De stier briest dit jaar harder dan ooit.
En de taak om het rund in goede banen te leiden is inmiddels aan de nieuwe toreador Stefano Domenicali, die het stokje over heeft genomen van Stephan Winkelmann. Onder leiding van de voormalig teambaas van Ferrari gaan de productieaantallen van het merk naar verwachting enorm stijgen.
Maar wacht, Lamborghini kende vorig jaar toch ook al een recordjaar qua verkopen? Klopt als een bus. Vorig jaar verkocht Lamborghini 3.457 auto’s. 1.104 daarvan waren Aventador’s, 2.353 exemplaren betroffen Huracan’s. Toch is het de bedoeling dat dit aantal dit jaar pardoes verdubbeld wordt.
Urus
Dat ligt niet zozeer aan de introductie van de Aventador S, maar vooral aan de productiestart van de Lamborghini Urus. Stefano bevestigd tegenover Digital Trends overigens dat Lambo’s SUV daadwerkelijk zo gaat heten. Van de Urus moeten er per jaar zo’n 3.500 stuks van de band gaan lopen. De productie van de sportmodellen wordt om de exclusiviteit niet te zeer aan te tasten beperkt tot 3.500 stuks. Klinkt leuk, maar zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is dat aantal ongeveer gelijk aan de vraag naar de modellen. Een mooi gevalletje van Italiaanse overdrijving dus.
Toch heeft de introductie van de Urus een enorme impact op het merk. De productie van het model dat ongetwijfeld de nodige tech deelt met andere VAG-SUVs, gaat namelijk gewoon plaats vinden in Lambo’s eigen fabriek in Sant’Agata. Die moet dan ook flink uitgebreid worden om opeens twee keer zoveel auto’s te gaan bouwen. Volgens de planning lopen in April de eerste pre-productie exemplaren al van de band.
*Kuch* Hybrides *Kuch*
Wat zei je daar, ik dacht even ‘hybrides’ te horen, maar we hebben het over Lamborghini dus ik weet dat dat het niet kan zijn. Tsja, helaas wel dus. Stefano geeft aan dat de tweede versie van de Urus die op de markt verschijnt waarschijnlijk een hybride gaat zijn. Ook Lamborghini ontkomt daar gewoon niet aan.
Toch is er ook goed nieuws voor de puristische petrolhead. Stefano ziet net als zijn voorganger Stephan voorlopig geen heil in de hybride supercar. Eind 2015 schoot Stephan al de Asterion af. Domenicali is het eens met die beslissing, hij vindt dat Lamborghini pas met een supercar onder stroom moet komen als die qua gewicht en zwaartepunt op punt kunnen staan.
In de komende tien jaar voorziet Stefano die mogelijkheid nog niet ontstaan. Er is nog meer goed nieuws, want als het aan de sympathieke Italiaan ligt, wordt de komende jaren eerst de atmosferische motor nog verder doorontwikkeld. Dat is namelijk wat Lamborghini klanten volgens hem willen.
Autonoom
Als we toch aan het vloeken zijn in de Lambo-kerk, hoe zit het eigenlijk met autonome Lambo’s? Wederom zegt Stefano dat deze technologie ongetwijfeld zijn weg zal vinden naar de SUVs van het merk. Hij merkt echter ook iets interessants op dat van toepassing is op de sportwagens. Autonome tech zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om een ideale lijn voor een circuit op een scherm te laten zien. Om de videogame ervaring van een Aventador nog verder te perfectioneren bijvoorbeeld.
Racen
Nu we het toch hebben over het circuit, hoe kijkt de ex-racebaas aan tegen de toekomst van Lamborghini op de baan? Dit blijkt een strijd tussen het hart en het hoofd te zijn voor Stefano. Sowieso is het de bedoeling om het huidige raceprogramma door te zetten. Lamborghini verkoopt GT-racers aan klantenteams en daarnaast is er de Huracan Super Trofeo. Binnenkort komt er een update voor de GT-racer.
Daarnaast droomt Domenicali van meedoen aan Le Mans, al dan niet met een officieel fabrieksteam. Wellicht behoort F1 ook nog tot de mogelijkheden, maar daarvoor moeten de kosten van deelname dan wel omlaag. Eerst moet men maar eens bezien hoe het financieel verder gaat met het bedrijf in deze komende uitdagende jaren.
dracae zegt
“als die qua gewicht en zwaartepunt op punt kunnen staan. ”
????
Letterlijk vertaald Engels???
87sandyd zegt
@dracae: don’t stand in front of the monkey now….
banaan7 zegt
@87sandyd: he found the dog in the lesbian…
kle500 zegt
@banaan7: I alwees thinkte it was ’the dog in the dyke’..
mashell zegt
@dracae: “Stefano geeft aan dat de twee versie van de Urus die op de markt verschijnt waarschijnlijk een hybride gaat zijn”
Artikel is geschreven door Jaapiyo terwijl hij op de bijrijderstoel van een Lamborghini Huracan zat naast de uiterst sympathiek Stefano Domenicali terwijl ze op de vlucht waren voor een horde boze Ferrari fans die woorden als overloper en verrader schreeuwden.
jaapiyo zegt
@mashell: phew, dat was wel even intens inderdaad.
jaapiyo zegt
@dracae: ik vond het zelf wel een geinige woordspeling.
lincoln zegt
Leuk voor die jongens ..
