Volkswagen gunt ons een eerste blik op de weg die ingeslagen wordt qua styling én hoe hun nieuwe en vooral grotere vierdeurscoupé eruit gaat zien.
Vierdeurscoupe’s zijn niets nieuws voor Volkswagen, van de vorige Passat was er overigens ook de CC. Deze werd bij de facelift overigens omgedoopt van Passat CC tot CC om zo het model iets los te weken van de Passat. De nieuwe ‘CC’ -het is niet onwaarschijnlijk dat Volkswagen een andere naam verzint- wordt een heel stuk groter en zal duidelijk een gat slaan met de Passat. Daarmee zet VW haar nieuwe vierdeurscoupé lijnrecht tegenover de Mercedes-Benz CLS, de stamvader van alle moderne vierdeurscoupé’s.
Zoals we eerder al voorspelden krijgt de nieuwe CC een nog vlakker liggende achterruit dan de VW’s eerste poging tot een vierdeurscoupé. Als ze deze schetsen een goed beeld van het uiteindelijke productiemodel bieden natuurlijk. Ook zien we een nog grotere grille die ongetwijfeld de komst van een ‘nieuw’ familiegezicht aankondigt. Behalve deze volgens Volkswagen ‘nieuwe progressieve designtaal’ kunnen we verder plug-intechniek verwachten die bestaat uit een TSI-motor gekoppeld aan twee elektromotoren, en innovatieve vierwielaandrijving. Wát er innovatief gaat zijn, dat houden ze in Wolfsburg nog even onder de pet. We gaan er in ieder geval vanuit dat de Volkswagen op het MLB-platform zal staan, waar onder andere ook de Audi A7 Sportback gebruik van maakt.
UPDATE: de volledige naam van de auto luidt [haalt adem]: Volkswagen Sport Coupé Concept GTE. Weer een stekkerhybrideconcept dus.
En de Panamera staat ook op dat platform… Oei, Porsche wordt dan wel heel erg duidelijk VAG…
@reactief: excuus. Lees net dat dat een ander platform is wat gebaseerd is op deze…
OT: Met zulke schetsen kan je niet zoveel, maar het lijkt wel een mooie auto te kunnen worden. Voorspelbaar en veilig ontworpen, maar dat kan soms ook goedzijn!
@reactief: Porsche is gewoon vag wat de suf’s en panamera betreft. Gelukkig mogen ze hun sportwagens nog zelf ontwikkelen…
@lekbak: dat is veel te kort door de bocht. Een Panamera is echt uit een ander hout, ehhh, metaal gesneden dan bijvoorbeeld de Audi A7. Ik zeg niet dat de Panamera een rijdersauto is als de 911, maar zeker tussen de 911 en de A6 in. Terwijl de A7 0.5% meer rijdersauto is dan de A6. Panamera’s zijn serieus lelijk, en serieus goed.
Dus conclusie het wordt een pheaton met vorm van een passat cc
@mercedesbenz63: nee. De Phaeton staat nog een segment hoger in de markt.
Passat valt in de klasse van de Insignia, Mondeo, 3-Serie en C-Klasse.
Deze nieuwe ‘CC’ gaat vallen in de klasse van de: 6-serie, A7, CLS en de Rover 3500.
De Phaeton valt on de klasse van de A8, 7-serie, S-Klasse, LS en XJ.
Waar blijft die tijd dat coupe’s nog 2 deuren hadden?
@ziekegeest: ik dacht ook al.. Nu wordt het woord coupé nog lastiger uitleggen
Zal een mooi ding worden, hopelijk met echte quattro ipv 4-motion.
@Hupke: Wat is ‘echte’ quattro? Bij de kleinere modellen springen de achterwielen gewoon bij en de grotere hebben permanente aandrijving op de voor- en achterwielen. En dat was 10 jaar terug vanaf de Passat, hoe het nu zit weet ik niet.
@lohran: heel eenvoudig, kijk naar hoe de motor in het vooronder ligt. De A1, A3, TT, Q3, Leon, Octavia, Superb, Golf en Passat hebben de motor overdwars liggen. Bij deze modellen is de vierwielaandrijving geregeld via een haldexkoppeling. Op het moment dat de grip minder wordt, springen de achterwielen bij.
De A4, A6, A8, Touareg en Phaeton hebben de motor in de lengte liggen, en hebben daarvoor de betere architectuur voor vierwielaandrijving via een meer ruimte innemen maar effectiever torsen differentieel, waardoor je permanent vierwielaandrijving hebt.
