
Is er überhaupt iets wat je vervelend vindt in het verkeer, of erger jij je niet zo snel?
Ik ben normaal gesproken best een relaxed mens, vind ik zelf. Ik maak me over het algemeen niet zo heel snel druk en vind dingen al heel snel best. Ik erger me dan ook niet heel snel. Behalve in het verkeer. Daar erger ik me wel kapot aan bepaalde zaken.
Allereerst aan mensen die geen richting aangeven bij het verlaten van een rotonde. Het is zo’n kleine moeite om even je linkervingertje omhoog te doen en dat stengeltje naar boven te bewegen als je besluit om je weg te vervolgen. Over het naar links knipperen als je driekwart gaat, zal ik nu niet gaan beginnen. Dan blijven we bezig.
Waar erger jij je helemaal kapot aan in het verkeer?
Ik erger me ook aan mensen die te langzaam rijden. Als je ergens 80 mag, dan moet je dat ook rijden, is mijn mening. Tenzij je het niet kan omdat je zogenaamd langzaam verkeer bent, dan is het weer niet zo erg. Trekkers horen er ook bij natuurlijk…
En een andere kleine ergernis zijn de Tesla’s met verkeerd afgestelde led-verlichting die je zo genadeloos hard in je ogen schijnen, dat je de minuut erna bijna blind bent en als een half bezopen mol over de provinciale weg slingert.
Maar daar erger ik me niet het meest aan in het verkeer. Nee, bij lange na niet! Want er is een groep weggebruikers waar mijn bloed -figuurlijk- van gaat koken. En je raadt het al, dat zijn wielrenners. En het lijkt wel alsof ze zich massaal slechter gaan gedragen.
Ik erger me kapot aan wielrenners
Voordat ik de rant start over de wielrenners die me gisteren voor alles uitmaakten wat slecht is, moet ik echt zeggen dat er ook goede tussen zitten. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er wel. Mensen die op een smal dijkje niet voluit gaan, die wel remmen, niet vloeken en schreeuwen en bovenal een glimlach tonen als ze je passeren.
Maar het gros van die lui is precies het tegenovergestelde. Stel je voor, ik woon aan een dijkweggetje langs de Vecht. Hartstikke mooi en heerlijk om te wandelen of een stukje rustig te fietsen. Maar dat wordt je door die tweewielige terroristen vrijwel onmogelijk gemaakt.
Gisteren moest ik naar mijn werk. Ik heb met de Z4 zo’n 1100 meter op dat weggetje gereden. De eerste “k@nkerlijer” kreeg ik naar mijn hoofd toen ik vanaf mijn erf de weg opdraaide. De tweede verwensing met allerhande ziektes kreeg ik een minuut daarna omdat ik volgens de wielrenner in kwestie niet genoeg ruimte liet.
En de derde was de ergste. Ik reed lekker rustig, want zondag EN IK RIJ OP EEN SMAL DIJKWEGGETJE WAAR JE NIET HARD KUNT maar dat was niet naar de zin van een iets te oude, te dikke, bebaarde kneus op twee wielen die me met een vet Utrechts accent voor alles uitmaakte dat lelijk was. En wederom waren de kankers niet van de lucht. Dit alles in een tijdsbestek van nog geen 3 minuten.
En als je denkt, dit is een incident, nee. Het is oprecht een plaag. Er lijken echt dagelijks steeds meer schreeuwende, spugende en scheldende boomers in een te strak pakje op een carbon fiets van 10.000 euro bij te komen. levensgevaarlijk om met ruim 40 en vaak harder in een peloton over zo’n smalle dijk te racen.
Maar vooral dat ze denken dat het volkomen normaal is. Of erger, dat de hele wereld zich moet schikken in hun levensgevaarlijke en bloedirritante hobby. En je dat met de nodige uitgeschreeuwde k@nkers aan iedereen moet laten weten die jou voor je gevoel beperkt.
Ik had al een enorme hekel aan wielrenners, maar het is sinds gisteren nog veel erger geworden. En ik ben heel bang dat het eerder meer gaat worden dan minder. Daarom twee vragen. Allereerst, als jij nou een wielrenner bent, waarom gedrag jij je zo? En niet zeggen dat jij je wél keurig aan de regels houdt, want dat zeggen ze allemaal en dan zou dit verhaal van a tot z verzonnen zijn. En dat is het niet.
En als tweede de vraag; waar erger jij je helemaal kapot aan in het verkeer? Zijn dat voor jou ook wielrenners, of heb je juist een hekel aan een langzaam rijdende Z4 voor je terwijl jij je persoonlijk record op de Mijndensedijk in Strava wil krijgen?
Laat het weten in de comments. Schrijf het eruit. Dat lucht op!
Top 3;
– wielrenners (niet allemaal zijn ze eikels).
– links blijven hangen, gebruik je spiegels.
– weggebruikers die je in gaat halen en opeens, als je ernaast rijdt, ook besluit om harder te rijden.
