De waarde Tesla-aandelen is al matig, maar het kan nog veel slechter gaan. Gelukkig kun je wel/niet rekenen op Elon Musk.
Lange tijd leek het een gouden ticket: aandelen van Tesla. Het ging alleen maar de lucht in. Natuurlijk werden de aandeelhouders gouden bergen beloofd die niet werden geleverd. Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat Tesla alsnog zeer indrukwekkende prestaties neerzet.
Kijk maar naar veel andere EV-startups, die hebben aanzienlijk meer moeite om grip de zaak te krijgen dan Tesla. Op dit moment is de Model Y de bestverkochte auto ter wereld en lijkt Tesla als en van de weinige merken nog te kunnen spelen met de marge van de auto’s.
Waarde Tesla-aandelen
Maar de hoge waarde van het aandeel is in gevaar en – volgens Jalopnik – ligt dat aan niemand minder dan opperayatollah Elon Musk. Zijn excentrieke gedrag schijnt niet zo goed te vallen bij de aandeelhouders. De waarde van TSLA is namelijk gedaald met 24,51%.
Volgens Dan Ives van Wedbush Securities moet Elon Musk ‘zijn fout van 44 miljard dollar’ rechtzetten. De directeur van het Wedbush stelt dat er een merkverslechtering is omtrent Elon Musk en dat dat ‘een zwarte wolk’ creëert om het merk Tesla. Wat Musk dan precies moet doen met Tesla, wordt dan weer niet gezegd.
Een andere specialist op dit gebied, Ross Gerber van vermogensbedrijf Gerber Kawasaki wijst eveneens Elon Musk aan als het grote kwaad. Hij stelt dat ‘de kosten van het gedrag van Elon Musk echt schadelijk zijn’. Dat is volgens hem enorm jammer, want Tesla heeft een enorm toekomstperspectief.
Juiste bril
Uiteraard moet je nieuws door de juiste bril lezen. Waar wij de onderbroekenlolboxershort aantrekken, hebben ze bij Jalopnik sowieso niet hoog op van Elon Musk (John Oliver ook niet). Daarbij is er al sinds de oprichting van Tesla commentaar (van specialisten) op het merk en diens CEO.
Er zijn echter wel twee heel wezenlijke problemen. De eerste is dat de terugroepacties extreme vormen aan beginnen te nemen. Dat je miljoenen auto’s moet terugroepen, roept niet veel vertrouwen op. Een ander iets waar Tesla mee te maken krijgt, is de invasie van Chinese automerken. BYD is nu al een grotere producent van EV’s, maar er zijn nog tientallen merken die de wereld willen voorzien van elektrische auto’s.
Fotocredit: Model Y met smakelijke upgrades door @vbarchetta via Autoblog Spots.
TheMaster zegt
Een andere specialist op dit gebied, Ross Gerber van vermogensbedrijf Gerber Kawasaki
Hahaha, grappenmakers! Alleen omdat hij een PR campagne voor zichzelf heeft opgezet om in het bestuur te komen, maar daarin is gefaald, is alles ineens negatief. Ik verwacht dat alle AB lezers bij elkaar meer Tesla aandelen hebben dan Gerber Kawasaki zelf.
Even een 25% (of zelfs 50%) daling is niks nieuws in de afgelopen 10 jaar. Dat komt vanzelf wel weer goed. Richt je op 2030+, en niet op de korte termijn.
Flutterbear zegt
Wel komisch dat “expert” hier op basis van hun mening naar voren worden geschroven. Lekkere sensatie!
SanderB zegt
Het is natuurlijk extreem knap van Tesla heeft bereikt in de afgelopen 10 jaar. Het is inmiddels een gevestigde naam en loopt op technischgebied nog steeds voor op de traditionele automerken. Persoonlijk had ik dit nooit verwacht.
Tesla heeft de auto vanuit een heel ander perspectief bekeken en vooral de focus op zo goedkoop en efficient mogelijk produceren gelegd.
