Auto’s worden steeds betrouwbaarder en gelukkig wordt daar op sommige punten (behalve de maximumsnelheid dan) rekening mee gehouden door de overheid. Minister Eurlings van V&W heeft het zgn. 4-2-2-1 regime ingevoerd met betrekking tot de APK op nieuwe auto’s. Je nagelnieuwe S-klasse met 10k op de teller al na een jaartje laten keuren is per slot van rekening vrij onzinnig.
Bovendien is een besluit snel genomen als de overheid er geen inkomsten mee derft. Wie wel last hebben van de nieuwe regels zijn degenen die de auto’s moeten keuren.
Gemiddeld groeit het autopark in Nederland met zo’n 2 à 3 procent, en het aantal uigevoerde APK’s dus ook. Maar kort na de invoering van de nieuwe regels is al duidelijk te zien dat het aantal APK’s afneemt. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2007 bedraagt de toename in 2008 een magere 0,5 procent, zo blijkt uit cijfers van het RDC Datacentrum.
Frappant om te zien is dat hierbij de merkdealers een min van 7,7 % noteren, terwijl garages een stijging van 5,7 % laten zien. Een verklaring is dat nieuwe auto’s normaliter bij merkdealers in het onderhoud zitten, en deze nieuwe auto’s hoeven minder vaak gekeurd te worden.
Maar is dit het enige? Ik hoor om me heen regelmatig dat merkdealers hun klanten het vel over de oren trekken in het onderhoud van hun Heilige Koe. Zo zag een kennis van mij een verschil van honderden euro’s tussen de offerte van zijn merkdealer en een garage. Uw mening graag.
Ondergetekende is ook niet vies van een kwik-fit keuring, maar ook deze kwam dit jaar door onoplettendheid te laat. Gevolg: 75 euro boete. Bedankt voor die registercontrole Koos! Moet ik toch weer een uurtje voor autobloggen….
Adriaan zegt
3 tientjes bij maatje van me, ding komt niet eens op de brug;)
leroy_chatrer zegt
@:Adriaan heyhey kan da nog
Dr.Bronx zegt
Ik heb een goeie garage bij mij om de hoek. Ken de mensen dus naaien ze me niet.
Heb nu een nieuwe leasebak dus heb er ff geen last van.
Kreeg wel altijd van de merkdealer waarvan mn auto was een uitnodiging om de apk daar te doen maar daar ga ik nooit op in.
Brammeh zegt
Tja, dat is een goede vraag :)
Ik moet nog even gaan kijken waar ik in November met mn Rover terecht kan. Op dit moment lijkt het alsof je OVERAL genaaid wordt, al is het bij de een wat minder dan de ander…?
Maar goed, dat zien we dan wel weer!
Caspar zegt
tsja, met een rover vraaag je er ook om:P
desigmMnn zegt
bij de dealer uiteraard..
de heilige koe krijgt daar altijd de liefde die ze verdient
ikke zegt
Merkdealer blijf ik zo ver mogelijk van verwijderd… afzetters!
Doe lekker alles zelf, ben gelukkig gezegend met twee rechter handen, dus komt goed :)
San Sebastiano zegt
ik kom ook liever niet bij de merkdealert, laat het lekker door kennis doen. scheelt heeeel veel geld.
bruistablet zegt
ik laat de apk keuring altijd over aan een iemand die goed is in papieren vervalsen….doet het voor 2 tientjes….als er iets niet goed werkt aan mijn auto merk ik het wel en maak ik het zelf.
GWBoes zegt
kwik fit is ook niet alles (eerder niks) die lui kunnen alleen nieuwe dingen monteren, als het echt op repareren aankomt grijpen zij een stuk sneller naar nieuwe (imitatie) onderdelen.
Om maar een voorbeeld te noemen heb ik vorige week in drie kwartier, zonder onderdelen een voorrem gereviseerd die muur vast zat. Deze mensen waren daarvoor bij de kwik-fit geweest die een nieuwe remklauw wouden monteren van een paar honderd euro.
