel van de versnellingsbak kan irritant worden als je op een verharde weg rijd. Daar komt nog eens bij dat alhoewel de G65 misschien 1000nm bij 2300 toeren heeft, bij 1000 toeren heeft ‘ie misschien de helft daarvan. Die 420 heeft bij 1000 toeren al meer dan 650 nm. Dat beteken dat de inhaalacties of optrekken vanaf 10 km/uur zeker net zo snel verloopt. Chip die 420 die en je krijgt er zo 1000 nm uit, dus dat moet ook geen argument meer zijn. En dan hebben we het nog niet eens over betrouwbaarheid/onderhoudsintervallen van een diesel ivm een bi-turbo V12 benzine…
Zoals je al zei, er is gewoon geen reden om voor een benzinemotor te kiezen in dit geval…tenzij diesel in dat land duurder is dan benzine…
Esprit_de_Flandre zegt
@mopar: Er staat niet bij voor welke woestijnbewoners het gemaakt wordt. Misschien dat in de streek waar het ding zal rijden moeilijk diesel te vinden is…
mopar zegt
@Esprit_de_Flandre: Dit is een wild guess :roll:, maar ik denk dat een ambulance met een 5.5L V8 niet voor Afrika bestemd is… Gewoon voor een rijk oliestaatje in het midden oosten, daar is naar mijn weten gewoon goed diesel verkrijgbaar. Maar over de literprijs van diesel ben ik niet zeker, daarom kan het misschien kostenbesparender zijn om een benzinemotor te gebruiken.
zakar36 zegt
Omdat het kan!!! Bruuut :D
the-budel-guy zegt
Een 5.5 V8 en dan van die dunne bandjes.
SimonMc zegt
@the-budel-guy: Vrij zeker dat er achteraan meer rubber ligt dan iedereen die jij kent…
littleturbo96 zegt
Nou is er dan eindelijk een rede om bedrijfsbusjes te kopen, en de naam doet er trouwens eer aan
Simpson zegt
voor als je als eerste bij de SEH wilt zijn?
jzaero zegt
Deze zit echt niet meer in de weg hoor op de linkerbaan ;)
hzj78 zegt
@ Alwood en Mopar: In bijna alle terreinomstandigheden is een diesel met een laag vermogen en hoog koppel ideaal, alleen in voor zandduinen is toch echt een benzine motor met hoog vermogen aan te raden,je komt gewoon verder…
mopar zegt
@hzj78: Omdat je een aanloop kunt nemen zeker, want bij lage snelheden op zandduinen maakt het toch niet uit.
Alwood zegt
@hzj78: heb je inderdaad ook een punt… hier een mooi voorbeeld :) helaas de instructie-video-link die ik had verloren.
http://www.youtube.com/watch?v=BTxw5FXkBh4
syliaca zegt
Nergens voor nodig dit!
SimonMc zegt
@Alwood: “Alsof witte Sprinter busjes nog niet genoeg in de weg zitten op de linkerbaan”
Come again? Sterkste gechipte versies knallen me voorbij tegen 200 km/h !
gasparossi zegt
Mijn eerste post hier. Ik lees al een tijdje autoblog. Super rielekst. Alleen 1 ding snap ik niet. Het is een 4×4 mercedes. Dat betekent 4-wielaangedreven toch???? Er zitten 6 wielen onder deze mercedes. Ik snap het principe wel. Ik zag het toevallig.
norge zegt
Leuk ,en nou een opbouw van een paar ton erop en het is nog een sloome bak.
jordy14 zegt
Denk niet dat dat ding goed bochten kan nemen.
bempi zegt
Voor de nieuwe film van Michael Bay Transformers 4. Dit zal dan Ultra Magnus zijn :)
panasonic zegt
stoer alternatief voor een amerikaanse heavey duty truck.
Nederland 2-1 verloren
wahahahahahhahaha doet vast nog pijn
Dickie zegt
Denk dat die in de buurt van afrika of midden oosten gaat daarom zal het wel een benzine worden.
Je hebt daar namelijk ook heel veel Nissan Patrol’s En Land Cruisers v8en op benzine.
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk om eens een stukje serieuze engineering te zien passeren op AB. En van een ‘veredelaar’ dan nog. Knap…
sietse zegt
misschien niet voor dat land bedoelt, maar in saoedie arabie mag je geen personen vervoeren met een auto waar een diesel in ligt. zelfs bussen hebben een V8.