De sky is the limit bij het nieuwe platform van Volkswagen.
Je kunt zeggen van Volkswagen wat je wil, maar ze hebben in ieder geval niet de boot gemist met de opkomst van EV’s. Ze hadden al vroeg de e-Golf en de e-up, nu hebben ze de ID-modellen en ze zijn inmiddels alweer een nieuwe lichting EV’s aan het voorbereiden. Dit terwijl sommige fabrikanten nog maar net begonnen zijn met elektrische auto’s.
We weten al een tijdje dat de Duitsers bezig zijn met het SSP-platform, wat het MEB-platform moet opvolgen. Dat is de architectuur die momenteel de basis vormt voor alle ID-modellen, plus de Cupra Born, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron.
De eerste auto op het nieuwe SSP-platform zou in 2026 komen, maar die planning kwam de laatste tijd onder druk te staan. Er werd gesproken over uitstel tot 2028 of 2029. Grote baas Oliver Blume laat vandaag echter weten dat Volkswagen alsnog mikt op 2026.
Het SSP-platform (eigenlijk dubbelop, want SSP staat voor Scalabe Systems Platform), moet een grote sprong voorwaarts zijn ten opzichte van het huidige platform. De gemiddelde laadtijd van 10 tot 80% moet bijvoorbeeld 12 minuten worden. Bij de huidige modellen is dat 35 minuten.
Qua software moet het ook een flinke upgrade worden. SSP moet bijvoorbeeld autonoom rijden op niveau 4 mogelijk maken. Grote vermogens zijn ook geen enkel probleem, want Oliver Blume heeft het over vermogens tot maar liefst 1.700 pk. Daar hoef je niet op te rekenen bij je volgende Volkswagen, maar Audi, Lamborghini en Bentley kunnen hier wellicht wat mee.
2026 duurt nog even, maar gelukkig komt er nog een tussenstap in de vorm van het MEB+-platform. Die moet laadvermogens tot 200 kW mogelijk maken. Volkswagen had het in december ook over een range tot 700 km, maar dat heeft de ID.7 ook al. De winst van MEB+ lijkt ‘m dus vooral in het laden te zitten.
Bron: Autocar
Johanneke zegt
Ik ben alleen bang dat de laadtechniek e.d. een veel snellere ontwikkeling door zal maken dan de infrastructuur om ‘iedereen’ zo snel en makkelijk te kunnen laten laden. 2026 is overigens helemaal niet zo ver weg! 2.5 jaar, zijn we er alweer. Misschien is de cybrtruck dan ook te koop 😉
padoempats zegt
Voor de infrastructuur is eigenlijk het totaal aantal kWhs van belang dan de Watts. Een enkele auto met een hogere piek doet er niet toe, want als het goed is, is die auto dan ook weer eerder klaar met laden. Het gaat om de som van alles bij elkaar.
mashell zegt
In 12 minuten 70 kWh (100 kW batterij van 10 tot 80%) laden met 350 kW laden. Laat het nou net zo zijn dat zulke snelladers tegenwoordig overal al staan. Batterijen en koeling die 350 kW voor 12 minuten aankunnen, dat is nog wat bijzonders.
harrie zegt
Jammer, ik had gehoopt op een miljoen pk.
Toch net even wat lekkerder in de file op de A16.
V8Vantage zegt
Natuurlijk is SSP- platform dubbelop. Anders staat er SS-platform en dat kan natuurlijk niet met hun geschiedenis 😉
mashell zegt
Ich hatte noch so gesagt, niemals ein Abkürzung mit Doppel S. Niemals!
V8Vantage zegt
Haha, Jawohl herr!
V8Vantage zegt
Is het platform ook geschikt voor waterstof? Het moet nog even mee en waterstof gaat tijdens de levensloop van het SSP een grotere rol spelen.
mashell zegt
In het theoretische geval (dan moet er wel een wonder gebeuren en er heel veel exces energie beschikbaar komen) dat waterstof iets wordt in de komende 10 jaar dan is elk EV platform gemakkelijk aan te passen aan waterstof: Kleinere batterij er in en een brandstofcel.
V8Vantage zegt
Ik lees net dat we overdag meer energie moeten gaan gebruiken ondanks het goedkopere nachttarief. Dat betekent dat er al excessen zijn ;-)
flyerbunch zegt
Hopelijk krijgen huidige modellen ook nog de nodige updates
Hupke zegt
Altijd die focus op laadtijd maar niet op return on energy investment, maw, materiaal, gewicht en volume.
Men moet evolueren naar compacte sedans en hatchbacks. Essentie van de EV oefening was toch de planeetredden door het energieverbruik te verminderen?
mashell zegt
Een EV gebruikt per kilometer pakweg een derde van de energie van een verbrandingsmotor. Daarmee bespaar je al zoveel dat je dat het kleine meerverbruik van een SUV carrosserievorm niet zwaar weegt. Ook is in die carrosserievorm de batterij gemakkelijker onder te brengen. Een laag gewicht kan alleen bij een kleine batterij en dat geeft grote nadelen in actieradius. En als we 1300 kilo auto om een persoon van 80 kilo van A naar B te brengen heel normaal vinden waarom doen we dan moeilijk over een elektrische auto van 2600 kilo.
Als we zouden focussen op energy investment dan zou er heel snel een totaalverbod op verbrandingsmotoren moeten komen, daar is het rendement zo laag dat zou is eigenlijk onacceptabel.