De winter staat voor de deur. In plaats van nieuwe winterbanden kun je ook tweedehands exemplaren overwegen. Waar let je eigenlijk op met tweedehands winterbanden?
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
knapzuur zegt
Je koopt geen tweedehands condooms, dus waarom ander rubber wel? Het is niet alsof het zo duur is.. vind je het wel duur dan heb je het niet nodig en kan je best met een zomerbandje die 3,5 winterse dag per jaar doorkomen met een beetje aangepast rijgedrag.
Hubert zegt
Heb enkele maanden terug 4 z.g.a.n. winterbanden van A-merk gekocht.
Waren pas 2 jaar oud en weinig km gelopen.
Ik zie het probleem niet.
En zitten onder auto die hooguit paar 1000 km per jaar maakt. Dus ga er lekker heel het jaar mee rondrijden.
Zoals je zegt : gewoon je rijgedrag aanpassen, dan kun je met winterbanden het hele jaar doorrijden.
wimof zegt
Je kan je rijgedrag niet altijd aanpassen, onvoorzienbare situaties kunnen altijd opduiken, dus….
degrotemuis zegt
@hubert Tenzij je in een sneeuwrijke omgeving woont zou ik dat toch afraden. Winterbanden zijn in de zomer gewoon een stuk slechter. En er zijn meer dagen met 15+ graden dan met een flink pak sneeuw in Nederland. Als je toch iets meer grip op sneeuw wil en maar 1 set, pak dan goede vier seizoenen banden. Slechter in zomerse én in winterse omstandigheden, maar beter dan zomerbanden in de sneeuw en beter dan winterbanden bij 15-35 graden.
@knapzuur Je wast toch ook je boterhamzakjes niet uit? Waarom dan wel je broodtrommel? Eenmalig vs regelmatig gebruik, Da’s niet hetzelfde. Of wissel jij ook alle banden, deurrubbers, rubbers in de ophanging etc in je nieuwe of tweedehands auto? Zelfs met een nieuwe auto is al eens gereden…
pascalbouwman zegt
Met een auto die 1.000 kilometer per jaar rijdt snap ik dat wel. Ik zou zelf eerder voor een setje all-seasons gegaan zijn.
Joseppe zegt
Winterbanden worden snel slechter als de temperatuur boven de 18 graden komt. Daarnaast presteren ze op nat wegdek slechter.
Kan je je rijgedrag nog zo aanpassen, bij plotseling uitwijken ben je te laat en vind je al snel een obstakel op je weg…..of erger….
Dan zou ik eerder voor zomerbanden kiezen en daar het rijgedrag op aanpassen..
ar156sw zegt
@knapzuur: als jij een tweedehands auto koopt met banden die nog prima zijn, zet je daar dan toch meteen nieuwe onder?
Joseppe zegt
Zojuist gedaan. Een auto gekocht nog geen drie maanden geleden. Zaten Mabor Streetjet banden op die ik niet vertrouwde.
Rondom vervangen voor nieuwe all season banden.
ar156sw zegt
@Joseppe: Maar dan waren de banden dus niet prima ;)
knapzuur zegt
Ik koop gelukkig geen auto’s meer en mocht ik dat wel doen dan is dat sowieso een aandachtspunt, de auto’s die ik gekocht heb waren voorzien van standaard Michelin en Bridgestone banden die er mee door konden en op termijn zijn vervangen voor betere Bridgestone’s Turanza’s en Blizzak afhankelijk van het seizoen.
seanxtype zegt
@knapzuur: onzin, er zijn zat banden die hartstikke netjes zijn. En waarom dan voor die 3,5 dag winter banden aanschaffen? Misschien omdat je naar Duitsland wilt waar ze verplicht zijn. Lekker kort door de bocht.
knapzuur zegt
Als je dus naar Duitsland wilt tijdens winterse omstandigheden (enkel dan verplicht) dan gok ik dat de kosten er al helemaal niet toe doen. Wat kost een setje nieuw 16″ op stalen velg? 600 euro? Daar doe je ook met 3,5 dag per jaar in Duitsland dan helemaal goed aan maar het is vaker < 7 graden in Nederland dan je denkt, en je zomerbanden slijten niet tijdens de winter..
yupyup zegt
Ik snap het probleem van gebruikte banden niet. Onder een gebruikte auto zitten toch ook gebruikte banden?
Op Marktplaats kopen de meeste mensen een winterset (band + velg), ik zou niet weten waarom je de banden direct zou vervangen als deze nog voldoen.
rikus zegt
@knapzuur: Hoe kwam je op die nickname?
pascalbouwman zegt
Goed verhaal; dus een gebruikt condoom zou je niet doen, dat snap ik nog en is jouw keuze.
Je tweede redenering is heel weer. Dus als je voorzichtig wipt dan heb je geen condoom nodig…
Of gaat je analogie dan niet meer op!
Ik zou persoonlijk liever een gebruikte winterset kopen dan dat ik met zomerbanden tijdens de sneeuw de weg op ga.
En persoonlijk irriteer ik me kapot aan die mensen die dan alle kanten op glijden, het verkeer ophouden, noem maar op. Zorg dat je de boel voor elkaar hebt. Dat betekent banden die horen bij de omstandigheden en blijf anders gewoon thuis. Met gladde banden ga je toch ook de weg niet op!
knapzuur zegt
“Dus als je voorzichtig wipt dan heb je geen condoom nodig”
Helemaal waar!
De Fiets zegt
Visueel (be)kijken? Lagere school afgemaakt? Het is visueel beoordelen….
De Fiets zegt
Goodyear …. gesponsorde content…
mustang750supersnake zegt
het ligt aan de kwaliteit, leeftijd , staat en profieldiepte van de band….heb eens goodyears ultragrips gekocht tweedehands….vervolgens nog 3 jaar het hele jaar door op gereden…en grip dat die krengen hadden!
moveyourmind zegt
Vaak zat tweedehands winterbanden gekocht, maar dan wel als set met velgen. In mijn geval altijd lichtmetaal, dan stond de auto er ook in de winter knap bij.
Er staat er meer dan genoeg te koop wat in goede staat verkeert, soms amper gebruikt. Heb ook liever een gebruikte complete set dan iedere keee de banden op de velg laten leggen. Lijkt me voor de banden ook niet bevordelijk en je bent gauw zo’n 160 Euro per jaar kwijt.
degrotemuis zegt
Precies! Beter een nette tweedehands set complete wielen met goede banden dan nieuwe hakkietakkie winterbanden die ieder jaar gewisseld moeten worden op velg. Stuk slechter voor je banden, zomer en winter. Gewoon goed de staat checken en of ze echt onder je auto passen. Beetje vervelend als je erachter komt dat de ET waarde voor schuren zorgt of dat die 1 inch kleinere wielen wel onder de basisuitvoering van je auto passen, maar niet uitkomen met de remmen van jouw wat sportievere uitvoering bijvoorbeeld…
faalhaas zegt
Ik koop nieuwe all seasons met een oude DOT. Die dingen zijn hoog/droog/donker opgeslagen geweest en met 40K per jaar rij ik ze zo af.
Alfarobert zegt
Meestal eind oktober de winterbanden eronder. In April de zomerbanden weer.In de tussentijd hebben de zomerbanden dus geen slijtage gehad.Gaan dus gewoon langer mee.Winetbanden hebben als het onder de 7 graden is meer grip. Zeker in de sneeuw. mensen die het niet eens zijn raad ik aan toch maar eens op winterbanden in de sneeuw te gaan rijden want daar hebben ze blijkbaar geen ervaring mee.