Een litertje benzine voor 2,50 euro. Het begint inmiddels heel normaal te worden. Maar waarom blijft die brandstofprijs nou zo hoog?
Om even het geheugen op te frissen: de laagste adviesprijs voor Euro95 – tegenwoordig E10 geheten – werd gemeten op 13 december 2001. Toen betaalde je € 1,049 per liter benzine. Voor een tank van 50 liter betaalde je op dat moment 52,45 euro. Dezelfde tank brandstof kost je anno 2022 een stevige 125 euro. Daar kon je voorheen dus 2,5 keer voor tanken.
Oorzaken van dure brandstof
Waarschijnlijk heb je nu al geen zin meer om verder te lezen, maar misschien moet je dat juist wel even doen, want we vertellen je graag meer over waarom brandstof nu zo duur blijft.
De olieprijs
Het heeft voor een groot deel te maken met de olieprijs. Voor een vat ruwe olie wordt momenteel ongeveer 120 dollar afgerekend. Eind 2001 ging dit nog om een prijs van minder dan 20 dollar. Vanwaar dat grote prijsverschil?
Oekraïne
Het behoeft natuurlijk weinig toelichting dat de oorlog in Oekraïne van grote invloed is op de olieproductie. De oorlog zorgt voor onrust en legt de lokale economie haast plat. Bovendien is Rusland na de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië de grootste olieproducent ter wereld. Minder aanbod, net zo grote vraag: dus de prijzen schieten omhoog. Samenwerken met Rusland zit er voorlopig niet in. Dit heeft allemaal zijn weerslag op de brandstofprijs.
Koers euro ten opzichte van dollar
Wat ook niet meehelpt is de koers van de euro ten opzichte van de dollar. De waarde van de euro is gedaald. Olie wordt doorgaans in dollars afgerekend. Op 22 juni 2022 was 1 euro gelijk aan 1,05 Amerikaanse dollar. Echte verbetering is er helaas nog niet te zien.
Al die factoren zorgen ervoor dat de brandstofprijzen per liter hoog blijven, niet alleen die van benzine, maar ook van diesel. En zolang er geen zicht is op een oplossing van de oorlog in Oekraïne, moeten we voorlopig genoegen nemen met torenhoge brandstofprijzen. Of zoals landelijke kranten vaak koppen als er een doodnormale A-Klasse tegen een paal is gereden: peperduur!
Rol voor olie- en gasconcerns
Toch lijkt er ook een rol te liggen bij olie- en gasconcerns, want die blijken uitstekend te boeren. Neem Shell dat in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst boekte van 7,1 miljard dollar, omgerekend zo’n 6,7 miljard euro.
En dan hebben we nog BP. Dit concern boekte 6,2 miljard dollar winst in de eerste drie maanden van 2022. Het bedrijf sprak over een ‘uitzonderlijk goede handelsinkomsten voor olie en gas en sterke resultaten bij raffinage’. Ook TotalEnergies boerde uitstekend. De Franse olie- en gasreus wist in de eerste drie maanden van het jaar een winst te boeken van 4,9 miljard dollar. Ter kennisgeving: dat is bijna de helft meer dan een jaar geleden.
Houden deze bedrijven de prijzen kunstmatig hoog? Wat ze in ieder geval doen is keihard cashen.
En die accijnskorting dan?
Weet ook dat de prijzen die we nu bij de brandstofpomp zien al tarieven zijn inclusief accijnsverlaging. Want zoals je wellicht hebt vernomen heeft het kabinet besloten om de accijns voor ongelode benzine, diesel en LPG/LNG van 1 april tot en met 31 december 2022 te verlagen. Het gaat om een verlaging van 17,3 cent (benzine), 11,1 cent (diesel) en 4,1 cent (LPG/LNG) per liter. We worden dus al een beetje gematst.
Volgens UnitedConsumers bedroeg de gemiddelde literprijs van E10 op 22 juni 2022 exact 2,492 euro. Als je daar de accijnskorting van 17,3 cent bij op telt kom je uit op 2,665 euro voor 1 liter E10. En dat is best even slikken.
Voorlopig blijft het zo
Een ding is zeker: het gaat heel lang duren voordat we de prijzen weer onder de 2 euro per liter zien zakken. Vooruitzichten zijn niet gunstig. En blijft onzekerheid bestaan over Rusland en Oekraïne en ook de koers van de euro werkt niet mee. Kortom: even doorbijten nog.
jippie zegt
De EU is continu in staat om precies het verkeerde te doen. De boycot op olie en gas heeft op de EU een desastreuze uitwerking en Rusland verdient er méér dan ooit aan.
