De makers van de Vyrus Alyen 988 denken voornamelijk dat het een goede investering is.
In de wereld van de motorfietsen zijn er diverse gradaties. Net zoals bij auto’s eigenlijk. Net als bij auto’s is snelheid een belangrijke eigenschap, maar zeker niet doorslaggevend.
GSX-R1000 of YZF-R1
Ja, een Suzuki GSX-R 1000 of Yamaha YZF-R1 kunnen zich meten met de snelste superbikes, maar toch zijn er motormuizen als @michaelras die toch liever een oudere Italiaanse fiets op de kop tikken. Zie het een beetje als een Nissan GT-R en Ferrari. Ondanks dat de Nissan (nog steeds) behoorlijk opgewassen is het tegen het motorische geweld voor de Ferrari, geeft men graag het dubbele uit voor de Italiaan.
Groter verschil
In het geval van de Vyrus Alyen 988 is dat verschil nog wat groter. Een Suzuki GSX-R 1000 is er vanaf zo’n 20 mille. Deze Vyrus Alyen moet 90 mille gaan kosten. Zie het een beetje als een Touring Disco Volante: een exotische basis met een nog exotischer ‘koetswerk’. Alleen moet je bij een motorfiets het koetswerk vervangen door het frame. De Vyrus is namelijk een kunstzinnige collectie s’werelds mooiste en duurste materialen.
Koolstofvezel
De motorfiets is namelijk geheel gehuld in koolstofvezel panelen. De wielen zijn net als bij een Koenigsegg (of Mustang GT500) geheel van carbon. Dan het frame. je zou bijna denken dat Vyrus dat óók gemaakt heeft van carbon, maar nee: dat is uit magnesium opgetrokken. Zoals bij de fraaiste motorfietsen, komen de uitlaten onder het zadel vandaan. Altijd een fraaie look.
Ducati-blok
Oh, en dan de motor. Geen 1.000 cc viercilinder uit een Japanse superbike. Nee, de Vyrus Alyen 988 heeft een Ducati-blok. Een karakteristieke V-twin met een slagvolume van 1.285 cc. Jazeker, meer dan 642 cc per cilinder. Het geeft het blok een uniek, ietwat onbehouwen karakter en zéér aansprekende prestaties. Bij 10.500 toeren stampt het blok er namelijk 205 pk uit. Nadelen?
Gortig
De (geschatte) prijs van 90.000 euro is een beetje aan de gortige kant. Wachten op een betaalbare Vyrus-occasion wordt lastig, want het zijn vaak collectors items’ die alleen maar meer waard worden. Dus in dat licht bezien is de Vyrus Alyen 988 een heel erg verstandige koop.
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
hamerhaai zegt
Er is duur materiaal gebruikt, maar om nou te zeggen dat hij mooi is..
Andere modellen van Vyrus zijn wel aardig, als je die Bimoto voorpartij kunt waarderen. Worden die trouwens allemaal meer waard of is dit niet onderbouwde koopadvies gewoon een aanname?
focusrs1 zegt
Mooie fiets!
Stevige prijs dat wel.
tjorque zegt
Not my cup of tea.
Een motorfiets moet gemaakt zijn om mee te rijden.
Het is al erg genoeg dat ik zondag mijn tijd aan motor poetsen heb moeten besteden ipv motorrijden omdat dat “the next closest thing” was ????????
#afkickverschijnselen
mustang750supersnake zegt
@tjorque: tip:rijden ipv poetsen?
tortuga zegt
@mustang750supersnake: mag niet! Hier in Belgie toch niet… maar verder dit ziet er graaf uit! Maar zou niets voor mij zijn, anders zou het ene worden met veel Km’s op de teller en juist zakken in waarde
tjorque zegt
Is hier jammer genoeg niet toegestaan…
Robert zegt
Ik weet het niet hoor… Een merknaam die je uitspreekt als ‘virus’ gaan vermarkten in deze onzekere tijden.