Zet em op boys ..
carmasterr zegt
Nu is het wachten op de eerste Lamborghini Q7…ehh Urus TDI. Dan is het merk eindelijk terug waar het begon. Eindelijk weer echte, pure Lamborghini’s.
cpp1 zegt
@carmasterr: yup, gewoon lekkere tractors.
ghost zegt
@carmasterr: en dat allemaal omdat Enzo Ferrari de oprichter van Lamborghini een keer heeft gekrenkt met een opmerking als; “Dat is waarom ik sportauto’s maak en jij tractors!”
turboboy zegt
VAG op ze best zet hem op de brug en je weet niet of je nou een Touareg, Q7, Cayenne, Bentayga of Urus hebt gekocht.
jwcroy82 zegt
De gallardo is voor mij persoonlijk nog altijd de meest geslaagde lamborghini het blijft een tijdloos mooie auto en veel minder verouderd dan z’n destijds concurentie.
baklava zegt
Een supercarfabrikant zou lak moeten hebben aan hoge verkoopaantallen. Gekke over the top designs, beesten van motoren en uitdagend weggedrag voor mannen met borsthaar.
Ja Lamborghini is tegenwoordig heel erg succesvol, maar het doet me vrij weinig meer. Te klinisch, te perfect. Liever een Countach of Diablo met al hun gebreken.
pinut187 zegt
@baklava: Gekke over the top designs, beesten van motoren en uitdagend weggedrag = Lamborghini
cpp1 zegt
@baklava: totdat je een keer gereden hebt in een Countach…is een draak van een auto om mee te rijden. Om naar te kijken fantastisch.
baklava zegt
@cpp1: Daarom zeg ik ook, ‘met al hun gebreken’ ;)
viezefreddyw zegt
@baklava: Klopt, dat zie ik liever ook. Maar degene die dat liever zien zijn vaak de echte liefhebbers die het toch nooit kan betalen.
De gefortuneerde Arabier, de rijke Chinees en Beverly Hills types of wie dan ook willen een auto die gewoon snel gaat maar vooral aanzien heeft. Klinkt gek maar de meeste auto’s zijn gewoon handtasjes.
En laten we wel wezen. De auto’s die voor mannen met borstharen zijn, zijn niet de auto’s die veel worden verkocht. Als Lamborghini zo doorging als in de jaren ’80 en begin jaren ’90, was er geen Lamborghini meer geweest.
lincoln zegt
@viezefreddyw:
Echte liefhebbers kopen zo een ding ..
Die zijlijn schreeuwers zijn allemaal neppers .. stuk voor stuk ..
baklava zegt
@viezefreddyw:
Ik weet het. Er moet verdiend worden. Daar is ook niks mis mee. Maar er zijn ook fabrikanten als bijvoorbeeld Pagani die auto’s met passie bouwen. Kleinschalig, maar toch succesvol.
viezefreddyw zegt
@baklava: Ik kan me niet voorstellen dat Lamborghini auto’s niet bouwt met passie.
Pagani is zeker kleinschalig maar toch succesvol. Maar dat zijn dan ook auto’s met een totaal andere doelgroep, ‘een stapje hoger’ om het zo te noemen. En Pagani kan het ook allemaal niet alleen. Onder andere motoren. Die halen ze ook gewoon op bij AMG.
woudloper zegt
@viezefreddyw: het is een strategische keuze van pagani om meer tijd en moeite kn afwerking te steken dan het ontwikkelen van hun eigen motor.
Koenigsegg toont daarentegen wel dat je dat allemaal in-house kan ontwikkelen en toch een succesvol bedrijf kan zijn. Zelfs al bouw je nog geen 20 auto’s per jaar.
Merk wel op dat zowel koenigsegg als pagani jaren tevoren een core business van composiet toepassingen hadden, alvorens ze hun wagens gingen bouwen.
lincoln zegt
@baklava:
Op welk punt zou een Pagani beter kunnen zijn dan een Lamborghini ??
nopetrolnofun zegt
wordt de komende jaren eerst de atmosferische motor nog verder doorontwikkeld. Dat is namelijk wat Lamborghini klanten volgens hem willen. Hier word ik blij van.
solksagen zegt
Waarom “helaas wel dus”? De LaF, P1 en 918 zijn hybrides. Toekomstige Ferrari’s, dé concurrent, worden allemaal hybride, net zoals toekomstige McLarens met BMW hybride technologie. Niet hybride meedoen aan Le Mans zou nogal onzinnig zijn, en ook in de F1 ben je inmiddels kansloos zonder echt goede ERS, zie McLaren. Lamborghini is onderdeel van het door dieselgate versneld elektrificerende VW, en de opvolger van de Aventador krijgt gewoon een pakketje eTron-technologie mee. Voor de noodzakelijke boost, anders blijven ze hopeloos alleen achter. En binnen een jaar of 10 kunnen we in Genève de eerste volledig elektrische Lambo bewonderen.
Dutchdriftking zegt
Zonder dieselgate had VAG dit seizoen al in de F1 gestart met Porsche of Lamborghini.
mrrallycross zegt
Leuk, ben erg benieuwd naar hun versie van een SUV. Hoop dat hij niet in de buurt komt van de bentayga
ghost zegt
Gelukkig is die enge man met die baard weg bij Lamborghini.