Nu Pérez langer blijft bij Red Bull en AlphaTauri een juniorenteam is, rijst bij iedereen de vraag: waar moet Pierre Gasly naartoe eigenlijk?
Een zorgvuldig bepaalde carrièreplanning van een coureur is van levensbelang. Genoeg coureurs begonnen bij een topteam, om vervolgens af te glijden: Verstappen (Jos, niet Max), Magnussen (Kevin, niet Jan) en Kovalainen en zijn slechts enkele voorbeelden.
Het liefste begin je bij een team waar je geregeld in de punten kan rijden, maar ook nog een beetje de fout in kan gaan. AlphaTauri is daar een geweldig voorbeeld van. Op dit moment rijden daar Yuki Tsunoda en Pierre Gasly. Voor de Japanner is het zijn tweede seizoen. Gasly was de GP2-kampioen van 2016. Dat was toen nog de opstartklasse naar de F1. In 2017 maakte hij zijn debuut voor Toro Rosso.
Race-winnaar
Aan het einde van dat seizoen was Helmut Marko wat aan het schuiven met coureurs. Kvyat werd een paar races langs de lijn gezet, Sainz verhuisde naar Renault om daar de intens middelmatige Jolyon Palmer op te volgen. Ook mocht Brendon Hartley laten zien wat hij waard was (niet veel, ondanks zijn Le Mans-successen).
In 2018 reed Gasly het hele seizoen voor Toro Rosso, met gemengde resultaten. Vervolgens mocht hij meteen in 2019 naar Red Bull, waar hij in de zomerpauze vervangen werd door de nauwelijks betere Alexander Albon.
Echter, sinds zijn rentree bij Toro Rosso (en sinds 2020 AlphaTauri) gaat het uitstekend met de Fransman. Hij heeft drie keer het podium gehaald, waaronder een bijzondere winst tijdens de GP van Italië 2020. Vorig jaar reed hij de sterren van de hemel, dit jaar gaat het iets moeizamer. Maar de vraag blijft staan: waar moet hij dan heen? Volgens Pierre Gasly is Pierre Gasly toe aan een volgende stap.
Ik heb Helmut Marko gesproken en er zullen meer gesprekken volgen om te kijken wat de beste oplossing is voor de toekomst. Sergio doet goed werk voor Red Bull en het is een punt in mijn carrière waarop ik me klaar acht voor de volgende stap. We zullen zien wat er gebeurt, alles is open. Ik heb er op dit moment niets meer over te zeggen. Wij zijn voortdurend in gesprek.”
Pierre Gasly, vindt dat Pierre Gasly toe is aan iets nieuws.
Waar moet Pierre Gasly naartoe?
In principe heeft Pierre Gasly natuurlijk gewoon gelijk. Hij heeft nu al 85 races gereden voor een junioren-team. Je kan ook niet 12 weken in de tip-parade staan of de brugklas 4 jaar achter elkaar doen, om maar twee compleet verschillende zijstraten te benoemen. Maar dan rijst de vraag: waar moet hij dan naartoe? Bij bijna alle teams liggen de coureurs heel erg vast. Het enige team waar hij wellicht terecht kan, is bij Alpine. Nu zal dat team een jonge Franse talentvolle coureur verwelkomen. Sterker nog, dat hebben ze al gedaan met Esteban Ocon (die niet overweg kan met Pierre en vice versa).
Daarbij lijkt de kans groot te zijn dat Fernando Alonso er alsnog een jaartje vast wil plakken. Bij alle andere teams waar nog eventueel plaats zou zijn, zal Gasly te maken krijgen met een auto die structureel langzamer is dan de AlphaTauri. Een stap omhoog zit er dan niet in.
Waar denk jij dat Pierre Gasly het best naartoe kan gaan? Aston Martin? Williams? Of moet ‘ie gewoon bij AlphaTauri blijven? Laat het weten, in de comments!
