De Alpina B7 (G70) had hier eigenlijk al moeten zijn, toch?
Het is de normaalste gang van zaken. BMW lanceert een nieuw model, een halve dag later arriveren de M Performance-accessoires en dan is het een paar weken wachten op de Alpina-versie. De BMW 7 Serie is nu al een tijdje geleden onthuld. Sterker nog, de auto staat al in Nederland!
Nu is het dus wachten op een nieuwe Alpina B7 (G70), toch? De B7 is een heel belangrijke auto voor Alpina. Dit is namelijk de grote winstpakker. Alpina bouwt maar zo’n 2.000 auto’s per jaar, dus wil je het liefst zoveel mogelijk dure auto’s verkopen.
Maar BMWBlog meldt dat de Alpina B7 er hoogstwaarschijnlijk in zijn geheel niet zal komen. Als winstpakker is er natuurlijk de Alpina XB7 die hoogstwaarschijnlijk dezelfde doelgroep aanspreekt.
Geen Alpina B7 (G70)?
Op zich zou het goed kunnen dat Alpina de B7 even overslaat. Er zijn nog geen gecamoufleerde auto’s, geruchten of gelekte documenten bovengedreven. Meestal gebeurt dat wel binnen een jaartje of anderhalf, bewust of onbewust.
Het valt sowieso maar te bezien wat er van Alpina over gaat blijven. Vroeger was het een aparte fabriek waar de modellen (af) gebouwd werden. De tijden van handgebouwde en uitgeboorde motoren liggen al lang achter ons. Tegenwoordig worden Alpina’s grotendeels bij BMW gebouwd (wel volgens Alpina specificatie). Dan doen ze bij Alpina de strik eromheen.
Nieuwe banen
Wat niet duidelijk is doorgekomen, is dat de locatie in Buchloe geen zekerheid meer is. Althans, de banen in Buchloe komen te vervallen. BMW heeft al aangegeven dat de werknemers die zonder werk komen te zitten, elders in de BMW Group onder gebracht zullen gaan worden. Als dat niet mogelijk is, kunnen ze terecht bij toeleveranciers of andere partners, aldus Autocar. Bij Alpina werken nu 300 mensen.
Op dit moment houdt BMW zich nog aan de afspraken die gemaakt zijn met Alpina. Die lopen nog tot 2025. Wat er precies daarna zal gebeuren, is dus niet precies bekend.
Rond die periode arriveert de volgende generatie B5 die volgens Car Magazine een zes-in-lijn met elektromotor krijgt. De kans is vrij groot dat Alpina net als M een sublabel wordt. Een aparte divisie, maar dan in eigen huis.
Meer lezen? Dit wist je nog niet over het logo van Alpina!
nicolasr zegt
Nooit gedacht dat ik het uitgaande model nog eens als schoonheid zou betitelen. Maar als je hem naast de nieuwe 7 ziet, is dit toch echt het geval… Toch knap van BMW!
e36thuglife zegt
Bimma moet eerst maar een x die M7 gooien want Benz doet al jaren stoer met S63 AMG dus word tijd dat Bimma ze laat zien watsop wie is king.
Richmond zegt
gaat er niet komen. de sterkste wordt de i7 M50 of M60 ofzo en bij de benzine zal het bij de M760e blijven
Dutchdriftking zegt
Ik ben bang dat er niks van Alpina overblijft. Doodzonde. Maar als ze het uitgaande model 7-serie nog een poosje doorbouwen volgens de B7 spec dan zou ik het wel weten als ik er voor in de markt was. Wat een beeldschone limousine is dat toch. De grote grille staat hem prima, veel beter dan de pré-LCI met kleine nieren.
racerx zegt
Mee eens, schitterende auto!
ukbob zegt
Dus bmw koopt Alpina en in plaats van het aanbod wat meer te pushen via hun marketing- en dealer-kanalen begint het gelijk Buchloe in te krimpen.. apart.
Als ze de positionering van Alpina slim zouden aanpakken, kunnen ze zomaar eens heel veel klanten binnenhalen die wél wat aparts en ‘top of the bill’ willen, maar voor wie rondrijden in een M-model juist niet past!
Precies die klanten wil je toch kunnen meenemen naar een ‘Alpina atelier’ om tegen een fikse meerprijs het interieur van hun nieuwe exclusieve speeltje samen te laten stellen en de one-off lak te kunnen bepalen. Als een soort Ferrari atelier, Aston’s Q of McLaren’s MSO.
Richmond zegt
Ja dat zou ik ook denken idd, sterke naam, bekend bij de doelgroep, je hoeft weinig extra in R&D te steken want de basis is er al.
Dutchdriftking zegt
@ukbob: Helemaal eens. Maar wie weet wat er nog komt.
pindakoning zegt
En vergeet Maybach van Merc niet en Hornch(?) van Audi niet
doublechevron65 zegt
In een Auto Motor und Sport artikel lees ik wat anders. Na 2025 gaat Alpina verder als een soort van sub merk van BMW. Bovensiepen gaan ook verder met hun bedrijf; ontwikkeling en oude Alpina’s updaten, en de wijn natuurlijk niet te vergeten.