Bij normaal gebruik en noodgevallen merk je er niet heel veel verschil, maar met lange doordraaiers op half gas voelt een ‘echte’ quattro nog rotsvaster en stabieler.
@gtwillem: Ja precies! Houd inmiddels alleen niet meer bij hoe de motor ligt :p Alleen heeft de Passat geen motor in lengterichting, net als de A4? Dat was bij de eerdere modellen wel zo.
@lohran:
Kort samengevat:
Passat B1: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi 80, geen 4wd.
Passat B2: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi 80, permanente wél 4wd mogelijk (Torsen)
Passat B3: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, parttime 4wd mogelijk (Haldex)
Passat B4: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, partttime 4wd mogelijk (Haldex)
Passat B5: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi A6, permanente 4wd mogelijk (Torsen)
Passat B5.5: motor in lengte, technisch gelijk aan Audi A6, permanente 4wd mogelijk (torsen), zelfs leverbaar met achtcilinder
Passat B6 en B7: motor overdwars, technisch gelijk aan Golf, leverbaar met parttime 4wd (haldex)
@gtwillem:
Willem, als ik zo de DNA geschiedenis lees van de Passat, is de Passat B6 dan eigenlijk geen degradatie na de B 5?
Ik bedoel de B 5 en de A6 van Audi zijn aan elkaar gelinkt maar de B 6 is gelinkt aan de Golf.
m.a.w. waarom dan nog een Passat nemen ?
@Hupke: de grotere VAG modellen krijgen de motor voorlangs in de neus (dus niet overdwars) en hebben quattro vierwielaandrijving met Torsen differentieel.
Alhoewel ik gisteren een ommetje heb mogen maken in een S3 sedan, en ik kon niet aanmerken op de serieus goede vierwielaandrijving. Waar je vroeger nog wat schokken voelde en minimaal gripverlies had (heel even lijken de voorwielen het niet te weten), de laatste Haldex variant gaat altijd. Best een puik systeem.
De verschillen tussen de styling van Audi, Skoda en VW wordt wel erg klein. Hoewel de gril op de schets mij wel bevalt kruipt het wel weer dichter bij de single frame gril van Audi.
Ik ben benieuwd, gaan we hem al in Genève zien?
De eerste generatie Passat CC is een schitterende auto, dus laat maar komen.
@badboys: dat ben ik met je eens. Elke keer als er een Passerati voorbij rijdt, kijk ik altijd even om!
CC vs CLS, Muwhaha #evillaughter #stupidVAG
@dhrwilders: is dit het nieuwe niveau?
@gtwillem: heeft Wilders ooit op een hoger niveau gesproken?
@knipperlichtje: het hoogste niveau hmm moelijke vraag, laagste niveau? dat was toch zonder enige twijfel ga ik toch voor je zus
Hebben we deze niet al gezien maar dan met vier ringen op de voorkant?
doe mij maar een 6 gran coupe, zo’n prachtige wagen
Tja..Leuk altijd zo’n gedramatiseerde tekening, al geeft het heus wel een richting welke kant het op gaat,heel veel kan je er niet mee.Eerst maar eens de concept zien.
@sydney:
Yep, zonder logo zou het ook een Peugeot 508 kunnen zijn….
Mooie lijnen spel! Maar vind dat 4 deurs en het een coupe noemen maar raar..
flitsend????? het is een platgeslagen golf….
@dotternetta:
Om precies te zijn, het is een platte Skoda Rapid…..
eigenlijk vind ik ‘m best wel mooi.
Dik ding!
Ik ben fan van 4 deurs coupes, ik heb zelf ook 1 van de voorvaderen van dit concept: De Mazda RX-8. Laat maar komen Volkswaggel!
‘nieuw’ familiegezicht’ ‘nieuwe progressieve designtaal’ met die apostrofjes sla je de spijker precies op z’n kop.
De eerste Passat CC vond ik in de juiste kleur en met de juiste wielen serieus een chique verschijning. Zoals het exemplaar waar Wouter destijds mee heeft gereden, pracht ding.
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Reviews/Volkswagen/Passat_CC_36_V6/Volkswagen_Passat_CC_3_5.jpg
De opvolger daarentegen was nog al duf. De nieuwste Passat heeft dan wel weer de potentie voor een mooie CC, mits ze de achterkant flink aanpakken…
Voor wanneer de Golf-based CC? Er moet toch iets tegenover die CLA komen te staan…
Laat die benzine motoren maar zitten en doe maar alleen een elektromotor, misschien is er dan wel een kans dat je zonder bergingswagen op je bestemming aankomt.
Mooi ding, maar te groot en te duur.