Via: Speedweek.
revstars-net zegt
McLaren, Ricciardo vervangen
BeQuietAndDrive zegt
Die optie miste ik ook al in bovenstaand artikel.
ericbmw2000 zegt
Ricciardo als 2de rijder naar mercedes voor nog 2 jaartjes geld beuren, ervan uitgaande dat hamilton einde seizoen zijn helm aan de wilgen hangt. En dan Gasly naar mclaren.
ghini zegt
Waarom zou Mercedes hem willen? George heeft nu al genoeg laten zien dat ze prima een volgend talent er naast kunnen zetten. Ric is niet constant genoeg om steady punten binnen te harken dus dan kan je beter een upcoming driver inzetten zou ik zeggen.
rob5nismo zegt
Nog even blijven waar hij is.
(ooo--V--ooo) zegt
Alpine, Alonso vervangen
bernoulli zegt
Dat gaat Piastri straks doen.
(ooo--V--ooo) zegt
Gasly is Frans
harrie zegt
Hamilton vervangen.
Robert zegt
Ik zie hem over een jaar (of twee) wel de stap naar een topteam in de IndyCar maken. En er nog wel races winnen ook. Er rijden daar tenslotte een heel aantal voormalige Formule 1 coureurs rond waarvan de meerderheid in de koningsklasse op z’n best ‘middelmatig’ presteerde, maar daar toch wel behoorlijk succesvol bleken te zijn.
gregorius zegt
Twee kansen lijkt me. McLaren als ze Ric weten te ontslaan. Ben wel fan van Ric, maar zn rijstijl past dus niet bij die auto en dat zal vast niet snel gaan veranderen.
Of Aston Martin als Vettel klaar is met de luchtkastelen van papa Stroll.
Alonso doet t gewoon prima en zou volgend jaar misschien zelfs gratis blijven als ze dat aan zouden bieden.
Renault Loves Ocon, dus die zal ook wel mogen blijven.
Sauber, Haas en Willams moet je niet naar toe willen.
Sainz heeft een jaar extra gekregen, dus die mag ook blijven.
De echte vraag is: als LH44 niet opeens verbetert, en dus het hele seizoen achter Russel aanrijdt: wie gaat 2e rijder bij Mercedes worden; want dan zal de ‘Goat’ toch wel kappen. MB gaat echt geen Nyck of Stoffel erin zetten. Norris lijkt me stug, maar wieweet. Wie blijft er dan nog over?
Overigens moet Pierre wel weer even goed gaan slapen; want het is niet heel veel afgelopen racen, zeker tov Yuki.
Edge zegt
Bij AlphaTauri blijven. En wel om de doodsimpele reden dat ik denk dat Red Bull hem niet laat gaan. Zijn contract loopt nog tot eind volgend jaar. Vips, Hauger, Daruvala en Lawson doen het redelijk in de F2, maar zullen echt nog flinke stappen moeten zetten voordat zij potten kunnen breken in de F1, dus een directe vervanger uit het junior team is ook niet voor handen.
Maar ook als je kijkt naar de rest van het rijdersveld is een jaartje blijven wellicht de beste optie. Het heeft er alle schijn van dat Alpine Piastri bij Williams gaat stallen zodat Fernando Alonso kan aanblijven. Die optie vervalt dus zo goed als zeker. McLaren is ook lastig, want om van Ricciardo af te komen zullen ze zijn contract moeten afkopen. Vervolgens zullen ze met Red Bull aan tafel moeten om het contract van Gasly af te kopen. Ik acht de kans klein dat McLaren bereid is die bedragen op te hoesten. Verder is eigenlijk alleen Vettel een twijfelgeval, maar dat team moet niet een, niet twee, maar drie grote stappen zetten voordat dat een verbetering is ten opzichte van AlphaTauri.
Daarom zou ik dus bij AlphaTauri blijven. Eind volgend jaar loopt zijn contract af en kan hij gaan en staan waar hij wil. Dat kan dan McLaren zijn, waar het contract van Ricciardo óók afloopt, Alpine (als Alonso er maar één jaar aan vastplakt), maar het meest interessante zal toch echt het stoeltje van Hamilton zijn.
MaartenD zegt
McLaren, Ricciardo is een sympathieke gast maar rijdt geen deuk in een pakje boter…
Johanneke zegt
Mclaren, die moeten gewoon van ricciardo af. Laat Gasly een seizoen rijden, kijken wat ie kan. Is het niks dan de volgende coureur. Als mclaren zijnde wil je 2 goede coureurs, ze hebben er nu 1.
mashell zegt
McLaren heeft twee goede coureurs! Eentje die zelfs van Leclerc en Verstappen niveau is. Ik zie Norris nog wel naar Mercedes gehaald worden en daar rondjes om Russel rijden.