Dat precies idd….
– t.a.v. die laatst genoemde: omgekeerd, mensen die je inhalen, vervolgens vóór jou invoegen en dan daarna vrolijk van hun gas gaan.
Mijn persoonlijke ergernissen:
– mensen die bij het stoplicht niet doorrijden. Het wegdek ligt vol met ‘voelers’ – zij glippen nog net door oranje, jij kunt weer een hele cyclus wachten.
– invoegen op de autosnelweg: wordt daar geen tijd meer aan besteed bij de rijlessen?
– tenslotte: elke vorm van afleiding achter het stuur die men tegenwoordig zo doodnormaal schijnt te vinden.
Ik erger me kapot aan AI afbeeldingen. sorry ik vind het leuk hier, maar ik vind het zo goedkoop en echt een downgrade voor mijn beleving van deze website. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk overkomt als zeiken om het zeiken maar in een tijd dat zoveel dingen nep/geautomatiseerd/ai zijn geniet ik juist van een beetje menselijkheid en goed redactiewerk. Ai thumbnails is echt een reden voor mij om websites te vermijden
Ik vind t zo jammer dat t meteen schelden is. We delen de weg, als iedereen iets gunt dan is t allemaal zoooo veel makkelijker.
En Strava tijden rijdt je als er niemand anders op de weg of bospaden is. Zondag om 6 uur sochtends.
Na 10 uur laat je t maar uit je hoofd.
Ik doe ook aan wielrennen en houd mij keurig in het verkeer. Ben geen boomer maar wel een mamil en ook petrol head. Echt, het kan, beiden.
Zo, dat is er uit.
zo denken alle wielrenners toch? nee, geintje :-)
…zegt de man die zich ‘Jan Jansen‘ noemt
Ik ben een wielrenner, motorrijder en autofanaat. Kan me aan elk type ergeren als ze zich asociaal gedragen. Heeft meer met de persoon te maken dan met de groep. Zelf heb ik nauwelijks aanvaringen met anderen in het verkeer. Op de fiets voel ik me zelf het veiligst in het noorden, of in de alpen. Zal met de verkeersdrukte en de gewenning aan wielrenners te maken hebben.
Ja dit dus. Het is echt naar om tot de groep ‘wielrenners’ te horen, want ik houd me écht netjes in het verkeer en toch word ik gezien als zo’n aso. En ik ben het met de automobilisten eens. Veel wielrenners zijn ook vreselijk op de weg. Maar toch.. ik denk dat de groep ‘nette mensen’ toch groter is dan je denkt. Althans, dat hoop ik dan…
Mensen die voor me van rijbaan wisselen, en ik in de remmen moet.
Gebeurt zeker 5x per uur op de snelweg.
Ja, ik bèn fanatiek WIELRENNER en MOUNTAINBIKER, maar ook een groot AUTOFANAAT, dagelijks hier te vinden op AB! Zeer betrokken in het verkeer, zowel op 2 als op 4 wielen. Dagelijks maak ik vlot en veilig anticiperend mijn kilometers in m’n i4, en wekelijks met mijn maatjes op het smalle zadel. Als automobilist heb ik respect voor ALLE overige verkeersdeelnemers in dit steeds (over)voller rakende land. Als fietser let ik zoveel mogelijk dat we ons aan de verkeersregels houden om altijd weer veilig thuis te komen. Dat we wel eens als groep twee aan twee schuin over het wegdeel fietsen heeft te maken met de windrichting. Om elkaar ‘uit de wind’ te zetten ga je wat schuin achter elkaar fietsen wat vaak wat breedte van de weg in beslag neemt. Een van achteren naderende automobilist hoeft gewoon maar even te claxoneren en wij nemen z.s.m. de moeite om binnen enkele seconden aan de kant te gaan. Het is gewoon niets minder als een beetje respect voor elkaar hebben!
En als een automobilist niet claxonneert, gaan jullie niet aan de kant? Ik heb wel eens een aantal keren met een nog kleinere dakloze auto als die Z4 op een net zo smal dijkje gereden waar er een ploegje wielrenners elkaar uit de wind reed. Mijn auto heeft geen blèr pijp maar je hoort ‘m wel. Zo’n ploegje hoort me dan ook, ik zie ze een voor een achterom kijken en ik zie hun monden bewegen, maar niet aan de kant gaan.
Bij een aantal van dit soort dijkjes ligt beneden een vrij liggend fietspad. Maar daar fietsen ploegjes niet. Want daar fietsen “langzameren”.
