Jan de Rooy is er niet meer, maar zijn nalatenschap leeft nog voort.
Gisteren is ons een legendarische coureur ontvallen: Dakar-legende Jan de Rooy. Hij heeft gelukkig al zijn Dakar-avonturen kunnen navertellen en uiteindelijk de mooie leeftijd van 80 jaar kunnen bereiken. Hij heeft ook nog kunnen meemaken hoe zijn zoon Gerard in zijn voetsporen volgde.
Jan de Rooy hield niet alleen de nationale trots hoog omdat hij Nederlander was, hij reed ook voor het grootste gedeelte van zijn carrière in Nederlandse trucks. Dat begon in 1982 met een DAF NTT2800, bijgenaamd ‘De Neus’. In totaal heeft De Rooy elf keer de Dakar gereden met een DAF.
The Bull
Wat je misschien niet wist is dat twee van deze klassieke DAF-trucks weer in gebruik genomen zijn. Sterker nog: deze kun je gewoon huren van Team de Rooy. Als jij dus een rally wil rijden met een originele truck van Jan de Rooy, dan is dat mogelijk.
Een van de trucks is ‘The Bull’, die je op de headerfoto ziet. Hiermee won Jan de Rooy in 1985 het zware truck-klassement. The Bull is een paar jaar geleden gerestaureerd en kwam zeer recent (deze maand) nog in actie tijdens de Dakar Classic.
Tweekoppig Monster
Naast The Bull is ook ‘het Tweekoppig Monster’ uit 1982 weer in bedrijf. Deze truck heeft zijn bijnaam te danken aan het feit dat er zowel aan de voorkant als aan de achterkant een cabine (én een motor) zit. Er was jaren niet naar de dubbelkop omgekeken, maar ook deze Dakar-veteraan is in het recente verleden weer helemaal opgeknapt.
Met het Tweekoppig Monster heeft Jan de Rooy helaas geen resultaat kun boeken. Hij reed aan kop in het truckklassement, maar viel uiteindelijk uit door een vastgelopen wiellager. De Rooy heeft toen nog geprobeerd met de helikopter mee te liften om een wiellager te regelen, maar dat mocht helaas niet.
Inmiddels is dus de ook de dubbelkop weer in ere hersteld. Ook deze truck heeft acte de présence gegeven tijdens de Dakar Classic. En ook deze truck is te huren bij Team de Rooy. Op deze manier blijft het nalatenschap van Jan de Rooy dus springlevend.
gregorius zegt
Deze bull kwam volgens mij nog een paar keer in de hoogtepunten van de afgelopen Dakar langs; toen ze een oude (Poolse) Landcruiser recht probeerden te trekken die even een halve salto maakte van een duin. De Daf leek prima in zn omgeving te zijn; die Polen in de oude Landcruiser echter niet.
faalhaas zegt
Hiermee kom je door Almere.
harrie zegt
Leuk om te huren voor een tütter bruiloft.
Robert zegt
Legendarisch was de Dakar 1988. Jan de Rooy die met z’n DAF X1 de Peugeot 405 t16 van de toenmalige klassementsleider en rallylegende Ari Vatanen gewoon voorbij blaast met 210 km/h: https://youtu.be/n_y8MwqrPa4?si=E8V68ohbYgNn_jx6
Het was overigens wel het laatste jaar dat die vrachtwagens zo hard reden. De tweede vrachtauto van Team De Rooy sloeg later tijdens deze Dakar over de kop en dat kostte een van de twee inzittenden het leven. Team De Rooy trok zich terug en vanaf het jaar daarop werden alle vrachtwagens begrensd tot 160 km/h.
Cabrioot zegt
Sterker nog….omdat het een massa start was , en ten tijde van dit historisch dakar moment voltrok zich een aantal meters daarnaast/achter het drama van de X2 …😔
saxoke zegt
De dag dat Ari Vatanen ingehaald werd door Jan, is dezelfde dag als het ongeluk 😢
Ze zaten met 3 in de truck.
In 1989 was er geen vrachtwagen klassement en vanaf 1990 waren de echte prototypes verboden.
tenaci zegt
Laten we ook zijn prestaties in de Daf personenwagens niet vergeten. In zijn eerste jaar rallycross werd hij meteen kampioen in z’n Daf 55 coupe met Gordinimotor. Kort daarna deed hij mee met een 55 coupe met 4×4. Dit werd bereikt door de Variomatic overdwars midden in de auto te leggen met uitgaande assen naar voor en achter. Jan zat op de aandrijfassen en had daardoor een bobbel in het dak nodig om erin te kunnen zitten.
Specht zegt
En van de Daf NTT2800 is een replica gebouwd door De Rooy. Origineel is nog in bezit van het Daf Museum.
escort77 zegt
Leuk om eens te huren voor een bedrijfsfeestje, is weer eens wat anders dan karten met je collega’s
saxoke zegt
1985 is de Bull
1984 (in deze kleurstelling) is het tweekoppige monster, niet 1982.
1982 is de truck met de neus. Hiervan hebben ze 3jr geleden een replica gebouwd. Deze heeft in 2023 de Dakar classic gereden. Hij was toen bestuurd door Hugo Duisters. Dat was de 3e man bij Jan in de X1 in 1988.
Het tweekoppige monster is in 1985 ook gebruikt, maar dan als service truck voor de Bull.
De basis voor de tweekop, is eigenlijk de truck uit 1983. Die werd toen “de koffer” genoemd vanwege de bestickering/beschildering op de achter bak.
Op het (dubbele, op elkaar geplaatste) chassis van de truck uit 1983 werd een 2e motor geplaatst en op die motor kwam een cabine ge staan.
De rally wereld is een legende kwijt.
Veel sterkte voor iedereen die hem kende.
isleofman zegt
Ik zou wel graag meer specs willen lezen van deze mastodonten. En dan ook van de turbo twin etc. Misschien iets voor willem? Zou fantastisch zijn.
saxoke zegt
Indien Willem zou willen: ik wil hier gerust aan meeschrijven. De hele geschiedenis van die rappe DAF’jes ken ik behoorlijk goed haha.