Na heel erg lang nadenken denk ik dat de gedachtegang klopt: dit zijn vier waardevaste liefhebbersauto’s. Of niet. Maar dan heb je wel vier gave wagens!
Opmerkelijk genoeg krijg ik de vraag wel vaker. Wat is een waardevaste liefhebbersauto? En het vreemde is: ik zou het niet weten. Dit zou dus een heel erg kort artikel kunnen worden. De ingrediënten voor een aanstaande klassieker zijn vaak hetzelfde. Lage oplage, bijzondere hardware, unieke rijervaring. In heel veel gevallen gaat dat al gepaard met een enorm hoge prijs. Dus ja, een BMW M3 CSL of Honda NSX Type-R zullen in waarde toenemen, maar dat is geen voorstelling, dat is een analyse van hetgeen er nu al aan het gebeuren is.
Het gaat om auto’s die nu op hun gat zitten en eigenlijk alleen maar naar boven kunnen gaan. Althans, dat was de instructie. Ik kon vanaf dat moment gaan graven en denken. Welke auto’s komen dan in aanmerking? Om het mijzelf lastig te maken, heb ik alles van voor 2000 overgeslagen. Een goed onderhouden F355 wordt al meer waard namelijk. Alle mooie auto’s van voor 2000 met niet te vel kilometers en goede historie zijn al best duur.
Na veel wikken en wegen, kwam ik op de volgende vier uit:
Citroën C6 Exclusive 3.0 V6 Aut.
Periode: 2005 – 2012
Prijs momenteel: 15.000 euro
Als het gaat om grote limousines, zijn Franse Berlines vaak net even anders dan anders. De C6 is het rijdende bewijs en waarschijnlijk een waardevaste liefhebbersauto. Op zich zit er wel logica in: in een grote Limousine wil je maximaal comfort, geen faux-sportieve pretenties. De Citroën C6 heeft geen stoelen, maar zetels. Het interieur is sowieso weldadig. De houtafwerking van de deurpanelen is ongeëvenaard. Het leer is zacht en soepel, alhoewel het standaard Velours ook typisch Frans is.
Wat ook gaaf is: het gaat om comfort, niet om prestaties. Dan nu de motor: dat is een lastige. De V6 HDI is namelijk verreweg het fijnst, maar ik zet in op de versie met 3.0 V6. Niet omdat het zo’n briljante motor is, het is in principe hetzelfde 2.9 blok uit de Xantia en C5. Het is simpelweg de enige benzinemotor en ze zijn nauwelijks verkocht. Nu we in een anti-diesel tijdperk leven, zullen deze C6’en aanzienlijk duurder worden. Denk ik.
Als je kijkt naar de Citroën DS en de CX, zie je dat de prijzen al stijgen. Dat zijn al waardevaste liefhebbersauto’s. Goede XM’s beginnen langzaam te klimmen, zeker nu het aanbod wat minder wordt. Maar de C6 heeft een veel excentrieker design en geslaagder interieur. Ook komt de C6 nog zeer modern en tijdloos over, terwijl de XM een duidelijk jaren ’80 ontwerp is (dat in de jaren ’90 verkocht wordt).
Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR
Periode: 2005 – 2007
Prijs momenteel: 25.000 euro
Nog een sedan uit ongeveer dezelfde periode, maar dan compleet anders. De Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR is een zeer bijzondere doch waardevaste liefhebbersauto. De 4G63-motor is legendarisch: het blok kan enorm veel hebben en blijft lange tijd heel. Zie het als een soort RB26, maar dan van Mitsubishi. De rest van de Lancer is ook perfect: denk aan de fijne besturing (beter dan de STI) en het snaarstrakke chassis.
Ook hier hebben we te maken met een auto die bij de introductie niet goed op waarde werd geschat. Er zou te weinig verschil zijn met de Evo VIII (klopte wel) en het interieur paste niet bij het prijskaartje. Maar dat is niet relevant meer. In het interieur zijn er een paar dingen goed: het MOMO-stuurwiel en de Recaro-stoelen. Oh, en een handrem. En een AYC-knopje. AYC staat voor Active Yaw Control en is het beste middel tegen onderstuur.
