Door een strenge ingreep van de organisatie moeten Jeroen Bleekemolen en zijn team op de blaren zitten.
Hoe zuur is het als je Le Mans wint en dat de organisatie vervolgens je winst afpakt. Geen terugplaatsing naar een tweede of derde plaats, maar een regelrechte diskwalificatie. Van alles naar niets met één beslissing.
Het is Keating Motorsports overkomen. Het team, met de rijders Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga, waren afgelopen weekend winnaar op Le Mans in de GTE Am-klasse. Het was nog spannend tijdens de race want het verschil met de nummer twee op het veld, Project One, was minder dan een minuut.
Keating Motorsports is gediskwalificeerd omdat de Ford GT een te grote benzinetank had. Volgens de reglementen mag een auto een tank van 96 liter hebben. In het geval van de GT was er sprake van een 96,1 liter tankinhoud. De winst in de GTE Am-klasse komt daardoor in handen van Team Project 1 (Bergmeister, Lindsey, Perfetti).
Of Keating Motorsports bewust met een grotere tank heeft gereden of dat hier sprake is van een kwalijke fout is niet bekend. Vorig jaar werd LMP2-winnaar G-Drive gediskwalificeerd omdat ze een aangepaste tankinstallatie hadden gebruikt. Het team kon daardoor sneller tanken in vergelijking met de andere LMP2-teams.
Met dank aan Sander voor de tip!
viezefreddyw zegt
0,1 liter te groot. Dit moet wel extreem pijnlijk zijn. Ik vraag me af of ze het wel geweten hebben.
suzikubelona zegt
@viezefreddyw: Meten is weten, hè. 0,1 klinkt als heel weinig, maar is teveel om niet op te vallen.
detroitthemotorcity zegt
@suzikubelona: en gissen is missen
VeniVidiVici zegt
@detroitthemotorcity: Ja, en vertrouwen is goed, maar controleren is beter.
560pk zegt
@suzikubelona: gelul: mijn BMW heeft volgens fabrieksopgave een 70 liter tank; ik heb er, in de 14 jaar dat ik er in rij, nog nooit meer dan 64 liter in gekregen, ook niet als de boordcomputer “0” te rijden kilometers aan gaf. 0,1 liter geeft bij de Le Mans racers, die 1 op 2 lopen, 200 meter voordeel op een tank. Op een rondje van tig kilometer. Net als in de F1 maken de stewards de sport kapot. Als je wilt frauderen, doe je dat niet met 0,1 liter extra tankinhoud.
jeroenwz zegt
@560pk: niet de stewards (zij voeren slechts uit), maar de organisatoren maken de sport kapot.
Wat ik me wel afvraag is wanneer het nu een Frans team was geweest, was dan de uitslag hetzelfde?
smultie zegt
@viezefreddyw: Denk ’t wel. Ze hebben tijdens de race ook al een straf gekregen voor te korte pitstops keer op keer.
reactief zegt
@viezefreddyw: als ze het geweten hebben, gaan ze het nooit toegeven.
str8six zegt
@viezefreddyw: het zou een blijk van groot amateurisme zijn als ze dit niet geweten zouden hebben cq. de tank niet goed op inhoud gemeten zouden hebben.
Edge zegt
@str8six: Ik weet het niet hoor. Ik vind dat je als klantenteam er best vanuit mag gaan dat de auto die je bij een fabrikant inkoopt netjes aan de regels voldoet. Als een van ons een nieuwe auto afgeleverd krijgt gaan we er toch ook vanuit dat alles in orde is, of schroef jij een auto die net bij de dealer vandaan komt uit elkaar om elk onderdeel te checken op kwaliteit en afmeting?
fmgarcia zegt
@Edge: Ik wil geen “olie op het vuur gooien”, maar in de afgelopen jaren is toch wel duidelijk geworden dat het niet deugt. Indirect kijken we om die reden al twee jaar naar een Toyota optocht met 250 gemiddeld.