Rick-dos zegt
“Ducati-blok
Oh, en dan de motor. Geen 1.000 cc viercilinder uit een Japanse superbike. Nee, de Vyrus Alyen 988 heeft een Ducati-blok. Een karakteristieke V-twin met een slagvolume van 1.285 cc. Jazeker, meer dan 642 cc per cilinder. Het geeft het blok een uniek, ietwat onbehouwen karakter en zéér aansprekende prestaties. Bij 10.500 toeren stampt het blok er namelijk 205 pk uit. Nadelen?”
Je schrijft net een stuk over een Ducati blok en dan vraag je of er nadelen zijn… zal wel lekker pingelen….als ie het doet….
karaya zegt
Vertel,
Die Ducati blokken roesten zeker in de folder. (hele kantine ligt dubbel)
stationcar zegt
Oké een motor dus, geinig.
Kom ik alleen niet voor naar AUTOblog, maar het zal wel gewaardeerd worden door andere lezers.
Ik heb er niks mee in ieder geval.
okdoei zegt
@stationcar: op nieuwswebsites staat ook vaak geen nieuws. Recent voorbeeld: Nienke Plas heeft rammelende eierstokken.
Dus je kunt ook gewoon terug de mand in je mond dicht houden.
stationcar zegt
Of ik geef gewoon mijn mening, waarom mag dat niet? Wijkt mijn mening teveel af van de jouwe? Ik snap wel dat Autoblog regelmatig artikelen wil posten om relevant te blijven, maar voor mij hoeft dat niet over motors te gaan. Haal dan artikelen uit de oude doos en post deze opnieuw, rijtesten ofzo.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@stationcar: jezus wat ben jij een treurig persoon. Stap voor de gein eens op een motor (ik ga aan de hand van je reactie ervan uit dat je dat nog nooit gedaan hebt). Wie weet? Misschien vind je het nog leuk ook…
stationcar zegt
Ik denk inderdaad dat ik motorrijden best cool vindt. Maar daarom ben ik nog niet geïnteresseerd in motornieuws. Weetjewel. Dat motornieuws mij niet boeit maakt mij echt niet sneu, dat praat je me echt niet aan :-)
baardmijt zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Mwah. Ik rijd het gros van mijn privekilometers op de motor. Woon-werk, boodschappen, bezoeken van vrienden, verplaatsen van spullen als het maar enigszins kan – desnoods in een zijspannetje, vakantie. Ben echt wel een enthousiaste motorrijder en doe gemiddeld zo’n 25kkm per jaar, omdat ik niet zo heel ver van mijn werk woon. Maar het nieuws over motoren hier lees ik ook maar vluchtig. Dat haal ik toch liever elders, waar het geschreven wordt door gedreven motorrijders. Sneu?
emping zegt
@stationcar: de huidige hoofdredacteur is een motormuis, dus meer motoren nieuws.
Dutchdriftking zegt
Hij is knotsgek en idioot, en eigenlijk niet eens mooi… Doe mij maar een Ducati.
rollingstoned zegt
@dutchdriftking: Inderdaad, beter gaan voor the real thing, i.p.v. pretentieuze ding.
supertjeduc zegt
Heb wel eerdere motoren van het merk gezien en ze zijn allemaal prachtig gemaakt
Ze hebben volgens mij modellen ontworpen voor bimota die pas overgenomen zijn door Kawasaki?
En 700cc per cilinder is niet zo veel meer
Je kunt Harley blokken kopen met 2147cc ( met fabrieks garantie)
Al draaien die waarschijnlijk de helft van de toeren ( nou ja iets meer)
Dizono zegt
Ze hebben meegeholpen aan de ontwikkeling van de Bimota Tesi en toen Bimota daar niks meer in zag zijn ze voor zich zelf begonnen. De wonderschone Vyrus 984 is uiteindelijk tóch ook als Bimota Tesi 2D verschenen. Die allereerste versie, met luchtgekoelde L-twin is wat mij betreft de mooiste Vyrus en meteen ook mijn absolute nummer 1 droommotor. Heb er hier wel eens een stuk over geschreven.
techniekmeneer zegt
Dat er Ducati op staat maakt hem nog niet per definitie mooi…