De laatste der mohikanen. De X mag niet eens de veters strikken van deze auto. Rij voor de grap met een CLA 35 AMG en een M235i en ga vervolgens een blokje om met een Evo IX, dan zie je dat het recept (300 pk sterke C-segment sedans met viercilinder turbo en AWD) compleet anders kan uitpakken. De Lancer was destijds niet heel erg duur. De auto was nog net te koop voordat de BPM heel erg raar ging uitpakken.
Porsche Cayman R (987C)
Periode: 2011
Prijs: 45.000 euro
Het probleem met veel waardevaste liefhebbersauto’s is dat ze te snel zijn en te makkelijk. De Porsche Cayman R is een soort Lotus, maar dan van Porsche. Sterker nog, tot de voordeur is het gewoon een 997. Nu zullen die ook in waarde toenemen als je met het goede model aan komt zetten, alhoewel ik dat durf te betwijfelen. Er zijn er simpelweg veel te veel van gebouwd. Dat gaat altijd de waarde drukken. Zeker de modernere GT3’s zijn te snel en te heftig.
De Cayman R is het perfecte midden als je iets zoekt met voldoende power om dwars te kunnen, zonder dat je direct (heel) illegaal bezig bent. Je kan er op de openbare weg ook nog lol mee hebben. Alles staat perfect met elkaar in verhouding. Er is niet té veel grip, de Cayman R is niet té snel het is ook niet te heftig en intens. De Cayman is een uitstekend gerecht waarbij de gebruikte ingrediënten en de verhoudingen perfect zijn afgestemd op elkaar.
Het is niet de mooiste Porsche, maar dat maakt niet uit. Sinds het verscheiden van de Porsche 928 zijn Porsches sowieso niet echt ‘mooi’. Je koopt ze niet om hun styling. De Cayman R werd bij de introductie niet echt begrepen. Een M3 was sneller en goedkoper. De Cayman R is typisch zo’n auto die je moet rijden ‘in isolatie’ Gewoon jij, een bochtige B-weg en de auto. Verder niets. De Cayman R heeft alles om een waardevaste liefhebbersauto te zijn: een fabelachtig chassis, nog de hydraulische besturing en een atmosferische zescilinder uit de tijd dat die nog lekker mochten klinken. Perfecte handbak. Zorg dat je de kuipstoelen en PCCB hebt voor ultieme collectability.
Ferrari 599 GTB F1
Periode: 2006 tot 2010
Prijs: 90.000 euro
Sommige problemen zijn leuk om te hebben. Welke Ferrari moet ik kopen? Persoonlijk be ik altijd een groot fan geweest van de 612 Scaglietti. Sowieso, 2+2 V12 Ferrari’s zijn erg gaaf. Maar is het een waardevaste liefhebbersauto? Bwoah, niet echt. Het is 100% een liefhebbersauto, maar er is nul markt voor. Er is een stukje dynamiek ingeleverd ten faveure van praktische bruikbaarheid. Dat is meteen de reden waarom weinig snelle sedans en stationwagons écht waardevol gaan worden.
Waarom de 599? Ze stiekem heel erg goed. Met name de basis-uitvoering was eigenlijk precies hoe je zo’n auto wil hebben. Met 610 pk is de auto eigenlijk al te snel, maar nog net goed om leuk te zijn. Ook is er bewust gekozen voor de F1-transmissie. Ja, die zijn heel erg gaaf. Maar kom op, zeg: die zijn al hartstikke duur. Sterker nog, soms kun je twee goede F1’s kopen voor het geld voor een normale handbak. En echt veel beter is de Handbak niet. De verhoudingen zijn gelijk (alleen de bediening is anders) en de F1-transmissie was met deze generatie stiekem best goed.