Maar ik denk wel dat de koers zwaar overgewaardeerd is. Je ziet dat er inderdaad steeds meer concurrentie komt uit vooral china die het concept ook prima snappen. Daarom is een koersdaling helemaal niet gek en verwacht ik eigenlijk dat deze nog wel heel wat verder in kan zakken. Dit staat los van Elon die altijd natuurlijk al een beetje apart is geweest.
pramm zegt
Of de koers te hoog staat laat ik in het midden. Maar ik denk dat de Chinese concurrentie niet direct een concurrent voor Tesla is, eerder voor de merken die nog grotendeels op conventionele aandrijflijnen leunen.
Flutterbear zegt
Goedkoop produceren. De ene doet dat door van alles weg te laten en de ander met verkapte staatssteun en semi-slavernij. Voor de fabrikanten die daar niet in mee gaan zit er weinig inkomsten in en laat het opschalen nog even op zich wachten.
Joris24 zegt
Elektrificatie van de automarkt heeft de markt opengebroken. Musk was de eerste die wist op grote schaal in dat gat te springen en zich te onderscheiden. Veel merken volgen ondertussen onvrijwillig, met ook redelijk anonieme, beperkt personaliseerbare voertuigen. Eenvoud is troef en daar zitten ook de marges.
Het is knap wat musk gedaan heeft, maar hij heeft natuurlijk ook precies de zeitgeist mee. Dieselgate, Rusland die een zwaar illegale oorlog tegen Oekraïne begint met gevolgen voor energieprijzen van dien, en sowieso is het onderwerp vergroening de afgelopen 10 jaar relevanter dan ooit.
Nu komen de chinezen met eindeloos diepe zakken en begint de gevestigde orde ook mee te spelen. Het heeft ze tien jaar gekost, maar vrijwel alle grote autofabrikanten hebben de switch naar hybride of volelektrisch ook gemaakt. Er zijn nieuwe accufabrikanten opgezet, consortiums gevormd om concurrerend te kunnen zijn en er worden nieuwe fabrieken uit de grond gestampt die geen 200 panelen aan elkaar lassen voor een chassis maar een simpel chassis met een paar persen kunnen maken.
Musk heeft weinig USP meer over. Early adopters zullen graag tesla’s blijven kopen, maar de markt wordt steeds verzadigder en zoals gezegd gaan de chinezen met hun diepe zakken de markt helemaal verstieren. Wij kunnen helemaal niet concurreren met een land waar miljoenen dwangarbeiders in werkkampen zitten, waar kinderen meer dan 10 uur per dag aan de lopende band staan en waar welvaart lang niet op zo’n hoog peil is als hier. Zo lang wij gewoon weer lekker voor een paar procent minder onze rommel uit china blijven halen, en dan weer boe en bah schreeuwen over het volgende vernietigende rapport over oeigoerse werkkampen, zal tesla daar ook onder lijden. Het lukt de chinezen op termijn altijd wel om in versneld tempo zaken na te maken, techniek te jatten en dan te winnen op productie. Ook als Musk niet excentriek was, zou dat gebeuren.
pramm zegt
Toch echt nog wel USP’s bij een Tesla. De gebruikersinterface is echt ongeëvenaard en de uitstekende routeplanner inclusief supercharger netwerk heeft ook geen enkel ander merk. Bovendien lukt het de meeste merken nog niet goed om goed firmware updates door te voeren en fleetmanagement te doen.
Voor wat betreft de Chinezen, die gaan zeker komen, maar ik ben bang dat daar andere merken de dupe van gaan worden en Tesla maar in mindere mate.
mashell zegt
Maar de ergonomie is bij Tesla met alles via dat ene scherm ronduit belabberd. Een instrumenten cluster en klimaatbedieningsknoppen had het al beter gemaakt. Ook de knipperlicht stengel wegbezuinigen is een bewijs dat ze van ergonomie nog weinig kaas gegeten hebben bij Tesla.
