Door een ingrijpende keuze van Smart moeten tientallen dealers van het merk de deuren sluiten.
Hier in Nederland zijn de modellen van Smart in diverse configuraties verkrijgbaar. Men kan kiezen voor een Smart met een verbrandingsmotor of voor de volledige elektrische variant. Hoe anders is dit in de Verenigde Staten. Eerder dit jaar werd de beslissing genomen om de Fortwo met verbrandingsmotor uit het gamma te halen. Wie in de VS een Smart wil rijden kan nu alleen nog maar een volledige elektrisch model krijgen.
Nu zijn de gevolgen van deze beslissing zichtbaar geworden. Er zijn 85 Smart-dealers in de Verenigde Staten. 58 dealers gaan er verdwijnen of worden omgebouwd tot een servicepunt. Slechts 27 dealers zullen blijven opereren als verkooppunt voor Smarts. Ter vergelijking: zelfs Lamborghini en Lotus hebben meer dealers in het land van The Donald.
Penske Automotive Group lanceerde Smart als een zelfstandig merk op de Amerikaanse markt in 2008. De verkopen van de Smart met verbrandingsmotor vielen de laatste jaren tegen. Volgens het merk vanwege de lage brandstofprijzen in het land. In 2016 verkocht Smart 6.211 ForTwos in de VS. Tot en met juli dit jaar heeft het merk 2.165 auto’s weten verkopen. Een daling van 30 procent in vergelijking met vorig jaar.
hans75 zegt
vreemde logica… “De verkopen van de Smart met verbrandingsmotor vielen de laatste jaren tegen. Volgens het merk vanwege de lage brandstofprijzen in het land.”…
dus ze gaan de electrieke versie kopen omdat de benzine te goedkoop is?
e1000bmw zegt
@hans75: Benzine goedkoper, dus men heeft geen behoefte meer aan een zuinigheidswonder als de Smart. De enige relevantie van een Smart is er dan nog voor hen die echt milieuvriendelijk willen doen – en niet enkel voor de portemonnee de keuze maakten – en dus voor elektrisch gaan. Dan kun je de benzineversie dus schrappen.
pindakoning zegt
@hans75: potentiële klanten gingen andere (grotere) auto’s kopen. De elektrische Smart spreekt waarschijnlijk een andere doelgroep aan waar het merk zich nu enkel op wil gaan richten.
E34M5Touring zegt
Ze hadden dat ding nooit naar de US moeten halen. De enige Smarts die ik heb gezien in al die tijd zaten vastgesnoerd aan een enorme Winnebago en werden enkel gebruikt om van en naar de plee te rijden op de camping.
metalmike zegt
@E34M5Touring: Dan is er toch een markt voor? Een te kleine, maar toch.
E34M5Touring zegt
@metalmike: Die nemen gewoon een scooter, of terug naar een Jeep Wrangler, die zie je ook regelmatig achter zo’n camper hangen.
Boomer zegt
@e34m5touring: De politie in NYC gebruikt ze.
JanJansen zegt
Heb de 3e generatie smart electric gereden. Eigenlijk rijdt dat best goed. En heeft een vergelijkbare actieradius van een i3, niet verkeerd voor de helft van de prijs.
fanboy zegt
@janjansen: Het rijdt wel goed, en je bent maar 50 euro per maand aan elektra kwijt als je 20.000km per jaar rijdt. Dat rijdt echt heeeel veel goedkoper dan een brandstofwagen. De overige kosten zijn uiteraard ook heel laag.
moveyourmind zegt
Ze hebben gewoon lopen sjoemelen met die benzinemotoren en schijten zeven kleuren voor schadeclaims, boetes van de Amerikaanse consumentenautoriteit en voor de marmot waarmee Trump op zijn hoofd loopt te paraderen…
desjonnies zegt
Ik vind het een wonder dat ze 2165 mafklappers hebben gevonden die zo’n rijdende telefooncel hebben gekocht.
galverink zegt
Daimler moet EV’s verkopen in Californië. De Smart is daarvoor uitgekozen.
ehnl zegt
‘de volledige elektrische variant’?!
‘een volledige elektrisch model’?!
zucht …!
mashell zegt
@ehnl: Leraar Nederlands is geen beroep maar een roeping, ook in de vakantie!
ehnl zegt
@mashell: het zou een stuk eenvoudiger zijn geweest als de auteur van dit stukje opgelet zou hebben op school …