Ook is het een sensationele bak, die nog echt klappen uitdeelt. Iets dat de latere DCT-bakken minder doen. Die zijn eigenlijk al te perfect aan het worden. Daarnaast is het een waardevaste liefhebbersauto die van alle markten thuis is: lange tochten, trackdays, dragstrips, beetje paraderen over de de boulevard of naar een Cars & Fristi-meeting: je valt nooit uit de toon met een 599. En dat voor Porsche geld (nu nog wel tenminste).
Disclaimer waardevaste liefhebbersauto’s
Ondanks dat de opdracht die is meegegeven zeer duidelijk is, toch een disclaimertje. Koop geen auto omdat je denkt dat het meer waard wordt. Het is net als met het uitkiezen van een vriendin. Die moet je kiezen omdat het leuk is, niet omdat het verstandig is.
Tabelletje waardevaste liefhebbersauto’s van willeme:
Merk | Waarde 2020 |
Citroen C6 3.0 Exclusive | 15.000 euro |
Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR | 25.000 euro |
Porsche Cayman R | 45.000 euro |
Ferrari 599 GTB Fiorano F1 | 90.000 euro |
Deze collega’s gingen mij al voor bij het benoemen van een waardevaste liefhebbersauto:
Praeses zegt
De disclaimer is het mooiste van hele stuk!
monsieurleloure zegt
Ik blijf het fascinerend vinden dat die C6 zo waardevast blijft , een vergelijkbare Audi A6 uit 2006 is zo voor 8000 euro minder te krijgen.
Een vergelijkbare Thesis tik je op de kop voor een habbekrats.
erikabarth zegt
@monsieurleloure vragen staat vrij, een C6 is een zeldzaamheid nieuw werden ze al niet verkocht en nu nog steeds niet, maar eerlijk is eerlijk het is wel een fraaie auto.
Een vergelijkbare audi ligt veel beter in de markt en is daarom ook realistisch geprijsd.
bernoulli zegt
Oef. Eén muisklik en hij is al 5K minder waard.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1630925497-citroen-c6-3-0-v6-24v-exclusive.html?previousPage=lr
moveyourmind zegt
Die benzine V6 is inderdaad wel de heilige graal onder de C6’en. Wat zich helaas ook vertaald in de prijzen. Heb zelf daarom een diesel en eigenlijk past die motor ook perfect bij de C6, een heerlijke relaxte combinatie. De C6 is ook de eerste auto die ik heb waar in ik echt nooit haast heb of de neiging om hem een keer goed op de staart te trappen. Qua waarde gaat de diesel natuurlijk wel kelderen. Maar heb hem ook niet als belegging aangeschaft.
Over die houtafwerking, denk niet dat er één boom aan te pas is gekomen. Maar het blijven de mooiste kaartenvakken die ik ooit in een auto heb gehad.
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Welke versie heb je, de 2.7 of 3.0?
moveyourmind zegt
De 2.7, die best wel zuinig is met gemiddeld 1 op 13.
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Dat is misschien wel het beste blok die je kunt hebben voor de C6. Dan krijg je namelijk niet twee van die grote uitlaatpijpen zoals je wel hebt bij de 3 liter. Past niet bij een C6. Bij de 2.7 kreeg je volgens mij ook de velgen met mooie naadkappen waarbij het logo van Citroën zo mooi verwerkt is.
eirmakk zegt
@moveyourmind: ik had hetzelfde blok in een 407 coupe. Heerlijk, krachtig en betrouwbaar ook. Alleen in combinatie met een Peugeot bleek het bij verkopen niet echt waardevast, maar ik heb er wel van genoten.
moveyourmind zegt
Ook al zo’n mooie Fransoos die 407 coupé. Zwaar onderschat omdat zijn voorganger zo’n sterk ontwerp had. Maar die 407 coupé is ook een enorm mooie coupé met een erg sjiek interieur. Vond die 407 lijn sowieso mooi met die lekker grote frontoverhang en eigenwijze neus.