Binnenkort gaat de zomertijd weer in. Ik woon in een wijk grenzend aan een natuurgebied achter een smalle dijk. Die dijk is alleen toegankelijk voor wandelaars en fietsers. Vele wandelaars uit de wijk lopen graag op die dijk. Maar zodra de zomertijd in gaat, op dinsdag- en donderdagavond, zaterdagmiddag en zondagochtend komen de ploegjes met 40+ km/h weer over die dijk aanstormen. Daar waar de huizen beginnen zouden ze rustiger aan kunnen fietsen en netjes achter elkaar ipv elkaar uit de wind de volledige breedte pakken. Maar nee, ze knallen volle bak door ook al moeten ze over 200 meter afremmen want ze moeten oversteken. Elke meter die ze voluit kunnen knallen, zullen ze ook gaan knallen.
Dit is dus een mooi misverstand. Als je met 30+ of nog harder tegen de wind in fietst hoor je dus bijna helemaal niks. In elk geval hoor je een auto van achteren niet naderen. Als jij in de auto zit hoor je hem heel goed, maar dat geldt dus niet voor de wielrenner voor je. Het is dus niet zo men niet aan de kant wil, tenzij je toetert. Maar men hoort je vaak simpelweg niet. Dan kun je denken: dan gaan ze maar achter elkaar fietsen, want dan kan ik er mooi langs. Maar is dat reëel? Ik rijd weleens met een groepje op wegen waar je minutenlang niemand tegenkomt. Moet je dan maar vast ruimte maken voor die ene automobilist? Dat vind ik niet. Dan ga je gewoon aan de kant als je merkt dat iemand je tegemoet of achterop komt. En die automobilist. Die moet soms even van het gas. Het is niet anders. Doe het zelf ook in de auto.
Hmm werkt dat? Vind toeteren eigenlijk aso overkomen.. zal t eens proberen.
Ja hoor, gewoon even toet-toet en ze gaan als het goed is netjes aan de kant en je krijgt zeer waarschijnlijk geen middelvinger of andere scheldwoorden. Sorry, maar we horen je gewoon niet altijd.
Kijk, dat zijn nu echte fatbikers.
Die hebben geen helm op.
Bumper klevers, er zat deze ochtend nog zo één voor mij.
Nu serieus, als persoon met een oldtimer VW bus erger ik mij dood aan mensen die een snelweg oprijden aan 30km/uur om vervolgens pas op het rechte stuk gas te geven. Als ik de bocht naar een snelweg niet aan 70km/uur kan nemen kan ik niet veilig de snelweg op. De persoon voor mij beseft vaak niet hoe hard hij mij zo pest.
Ik snap de hekel aan wielrenners, maar wat ik niet snap is dat je deze hekel actief gaat uiten door wielrenners opzettelijk de berm in te drukken, dingen naar ze te gooien (kreeg laatst nog een appel naar m’n hoofd, vanuit een auto die 80 reed, dan ben je blij dat je een helm op hebt) of bij voorbaat al te gaan toeteren of schelden, dan geef je de good guys ook geen kans. Je voelt je zo verschrikkelijk kwetsbaar op de fiets, als een automobilist aggressief doet. Dus, weg delen, elkaars hobby een beetje de ruimte geven, de openbare weg is geen Touretappe, maar ook geen Grand Prix circuit.
Met de touringcar zit ik veel op de weg, dus ik kan hier wel een boek over schrijven.
Het ergste vind ik mensen die je inhalen en dan vaart verminderen of mensen die 90 rijden en vervolgens gas bijgeven als je ze aan het inhalen bent!
Op de snelweg als grootste ergernis: rijstrookdiscipline, of compleet gebrek daaraan.
Je rijdt altijd rechts. Tenzij je iemand wil inhalen. Dan schuif je op naar links. Ben je klaar met inhalen? Dan weer naar rechts. Als er twee rijstroken zijn gaat het nog wel goed naar mijn mening, maar bij drie of meer rijstroken is het echt drama. Bijna per definitie tokkelt er wel iemand compleet ongegeneerd kilometerslang op de middelste baan, niemand inhalend. Waarom??!! Het is gewoon verplicht om zo rechts mogelijk te rijden als je niet aan het inhalen bent, je kan er zelfs een boete voor krijgen als je links plakt.
Dan van die druktemakers die altijd haast lijken te hebben. Van mij had 100 km/u als maximumsnelheid ook niet perse gehoeven, maar nu het er toch is houd ik me er wel aan. Als je dat niet wil, prima, maar dat is niet mijn probleem. Dus als ik iemand inhaal met 105 km/u en jij komt aanrijden met 140 heeft het geen zin om je BMW-logo (want dat is het toch vaak) nog net niet in mijn kofferbak te brandmerken totdat ik aan de kant ga. Dat je harder wil rijden is jouw probleem, maar mensen die wel gewoon de geldige snelheid rijden moeten niet last van jouw moedwillige snelheidsprobleem hebben. Dus gewoon afstand houden. Zoals ik zeg heb ik een schijthekel aan linksplakkers dus het laatste wat je mij zal zien doen is langer dan nodig inhalen.