Het supercharger netwerk is de werkelijke waarde van Tesla, daar kan geen Fastned of iOnity tegenop. Maar qua auto’s zijn de Koreanen hen al een tijdje voorbij.
pramm zegt
Ben erg benieuwd op welk vlak de Koreanen hen al een tijdje voorbij zijn?
Ten aanzien van de ergonomie, snap ik dit soort opmerkingen echt nog altijd niet. Klimaatbedieningsknoppen, ik gebruik ze echt nooit. De auto is in de winter al warm en ontdooit voordat ik er in stap, en de auto neemt keurig de instellingen exact over toen ik er de laatste keer in stapte.
En wat op het instrumentencluster wil je graag pontificaal in beeld hebben? Hooguit de snelheid. De rest van het instrumentencluster van de meeste auto’s is grotendeels afleidend.
mashell zegt
Op het instrumenten paneel wil je alles wat je bij het rijden nodig hebt. De snelheid, het verbruik, de kaart. Infotainment dingen lekker in de middenconsole. Ik denk dat je niet begrijpt wat afleidend is want een scherm dat niet voor je neus zit maar er naast, dat is pas afleidend want daar moet je het hoofd voor draaien.
En dat je de klimaatknoppen niet gebruikt dat begrijp ik want met zo’n user interface is het lastig om even de achterruit verwarming aan te zetten:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/nl_us/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html
Flutterbear zegt
Nee Marshall, dat wil jij. Gezien de Model Y de beste verkochte auto is vinden ook heel veel mensen dat niet relevant.
b00st zegt
Ik snap de focus op klimaatbediening ook niet. Ik kom daar echt nooit aan, in het beste geval paar keer per jaar. Standaard staat het op 19.5°, in de zomer zet ik het hoger en that’s it. De rest gaat allemaal automatisch (zetelverwarming, stuurverwarming, verwarming passagier). Het is dan ook nog eens via voice te bedienen, werkt superhandig. Benieuwd naar de antwoorden van anderen op je vragen.
pramm zegt
Ten aanzien van ergonomie…. Er zijn toch wel heel veel merken waar dat een stuk slechter is:
https://twitter.com/sydney_ev/status/1755767185551872291?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1755767185551872291%7Ctwgr%5E29e43df9831b88d8de4187ed4ffd2f9a8a218723%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fteslamotorsclub.com%2Ftmc%2Fthreads%2Fwat-de-andere-automerken-doen.53707%2Fpage-631
Flutterbear zegt
Ergonomie hebben de andere merken ook niet in hoog vaandel. Bizar hoe vaak zie je niet drie klepjes voor een laadpoort? Tesla heeft er maar één.
Temperatuur aanpassen hoeft van mij niet ergonomisch. Het is geen rependerende actie.
gekketurbo zegt
Moah, regensensor krijgen ze niet eens werkend…
bischero zegt
Ik heb uitgebreide ervaring in en met Tesla. Op basis hiervan kan ik je echt vertellen dat je Tesla systemen veel te hoog aanschrijft. Mijn i4 heeft een veel betere integratie met HUD, spraak en idrive knoppen. Intuïtief, snel en ook CarPlay indien je wil teamsen bijv. En dan heb ik het nog niet over de stoelen of afwerking.
pramm zegt
CarPlay als je Teams wilt gebruiken? Dat zouden ze echt moeten verbieden!. Althans, als dan het display ook de deelnemers toont.
bischero zegt
Ok, je snapt dus niet hoe dit werkt. Natuurlijk zie je de video niet, maar het werkt beter en stabieler dan via de BT want dan moet je het via je tel bedienen.
Je hebt een andere mening, dikke prima.
Laatste BNR Autoshow al geluisterd overigens?
