Gruezi liebe Leser! U rijdt deze zomer door Zwitserland? Let hier dan even op.
Een trip door Zwitserland is de moeite waard, zelfs als deze alleen per snelweg is. Neem een beetje de tijd je omgeving op je in te laten werken, want hardrijders worden door de vele flitscamera’s ontmoedigd.
Vignet
Ten eerste moet u stickers plakken. Op de Zwitserse snelweg geldt een tolheffing in de vorm van een vignet, dat 40 CHF (39 euro, 1 jaar geldig) kost. Vignetten voor korte tijd zijn er niet.
Overmatig veel asfalt ligt er niet in Zwitserland. Het Alpenland beschikt naast een sterke natuurlobby ook over een uitstekend functionerend en uitgebreid OV-stelsel. Qua stiptheid moeten de Zwitserse spoorwegen wereldwijd alleen de Japanners voor zich dulden, en dus is een veelgehoord argument dat je bij dichtslibbende wegen maar beter het OV kunt nemen dan meer asfalt neerleggen. Maar goed, daar koopt de autorijdende toerist weinig voor.
Tunnels
Aangezien Zwitserland een Alpenland is kan je niet om de bergen heen. Dat hoeft ook niet, want je kunt er zo goed als altijd dóórheen. Zwitsers zijn noeste tunnelgravers. Helaas betekent dit ook dat het verkeer op drukke momenten doorgaans muurvast staat. De Gotthardtunnel – de hoofdader naar Italië – is berucht om zijn urenlange wachttijden in de piekuren van de zomervakantie, en ook de San Bernardinotunnel in Graubünden (Zuid-Oost CH) wil nog wel eens verstoppen.
Maar Zwitserland kent meer bottlenecks: de Ringweg rond Zürich, maar ook alle grote grensovergangen, zoals de A2 bij Weil am Rhein – Basel. Want ook al is Zwitserland een Schengenland, het hoort niet bij de EU, en dus wordt er gecontroleerd.
Andere drukke (knoop-) punten:
– A1/3/6/ bij Bern (met een tergend lang stuk Vmax van slechts 80 km/u)
– A1/A9 bij Lausanne
– A13 tussen Bellinzona en Locarno
– Eigenlijk overal waar snelwegen samenkomen, Härkingen (A1/A2) is nog zo’n berucht punt.
Bijkomend nadeel van de niet al te hoge Zwitserse snelwegdichtheid is dat als het op één snelweg goed vastloopt, dit zich erg makkelijk uitbreidt naar andere wegen. Voor de vakantieganger met tijd zijn er gelukkig altijd nog de mooie bergpassen, die in de zomer doorgaans open zijn.
Tunnelflitsers
Nog een kleine opmerking: in tunnels is de VMax doorgaans 100 km/u, en ook daar hangen regelmatig flitsers (zo ook in de Gotthard waar je 80 mag). Gotthard-boetes komen sowieso aan, en de boetebedragen zijn in het stinkdure Zwitserland niet mals. Rechts inhalen of dat soort grappen zou ik al helemaal uit mijn hoofd laten.
Handige informatie over andere Europese vakantielanden vind je hieronder:
vonklausenburg zegt
En info over Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Roemenië?
vonklausenburg zegt
@vonklausenburg: Ach laat maar. Provinciale wegen pakken it is!
joejojo2012 zegt
@vonklausenburg: Hongaarse M0 mijden, verschillende keren volledig geblokkeerd geweest door scharende lkw’s. Gewoon dwars door Budapest en paralel aan de hoofdwegen rijden gaat veel sneller…. (OK, ik heb er een poos gewerkt en ken de stad op m’n duimpje ;)
vonklausenburg zegt
@joejojo2012: M0 rijd ik sowieso niet. Ik ga door de stad en dan richting Debrecen. De oude route richting Bors/Oradea via Szolnok rijd ik al jaren niet meer.
joejojo2012 zegt
@vonklausenburg: Als ze nu eens de Noord-West kant van de M0 af zouden maken, dat zou veel schelen. Kun je van de M1 via M0 noord direct op de M3 richting het oosten rijden…
BmwMPower zegt
Niet doorrijden naar Italië maar lekker in Zwitserland blijven en je laten verbazen door al het moois, echt een aanrader!
gforce zegt
Tips voor Noorwegen? Oh nee wacht er woont bijna niemand… Behalve @norge
406_v6 zegt
@sir_smokalot; vergeet niet de extreme boetes bij het hebben van radarverklikkers zowel de actieve als de versies op smartphone en “TomTom’s”. Als je wordt gepakt is het “verwijderen” van de software géén optie, radarapparatuur als een Stinger kun je zelf overheen rijden.
406_v6 zegt
@406_v6: overheen rijden naast een hele dikke prent.
lincoln zegt
@406_v6: boetes zijn 100% belasting aftrekbaar .. Omdat het via Rutte via Griekenland toch in Zwitserland terecht komt ..
Rob zegt
Jeetje zeg, wat een gedoe eigenlijk dat op vakantie gaan.
Er is maar één goede manier om fatsoenlijk op vakantie te gaan binnen Europa. En dat is niet met de auto.