KEV9 zegt
Ik vergeef het mij tot op de dag nog steeds niet dat ik tussen de keuze om een C6 diesel en de A8 4.2TDI verkeerd heb gemaakt. Ik koos dus voor de A8 terwijl de C6 zoveel meer comfort en luxe bood. Maar ja, je gaat af op anderen.. Audi premium merk, Citroën bagger merk..
gelukkig weet ik nu wel anders en ga volgend jaar kijken naar een c6 diesel voor erbij..
henkhekje zegt
tja als iemand met een C6 aankomt rijden hoor ik de accordeons en de wijnkurken al ploppen. Bij een Audi A8 denk ik aan bankiers die teveel geld hebben verdiend. Zo’n C6 straalt iets unieks uit, iets frivools, maar toch ook statig.
Mijn vader heeft een C6 en hoewel ik het dashboard niet het allermooiste vind van de hele auto, (beetje jammer dat ze er gewoon een C4 dash in hebben geknald) vergeet je dat heel snel als je erin rijdt. De roomzachte 6 cilinder diesel, de heerlijke stoelen en dan uiteraard nog het hydropneumatisch veersysteem. Zulke auto’s worden helaas niet meer gemaakt.
moveyourmind zegt
Zou je dat wel doen, een C6 voor erbij?
Ding weegt ruim 1800 kilo, wat goed is voor iedere maand € 180,- aan houderschapsbelasting. Als daily drive haal ik dat er wel uit omdat ik net aan genoeg kilometers maak en hij relatief zuinig is.
Maar voor erbij tikt het wel heel erg aan. Dacht zelf ooit ook dat het heel leuk was om een Jaguar XJ voor erbij te hebben, naast een S-Type die ook al aardig aan de prijs was qua houderschapsbelasting. Pas toen ik thuis kwam drong het tot me door. Binnen drie dagen had ik hem alweer verkocht.
KEV9 zegt
Kan jij in mijn knip kijken ? .
moveyourmind zegt
Nee, natuurlijk niet. Zo stel ik het toch ook helemaal niet.
pivavar zegt
Ben blij met mijn Honda S2000. En de Civic Type R EP3 had ik ook wel kunnen houden.
fastforward zegt
De C6 blijft prachtig.
rogerzz zegt
Ik durf wel een wedje te maken dat de 599 meer waard wordt en de Citroen minder. Dat er soms belachelijke vraagprijzen zijn (niet alleen voor een Z8 of Carrera GT staan te koop voor erg ambitieuze prijzen) is nog niet echt een afspiegeling van de werkelijkheid.
De normale Cayman is trouwens relatief goedkoop. Waar een 911 nooit goedkoop is, start de Cayman eigenlijk relatief laag. Dus een speciale versie daarvan blijft denk ik redelijk waardevast, maar ik zou hem niet kopen als investering met rendement ipv plezier.
christian85 zegt
@rogerzz: de Citroën was een paar jaar geleden voor minder te krijgen en is nu juist langzaam aan het stijgen
gregorius zegt
Ik ga m wel aan!
Die Citroen is zeldzaam. En we hebben het over exemplaren die nog in goede staat te koop staan. Juist omdat ie niet zoveel kost NU, zal hij waardevast blijven: als er echt iets kapot gaat, zullen mensen hem minder snel redden. Daarnaast zullen ook veel eigenaren gewoon echt KM’s gaat rijden. Daar zal je dus ook C6 mee uit de vijver gaan halen.
Die 599’s probleem is dat hij gewoon echt niet mooi is. Hij klopt niet. Een buurman in de garage heeft er ook 1; ik heb uitvoering bestudeert, want elke keer dat ik m zie, zie ik dat hij gewoon niet klopt. Daarnaast was hij niet speciaal in wat dan ook.
Ook zijn de kosten om dit ding rijdend te houden gewoon echt hoog.
Een F355 (in het artikel) stijgt in prijs; maar nog altijd minder dan dat de beurten je kosten.
