Wat is er aan het handje?
De huidige BMW 5-serie is er in diverse smaakjes. Als 520d, 530i, 530e en ook als M550i. Laatstgenoemde zal dit voorjaar tijdelijk uit productie worden gehaald. Geen paniek, de M550i kan gewoon nog geconfigureerd en besteld worden.
BMW is genoodzaakt de productie van de M550i stil te leggen. Dit heeft te maken met strengere regelgeving omtrent de WLTP-verbruikstest. De M550i moet een partikelfilter krijgen. Dit geldt niet alleen voor de M550i; alle benzinemodellen die na juli 2018 van de band lopen, zullen zijn voorzien van een partikelfilter, aldus BMW Nederland tegenover Autoblog. De Duitse autofabrikant is al sinds juli vorig jaar bezig met het installeren van de partikelfilter bij benzinemodellen. Nieuwe auto’s die nog op de Europese markt moeten verschijnen, zoals de M5, voldoen al aan de nieuwe regelgeving.
Niet alle BMW’s krijgen overigens zo’n partikelfilter. De productie van de M3 zal vroegtijdig gestaakt worden vanwege dit issue. Omdat de huidige 3-serie over een niet al te lange tijd met pensioen gaat, zagen de Duitsers het nut er niet van om de M3 uit te rusten met de filter. Een nieuwe 4-serie gaat wat langer duren. Dit is dan ook de reden dat de M4 wél een partikelfilter krijgt.
min2max zegt
Niet alle BMW’s krijgen zo’n partikelfilter. De productie van de M3 zal vroegtijdig gestaakt worden vanwege dit issue. Verkeerde zuinigheid.
bmwe46m3balling zegt
@min2max: aan de andere kant snap ik het ook wel. Je hebt meer kosten als je het nu doet ipv bij de nieuwe 3 die toch al vernieuwd gaat worden.
smoked zegt
@bmwe46m3balling: op de M4 komt het wel, is toch exact dezelfde techniek?
bmwe46m3balling zegt
@smoked: ja dat klopt, ik vond het daarom ook een beetje vreemd. Ik denk omdat de 4 wat langer doorgaat dat het dan loont en bij de 3 niet omdat die toch al vernieuwd gaat worden.
shogun zegt
@smoked: heeft met de typegoedkeuring te maken.
blijkbaar hebben de m3 en m4 hun eigen typegoedkeuringen.
mikje90 zegt
Wat is het verschil nou eigenlijk tussen een katalysator en een partikelfikter?. En zou zo’n partikelfilter nou ook heel erg het vermogen dempen?.
mashell zegt
@mikje90: diesels hebben al heel lang partikelfilters, daarom weten we dat het voor het vermogen niet uit maakt.
arjontje zegt
@mashell: Dit maakt zeker wel uit. De turbo spoelt langzamer op door meer tegendruk in het uitlaat systeem. En het brandstof verbruik neemt ook toe aangezien het filter ook weer schoongebrand moet worden.
rw1994 zegt
@arjontje: Juist! Ik heb mij laten vertellen dat dit bij een vrij standaard 2L turbo diesel al snel 15pk scheelt.
beefcake zegt
Hopelijk doet het niets met de prestaties. Wat een beest van een auto is dat. Jammer dat hij evenveel kost als een prima appartement.
autodrop zegt
Wat is die wagen toch godsgruwelijk lelijk geworden. Ik mis de tijden van de e39 en van Bangle. Dit over-gedesignde hok is toch zum kotsen.
Sir_Vmax zegt
@autodrop: vind dit juist de strakste bmw die je nu kan krijgen.
autodrop zegt
@srthellcat: op een techno-feestje vind je veel strakkere modellen dan dit. BMW blijft in mijn optiek echt wel imposant maar heel mooi vind ik ze niet meer. Mercedes is qua design iets beter bezig dan BMW en Audi en misschien is dit vloeken in de kerk maar ben qua design meer onder de indruk van de Fransen tegenwoordig..
haroldv zegt
@autodrop: geeft niet, verstand komt met de jaren☺️ Ik vind de G30 prachtig, ben vast ook ouder dan jou.
autodrop zegt
@haroldv: *dan jij. Verstand heeft zo te zien niets met jaren te maken. Ik ben van bouwjaar ’87 by the way.
haroldv zegt
@autodrop: qua verstand van de Nederlandse taal, -1, idd. Maar ik dacht dat de discussie ergens anders over ging? Oude techniek overigens, een discussie ontwijken.
autodrop zegt
@haroldv: haha ik ontwijk niets hoor:) ieder zijn mening ofcourse!
haroldv zegt
@autodrop: zeker. Zo krijg ik donderdag mijn G30, dus tja, mijn voorkeur is dan wel duidelijk?. Zelf bouwjaar 70, overigens.
autodrop zegt
@haroldv: haha veel plezier gewenst en ongetwijfeld zal ik je ooit eens op mijn achterbumper aantreffen!