Oh ja, en sinds relatief recent valt me dit veel op: mensen die bijvoorbeeld 90 rijden, jij komt met 100 er achter rijden, en op het moment dat je zij aan zij rijdt accelereren ze ineens naar 100 of soms nog harder. Waardoor jij ineens voor saus op de linkerbaan rijdt. Bonuspunten als je vervolgens achter diegene zit en diegene rijdt weer 90. In mijn eigen auto geef ik soms even een dot gas bij om er maar voorbij te zijn, maar in de werkbus heb ik een keiharde snelheidslimiet op 100 km/u. Dus moet je weer naar rechts en hopen dat iemand niet zo achterlijk is om als een Lemming die persoon die je probeerde in te halen achterna zit en ineens in jouw dode hoek zit (en geloof mij als dat niet zo zeldzaam is als dat het klinkt).
Wat ik ook vaak mis is hoffelijkheid, bijvoorbeeld bij invoegen. Dit is natuurlijk een grijs gebied (en is hier vaker besproken), want officieel is goed en fout hier niet van toepassing. Maar als er alle ruimte is om een baantje op te schuiven, dan kan je dat toch even doen? Nee, het hoeft niet, en officieel is het niet jouw probleem, maar kom op. Je hoeft er nauwelijks moeite voor te doen en het zorgt ervoor dat iedereen lekker verder kan tuffen. Tegenwoordig doe ik wel eens op een weg met drie rijstroken dat je even ‘vraagt’ of degene kan opschuiven. Als ik op de rechterbaan rijd, iemand komt mij inhalen op de middelste baan en ik zie dat de linkerbaan vrij is, dan knipper ik vaak naar links (om te seinen: als het mag zou ik hier willen inhalen) en toch wel vrij vaak schuift degene dan een baantje op. Geen moeite, dan hoef ik niet af te remmen en kunnen we allebei lekker verder.
En verder de usual suspects. Geen richting aangeven (zowel in de auto als op de fiets), algeheel asociaal gedrag zoals gehaast rijden zonder je veel aan te trekken van andere weggebruikers en sinds kort dashcammers die expres al hun defensieve rijgedrag overboord gooien zodat ze hun filmpjes naar Dumpert kunnen sturen. En als net-geen-25-jarige doet dit bijna pijn, maar mensen met een iets te luide uitlaat onder een iets te niet bijzondere auto die expres zo rijden dat er allemaal plofjes en scheetjes uitkomen, dat doet me dus echt helemaal niks. Een mooi geluid is prima, maar dat heeft niks te maken met volume.
Qua de eerste alinea : weet niet of dat doordeweeks ook het geval is, maar je moet voor de aardigheid op een zondagmorgen eens de A4 tussen het knooppunt Burgerveen en Schiphol nemen. Het aantal semi-comateuzen, dat je daar op de 2e en 3e rijstrook op een verder vrijwel lege weg tegenkomt, grenst aan het onwaarschijnlijke. En zulks deels doodleuk met 90 km/u. Ontluisterend.
Je zegt het zelf ook al en mijn vader noemde dat altijd (hij is al 10 jaar dood) “zondagsrijders”.
Ik erger me zowat aan alle auto’s die voor me rijden en langzamer rijden dan ik zelf zou willen.
Wat in de praktijk ongeveer 90% van de tijd is tijdens woon-werk verkeer.
Nog niet eens zo lang geleden is dezelfde vraag hier al eens gesteld. Daar heb ik toen antwoord op gegeven. Weet alleen niet meer hoe dat antwoord luidde. Best wel ergerlijk.
Mensen die rotondes niet snappen. Geven knipperlicht naar rechts aan omdat ze in hun idee dit als een T splitsing zien om vervolgens rechtdoor of driekwart te gaan.
Ik erger me gewoon aan mensen
#metoo
Okee, je vraagt er zelf om; ik ben autofiel en fietser(sbond lid) en géén fan van motorrijders en andere egocentrische bestuurder; opduwers die met hun lichten knipperen omdat hùn haast belangrijker is. Truckers die inhaalcerboden negeren en/of met 1km verschil inhalen.
Sowieso bestuurders (m/v/etc) die niet met autorijden bezig zijn tijdens het rijden. Klojo’s (weer m/v/etc) die lijken te denken dat regels voor hun iets anders betekenen, lees: overtreden. En dan nog het tüteren en revven en ‘pops and bangs-aanstellerij’ of types die óveral een parkeerplek in zien, led-lampen (bijna altijd irritant) of mensen die moreel verheven denken te zijn, enzovoorts.
En last, but not least: mijn eigen tekortkomingen, fouten en beperkingen: bloedirritant!!
Ik ben niet zo van het ergeren aan handelingen (het wel of niet doen van iets) of mensen in het algemeen.
Het is leven en laten leven. Als ik mijzelf aan dingen ga ergeren raak ik alleen maar opgefokt en dat werkt in het verkeer gewoon niet.