Een 599 zal misschien iets minder kosten in beurten; maar er is ook een hoop dat mis kan gaan en dan gaat het erg hard met de kosten.
duts zegt
@gregorius: meneer is jaloers op de buurman? ?
De 599 heeft een bijzondere lijn. Vooral de hoge kont is bijzonder. Verder is het een enorm grote auto.
Persoonlijk vind ik hem heel gaaf! Ik denk dat hij nog iets verder zakt naar rond de 80k en daarna weer wat omhoog gaat.
gregorius zegt
Als je de uploads op mn autojunk ziet (alles met garage), zal je zien dat ik niet jaloers hoef te zijn… ten minste niet op deze buurman.
Zitten een paar buurmannen tussen waar ik zeker jaloers op ben.
frederik zegt
Ik heb altijd begrepen dat de benzine V6 niet goed werkt in de C6 omdat hij te weinig vermogen heeft voor de (te) zware C6. Dus hij is traag en zuipt als een malle. De diesels zijn beter omdat ze meer koppel hebben. Maar die zijn weer duur in MRB en worden steeds minder aantrekkelijk.
De CX stijgt niet in waarde trouwens. In 2007 kocht ik een ‘81 GTi voor ongeveer €5000 en nu is hij ongeveer hetzelfde waard. De DS daarentegen wel: goede exemplaren zijn dik boven de 20k en zullen nog wel iets stijgen.
Als je een Porsche voor weinig zoekt zou ik een 986 Boxster overwegen, die kosten minder dan 10k tegenwoordig. Helaas zijn de onderhoudskosten wél die van een normale Porsche dus tja. Ik denk wel dat een nette 996 langzaam in waarde gaat stijgen.
supertjeduc zegt
@frederik: nou een collega van mij heeft een nette 996
Een paar jaar geleden gekocht , inmiddels het kwaaltje van kantelende ruigers op gelost ( 8000€)
En die zei me van de week dat de prijs flink gedaald was
henkhekje zegt
het is geen super snelle auto met de 3.0 V6 benzine, maar traag is hij ook niet. Het voordeel is gewoon dat het een motor is die gewoon veel reserves heeft, doet alles op z’n eigen tempo. Ik had hem in een C5 gekoppeld aan een 6-traps automaat. Dat was ook weer uniek aangezien ze vaak met 4-traps werden geleverd. De C5 deed iets van 8 seconden naar de 100? Maar voor mijn gevoel ging hij net zo vlot van de 100 naar de 200 als dat hij van de 0 naar de 100 ging. Al en al gewoon een soepele motor die zich niks aantrekt van een kilootje meer of minder.
P.S. De PSA V6 benzine zuipt in elke auto als een tempelier. Ook in de veel lichtere Xantia was het geen zuinigheidswondertje.
s2000vtec zegt
Had de Honda S2000 hier ook bij kunnen staan ?
(in de USA zijn al exemplaren verkocht voor 90.000 $)
bierbuik zegt
@s2000vtec: die hebben hun dieptepunt al gehad, dus die geef ik een goede kans. Zo’n 10 jaar geleden waren ze onder de €10.000 te koop in NL, niet de mooiste exemplaren maar toch. Voor een beetje nette betaal je al snel 15‐20k
reactief zegt
Die 599 gaat nog zakken als een malle, tenminste, de voorgangers gingen nog wel een stukje verder met afschrijving.
Het is in ieder geval mijn hoop. Want wat een droomauto. In het zwart graag!
reactief zegt
Leuke originele keuzes trouwens!