BaRa zegt
@haroldv: bouwjaar ’70, en de G30 is in mijn ogen een hok. Dat vind ik overigens ook van de E60/61. Duitsers lijken vooral goed in het uitdrukken van efficiëntie. Op het moment dat ze genuanceerde emotie moeten overdragen, blijkt de subtiliteit ver te zoeken. Of dat dan aan “De Duister” ligt, of aan die commissies die moeten inschatten wat “een BMW” moet uitdrukken: dat laat ik in het midden ;-)
autofanaat zegt
@srthellcat: Ja ik ook, in tegenstelling tot de g31. De achterkant lijkt helemaal niet in verhouding tot de rest van de auto. Vooral de achterlichten ogen te groot.
87sandyd zegt
@srthellcat: dat zegt dan alles over de huidige designtaal van BMW helaas. Ik kan het af en toe niet meer aanzien…
peke zegt
@autodrop: want vroeger was alles beter ;)
Snap je punt deels wel hoor, maar als je in een e39 stapt is dat nu gewoon een mega oud hok. Mooi: ja. Klassieker? Wellicht.
Maar oud en gedateerd.
autodrop zegt
@peke: ik snap jou ook hoor. Qua techniek etc. wint deze nieuwe het op alle vlakken. Ik vind het alleen nietszeggend geworden. Dik? Absoluut. Mooi? Nahh.
e28forever zegt
@peke:
Ach, wat is gedateerd?
Een E39 is nog altijd een uitstekende autobahncruiser.
Comfort, geluiddemping, stabiliteit, afwerking: top.
Je kijkt op een ergonomisch perfect dashboard met een rustig design.
Ja, hij zit niet propvol infotainment, maar is dat echt zo onmisbaar?
En ik heb niet echt de indruk dat de 5-reeksen er na er echt betrouwbaarder op geworden zijn.
dennisn52b30 zegt
@autodrop: juist!! De Bangle butt E60 had tenminste nog een eigen karakter.. hedendaagse BMW is zo eenheidsworst geworden. Ook de F10 zag er mooi uit bij introductie maar is totaal niet boeiend qua lijnenspel meer
ikleesookoverautos zegt
@autodrop: de E39 is mooi maar wat Bangle op de weg heeft gezet vond ik helemaal niks.
viezefreddyw zegt
@autodrop: Hear hear! Ik ben gelukkig niet de enige die het een vreselijk hok vind. Net als de 7-serie overigens. Ook zo’n gedrocht op wielen.
Nu bedenk ik me dat ik veel modellen van BMW niet mooi vind. De 3-serie gaat nog wel, maar de 4-serie vind ik geen mooie kont hebben. Alle X-modellen vind ik ook vreselijk. De enige écht mooie BMW van dit moment is de 6-serie en al helemaal de Gran Coupé. Die vind ik nog steeds erg mooi.
autodrop zegt
@viezefreddyw: de 6serie is al vanaf 2005 mijn favoriet. Toen kwam ik namelijk een 645Ci tegen, prachtige wagen. De 6 is het model wat inderdaad erg mooi en in balans is.
m54b30 zegt
En wordt leuk auto rijden steeds meer verpest en uiteindelijk met de komst van de EV en autonoom autorijden kunnen we onze hobby wel gedag zeggen.
mashell zegt
@m54b30: nonsens. Als je prestaties van elektro wagens ziet dan gaan we er alleen maar op vooruit. En die hebben ook nog een mooiere “laufkultur” dan een V12.
406_v6 zegt
@mashell: wat een kul, mooiere laufkultur… je voelt je vast beter thuis op groen7 ?
melcon zegt
@406_v6: precies dit inderdaad, een elektromotor heeft geen lauf kultur, gauw naar groen7 met die gast ;-)
mashell zegt
@406_v6: een V12 biedt veel koppel, geeft weinig geluid en weinig vibraties (daarom zitten die motoren in de luxe modellen). Dat is precies wat een elektrische motor je ook biedt.
m54b30 zegt
*zo
prop zegt
Niks nieuws. Alle merken hebben er mee van doen. In meerdere vormen.
Net zoals dat zoveelste click bait artikel over Porsche laatst met de dieselstop wat eigenlijk gewoon een WLTP ding is.
mashell zegt
Waarom zou je voor een andere verbruik testcyclus eigenlijk een partikelfilter moeten installeren? Daar wordt de wagen niks zuiniger van.
f31bmw320d zegt
@mashell: de WLTP gaat niet enkel over verbruik maar ook over de uitstoot van specifieke stoffen lijkt me
mashell zegt
@f31bmw320d: ik heb het even nagelezen. WLTP is een test procedure voor verbruik en uitstoot. Het zegt niet hoeveel er uit mag komen (dat doen de Euro normen). Die euro Normen schrijven weer de test procedure voor. Voor nieuwe voertuigen is dat al een tijdje de WLTP. Voor de typegoedkeuring van bestaande voertuigen is dat vanaf 1 september ook de WLTP. Vandaar dus dat BMW problemen heeft met de sterke motoren (die veel verbruiken en vaak ook veel uitstoten).
BaRa zegt
@mashell: het hele dieselgate gaat net over de uitstoot (NOx etc) en niet meteen over het verbruikt (CO2).
mashell zegt
@BaRa: dit artikel noemt WLTP in combinatie met een partikelfilter en een benzine motor. Waarom sleep jij er diesel gate er aan de haren bij?
f1l1p zegt
Meer filter = minder sound ?