We moeten er aan geloven. De elektrische auto is onderdeel van het Nederlands wagenpark dus kunnen we maar beter iets over dit vervoermiddel leren. Geschiedenisles maar dan leuker. Wist jij bijvoorbeeld dat de roots van deze milieuredders meer dan 50 jaar voor die van de auto met verbrandingsmotor liggen?
Het bericht komt overwaaien van Groen7.nl. Wat blijkt? Elektrische auto’s zijn niet vijf jaar geleden door milieufreaks verzonnen om de rechtgeaarde autoliefhebber het leven zuur te maken. Nee, elektrische auto’s waren zelfs stiller en makkelijker, maar uiteindelijk ging de T-Ford sneller.
De geschiedenis van de elektrische auto’s is in twee delen uitgeschreven: Deel 1 en Deel 2. Gewoon even doorklikken naar de theedrinkende collega’s en elektro-liefhebbers dus.
dennisr zegt
opzich wel interessant.. maar twijfel of ik wel zin heb om er meer over te lezen, uiteindelijk hoef ik geen elektrische auto..
norge zegt
@dennisr: Op een gegeven moment ga jij dan liever met de bus?
dennisr zegt
@norge: Benzine auto’s zullen niet verdwijnen toch ?
Vooralsnog, als er een elektrische auto komt met een goed geluid (wat volgens mij zo goed als onmogelijk is) dan ben ik bereid over te stappen.. maar sowieso heb ik al meer met wat oudere auto’s..
norge zegt
@dennisr: Ik denk inderdaad dat de benzine auto over een tig aantal jaar verdwenen is .Maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken ;)
anuspraeternaturalis zegt
@norge: Zolang men nog afhankelijk is van fossiele brandstoffen om energie op te wekken, zal de benzine/diesel-motor niet verdwijnen. Je merkt zelfs dat autoproducenten juist meer richten op het zuiniger maken van hun benzine/diesel-motoren [al dan niet hybride], dan dat zij hun pijlen richten op volledig elektrisch rijden. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het dé toekomst zal zijn.
Zoepie zegt
@anuspraeternaturalis: Zolang olie-multinationals nog iets in de pap te brokken hebben bij auto fabrikanten zal het het idd zo wel blijven. Ik weet dat Renault indertijd met een 5’je een superzuinige motor had ontwikkeld maar daar heeft Elf idd een stokje voor gestoken, ofwel verdween de motor ofwel verdween het geld van Elf
norge zegt
@anuspraeternaturalis: We zullen het wel zien ,denk persoonlijk dat op een gegeven moment de brandstof zo duur wordt dat een electrische mini auto het enige alternatief is.
dennisr zegt
@norge: eerlijk gezegd denk ik dat dat nog heel wat jaren duurt, sterker nog, dan ben ik al dood denk ik.. :) BENZINE!! :lol:
Alwood zegt
@dennisr: volgens mij wint elektrisch het zodra brandstofcellen echt goed werken of accus een extreme ontwikkeling doormaken én gasrespons enzo super direct worden…
Op dit moment reageert elektrisch nog wat langzaam en installeren ze extra ‘lompe’ motoren om voor het ontbreken van de transmissie te compenseren..
dennisr zegt
@Alwood: Zou kunnen..
Ik denk dat het hier pas doorbreekt zodra het de goedkoopste optie is, we blijven Nederlanders..
Voor mij zal het hem niet worden, ik hou toch wel van een leuk geluid bij de auto..
Ik zie het meer als een goed alternatief.. maar benzine is nog lang niet op.. geloof er niks van :)
Melvivio zegt
@dennisr: Als we al deeltjes kunnen vinden die sneller zijn dan het licht, kunnen we op een gegeven moment die CO2 die nu in de lucht zit ook heus wel weer omvormen naar olie. Ben van mening dat de auto zoals we deze kennen er nog wel een tijdje is.
dennisr zegt
@Melvivio: Amen to that!
mout zegt
@Melvivio: Weet je, dat is ook helemaal geen technisch probleem (als je onder ‘olie’ alles rekent wat in een verbrandingsmotor past). Waterstof bijvoorbeeld gaat prima in een benzinemotor. BMW en Mazda experimenteren al jaren. Punt is, dat je bij verbranden 80% van de energie ongebruikt laat. Een elektrische brandstofcel brengt je 2 of 3 keer zo ver.
robbie zegt
@norge: een elektrische bus?
norge zegt
@robbie: Ja hoor die bestaan al heeeeeel lang
Jokkebrok zegt
Porsche had ook al in 1899 een hybride auto…
autoblogger zegt
@Jokkebrok: yep, en die gebruiken ze nu voor marketing ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/24/porsche-toont-de-eerste-hybride-ter-wereld
bartuskn zegt
Hoort dit niet op Groen7 ?
dennisr zegt
@BartusKN: als je nou eens een tekst zou lezen..
jobh zegt
@dennisr: 1
bartuskn zegt
@dennisr: my bad :) me monitor bleek uit te staan.
alcantara zegt
Wat een gezeik over elektrische wagens, Tesla’s zijn gewoon de shizzle!
autoblogger zegt
@alcantara: goed verhaal zeg!