Linksplakkers en wielrenners vind ik ook niet tof maar laat ze lekker, je er aan ergeren lost niks op
In de auto niet zo veel last gehad van wielrenners.. maar op het lint (Maximapark) en eromheen is het soms een plaag.. vooral in groepjes.. en ja hoor het onvermijdelijke wat je krijgt als zo’n groepje zo hard mogelijk een ronde wil maken.. ze rijden van een zijweg het lint, halen de bocht niet, en vallen over mijn dochter heen van toen 5 jaar.. die keurig aan de rand aan het fietsen was.. helemaal overstuur schrammen en fiets wat gehavend.. toen heb ik zelf aardig zitten schelden..
Meest beroerde: de gemeente reageert nogal laconiek als je er een klacht van maakt verzoekt dat ze wat vaker komen controleren.. het is echt wachten tot er een ernstig ongeluk gebeurt…
Fatbikes idem dito.. maar die groepjes die een “mini peloton” vormen vind ik toch echt het gevaarlijkste..
Automobilisten pesten kunnen ze goed in Utrecht.. maar andere (echte) overlast veroorzakers laten ze te veel hun gang gaan..
Ooit een discussie met een wielrennende collega gehad, die vond dat hij met z’n wielrenclubje ook in de bebouwde kom gewoon voorrang moest krijgen van verkeer van rechts omdat het risico te groot was dat ze elkaar zouden raken als ze moesten remmen. Blijkbaar was het besef van snelheid aanpassen en voldoende afstand houden nog niet helemaal ingedaald.
Nou doe ik veel van mijn woonwerkverkeer op de fiets, een een deel van de route gaat over een smal dijkweggetje waar je niet zo hard kan. Dus ongeveer net zo’n soort weggetje als waar @nicolasr langs woont, maar dan langs de Amstel. Hoevaak ik daar niet door bewoners (ja: bewoners!) zo ongeveer het water in getorpedeerd wordt omdat ze met hun veel te brede Range Rovers zonder vaart te minderen en nauwelijks opzij gaand tegemoet komen rijden…
Dus ja, of het nou auto’s zijn, of wielrenners, of wat dan ook… je moet de weg toch samen delen. En de meesten doen dat keurig, er zitten er alleen een paar mafketels tussen die blijkbaar in de veronderstelling zijn dat die weg speciaal voor hun is aangelegd en ieder ander moet optiefen.
Bij wielrenners die zich zo gedragen vraag ik me altijd af hoe ze zich gedragen als ze in een auto zitten. Gaan ze dan ook toeteren als er een fietser in de weg rijdt?
Gek gemoeg zie ik het hier niemand noemen (of ik lees er overheen) maar mensen die gemakzuchtig ‘vergeten’ hun richtingaanwijzer te gebruiken als ze een rotonde verlaten. Ik kom ze meer dan eens tegen, en het zijn niet alleen BMW’s. Bloedirritant als je zelf in een schakelbak rijdt.
als iedereen gewoon toleranter was in het verkeer. Snap het wel; iedere dag in de spits en de zaterdagen zijn ook geen pretje
Richtingaanwijzer niet gebruiken.
Regel 1 was zien en gezien worden.
Laat zien wat je wilt gaan doen. Het is het enige communicatiemiddel met andere weggebruikers.
Je remlichten zijn toch ook een communicatie middel? En het oogcontact?
Zeker. Maar daaraan kan ik niet zien dat iemand afslaat of van baan verwisseld.
Kleine moeite en een enorm plezier voor een ander.
Onnodig links blijven rijden en geen richting aangeven als je een rotonde verlaat.
‘… Het is zo’n kleine moeite om even je linkervingertje omhoog te doen en dat stengeltje naar boven te bewegen als je besluit om je weg te vervolgen..’
Absoluut eens! Ik claxoneer altijd, ongeacht of het mij direct of nauwelijks hindert. Daarbij tevens een opgestoken middelvinger. Het is een voorbeeld van het schaars aantal dingen in mijn leven waar ik heel gedisciplineerd in ben
Appende autorijders. ..slingerende rijders…
Eigenlijk had ik het idee dat het met die wielrenners nu wel meeviel sinds, sinds de pandemie rijden er ook vrouwen en onder hun invloed/leiding is het asociale er wel af.
Eigenlijk zie altijd als er groepen zich met meerdere voertuigen samen door het verkeer bewegen er conflicten en gevaarlijke situaties ontstaan. Wielrenners, schoolklassen, mountain bikers, motorrijders, busjes van het zelfde bedrijf
Als je vanaf je oprit de weg opdraait en je krijgt direct diverse scheldwoorden naar je hoofd, dan kan je uiteraard iemand anders de schuld geven, maar wellicht ook wat zelfreflectie toepassen. Het is een beetje als je gemiddelde bestuurder die een dashcam heeft. Die komen ook vaker in gekke situaties terecht dan ik blijkbaar.. >1 miljoen kilometer in de auto en >200k op de racefiets gemaakt en in die kilometers minder gekke dingen meegemaakt dan jij op 1 dag. Je een beetje aanpassen is de truc.