En over die nieuwe apk regeling: hier kan veel slechts van komen. Ik weet uit ervaring dat er leasemaatschappijen zijn die het niet erg vinden als er een keer een jaarlijks onderhoud vergeten wordt. en dan heb je al snel dat een keer een, niet nadenkende, leaserijder op het canvas van de banden rijdt en dan he je pas gevaarlijke situaties.
Oul@ zegt
Ach,
tegen de tijd dat de auto gekeurd moet worden mag ik alweer een nieuwe uitzoeken.
Normale reparaties?
– De leasemaatschappij betaalt.
Eigen auto?
Een lijst opvragen wat er gerepareerd moet worden voor de apk bij de merkdealer en dan uitbesteden aan schoonpappa.
Zijn het electronische/software problemen spreek ik een monteur aan die het klusje zwart voor me kan doen.
Gewoon blijven lullen als brugman tot je er een hebt gevonden die het voor je wil doen.
Ik ben toch Malle Henkie niet?!
eric jan nissan zegt
ik mag het lekker zelf doen !
Arnoud zegt
Ik vind het ronduit vreemd dat er een wettelijke bijdrage zit in de prijs van een APK. Als je APK keuringen wil ontmoedigen moet je zulke dingen doen. Ik vind het ook vreemd dat nieuwe auto’s pas na 3 jaar gekeurd behoeven te worden. En ik vind het al helemaal vreemd dat ze de APK van jaarlijks naar 2-jaarlijks willen brengen. Sommige mensen rijden meer dan 100.000km per jaar. Hoeveel kan er tijdens 300.000km met de auto gebeuren? Hoe snel is een band versleten? Sommige mensen redden het binnen 20.000km (zonder burnouts te doen). Hoeveel krijgt de wielophanging dan bij dezelfde auto op z’n flikker? En als je een kleine botsing hebt, hoeveel is er dan ontzet of gescheurd waardoor er met een gevaarlijke auto door gereden kan worden? APK-eisen zijn minimum eisen. Als de auto een kilometer verder pas in een conditie verkeerd dat ie afgekeurd zou worden mag de monteur hem op het moment van keuren niet afkeuren. Want hij voldoet nog. Over 1 kilometer niet meer maar dat maakt niets uit. Maar over een jaar en 10.000km verder dan? Wat is er dan allemaal al gebeurd? Ik vind dat de APK jaarlijks moet blijven, ook voor nieuwe auto’s.
golf 4 zegt
doe het self veel makkelijker :D
en hoef je ook geen uren te betale :D
Rick dos zegt
Ik ga altijd naar de merkdealer. Als ik genaaid wil worden dan wil ik wel goed genaaid worden.
Zelfde reden dat ik naar de hoeren. Ik bedoel, je gaat toch ook niet bij je maitresse langs als je goed genaaid wilt worden?
RenJie zegt
@Rick dos
die zijn vaker wel lekkerder dan hoeren :) Die willen alleen maar $$$
rickadelic zegt
kijk dat is het mooie van een eigen monteur. Wij zijn in principe een autobanden zaak maar we doen ook onderhoud van auto’s. En ook ik kom nu steeds vaker gigantische verschillen tegen van klanten die eerst bij merkgarages hun auto lieten keuren of onderhouden. Apk’tje bij ons is maar 25 euro. En hierbij kan ik garanderen dat het super goed word nagekeken aangezien wij geen risco nemen en geen strafpunten willen krijgen van keurmeesters. Dit is tegenstelling van veel merkgarages die dat risico vaak wel nemen. Moet natuurlijk ook gezegt worden dat er goede merk garages zijn die zich wel aan de regels houden.
skip zegt
75 euro per uur, zo gij verdient goed geld hier ! kweet niet hoe dat bij jullie in elkaar steekt allemaal. hier moet je gewoon na de aankoop vn een nieuwe wagen vier jaar wachten om te laten keuren en dan gewoon elk jaar dacht ik.