Maar met het vliegtuig. En dan niet met een jumbo-veevervoer-jet, maar met een klein lullig Cessnaatje of iets dergelijks. Heel Europa binnen handbereik. Moet het alleen mooi weer zijn. Ik ga maar eens sparen voor een brevet….
Dutchdriftking zegt
Vorig jaar zonder file door heen gereden. Met de VR6 uiteraard. Wat was het met name op de terugweg een verademing na dat afschuwelijke Italiaanse wegdek.
Robinveerman42 zegt
Ik ga 2 augustus stelvio pas? Iemand daarvoor nog tips?
st33fie zegt
@Robinveerman42: gewoon volle bak omhoog en maximaal genieten :-)
Robinveerman42 zegt
@st33fie: haha ja dat gaat zeker goed komen! Maar bedoel meer qua drukte ?
st33fie zegt
vignet is 42 euro
ben afgelopen geweest
gregorius zegt
@st33fie: dat was dan 38 eur voor het vignet en 5 eur omdat je met euro’s wilde betalen.
st33fie zegt
@gregorius: ik mag aannemen dat als ik pin dat dat niet van toepassing is
ik heb hem bij de grens gekocht vlak voor die fijne laaaaaaaange tunnel
mrrallycross zegt
Vooral die flitsers zijn hier echt belachelijk
MDA zegt
@mrrallycross: Hier? Zit jij in CH?
Er is trouwens nog een tunnel om naar Italie te gaan en dat is de Grand St Bernard bij Martigny omhoog. Tot nu toe niet heel veel file daar gehad. En je kan ook over de pas heen, want zoveel scheelt de tunnel ook weer niet.
Diesel is hier (in CH) trouwens tegenwoordig duurder dan in Dld. Dus tanken voor de grens :)
En je krijgt alle boetes uiteindelijk in NL op de deurmat. Soms duurt het een jaar, maar ze komen 100% aan.
gregorius zegt
Van NL naar Italie via Zwitserland?
Bij Basel de grensovergang mijden. Bij Lörach eraf, A98 / E54 pakken. Grens over bij Rheinfelden en je komt vrijwel gelijk uit bij de afslag na Basel richting t zuiden.
Je mist ook een hoop flitsers rondom Basel.
Tussen Basel en Luzern, staat er maar 1 vaste.
Rondom Luzern is alles 100 of 80, daar staan iig 3 flitsers, ook in de tunnel heuveltje af.
Vrijdag avond & Zaterdag voor avond eten kan je sws 1 – 2 uur wachten voor de Gothardt. Tijdens zwarte-weekenden, ben je ook nog op Zondag de lul. Gothard pas kost je 30 – 45 minuten meer dan die tunnel; kan je mooi rekenen. Neem je de pas, moet je er wel bij afslag Amsteg er al af, anders sta je gewoon in de file. Bij Afslag Wassen en Göschenen er weer op zit er niet in: dat gooien ze dicht.
En als je echt pech hebt, sta je bij grensovergang naar Como weer vast. Vooral vrijdagmiddag is het hier erg, door alle Italianen die rondom Lugano werken.
Tanken aan de snelweg in Zwitserland, zeker rondom de grens, is zo 0.10 – 0.15 duurder per liter. Diesel is sws duurder, benzine is door de sterke Franc ook niet meer goedkoper.
San Bernardinotunnel valt reuze mee. Buiten de spits, kost je Basel (of dus via Lörach – Zurich – Chur – San Bernadino en dan Lugano een uurtje meer. En voor den Hollander is het stuk Zurich – San Bernadino ook nog een stuk mooier qua natuur ook.
willemseles zegt
Zo’n 15/35 jaar terug vaak door de Gottharttunnel (en ook soms over de pas ..maar dan was het mistig/slecht zicht:-( ) geweest.
Dit jaar maar weer eens proberen ipv de Fernpass en Brennero.
Op za.20 juni natuurlijk in de file ,al dik voor Wassen en de pas was afgesloten. Het was 12 graden buiten. Na 1,5 filerijden over 20km kwamen we tot de conclusie dat er geen enkel ongeluk/wegopbreking was geweest, maar ze laten stoplicht-gedoseerd auto’s toe ,omdat het anders te warm (>40 graden in die 17km. lange tunnel) werd met dito uitlaatgasvervuiling. Terugweg vorig weekend idemdito, maar ging wat sneller.
Verder viel me tegen al die geluidsschermen, zodat ik amper wat van de meren heb gezien.
terminator zegt
Ik heb vandaag 5 uur in de file gestaan; vanaf de gotthardtunnel tot aan 10 km voor de Italiaanse grens…
Ik zat wel achter een prachtige Audi rs5 trouwens, met
Een aardige eigenaar.
dutchking zegt
Hier in Zwitserland, voor die dames en heren die niet op de snelweg rijden, wel ff oppassen voor de “rotondes”
De meeste hebben een doorsnee van niks en alhoewel er van die rare haaientanden op de weg staan scheurt iedereen gewoon rechtdoor. Kan dus een challenge zijn om aan de andere kant te komen. Als Zwitsers iets niet kunnen dan is het korrekt door een rotonde rijden. Links knipperen om driekwart rond te gaan is er niet bij, hoeft niet.
Veel plezier in de files