Jij zegt dus eigenlijk dat ik maar gewoon thuis moet blijven. Want me meer aanpassen dan ik deed kán niet. Langzamer dan stapvoets het weggetje op gaat niet. En ik rij zo langzaam omdat ik weet dat er ieder moment zo’n peloton fietsterroristen langs kan komen klappen.
– Onnodig links rijden
– Mensen die rechts 85-90 rijden maar zonder twee keer kijken hem naar links ervoor gooien
– geen richting (op rotonde) aangeven
– Tesla’s op autopilot met onnodige remacties
– te langzaam rijden
– Bumperklevers terwijl je nergens heen kan / het druk is
– slecht afgestelde lampen of onnodig groot licht/mistverlichting
– mensen op hun telefoon (valt gelijk op)
Eerst iets over je artikel:
Eerst schrijf je: “moet ik echt zeggen dat er ook goede tussen zitten.”
Om af te sluiten met: “ Allereerst, als jij nou een wielrenner bent, waarom gedrag jij je zo? En niet zeggen dat jij je wél keurig aan de regels houdt, want dat zeggen ze allemaal en dan zou dit verhaal van a tot z verzonnen zijn. En dat is het niet.”
Het lijkt of je ergernis tijdens het schrijven van je artikel alleen maar is toegenomen.
Ergeren doe ik niet zo gauw, maar wanneer ik weer eens uitgescholden wordt, een automobilist me half de berm in drukt of zijn sproeiers gebruikt wanneer ik op de fiets zit erger ik me daar wel aan. Doordat zij nare ervaringen hebben met andere wielrenners betekend dat niet dat iedere wielrenner maar iets gedaan heeft.
Dit soort artikelen maken ook dat diegene zonder nare ervaringen wielrenners als iets rots gaan zien. Waardoor de nare ervaringen voor mij op de fiets ook toenemen.
Ik fiets met enkele maatjes of alleen en zoek altijd rustige stukken op. Bijvoorbeeld niet naar de duinen met mooi weer, groene hart heeft zat brede wegen om elkaar niet in de weg te zitten. Dijkweggetjes delen met anderen. Opletten bij hondjes ook al loopt iemand daar waar die niet hoort te lopen. Je gewoon aan de regels houden en respect voor elkaar.
Ik heb een hoop plezier uit mijn carbonnen maatje van 10k idd, ga maar eens de Galibier afdalen naar Col de Lauteret, en dan nog verder naar Bourg. De wind door de helm heen, bocht na bocht kronkelend naar beneden, auto’s inhalen op de rechte stukken, man man, veel beter dan in mijn ex S2000 of mx5.
Dit jaar weer de AGR en LBL! Zin in!
Dingen die ik niet snap:
– wandelaars op het fietspad terwijl er een voetpad naast ligt
– mensen die zichzelf tegen spreken in een artikel
– mensen die haat verspreiden
“auto’s inhalen op de rechte stukken”. Doe je best, ik zal je niet tegenhouden. Maar vraag me tegelijkertijd af hoe verstandig/noodzakelijk zulk vermaak is, zelfs doorgewinterde professionals eindigen al doende wel eens tussen zes plankjes. Nog los van het feit, dat dat soort gedrag bij sommige otomobilisten vermoedelijk als een rode lap op een stier zal werken. Weet niet of je dat moet willen. Enfin, jouw keuze, van mij zal je geen last hebben.
Mooi ook hoe je alleen dat belicht. Dat inhalen gaat daar vrij makkelijk, op een recht stuk breed erlangs met een gangetje van 75-80 km’s als de automobilist achter andere remmende wielrenners blijft zitten die met 50kmu naar beneden gaan. Dat valt allemaal mee, en ook dat gaat na goed kijken en respect voor elkaar.
En als dat als een rode lap werkt, komt dat dan niet door de toch al gefrustreerde automobilist?
@tonniejj
Nou, dan ben jij die ene goeie. Heel mooi.
Maar je snapt me toch wel? Dagelijks zie ik tientallen, vaak honderden asociale wielrenners. Die zich vrijwel zonder uitzondering misdragen. Maar als je een wielrenner aanspreekt, zijn het áltijd die anderen die er een zooitje van maken. Nooit eens de hand in eigen boezem steken. Daar gaat het me om.
Of je hele perceptie is anders. Misschien vind jij het wél normaal om al schreeuwend met 5 gasten naast elkaar over een smalle weg te scheuren en asociaal aan te nemen dat de rest van de weggebruikers zich wel schikt in jouw hobby? Of desnoods als een kamikazepiloot in je eentje stoempend je gemiddelde omhoog te krijgen op een plek waar het niet kan?
Misschien wel, je krijgt niet zomaar een appel naar je hoofd, een sproeier in je giechel of een drukje richting berm als je er geen reden toe geeft. En keihard fietsen op plekken waar het gevaarlijk is, valt wat mij betreft niet onder de noemer normaal. En velen met mij delen die mening. Doe er wat mee, zou ik zeggen.