Edge zegt
@fmgarcia: Ja, om die reden kijk ik ook reikhalzend uit naar het hypercar reglement van 2021. Hopelijk brengt dat de spanning weer terug.
fmgarcia zegt
@Edge: Spanning weet ik niet, maar gelukkig wel een mooi alternatief voor de c7 Vette die gaat vertrekken. Hoop op unieke en geile geluiden van deze auto’s! De spanning ontbrak het niet aan imo dit jaar. Vind persoonlijk GT auto’s leuker om tegen elkaar te zien racen dan die fragiele prototypes. Denk dat die hyper klasse veel goed gaat doen voor het WEC de komende jaren! Nu Mercedes en Porsche, Bugatti en Porsche nog even gek maken! En zelfs Mazda natuurlijk. Die hebben het imago momenteel om het race stokje van BMW over te nemen!
karaya zegt
@fmgarcia: Welk racestokje? BMW was het lachertje van Le Mans dit jaar.
Vorig jaar ook trouwens.
fmgarcia zegt
@karaya: Galm anders nog ff door door door.. Mazda zou dus de positie van bmw moeten kunnen overnemen.
str8six zegt
@edge: touché!
rob636 zegt
@viezefreddyw: ik ben op 0,1 gezakt op mn examen. Komt wel erg dichtbij zo
jeroenwz zegt
@rob636: een kleinkind van de onvolprezen F. Jacobse? Die is ooit gezakt op één duizendste punt!
rob636 zegt
@jeroenwz: wie weet!
ericd zegt
@viezefreddyw: Amerikanen en Britten hebben wel vaker problemen met het metrieke stelsel, en om dus terug te rekenen van gallons naar liters. Erg zuur. Maar ik zou de verantwoordelijke lullo meteen de laan uitsturen… zeker als andere Ford GT’s wel gekwalificeerd werden. Jaja.
ericd zegt
@ericd: Overigens vind ik de Ford GT, zeker deze Wynn’s, spectaculair mooi. Zou met een motor upgrade (200-250 pk erbij?) over twee jaar in de hyper class op Le Mans moeten meedoen, vinnik.
Robert zegt
@ericd: zul je zien dat die Amerikanen met de US gallon hebben gerekend (3,785 liter/gallon) en de organisatie met de (Britse) imperial gallon (4,546 liter/gallon). En dan kan niemand het meer volgen…
cossiekiller zegt
@viezefreddyw: En misschien wordt de hals mee gemeten en hadden zij dat niet gedaan… Dat is wel extreem pech hebben natuurlijk. En al zeker als winnaar.
acakoning zegt
Voor mij hebben ze gewoon wel gewonnen. Ik doe hier niet aan mee iig.
bluster zegt
@acakoning: en genoten van de race ?
SpeedGeek zegt
WEC zou WEC niet zijn als er weer eens iemand wordt gediskwalificeerd.
SpeedGeek zegt
@speedgeek: Ik heb hier overigens nog wat aan toe te voegen aangezien ik op een andere site de volledige statement van de FIA lees. Het team heeft voor het verschepen van de Ford vanuit de USA naar europa de inhoud gemeten. Na de verandering van de BoP is het nogmaals gemeten. Het team heeft aan de hand van het gewichtsverschil en de dichtheid van de brandstof de inhoud van de tank gemeten. En dus NIET het letterlijk uitliteren van de tank.
Mogelijk dat dit gewoon een mis berekening is geweest door het Ford team.
rob5nismo zegt
@SpeedGeek: dan moet alle fords toch eruit lijkt mij
SpeedGeek zegt
@rob5nismo: Dat zou je zeggen van wel. Statement van het officiële Ford team, dus niet de Ford van Keating, zegt dat ze het vóór het verschepen van de Ford hebben gemeten op de manier waarop de ACO het ook meet. Gedurende de week van Le Mans is er dus een BoP wijziging geweest betreft de inhoud van de tank. De tankinhoud is gewijzigd maar aangezien de juiste meet apparatuur niet aanwezig was is er geen goede meting geweest.
