Het is nog altijd wachten op de Porsche 992.2 Turbo. Er is nu meer duidelijkheid.
Porsche pakt het anders dan anders aan met de 992.2 line-up. Dit kan voor verwarring zorgen bij het traditionele koperspubliek. Normaal gesproken komt de GTS een beetje richting het einde van z’n termijn en nu is de GTS als eerste gepresenteerd, samen met de Carrera.
Ook zoiets: er is nog geen Carrera S. Wel een GT3 en sinds deze week een Carrera T. Bovendien missen we de Turbo. Daar is nu wat meer over te zeggen. Lutz Meschke, de financiële baas bij Porsche, heeft in een call met betrekking tot cijfers over het derde kwartaal wat duidelijkheid gegeven.
Naar alle waarschijnlijkheid is de Porsche 992.2 Turbo S een hybride. Het model krijgt vermoedelijk een vergelijkbare setup met de GTS. Je mag de woorden ‘waarschijnlijk’ en ‘vermoedelijk’ eigenlijk weglaten. Porsche zal het zelf nog niet honderd procent bevestigen in dit stadium, maar het gaat een hybride powerhouse worden. Het uitgaande model was met twee turbo’s goed voor 650 pk. Verwacht minstens 700 pk voor deze nieuwe, of mogelijk zelfs nog meer paarden.
992.2 Turbo pas in 2025
De nieuwe Porsche 911 Turbo hoef je dit jaar niet meer te verwachten. Het model staat op de planning voor 2025. Met nog twee resterende maanden is volgend jaar gelukkig niet heel ver weg meer. Voor de echt ongeduldige Turbo-fanaat is er nog altijd de 50 Years special.
Net als de GTS, krijgt de Turbo een batterij van Varta. Eerder dit jaar namen de Duitsers het merk V4Drive van Varta over. Daarmee zijn ze ook niet afhankelijk van derde partijen om batterijcellen in hun eigen auto’s te proppen. Een win-win voor Porsche.
Prijs: 4 ton?
Met deze complexe aandrijflijn kun je ook een complexer prijskaartje verwachten. Een nieuwe 911 rijden kan inmiddels al niet voor minder dan twee ton. Een aangeklede Turbo S ging in he verleden al dik over de drie ton. Hou er sterk rekening mee dat een fraai samengestelde 992.2 Turbo S richting de vier ton kruipt. Porsche kennende krijg je dan ook een auto die het de snelste supercars van dit moment moeilijk weet te maken. De 992 Turbo S was al achterlijk snel. Met de toevoeging van een hybride aandrijflijn kan dit alleen maar nog meer vuurwerk betekenen. (via Motor1)
petroldrinker zegt
+-4 ton voor een 911 turbo, krankzinnig! dat zijn Ferrari / Lamborghini prijzen voor een auto die je in de basis in vrijwel elke straat tegen komt…
RubenPriest zegt
Het is een schatting hè. Maar ik denk dat ik er niet veel naast zit als je kijkt naar de toegenomen prijzen van de 911 over de jaren. Zeker met wat opties moet een prijs richting de 4 of zelfs boven de 4 niet onmogelijk zijn. We gaan het zien!
petroldrinker zegt
Dat snap ik, en ik denk ook idd dat het in die contreien zal komen, maar dan nog vind ik het bizar veel geld voor een auto die je in de basis overal ziet…. ik zou voor dat geld toch echt wat willen hebben wat niet lijkt op andere autos in de buurt….
lekkerlinksrijden zegt
Een Roma wellicht?
petroldrinker zegt
@lekkerlinksrijden een 296 GTB begint bij 310K, en een 296 GTS bij 339K als ik het goed heb… ik zou dat dan kopen ipv een 911 voor +-4ton (zonder opties nog)
Hans worst zegt
Zou hij dan niet wat goedkoper moeten worden. Als er minder aan de grijpgrage klauwen van vadertje staat blijft plakken dankzij die batterij.
RubenPriest zegt
Nee, want de hybride GTS is amper schoner (239-251g/km) in vergelijking met de oude non hybride GTS (244-258g). Omdat het hybride systeem in de 911 is gefocust op pure performance, niet op zuunig rijden. Dus nauwelijks lagere BPM
nicolasr zegt
Het is lastig kiezen. een etmaal parkeren in Amsterdam Centrum, of een Porsche 992.2 Turbo. Het kost ongeveer hetzelfde.
't Peugje zegt
Haha ironische vergelijking, omdat de meest geparkeerd zullen worden in Amsterdam Centrum. Parkeren in Amsterdam gaat wel een stuk makkelijker met 700 pk i.p.v. 650 pk…