Als automobilist ga je als je hard wil rijden ook naar een circuit of de Autobahn. Of je accepteert dat je als asociale klootzak te boek komt te staan als je dat niet doet. Misschien zouden wielrenners ook eens zoiets moeten doen.
Dit soort artikelen en feestboek maakt juist dat de beleving bij veel mensen toeneemt dat alle wielrenners eikels zijn (of eigenlijk gewoon iedereen op een sport fiets dan maar gelijk) waardoor sommige automobilisten zich als een debiel en agressief richting die fietsers gaan gedragen, terwijl die fietsers op dat moment misschien helemaal niets fout doen. Mijns inziens heb je als autoblog ook een rol om juist dit soort haatzaaiende artikelen heel goed te overwegen voor je ze plaatst. Overigens erger ik me zo min mogelijk in het verkeer, fiets meestal alleen op een Mtb of gravel bike en gedraag me altijd erg hoffelijk, zelfs naar wandelaars met loslopende honden op een betaalde mtb route. En in de BMW geef ik keurig richting aan.
Haatzaaiend? Realistisch.
10 jaar lang reed ik ruim 70.000 zakelijke kilometers per jaar. Ik heb mijzelf afgeleerd om me te ergeren in het verkeer.
Ergeren lost niets op en gaat ten koste van je eigen gemoedsrust. Gadeslaan wat er gebeurt en er defensief op reageren zorgt ervoor dat je ’s avonds gewoon weer thuis komt zonder dat je chagrijnig bent.
Ergernissen in verkeer
1. Asociaal gedrag. Het ikke ikke en schijt aan de rest. Niet alleen auto, maar ook motor fiets voetgangers allemaal. Rijdend en stilstaand.
2. Niet uiterst rechts houden op snelwegen. ook waar de “voormalige” vluchtstrook deel van de weg uitmaakt.. Of andere veel baan uitgevoerde wegen.
3 te langzaam invoegend verkeer. Maak snelheid op de invoegstrook. Niet vlot optrekken bij stoplicht. Actief rijden
4 Negeren rode kruis en verdrijvingsvlakken.
5 Heksenjacht overheid op bekeuringen.
Het niet meedenken met de rest van het verkeer..
– Mensen die rechts blijven rijden als er een vrachtwagen op een inrit moet invoegen o.i.d. Of mensen die op met mach 5 op de rechterrijbaan op een vrachtwagen afrijden.. ik zit op de linkerbaan en laat diegene lang genoeg de ruimte om in te voegen, maar desbetreffende meneer / mevrouw gaat vol in de ankers achter een vrachtwagen en gaat dan checken of dat zij naar links kunnen…
– File rijden (zolang het zachtjes rijdt mij allemaal best), maar dan vol gas achter naar de voorganger gaan om vervolgens weer vol in de ankers te kunnen gaan. De hele heute er achter net zo, dus weer file. Laat gewoon wat ruimte en hobbel rustig aan naar voren, komt t vanzelf wel goed.
Dat mensen overal een probleem van maken. Als je wordt afgesneden, dan rem je toch gewoon eventjes?
Ik ben zelf fietser en vind het heerlijk om te fietsen. Maar je moet rekening houden met het overige verkeer.
Goed in Twente is het wat rustiger, want ik was laatst op een zondag in het westen en inderdaad. Er zijn bizar veel fietsers, wielrenners alleen of in groepen op de weg. En wandelaars en mensen die even lekker rondje toeren. Iedereen gebruikt zelfde stuk weg.
Ik vind dat je dan als fietser je ook aan moet passen aan de situatie. Kijk vooruit, rem af, wees eens vriendelijk. Ik heb mijn moment ook wel gehad dat je in volle inspanning, want je bent aan het sporten, opeens een wandelaar, andere fietser of auto moet ontwijken. Mensen zien je soms niet aankomen en daar moet je rekening mee houden.
En ik vind dat als je scheldend op de fiets zit of mensen angst aanjaagd op de fiets verkeerd bezig bent. Overigens is ‘het schreeuwen’ vaak een goed bedoelde waarschuwing. Een fietsbel heb ik, maar mensen horen zo vaak de fietsbel niet en die is echt luid! In gedachten, of gewoon verminderd gehoor bij oudere mensen. Ook is het schreeuwen in een groep juist om elkaar te waarschuwen. In groepsverband kijk je eenmaal niet zelf vooruit, dus helpt het om je fietsmaatjes te waarschuwen.
Bumperklevers…
Ik steek ook gerust mijn middelvinger naar zulke hufters op.