Dutchdriftking zegt
Er gaan(moeten) eigenlijk wat oude rotten met pensioen, dan komt er best ruimte voor hem. Zie onderstaande verdeling. Wie er ook bij Aston Martin komt, hij moet af en toe punten kunnen pakken, maar niet beter zijn dan Stroll. De vraag is alleen wie er naast Nyk komt rijden bij Williams.
Voor 2023:
Redbull Verstappen en Perez
Ferrari Sainz en Leclerc
Mercedes Russels en Ricciardo (Hamilton met pensioen)
Mclaren Norris en Gasly
Alpha Tauri Tsunoda en Albon
Aston Martin Stroll en Hulkenberg (Vettel met pensioen)
Alpine Ocon en Alonso
Haas Magnussen en Schumacher
Williams de Vries en ???
Alfa Romeo Bottas en Zhou
Edge zegt
@dutchdriftking: Oprechte vraag: Ricciardo heeft aangetoond dat hij zijn rijstijl heel moeilijk kan aanpassen aan een nieuwe auto. Bij Red Bull was het allemaal hosanna, bij Renault iets minder, vorig jaar was het bij McLaren huilen met de pet op (op Monza na) en dit jaar lijkt het nog minder lekker te lopen voor de goedlachse honey badger. Waarom zou Mercedes bij hem aankloppen als Hamilton inderdaad met vervroegd pensioen gaat? Dan kun je wat mij betreft nog beter Vandoorne of De Vries in die auto zetten, of de portemonnee trekken voor Gasly, Magnussen, of misschien zelfs good old Bottas
rikv99 zegt
Het zou mij enorm verbazen als Hamilton na dit jaar afzwaait. En het zou mij nog meer verbazen als Mercedes dan Riccardo aansteld naast Russel. De man is 32 en heeft dan al 3 seizoenen geen mega prestaties (meer) neergezet. Gun het hem van harte. Dat wel. Maar die gaat echt niet naar Mercedes.
jensoffbutton zegt
Williams zal wel Piastri nemen. Als voorbereiding om Hamilton te vervangen, maar nog niet in 2023.
Ricciardo gaat echt nooit naar Mercedes gaan. Waarom zou Mercedes daarvoor kiezen. Dan nemen ze nog sneller Devries denk ik. Zelfs Stoffel is een betere keuze, zelfde niveau als Devries maar door zijn 30j een trapje lager in de rangorde.
padoempats zegt
Verschrikkelijk om te zien dat bijna iedereen Russell met een L te weinig typt
lpgbarrel zegt
Het is ook een grote L
Janssens zegt
Chez Haas pour remplacer Mick Schumacher ils paraît que le talent saute une génération pour preuve et bien je vous le donne dans le mille entre JOS… et MAX le boss 😇😇😇
mc96 zegt
Naar Mc Laren of naar Mercedes. Maar waarschijnlijk blijft ie gewoon bij Alpha Tauri
pomoek zegt
Stap omhoog zou op dit moment RB, MB, Ferrari, Mclaren, Alpine, en ja, Alfa Romeo zijn. Ik denk dat Alfa Romeo geen stap vooruit is. McLaren zou ik als ik hem was alleen doen als Norris daar zou vertrekken. Norris heeft zich staande weten te houden ten opzichte van Alonso en Sainz en heeft Ricciardo klop gegeven. Die is in ontwikkeling gewoon verder dan Gasly. Dat wordt ‘m niet. Alpine zie ik niet gebeuren vanwege Ocon.
Ik zou als ik Gasly was gewoon wachten tot Hamilton, Perez of Norris ermee kapt of naar een ander team gaat (Norris zie ik nog wel bij MB rijden). Als dat gebeurt kan hij proberen echt een stap vooruit te gaan wat teams betreft. Perez zie ik echt wel stoppen als hij zijn huidige contract heeft uitgediend. Dus dat.
917 Porsche + Audi zegt
Heb de naam Seb Vettel nog nergens zien opduiken, die ouwe knorpot is ook langzaam aan vervanging toe.
pomoek zegt
@917 Porsche + Audi: Zeker, maar AM is zeker geen stap omhoog toch?