De Cayman ben ik niet van overtuigd. De opvolgers zijn mooier. En Porsches zonder 911 badge blijven altijd lastig.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Er zijn maar weinig 911’s met een 911 badge. Bij de 997 was dat een optie en (gelukkig) zie je die maar weinig. Ik vind dat echt lelijk “911” achterop je 911.
deSjonnies zegt
De C6 lijkt me logisch, het is de allerlaatste echte GROTE Citroën geweest met alle typische (lees fantastische) eigenschappen die Citroën ver boven de concurrentie doet uitsteken.
mark383 zegt
Grote sedans blijven lastige klassiekers. Het zijn ultieme kilometervreters, maar geen auto’s die je op zondag pakt voor een ritje. Kijk bijvoorbeeld maar naar de W140 S-Klasse, een icoon wat mij betreft. Zelfs de magistrale S600 V12 is behoorlijk goedkoop te vinden.
lekbak zegt
@mark383: juist de 600 is goedkoop. Een 500 is veel geschikter, zowel voor erbij als om echt mee te rijden. Er zit enorm veel verschil in onderhoudskosten en verbruikskosten tussen die twee, dat is gewoon niet leuk meer.
20klepper zegt
Waarom praat iedereen over die bejaarde C6? Lompe sloep die alleen drempels glad strijkt.
De auto de je moet hebben is de Lancer, daar krijg je de glimlach van start tot eind.
sabrerator zegt
@20klepper:
Omdat niet iedereen van plastic fantastic stuiterbakken met een petjesimago houdt. Hoe goed ze ook mogen zijn.
Voor mij 10x liever de C6 dan die Lancer.
Maar die koop ik ook niet, ik rij al in een S-Type.
Ook al een ouwelullenbak. Maar ik ben dan ook een ouwe lul. Met bijpassende auto.
tge2 zegt
Ik ben al jaren liefhebber van ons dieselende Yarisje. Die is ook enorm waardevast, ik krijg er al jaren niet meer dan 1250€ voor terug.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@willeme een Cayman R voor 45K? Waar dan? In Nederland is er op dit moment volgens mij niet eens eentje te koop. In Duitsland is de goedkoopste R 48K en dan moet je nog importeren.
willeme zegt
@F36GC: nee joh, veel goedkoper. Sommige zelfs onder de 40, maar die hadden al behoorlijke Ring-ervaring.
Ik heb gekeken naar exemplaren in en rond Nederland (aangezien er in Nederland maar eentje te koop stond ten tijde van het maken van dit artikel).
Importkosten met de oudere auto’s (zeker op prijsniveau) zijn niet echt een issue, lijkt mij ;-).
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@willeme Ik heb net nog gekeken op mobile.de
Waar zoek jij dan? Hou me graag aanbevolen ?
shizzle zegt
De 599 is een heerlijke allrounder. Comfortabele reisauto, maar ook briljant snel. Zelfs met (of dankzij?) de F1 automaat.
evo4g63t zegt
Af en toe kan is er geen peil op trekken wat de prijzen van auto’s doen. Tot een jaar of 3 geleden zakten de prijzen van Evo’s alleen maar. Mijn LHD E7 RS2 van de eerste serie die naar Europa kwam stond te koop voor 15 en gewoon geen reactie of het was te duur. En als ik de prijzen zie waarvoor ze nu worden verkocht. Overigens blijft die van mij tot in de eeuwigheid: qua rijden wordt dit gewoon niet meer gemaakt.
Overigens is het verschil in rijdynamiek tussen een 8 en 9 echt wel heel erg groot. Ergens gaat behoorlijk wat scherpte verloren. Daar waar de Europese E8 niets meer was dan een gedowntunede E7 was (mildere nokkenassen, meerdere katalysatoren, laffere mapping, bredere Recaro’s met aanzienlijk lagere zijwangen) is de 9 het Evo embleem weer waardig. De 8 heeft mij itt tot de 9 in standaard trim nooit kunnen bekoren. De knop op het dashboard is voor het ACD tussendiff en niet voor het AYC achterdiff.
net10 zegt
Alle vier auto’s vind ik heel leuk. Mij maakt het niet uit of ze waardevast zijn of niet, het gaat er om of je er blij van wordt. De C6 vind ik een hele fraaie auto, en van dit lijstje kost die het minste geld. De Cayman is een onderschatte Porsche maar ik vind het een fantastische auto.