-treuzelaars
-onnodig links rijden
– mobiele telefoon ridders
-mensen die geen snelheid kunnen houden
Ik erger me aan het feit dat zoveel verkeersdeelnemers zich zó egocentrisch opstellen, of zou het onverschilligheid zijn? Elkaar niks gunnen, iemand half van de weg rijden en dan stoïcijns voor zich uit staren. Scooters, auto’s fiets die zich er gewoon voorgooien, meestal niet eens vanwege haast zo het lijkt, gewoon een soort lompe onverschilligheid. Ik rij auto maar fiets ook veel en rij af en toe op mijn oude, langzame brommertjes. Zeker dat laatste zou onthaasten moeten zijn, maar je bent je leven niet zeker nunik als rijdende chicane op veel plaatsen niet meer op het fietspad mag. Ik ben een introvert persoon en maak plaats in plaats van stampij maar ik voel mezelf steeds verder buiten ‘de maatschappij’ staan, ik ervaar de meeste mensen inmiddels als lomp, onvriendelijk en egocentrisch. Krijg ook vaak de opmerking dat mensen niet snappen dat een vriendelijk persoon als ik in een grote BMW rij, nou ja zeg…
Misschien niet de juiste blog om deze reactie te plaatsen, maar is het wellicht niet een weeffout in het systeem dat we ervanuit gaan dat de auto de hoofdgebruiker is van elke weg? Wat als bepaalde wegen nu eigenlijk bedoeld zijn voor fietsers en lopers en de auto er te gast is? En natuurlijk zijn er verschillende snelheden tussen racefietsers en wandelaars en moet je op elkaar letten. Maar dat is al heel wat anders dan de snelheidsverschillen tussen auto’s/wandelaars en fietsers. Daar bovenop voel je je in auto een stuk veiliger dan op een fiets en durf je meer risico te nemen ten opzichte van fietsers.
Ergenissen in het verkeer (in willekeurige volgorde):
Iedereen die doe alsof de weg van hun alleen is.
Gemotoriseerd verkeer met “sport”uitlaten die giga lawaai maken
Bumperklevers
Rood kruis negeerders
Weggebruikers die dik onder de toegestane snelheid rondtuffen
Tot slot: Laag staande zon, echt super irritant!
Dagelijks erger ik mij aan sloomrijders (vooral die te laat wegrijden bij een verkeerslicht en in Utrecht kan ze snel naar rood..) en vooral finnen. Rijden te hard, geen richting, denken dat ze de baas op de weg zijn, maken herrie, telefoon non stop in de hand. Gewoon de constante aanwezigheid van finnen (ook de vrouwelijke finnen kunnen er wat van!).
Op de snelweg kom ik gelukkig al een tijdje bijna niet meer, maar daar vooral de midden/linksplakkers. Laatst even naar Schiphol vanuit Utrecht, weet niet hoeveel auto’s ik rechts in heb kunnen halen.
Van wielrenners heb ik eigenlijk nooit echt last van gehad. Is ook een gevoel wat nu speelt en daarom zijn mensen al snel boos op ze denk ik.
Onnodig links rijders, zie het zo veel op de weg. Ga gewoon naar de rechter baan.
En van die figuren die de auto er gewoon voor pleuren, waarbij je zelfs al ziet dat de dode hoek detectie rood alarm slaat in de spiegel. Ook zo kansloos. Van baan wisselen is een bijzondere manoeuvre, wacht op je beurt.
Gezien het gedrag lijkt het erop dat de wielrenners geen autobezitters zijn.
Of ze gedragen zich in de auto net als op de fiets.
Efin mijn ergernis.
Het gebrek aan anticiperend vermogen gecombineerd met het theatraal gedrag van een voetballer.
Voorbeeld!
Ik erger mij aan het in en uitvoegen.
Ik rijd op de A7 op de rechterbaan met ca 110km p/u op de teller.
Voor mij rijdt een vrachtwagen met ca 90km p/u.
Voertuig wat al 15km achter mij rijdt besluit mij in te halen met een snelheidsverschil van ca 1 km p/u.
Deze inhaalactie duurt lang en voertuig blijft met een heel klein snelheidsverschil naast mij rijden.
Vrachtwagen voor mij op de rijbaan komt dichterbij en wij naderen een oprit.
Ik gooi de cruise control ervan af.
Ik zit ongeveer 30 meter achter de vrachtwagen en links een voertuig naast mij.
Op de oprit verschijnt met veel te hoge snelheid een SUV met een paardentrailer (met paard) die gelijk na het verdrijvingsvlak met stuuruitslag naar rechts, zijn richting/ breekijzer aanzet en de hele combinatie met 100+ km erop probeert te drukken. Lampje in zijn spiegel brand.
Als het heerschap zijn zin niet krijgt (er zitten ook nog voertuigen achter mij) gaat de claxon en de bekende vingers gaan omhoog.
Nou dat wordt een lekker dagje paardrijden.
En zo begint voor veel mensen ook een lekker dagje wielrennen.
Dan later op de bank je rijke leven delen via de sociale media, wat een armoe en treurnis.
Waarvan akte.
Rechts moet natuurlijk links zijn!
Ik erger me kapot aan mensen die zich ergeren.
Dat lijkt me een ongemakkelijk bestaan