Johanneke zegt
Zoveel techbedrijven hebben een te hoge beurswaardering. Want speculanten gaan uit van de groei die ze de afgelopen jaren hebben laten zien. Maar die groei is niet waar te maken als je eenmaal groot bent. Kijk naar apple, die zijn in 10 jaar tijd van een market cap van 640 miljard naar over de 3000 miljard gegaan. Maar de iphone verkopen stagneert, de winst stagneert, in 2023 1% minder winst gemaakt dan in 2022 bijvoorbeeld. Want nu heeft iedereen al een iphone, er zijn niet meer mensen om nog een iphone aan te verkopen. In ieder geval niet zoals eerder, toen er ruimte was om ieder jaar weer een i dunno, 20% meer iphones dan het jaar ervoor te verkopen.
Dus bij Apple stagneert de winst, en het bedrijf is zwaar overvalued voor een bedrijf dat deze winst maakt. Heb apple nu als simpel voorbeeld, maar veel techbedrijven hebben dit. Tesla ook, die zijn van een paar 100k auto’s per jaar naar miljoenen auto’s per jaar gegaan, maar de markt is er niet om nog eens keer 10 te gaan.
pramm zegt
Dat is dus nu net maar de vraag. Tesla is van plan om in 2030 zeker 20 miljoen auto’s te verkopen. Enkele jaren geleden had ik ze nog voor gek versleten. Ik durf nu niet meer te zeggen dat dat onhaalbaar is voor tesla. Nu ongeveer 2 miljoen auto’s in 2023 en de belangrijkste belemmering lijkt de productiecapaciteit te zijn (van auto’s en batterijen). En daar wordt hard aan gewerkt.
mashell zegt
Over welke fout van 44 miljard heeft Dan Ives van Wedbush Securities het? De koersdaling van Tesla of de aankoop van Twitter? Qua auto’s is Tesla haar voorlopers positie meer en meer aan het verliezen en dus het niet vreemd dat de lucht uit de beurskoers loopt. Is ook niet zo erg, inmiddels maakt Tesla echt winst met de auto’s en hoeven er geen nieuwe aandelen meer uitgegeven te worden.
Waar Tesla wel wat aan moet doen is de eenheidsworst, klanten die een schuifdakje willen, of stoffen bekleding of een groene kleur kunnen nu niet bij hen terecht. Dat gaat ze meer en meer opbreken, niet iedereen wil in het keurslijf.
pramm zegt
Wanneer ze met het beperkt aantal opties een auto tegen een enorm scherpe prijs kunnen neerzetten, zal het voor het gros van de mensen niets uitmaken dat ze geen groene kleur kunnen bestellen. Iemand die dat echt belangrijk vindt zal de auto gewoon wrappen.
Met andere woorden, ik denk dat ze meer auto’s verkopen op de aantrekkelijke prijs (als gevolg van de verregaande standaardisering) dan wat er aan verkopen te winnen zou zijn op customizing. We zullen het komende jaar zien wat ze gaat opbreken. Ik verwacht dat op dit moment het uitblijven van duidelijkheid over Juniper ze meer opbreekt dat het beperkte keuzeaanbod.
mashell zegt
Op een gegeven moment zijn alle flexibele “kan me niet schelen” klanten wel bediend en lukt het hen niet meer nieuwe klanten te trekken. Overigens denk ik niet dat ze die beperkte keuzes bieden vanwege de kosten, dat is meer omdat ze het logistiek niet voor elkaar krijgen. Die keuzemogelijkheden is waar de winst gemaakt wordt door de klassieke en vooral de premium fabrikanten, dat is winst potentieel dat Tesla nu misloopt.
De Model Y is het best verkochte Model. Klanten zitten blijkbaar helemaal niet op een Juniper model te wachten.
pramm zegt
Ik denk dat je daar helemaal fout zit in je gedachten. De marge op een tesla is zo goed als gevolg van dat gestroomlijnde productieproces. Natuurlijk maken partijen een goede marge op alle opties, maar dat betekent wel dat daarmee het hele proces uitzonderlijk kostbaar wordt. De marges zijn daardoor, zelfs bij hogere prijzen, zo beduidend lager bij fabrikanten die zoveel opties aanbieden. Porsches, Ferrari etc daargelaten.
ffw88 zegt
Mooi moment om aandelen te kopen.