Hoe de ACO de tank inhoud meet vraag ik mij af. Wie weet heeft Keating Ford het weer op een andere manier gemeten als de Chip Ganassi Ford.
bluster zegt
@SpeedGeek: Volgens GP update zei Blekermolen zelf: Het team heeft alles op scherp gezet en de boel meerdere keren gecheckt dat alles precies op orde was. Gedurende de race kunnen de componenten door de temperatuur en druk marginaal veranderen en daarop zijn we gepakt. We hebben nul komma nul voordeel gehad maar daar gaat het niet over. De regel is er en ze moeten ergens een grens trekken. En terugkijkend hadden we als team misschien ook net iets meer marge moeten inbouwen”
bluster zegt
@bluster: reactie Blekermolen: https://www.rtlgp.nl/item/190249
mrB zegt
Vreemd verhaal. Zouden dan alle ford GTs gediskwalificeerd zijn? Of is normaal dat teams en custom tank er in zetten?
jippie zegt
@mrb: Tanks lijken me wel standaard inderdaad dus ze hebben er vast ergens een tiende van een liter tussen geknutseld. Gezien het kleine verschil met de nummer twee is dat dan mooi net wel het verschil tussen winnen of verliezen.
antoonniels zegt
Dit stinkt toch een beetje. Ik neem aan dat de auto’s vooraf worden gekeurd en dan komen ze nu hiermee. In de wedstrijd was het ook al geneuzel met de voorbumper. Lijkt alsof ze hem niet mochten winnen.
karaya zegt
@antoonniels: Ze moeten altijd Ford hebben. Daarom heeft Matt Damon een film gemaakt over de piepkleine autofabrikant Ford die autogigant Ferrari versloeg op Le Mans tegen alle verhoudingen in.
Houdt het dan nooit op.
tazmania zegt
@karaya: was Ford een piepkleine autofabrikant?
karaya zegt
@tazmania: Volgens de legende wel. Ferrari was Goliath.
Gulli zegt
@tazmania: qua deelname misschien. Niet in verkoopaantallen
gove zegt
0.1 liter levert toch geen winst in tijd op? theoretisch zou je iets verder kunnen komen maar je tankt toch al ver voordat hij leeg is
emping zegt
@gove: lijkt me sterk dat ze ver van te voren tanken.
antoonniels zegt
Even zitten neuzen en zag dat ze zowel een straf voor te snel tanken ( 44,4 vs 45 s ) hebben gekregen ( met een 53s tijdstraf tot gevolg ) als voor de te grote tank. En dat de nr 4 geplaatste gte pro ford hetzelfde heeft. Kwaliteitsissue bij Ford dan maar?
garp zegt
@antoonniels: afrondingsfoutje van US gallons naar liters?
87sandyd zegt
@antoonniels: Klopt! Ze hebben eerst een tijdstraf gekregen van 55,2 seconden. Ze tankten 0,6 seconden te snel als toegestaan. Ze hebben 0,6 maal het aantal pitstops gedaan (23) en dat vermenigvuldigd met 4. Hierdoor kwamen ze, je raad het misschien al, net achter de Porsche.
Vervolgens zijn ze door de te grote tankinhoud gediskwalificeerd.
Misschien nog leuk om dit te vermelden in de tekst @RubenPriest ;)
lavoro zegt
@87sandyd: Ze moesten ook ineens na weet ik veel hoeveel ronden verplicht een bumper wisselen waar verdomd weinig mis mee was… Dat verlies in tijd hebben ze wel weer mooi goed gereden
galverink zegt
@87sandyd: toch knap, dat ze die te grote tank ook nog te snel vol kregen.
Dutchdriftking zegt
Heel zuur dit! Dit muisje kon nog wel eens een staartje gaan krijgen….
JamesBond007 zegt
Waarom controleren ze dat niet vóór de race… en… zet zo’n brandstoftank niet uit door de temperatuurverschillen na 24uur racen?… 0,1l verschil is wel erg marginaal om zo’n beslissing te maken
reactief zegt
@jamesbond007: minder dan een minuut voorsprong op 24u is ook marginaal.
ghost zegt
Die jerrycans bij de pomp gaat al altijd iets meer dan 10L in, fraude!
smultie zegt
@ghost: Da’s fraude van de pomphouder, ja
ghost zegt
@smultie: fraude van de Chinezen die de jerrycan maken, ja.
lambowambo zegt
Waarom worden de voertuigen niet vooraf gecontroleerd of ze voldoen aan de reglementen?
gregorius zegt
Fransen&Amerikanen, WEC, LeMans. Het is wat. Die gasten van Ford moeten ze echt hebben gehaten!
Eerst binnen laten komen voor wat niet echt los zat.
Daarna een straf erop voor een beetje wielspin.
