Het antwoord op de prangende vraag die al het hele jaar op een ieders lippen brandt…
Is het een Panamera of een 911? Een Rolls-Royce misschien? Een GranTurismo? Of toch een E39 M5? Neen! Niets van dat alles, wij kunnen aanstaande zomer het beste in een Koreaan of een Fransoos de zon tegemoet rijden en tegelijkertijd onze medeweggebruikers naar goed Hollands gebruik het bloed onder de nagels vandaan halen.
Dit is het resultaat van de 2011-editie van de felbegeerde Trekauto van het Jaar-verkiezing, gehouden door het magazine Kampeer & Caravan Kampioen. Hiermee vertel ik niets nieuws, want bij elke autoblog-lezer valt dit blaadje van de Seniorenclub natuurlijk al sinds 1842 op de deurmat. Maar omdat we van herkauwen houden, hier de resultaten:
A-klasse: Kia Venga 1.4 CRDI
B-klasse: Peugeot 508
C-klasse: Citroën C5 Break 1.6 THP automaat
D-klasse: Nissan Qashqai 2.0
4WD-klasse: Hyundai Santa Fe 2.4
MPV-klasse: Volkswagen Touran 1.4 TSI met DSG-transmissie
We noteren 2 Koreanen, 2,5 Fransen en slechts één Duitser. Een afgetekende overwinning voor onze niet-Germaanse fabrikanten, maar ook hiermee vertellen we niets nieuws, want we weten al jaren dat Duitse fabrikanten alleen maar rotzooi maken. Wilt u dus heelhuids op de camping aankomen, schaf dan een auto uit het bovenstaande lijstje aan. En niet vergeten flink veel toeren te maken.
Een lijstje met de winnaars van vorig jaar vindt u HIERRR.
alexh zegt
508 in B-segment?
potver7 zegt
@alexh: ja dat viel mij ook al op. De C5 en 508 zijn onderhuids zelfs verregaand dezelfde auto, beetje vreemd om ze dan in verschillende klassen in te delen.
fant zegt
*giechel* trekauto van het jaar!
mightymike zegt
Waarom geen knight xv? Zal tenminste niet veel toeren maken en staat wel netjes op de camping vloer
bohica zegt
Volgens mij is de schrijver gefrustreerd dat hij geen premium duitse auto kan betalen.
xilver zegt
@bohica: Sarcasme van het artikel niet gemerkt?
En een leuke towing car? Doe mij dan maar deze
mmfd zegt
508 en C5 niet in hetzelfde segment?
rh95 zegt
waarom geen pagani? heeft toch genoeg kracht?
kraakensmaak zegt
Ja ik snap het b en c ook niet helemaal, als je bedenkt dat de 508 een omgebouwde C5 is.
koluh zegt
zijn de auto’s voor het B en D segment niet omgedraait?
V-Power zegt
Dat toeren verhaal klopt ook nog gewoon trouwens, terwijl je wel heel veel toeren moet maken met een 1.4 + caravan. Tijdens mijn B+E rijexamen werd ik door de exerminator nota bene verteld dat het niet de bedoeling was dat ik pas bij 3.000toeren schakelde (2.0tdi + 1300kg). Hij vond dat 2200 toch echt wel maximaal was bij het nieuwe rijden. Ik moest hier wel aan gehoor geven, want anders slaagde ik natuurlijk niet. Maar dan hoor je gewoon aan de motor dat hij 1500 toeren niet lekker vind… en zo wordt het ons gewoon aangeleerd door die idioten! Afgelopen zomer in oostenrijk had ik met mijn 2.2L TDi gewoon ruim 3.000 toeren nodig om het hele zwikje omhoog te trekken. Rot toch op man met je 2.200! Zo zie je maar weer: het wordt je gewoon aangeleerd…
Haakie zegt
@V-Power: Dat werd mij bij het B+E ook aangeleerd. Ik houd mijn hart vast als ik al die nederlanders met hun 2e huis getrokken door hun 14% bijtelling, greenline gebakje de alpen in zie trekken.