Dat zeg ik niet maar Rob de Wijk, notabene een D’66-er!!
mashell zegt
Dat heeft ook Ursula van der Leyen, beroepsmatig voorzitter van de Europese Commissie maar beter bekend als voorzitter van de Oekraïne fanclub ook al gezegd. Op dit moment verdiend iedereen die olie produceert daar meer aan dan ooit, van teerveld exploitanten tot de mannen met baarden en jurken in de Arabische landen. Als we een jaar verder zijn (en door onze wapenleveranties rekken we bewust de oorlogsduur op) dan zijn we gewend aan de oorlog en neemt de paniek af en normaliseert de olieprijs en dan raakt het Rusland wel. Of we zolang willen/kunnen wachten daar moet onze politiek nog maar eens over nadenken.
maotje zegt
Wat had de EU dan moeten doen volgens jou?
hanso zegt
Naar Trump luisteren in 2018
https://www.youtube.com/watch?v=FfJv9QYrlwg
maotje zegt
Ja dat os achteraf lekker makkelijk praten. Daar lossen we nu de situatie toch niet mee op. Ik had in 2018 ook mn auto moeten verkopen en bitcoins moeten kopen….
denk je dat dr gebeurd als er conflict komt met china of india?
Je kan niet alles in eige. Hand houden. Dat is onmogelijk.
ger964 zegt
Vanmiddag in Duitsland getankt op de terugweg.
1,819 voor een liter E10.
Op hetzelfde moment de prijs in Nederland in regio Arnhem gemiddeld 2,359.
Is gewoon 54 cent per liter verschil.
luittinke zegt
Daar hebben ze op 1 juni een belastingverlaging doorgevoerd, zo’n €0,50 per liter.
Tel dat er bij op en het verschil wordt wat kleiner.
Dus profiteer er van zo lang het kan
neymar zegt
Poppenkast gaande
Johanneke zegt
Bedankt voor je altijd goed onderbouwde mening.
dees zegt
Denk dat je dan naar de bedrijven moet kijken die record winsten zitten te boeken. BP, Shell etc
imaginenl zegt
Volgens mij heeft de recessie zich al ingezet en begint de olieprijs rustig aan te dalen. Dus er zijn ook tekenen dat de brandstofprijzen wel weer naar beneden gaan.
Dutchdriftking zegt
@imaginenl: precies mijn gedachte. En hoe vervelend ook, het is precies wat we nodig hebben om de brandstofprijzen, grondstofprijzen, en inflatie wat te laten afkoelen.
faalhaas zegt
Oftewel, de overheid kan kortingen geven tot er überhaupt geen belasting wordt geheven. BP of Shell compenseren de prijs weer door marge erbij op te drukken. Gaat mooi uit onze zakken.
erwh zegt
Grappig dat, zoals altijd, de internationale oliebedrijven worden genoemd die de olieprijs helemaal niet bepalen. Shell bijvoorbeeld neemt minder dan 2% van de wereldolieproductie voor z’n rekening, terwijl een (nationale) oliemaatschappij als Aramco meer dan 12% in handen heeft en opereert vanuit het grootste OPEC land dat weer wel de prijzen bepaalt.
chrisvis zegt
We vergeten er wel bij te vertellen dat in 2008/2009, de prijs van een vat ruwe olie nog duurder was dan nu en dat we(zonder overheidskorting) dan minder betaalde aan de pomp. Het is natuurlijk wel handiger om nu alles op de oorlog in Oekraïne te steken….
Johanneke zegt
Toen was een euro 1.48 dollar.
maotje zegt
Als je het verhaal
Leest dan lees je dat fr koers dollar van invloed is. Die ataat voor ons nu zeer omgunstig.
flyerbunch zegt
Rusland heeft een record aan (goedkope) olie uitgevoerd aan China, die worden er alleen maar beter van!
Robert zegt
Het is ook een markt van vraag en aanbod. Doordat de Russen hun olie veel minder makkelijk kwijt kunnen, verkopen ze hun voorraden met flinke kortingen aan landen als China en India. Daarmee hebben ze o.a. Saudi Arabië van de troon gestoten als het gaat om wie de grootste leverancier is. Ergo: ook dat land zou maar zo eens kunnen besluiten om aan prijsdumping te doen, en in in hun kielzog waarschijnlijk de gehele OPEC.