En nu dit…
Die tank van 96 of 96.1. Kom op zeg. Iedereen snapt dat je daar geen voordeel uithaalt. Eerder dat ze de hele race met 0.1l aan gewicht eerder hebben gereden. Geef die gasten een waarschuwing; meet dat ding goed door volgend seizoen en keur m dan goed of af.
En die pitstops; ja daar kan je wat voor geven. Ik snap ook niet hoe je als (enige) team continue die pitstops te kort maakt; iemand een afronding fout in het systeem gezet ofzo?
Maar nu komt de echte vraag. Stel dat die coureurs een bonus krijgen als ze die auto winnend aan de finish krijgen. Lijkt me dat ze nu het team kunnen aanvechten voor die bonus: want het team heeft ze hier verneukt.
Anyway, waar gaat het over. Een team en wat (verwende) veteranen die nu wel of niet gewonnen hebben in de 4e klasse van een race. Weinig mensen die de winnaars van de afgelopen jaren in deze klasse op kunnen noemen.
JoostvdWater zegt
@gregorius: Natuurlijk haal je daar wel voordeel uit. Stel dat die Ford gemiddeld één liter op drie kilometer verbruikt, dan kom je op een tank van 96,1 liter 300 meter verder dan op een tank van 96 liter. op een totaal afstand van 5.200 km is dat een substantieel verschil.
gregorius zegt
@joostvdwater: die redenering gaat op als je dan ook kan tanken (en die laatste 300 meter kan gebruiken).
Echter, het circuit is 13.6 km lang. Het team heeft 24x gestopt in 334 ronden –> de ‘zuinigeste’ GTE’s en Fords hebben 23 keer gestopt. Dat is 14 rondjes op 1 tank; of: 190km op 1 tank. Met 96 liter betekent dat dus 2km per liter.
Ik ga niet geloven dat het verschil van potentieel 200m meer te kunnen rijden er voor zorgt dat ze zeiden: nee, we kunnen nu 14 rondjes doen ipv 13 rondjes (op 1 tank). Of anders gezegd: potentieel zouden ze 200m op 190km meer kunnen rijden, wat dus 0.1% is.
Je gaat niet beslissen om elke keer 1 ronde extra door te rijden op 0.1% marge van je tank.
kminne zegt
There is no hell, there is only France. (Frank Zappa)
Barryyy zegt
Dan waren ze ook een tikkeltje zwaarder, toch? Of is 0,1 dan ineens te weinig om mee te rekenen….
jeppie zegt
Autoracen wordt steeds saaier. Iedereen rijdt weg met wielspin en zijn team wordt weer bestraft… Meten met twee maten
ArnoldH zegt
Auto’s worden voor dat ze van start gaan technisch gekeurd en blijkbaar is het toen niet opgevallen (of niet gemeten) en de auto is goed gekeurd om te starten. En nu achteraf piepen en diskwalificeren. Zoek dan ook de fout in je eigen organisatie. Eerst goed keuren en na de ineens afkeuren. Lijkt of ze echt op zoek waren naar iets… (Iets van bleekemolen ook al aangaf live op tv toen ineens de voorbumper vervangen moest worden)
RiKe zegt
Klinkt als een FIA actie
poursuivant zegt
Het blijft natuurlijk wel een Franse raceorganisatie. Dat moet zo af en toe zichtbaar zijn.
jannemaneke zegt
De vraag zou moeten zijn: heeft het team voordeel gehaald uit die 0,1? Het zou zeer sterk zijn mocht dit het geval zijn dus geen diskwalificatie zeg ik daartegen.
karaya zegt
@jannemaneke: Ze zullen er geen nadeel van hebben gehad.
Joost zegt
@jannemaneke: ze hebben al die rondjes gereden met 0,1 liter meer aan benzine. Dus meer gewicht.
Ik zie het voordeel ook niet wat ze zouden hebben…
Jammer dat er na de race nog allerlei wiskundigen aan de slag gaan om de boel nog even te ‘corrigeren’….
bluster zegt
Reactie Blekermolen: https://www.rtlgp.nl/item/190249
curbeater zegt
Allemaal vriendjespolitiek!
Onehp zegt
Is dat een metalen tank met vlakke wanden? Als die maar een beetje bol gaan staan door de warmte en de G krachten, heb je snel je 0,1l meer…