GeoBem007 zegt
@Haakie: Hier in België zijn trekhaken op sommige ‘groene’ modellen niet leverbaar, omdat dit de zuinigheid ten koste gaat en ze hierdoor niet meer gehomologeerd geraken ;)
Vreddy_B zegt
@GeoBem007:
In Nederland zijn ook niet op alle modellen groene modellen een trekhaak mogelijk.
av_diver zegt
2 jaar geleden op de camping in Frankrijk opgeschrikt door een ongelooflijk geluid. Even kijken natuurlijk, komt er een mega caravan aan, getrokken door een RS6.
NLBUURMAN zegt
@av_diver: dat kan niet, een RS6 heeft geen trekhaak…
jack_abarth zegt
@NLBUURMAN:
Kan wel, de RS6 C5 is het laatste type met trekhaak.
Dat is dit model:
4,2L Turbo V8
Vreddy_B zegt
@jack_abarth:
Is het ook niet mogelijk om een aftermarket trekhaak te monteren? Zou toch belachelijk zijn.
Freewarefreak zegt
@Vreddy_B: Zie hier:
bron: Autoblog
Vreddy_B zegt
@Freewarefreak:
Begrijp ik ;-) Maar toch bedankt! Doelde met de vraag op de nieuwe RS6.
TSI-tje zegt
@Freewarefreak: Wel een hele deftige combinatie zo…
Doemijdiemaar !!! ( Maar dan zonder sleurhut a.u.b.)
jack_abarth zegt
@Vreddy_B:
Geen idee maar een ander voorbeeld met mijn eigen wagen.
Een normale grande punto 1,4 T-jet met 120pk en 206Nm mag geremd 1.000kg trekken.
Dezelfde wagen als Abarth uitgevoerd, dus 1,4 T-jet met 155pk en 230Nm MET betere Brembo remmen mag maar 500kg geremd trekken.
Dus het is goed mogelijk dat een aftermarket trekhaak nog niet eens kan en/of mag van de RDW.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Ter info.
Zojuist even op Autoweek gekeken, en bij de huidige RS6 staan inderdaad ook streepjes bij het te trekken gewicht.
Kan/mag dus inderdaad niet.
Vreddy_B zegt
@jack_abarth:
Oke bedankt! Trek gewicht heef toch altijd te maken met de stijfheid van de carressorie? Dus dacht dat het daarom niet uit zou moeten maken. Maar kan er volledig naast zitten natuurlijk.
xilver zegt
@NLBUURMAN: Ik geloof niet dat Maserati een trekhaak in zijn optielijst heeft staan…
av_diver zegt
@NLBUURMAN: Het was een nieuwer type dan die blauwe op de foto. Helaas geen foto gemaakt. Het was er 1 met de V10, vandaar het geluid.
jack_abarth zegt
@av_diver:
Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het type wat ik net post, is het ENIGE model waarbij volgens de RDW een trekhaak onder kan/mag.
GeoBem007 zegt
Neem toch iets met wat cilinderinhoud en een berg koppel!
Vorig jaar een BMW E30 cabrio op een trailer gehad, getrokken door een gechipte 325d met 500Nm koppel en die had het nog lastig!
Alpinaa zegt
@GeoBem007: Wij moesten laatst een autotransporter trekken met een e28 erop. Dan ben je toch wel blij dat je een 3.0 diesel hebt ipv zo’n 4 cilindertje. De auto trok het goed, mocht 2000kg hebben. We waren blij dat we niveauregeling hadden, anders had hij waarschijnlijk met z’n achterbumper over de grond geschraapt.
mout zegt
Deze klasse-indeling is blijkbaar iets anders dan de ‘segment-indeling’ die we normaal gebruiken. Ik zou A,B,C en D in een ander segment zetten.
Nu kan iemand natuurlijk op de deurmat gaan uitzoeken wat deze indeling wél is. Maar het is veel leuker om zelf te bedenken wat de logica is. Wie biedt?
Ik heb zelf maar een suggestie: een indeling op transmissie. Dan zouden C en D automaten zijn, A en B niet. Of zo.