Overigens is de Duitse markt waakhond binnen de eigen landsgrenzen al een onderzoek opgestart naar vermeende prijsafspraken; de dertig cent aan accijns korting (plus nog een paar centen BTW) blijken niet volledig te zijn doorberekend aan de klanten.
We gaan het zien waar dit allemaal heengaat. Ik heb m’n superplus slurpende auto vorige week ter inruil aangeboden en er komt een E10 drinker voor in de plaats. Dat en een gunstiger verbruik, een lager belastingtarief plus goedkopere verzekeringspremie moet de maandelijkse kosten met ±100 euro gaan drukken.
normalantrieb zegt
De crack spread tussen ruwe olie en benzine is historisch hoog, hierdoor maken de oliemaatschappijen niet alleen op de ruwe kant grote winsten door een constant stijgende prijs, op de handelskant door een grote verschuiving van vraag en aanbod binnen de verschillende aanbieders (weg van Rusland naar Noordzee, VS en Midden-Oosten en Afrika) maar ook doordat ze simpelweg meer kunnen vragen voor omzetting van ruwe olie naar benzine en diesel. Er is simpelweg een hoop raffinage capaciteit uit de markt genomen de laatste jaren door overcapaciteit, (klimaat)regelgeving en focus op rendement.
Grote misser dat de crackspread niet genoemd wordt in dit artikel
thjvanvlerken zegt
Ik mis toch wat info hierzo. Prijs van brandstof is inelastisch, als de prijs met 1% stijgt neemt de vraag niet met 1% af. Daarbij zijn er elementen in de supply chain die een kosten element zijn in de prijs. Een station draaiende houden kost namelijk geld of die nu 100 liter verkoopt of 1000. De raffinaderij heeft een kosten plaatje etc. De prijs van olie is slechts een onderdeel van de prijs. Daarbij moeten we ook even inflatie meerekenen als we cijfers van 20 jaar geleden erbij pakken…
ericc zegt
Onze welvaart daalt pijlsnel en Europa kan er niets tegen doen. Politiek is er om hun zakken te vullen….
steephh zegt
@ericc kan je dit ook feitelijk onderbouwen, of is dit slechts je onderbuik gevoel? In werkelijkheid ligt het namelijk heel anders:
https://www.nu.nl/binnenland/6201482/cbs-positief-over-nederlandse-welvaart-maar-kwetsbaren-en-natuur-onder-druk.html
“De trends laten zien dat de ‘brede welvaart’ in Nederland nu overwegend stabiel tot stijgend is.”
Wel is deze welvaart ongelijk verdeeld en minder toebedeeld aan laagopgeleiden en migranten:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/laagopgeleiden-en-mensen-met-migratieachtergrond-laagste-brede-welvaart
Het overgrote deel van de bevolking in alle leeftijdsgroepen behoort tot de midden / bovenkant van de verdeling.
ericc zegt
Ik spreek over België waar de onderste middenklasse ook naar de voedselbanken gaan, waar deze zelfde groep amper hun energierekening kunnen betalen,…
Enkel omdat de politiek Rusland een halt wil toeroepen, boeten wij in op welvaart!
steephh zegt
@ericc
Het klopt dat van de mensen die in België naar de voedselbank gaat, het aandeel uit de lagere middenklasse toeneemt. Echter, de welvaart in algemene zin neemt juist WEL toe. Belangrijk is dan ook om te beseffen dat het daadwerkelijke probleem in deze de groeiende ongelijkheid is.
Afhankelijk blijven van (steeds duurder wordende) fossiele energie en niet willen innoveren in de opwekking en het slim gebruiken van hernieuwbare energie zal op termijn júist zorgen voor een achteruitgang in welvaart. Niet voor niets dat China bijvoorbeeld massaal investeert in de uitrol van het opwekken van duurzame energie.
petroldrinker zegt
Omdat wij in het achterlijke eu wonen die een zogenaamde boycot invoeren die rusland alleen maar rijker grmaakt heeft.. en wij worden er slechter van, echt super joh die EU!
wimof zegt
Verhuis, zou ik stellen.
Vraag is naar waar?