Rick dos zegt
@RenJie
Niet in mijn geval (nee, geen dubbele betekenis. :) ). ;)
smeck zegt
aan bevriende monteur vragen om een kleine inspectie, alles zelf vervangen/maken en dan naar garage om de hoek voor de apk.
Een keer naar dealer gegaan voor apk…was €1200,- verder, eens maar nooit meer
m5 zegt
gewoon bij de bmw dealer ( nee niet bij die gast met een zak wiet in z’n E36 coupe ) ;)
DennieFR zegt
Ach…
Ik heb al vanaf 2002 m’n auto’s niet meer hoeven laten keuren,en bij deze zou het pas in 2010 moeten..:)
lincoln zegt
auto,s worden steeds betrouwbaarder .. merkdealers/garage,s niet ..
mijn auto,s gaan lekker naar de met oliebesmeurde zwareshagie rokende opa,s .. waar de pin-up,s van 1966 nog aan de muur hangen en de afspraken altijd uitlopen ..
bmw tech zegt
ik ben zelf apk keurmeester en weet je wat nog het ergste is dat wij (de keurmeesters ) om de 2 jaar examen moeten doen om ons papiertje te houden
terwijl er nu auto`s zijn die straks 6 jaar oud zijn en dan nog maar 2 keer gekeurd zijn
is dat eerlijk dan ???
RenesisHP zegt
Hier kan ik dalijk dus niet meer op besparen. Dat wordt verplicht merkdealer. :roll:
Niceee zegt
Tegen de tijd dat die gekeurd moet worden gewoon een nieuwe halen. En als er iets moet worden gedaan breng ik hem wel naar VD Akker. Ik weet dat zij de meeste dingen niet zelf repareren, maar daar krijg ik tenminste wel een fatsoenlijke auto(A8) mee als leen auto. Dan wil ik best die 100 etjes meer betalen.
Maar over het algemeen om de 1,5 á 2 jaar een nieuwe auto halen, dus het APK probleem is hier niet zo groot.
lincoln zegt
@mx5-owner ?? oooohhh tuurlijk rotatie verhaal .. hebben weinig mensen kaas van gegeten .. doomed ..
RenesisHP zegt
@lincoln.
Jij vat hem. En om nou te zeggen dat ik daar blij mee ben. Ach ja, blijven lachen bij het afrekenen. ;)
Diablo_GT zegt
Over dat vel over de oren trekken kan ik ook het een en ander vertellen. VW Polo uit 98 naar de pouw garage gebracht om de gasklep opnieuw in te laten leren. Gast zou mij terug bellen, rekening van 59 euro werd 800 euro :S:S
Ze vonden dat er nog meer vervangen moest worden, heb een paar rem onderdelen laten vervangen en ben er nooit meer geweest.
Multicar zegt
Voor alle Autobloggers . Benzine uitvoering 29.50 all in en Diesel 39.50 all in.Zeg het voort Zeg het voort.Wij zijn gevestigd in Gorinchem.
rickadelic zegt
@ Multicar 25 euro all in zowel diesel als benzine beat that ;)
Markus zegt
@ Caspar: lol!
@ Multicar: zit je hier nou gewoon ongegeneerd reclame te maken? Ga je schamen!
Ik laat ook zoveel mogelijk doen door mensen die wat voor mij kunnen regelen omdat ze een monteur kennen. Scheelt zat.
bruistablet zegt
off topic,…waarom had de stasi omroep NSB….ik bedoel NOS ineens geen zendtijd meer toen geert wilders die sukkels de bek snoerde…on topic,het blijkt dat de regering apk heeft ingevoerd om zichzelf te verijkken.
m5 zegt
@ multicar zitten jullie naast angelo’s banden centrale
Dennis zegt
Bij de dealer, aftermarket is er voor mijn oude hok niets meer te krijgen.