Orichy zegt
@mout: Je gewoon niet met de klasses en zo bezig houden, het is van de ANWB, die waaien ook met alle winden mee, als het hen uitkomt. Zij buigen ook alles wat recht is krom en andersom, als het moet.
Het enige goede en de belangrijkste taak van de ANWB is de Wegenwacht, schoenmaker houdt je bij je leest. Dit soort flauwekul hoeft van mij niet, maar misschien denkt Nederland daar anders over, blijkbaar wel, want het instituut wordt nog steeds aan de gang gehouden.
Orichy zegt
Gelukkig zijn de meeste, die met een sleurhut rijden, niet opgeleid met het nieuwe rijden, dus dat scheelt dan ook weer. Ook hebben de meeste mensen, die zo’n “groene” bak rijden, hun rijbewijs ook al ver voor het nieuwe rijden gehaald, dus dan is er minder te vrezen voor die auto’s.
Rij-instructeurs/-examinatoren hebben ook niet altijd de wijsheid in pacht, want dat blijkt wel uit het “advies”, wat sommige hebben gekregen. Als ik dan een advies mag geven, Rijdt je auto op je eigen gevoel, luister hoe de auto reageerd op je rijstijl, zeker met een aanhanger, annex sleurhut er achter.
kets zegt
@mmfd: dacht ik ook
tvrspeedsix zegt
Een oude Renault 5!:
http://www.youtube.com/watch?v=VVQ35FmfkpE&feature=player_detailpage
Een landcruisert:
http://www.youtube.com/watch?v=wk6KJXeOM0k&feature=player_detailpage
Een Maser GranTurismo:
http://www.youtube.com/watch?v=58NnJPi6138&feature=player_detailpage
Freewarefreak zegt
@tvrspeedsix: Dat filmpje met die Landcruiser.. respect. Hoe gaaf. Ik vind dat type ook één van de mooiste. Samen met de FJ40
jack_abarth zegt
DE trekauto van het jaar staat hieronder vermeld.
Lekker ongebrensd 272km/h jakkeren met een vouwwagen erachter.
Durf te wedden dat de vouwwagen de grond niet eens meer raakt en gewoon achter de auto wappert.
the-budel-guy zegt
allemaal klijne turbo blokkies kan toch nooit. goed gaan as jr in de bergen rijd.
doe mij maar gewoon een A6 E klasse of 5serie met een 3.0 diesel en automaat
davyschouw zegt
@the-budel-guy:
precies!
comfortabele en krachtige auto’s met een fijne automaat. daarmee rijd je veel fijner naar de spaanse kust dan met een polo bluemotion..
janklaassen zegt
Hekel aan kamperen, hekel aan caravans en een hekel aan trekhaken. Geen hekel aan vakantiehuizen in Italie om er met een 6-cil coupe heen te gaan!
RubenPriest zegt
Mijn broer rijd dit jaar naar Italië in een 206 CC met boot op een trailer aan de trekhaak. Is dat zo gek?
Vreddy_B zegt
@rubenpriest:
Ja dat is gek
Tommy2 zegt
508 in B-segment? Nu breekt mij de klomp! Wat een gare test.
Mijn keuze: Q7 V12 TDI uiteraard! :D
Vreddy_B zegt
@Tommy2:
Dan hoop ik dat je een groot rijbewijs hebt. Anders zit je zo over de 3500kg ;-)
Seroo zegt
@Vreddy_B: Gewoon en klein minimalistisch vouwwagentje erachter hangen.
jobh zegt
Zijn ze gaan zoekne naa r de auto met de kleinste motor ofzo? Allenmaal 1.4 of 1.6 motors
quattroporte zegt
@jobh: tjah gierige nederlanders
betonstaal zegt
Caravans zijn voor mensen zonder fantasie.
driftkicker zegt
Ik trek af en toe wel eens een zware aanhanger tegen 160 km/u. Nog nooit een caravan. Ik weet niet of de motor dat leuk vindt, maar hij trekt het zonder problemen in 6de. Ok, het is maar 750kg, maar het is ook maar een 2liter dieseltje.
jzaero zegt
@driftkicker: Das flink te hard dan =p