Stefje zegt
Mensen denken dat alleen EU getroffen wordt door de hogere olieprijs. Feit is dat alle landen getroffen worden, muv Venezuela. Dus misschien daarheen? Echt een lekker land wel. Naast olie ook eten genoeg…
In NL worden we overigens wel gepakt. Ondanks de zwakke dollar euro koers is brandstof onevenredig duur. Er is een reden waarom Aramco woekerwinst na woekerwinst rapporteert.
maotje zegt
Rusland rijker? Ze hebben een militaire operatie lopen. Wat denk je dat dat per dag kost? Dan praten we niet over een paar honderdduizend euro.
De uitgave daarvan zijn op dit moment door de boycot groter dan de inkomsten. Het kost ze op dit moment iedere dag veel geld.
monsieurleloure zegt
Lpg kost langs de snelweg minder dan een euro ,een lpg-installatie in laten inbouwen wordt steeds aanlokkelijker .
Met 8000km per jaar duurt het alleen zolang dat je dat terugverdient, komt bij dat een installatie voor een V8 significant duurder is en van auto wisselen op korte termijn wordt kapitaalvernietiging.
mclovin zegt
Tja, aan de andere kant reed een gemiddelde 2.0l auto in 2001 1 op 10, tegenwoordig rijden de geblazen ecoblokjes 1 op 25. Je stond dus ook 2,5 keer zo vaak aan de pomp dus of het destijds nou echt zoveel goedkoper voelde…..
cloverleaf zegt
We kunnen wel allemaal de oorlogbde schuld geven, maar de echte oorzaak is toch een binnenlandse politieke aangelegenheid. We zitten hier op de grootste raffinaderij van Europa waarvan het vervolgens verdeeld moet worden over het continent. Het klopt dus van geen kant dat wij de duurste benzine van Europa hebben. Puur een keuze van onze politiek. Heeft ook niks te maken verder met de EU. Als je kritiek hebt op de EU dan begrijp ik dat heus wel. Echter heeft dat niets te maken met deze kwestie. Sterker, ik denk dat we zonder de EU nog veel duurdere brandstof zouden hebben.
maotje zegt
1). We hebben niet de duurste benzine van europa
2). We staan als nederland wel bovenin de lijst als we kijken naar het gemiddelde salaris per land.
We kunnen dus wel zeuren dat bijvoorbeeld de benzine in italie 2,00 is tov 2,40 in nederland. Maar de gemiddelde italiaan verdient ook maar 55% van dat van de gemiddelde nederlander.
Conclusie. Die 2,05 komt voor de gemiddelde italiaan harder aan dan de 2,40 voor de gemiddelde nederlander. Misschien moeten we gewoon eens realistisch zijn en inzien dat we in de EU landen wel zeker in de top 3 staan van de landen waarbij de gemiddelde inwoner het het beste heeft.
drtim zegt
Ik ben zo blij dat ik net voor de prijzen door het dak gingen m’n V70 op lpg heb gezet. Al bij 10.000km per jaar heb ik de installatie nu binnen twee jaar terugverdiend..
xqxraymond zegt
Goed artikel! Die dollarkoers had ik nog niet als invloedsfactor bedacht! Leerzaam.
Ik ben het niet eens met de opmerking dat we door de accijnsverlaging worden gematst. De begrotingen van de accijnsinkomsten zijn gebaseerd op een normale benzineprijs, door het exploderen van de prijs en de procentueel daar aan gekoppelde accijnsinkomsten heeft de staat een gigantische meeevaller aan de inkomstenkant. De verlaging kon dus zonder kleerscheuren als sigaar uit eigen doos gegeven worden. Daarom kom dat ook ineens erg snel, het was gevonden geld. Mijns inziens zou een tweede correctie op korte termijn ook terecht zijn. Overigens maakt het effectief niet zo heel veel uit, als de extra inkomsten de schatkist in gaan geeft dat weer ruimte om de burger op een later moment te compenseren, maar dan mis je natuurlijk wel de koppeling tussen wie het betaalt heeft en wie het gaat terugkrijgen. Benieuwd hoe dit verder loopt!
mrrobot zegt
Laten we ook niet vergeten dat over de winsten van de Exxonnetjes en de rest van de familie olie amper winst wordt afgedragen door internationale belastingovereenkomsten. Dus naast alle belasting die de burger betaalt bovenop de daadwerkelijke kostprijs (dat is een wereldwijd gegegeven niet alleen in NL) mist er ook nog eens een hoop knaken in de staatsbegrotingen. Dubbel genaaid as usual. You will own nothing, you will be happy. 🤣