Wel is er maar 1 dealer waar ik heen ga, die behandelen je ook met een auto die niet meer in de showroom staat ook nog goed. De rest zijn laaienlichters.
Melvivio zegt
Meestal doe ik het onderhoud zelf, alleen onderdelen moet ik wel max prijs betalen geloof ik, en de keuring, aangezien ik geen papieren heb.
Wat vinden jullie van deze prijs 270, voor : 2 nieuwe Michellens energy 175.75.R14 Handrem kabel rechts, en Wiellager vet + Apk keuring ?
Mr.Abarth zegt
Auto gaat naar de merkdealer waar ik m gekocht heb en in onderhoud heb. Met keuring en alles sta ik er vaak gewoon bij.
Ze kennen me ook goed en belazeren de boel niet. Ik zie op de rekening wel hoe of wat en àls er wat moet gebeuren, nemen ze eerst contact op.
Vaak ook kortingen op een of ander, dus wordt niet genaaid.
Vorig jaar met de eerste APK voor deze auto, vroeg de monteur al hoe het met de auto was (en ze kennen m ook wel). Achterlichten: ‘wil je zelf even kijken of alles t doet?’.
Had kunnen liegen als ik had gewild, maar daar heb je niets aan. Auto mankeerde niets.
Enigste was dat door de verlaging en bredere banden de wielkasten (dat rubberen beschermgeval) slijtage vertoonden, dus de banden raken soms die binnenkant.
Officiëel is dat afkeur, maar de monteur vond dat dikke nonsens en keurde de auto goed. Was in n paar minuten klaar :)
Leenauto kost me niets, behalve wat brandstof wanneer ik echt kilometers maak. Hoef nu maar n paar km te rijden.
Misschien is het een voordeel wanneer ze je persoonlijk kennen. Maak vaak ook wel n praatje met de mensen en zo is dat hele bedrijf. Persoonlijk contact.
Ik heb iig geen klachten over mijn dealer! :)
GWBoes zegt
@ Mr.Abarth
Als ik je comments zo lees en je website bekijk heb je ook een auto die, als je hem niet goed onderhoud of behandeld, later je ernstige problemen zal geven. Dus dan zou ik het onderhoud niet uitgeven een kwik fit of zo.
En als ik het zo lees heb je een goede relatie met je dealer en dat heeft altijd zo zijn voordelen, dan willen ze eerder op het eind van de middag nog even naar je piepje of rammeltje kijken en zul je hier minder snel een rekening van krijgen (zo gaat dat hier iig).
hendrik zegt
hallo mensen .ik heb een auto die om lulige redenen niet door de apk kan,het is een oldtimer.ik zoek dus iemand die mij kan helpen om een apk te regelen zonder de auto te zien.ik heb er best wel iets voor over!!!!.laat alsjeblieft iets
weten dan kan ik weer toeren.
Phoenix 23 zegt
Beste allen.
Ik ben een vrouw en ik heb totaal geen verstand van auto’s. Ik moet echter mijn eerste auto VW polo uit 1994 laten keuren. Dit wordt zelf mijn eerste keuring, aangezien dit mijn eerste auto is.
Ik heb echter geen benul hoe duur zo’n keuring gaat kosten en ben een beetje bang dat ik afgezet ga worden. Heeft iemand een goede tip waar ik mijn auto kan laten keuren (voor hoeveel?)….alvast hartelijk dank voor jullie suggesties. Ik woon in de buurt van Tilburg.
patrick zegt
@Adriaan: die van mij is afgekeurd op een paar punten kan die bij jouw een goed keur krijgen zonder te kijken
ley zegt
nou vanochtend is mijn auto van 19 jaar oud, die ik zelf onderhoud zonder problemen bij de dealer van het merk goedgekeurd
Ik repareer de auto zelf en koop mn materiaal bij de dealer
Nooit gezeur