Jazzie zegt
Zolang de benodigde elektriciteit uit vervuilende kolen-, gas- en oliecentrales komt, hebben elektrische auto’s weinig nut, lijkt mij. Desalniettemin, denk ik dat wel dat we er aan zullen moeten geloven op de lange termijn.
DeShompies zegt
@Jazzie: bijna alles draait nu op groene stroom toch?
autoblogger zegt
@DeShompies: nee…
mout zegt
@DeShompies: Als je 3% ‘bijna alles’ vindt: ja.
spykerboy zegt
eigenlijk meoten we deze site noemen: echt auto liefhebbers, en groen7 omzetten naar boomknuffelaars.nl en dit soort shit hier niet meer kunnen lezen :)
Sm0keGun zegt
verbrandings motoren . diesel en benzinne gaan verdwijnen . daar ben ik zeker van . auto’s op batterijen niet , ook die op waterstof gaan er wel door komen …
de toekomst van verbrandings motoren liggen alleen ng vast voor vrachtwagen .
hohja dat is mijn mening he
Arnoud zegt
Tjonge, straks gaan ze stoom automobielen weer verder uitontwikkelen…
http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/25/veilingkoopje-de-oudste-auto-ter-wereld-die-nog-rijdt
mout zegt
@Original_Arnoud: BMW heeft al proto’s met stoomaandrijving op de restwarmte van een 4-cilinder: http://bit.ly/qR8FFn
Arnoud zegt
@mout:
Héél interessant! Maar ik vrees wel dat het een prijzig stukje techniek zal worden. Maar niettemin, 14pk extra en toch een 15% lager brandstrofverbruik scoren is een flinke prestatie!
mout zegt
@Original_Arnoud: Ik zocht eigenlijk een ander bericht, meer uit hobbyisten-hoek. Een ‘add-on’ stoomcylinder, die je op een bestaand blok schroeft, en met de restwarmte de rol van de accessoireriem overneemt. Van airco tot electra en stuurbekrachtiging, kan dan allemaal zonder verliezen. En in de bonuspunten kan de druk gebruikt worden voor drukvulling van de cilinders. Dat alles dus pas als de auto warm is.
Die zie ik helemaal zitten. Moet je wel een blok hebben met wat ruimte onder de kap.
oxymoron zegt
De enige reden waarom electrische auto’s een eeuw geleden vervangen werden door auto’s met verbrandingsmotoren was dat het zo lastig was om voldoende “brandstof” mee te nemen. Dezelfde reden waarom stoomauto’s verdwenen zijn. Zodra het mogelijk wordt om voldoende electriciteit in de auto op te slaan of gemakkelijk langs de weg bij te laden, is de auto-met-motor gezien. En wat dat geluid betreft, heb ik niet net ergens gelezen dat BMW daar al mee smokkelt door motorgeluid via de subwoofer door te geven, zodat de l*l achter het stuur denkt dat hij lekker klinkt?
MrSkyline zegt
Jay Leno is ook een fan van oude electrische en stoom gedreven auto’s, en hij heeft er een hoop video’s van gemaakt.
http://www.jaylenosgarage.com/
theblackdude zegt
long live de Ford-T.
torana zegt
wat ik in die artikelen mis is dat in 1900 bijna 50% van de auto’s electrisch aangedreven was en dat de actieradius destijds toch al 160 kilometer was… history repeats
PortRo zegt
@torana: In Amsterdam reden vanaf 1909 elektrische taxi’s van het taxibedrijf ATAX, een dochter van de Amsterdamsche Rijtuig Maatschappij (ARM). Die hebben het tien haar volgehouden. De taxi’s waren zeer populair en konden een, voor die tijd zeer acceptabele, snelheid van 60km/uur halen. De investering was 100.000 gulden en daarvoor werden ook 24 accu’s besteld en een laadstation gebouwd.
Na 10 was het over, toen namen de benzineauto’s het over.