Volgens Worldcarfans zal de 170 pk sterke Golf V GT TSi met 1.4-liter motor met turbo én compressor (ook wel “Twin Charger” genoemd) vanaf mei beschikbaar zijn.
Autozine reed al een stukje met de nieuwe krachtpatser van Volkswagen en was, afgezien van de remmen, aardig onder de indruk van de prestaties van het kleine blok. Dit lag in de lijn der verwachting, want een 1.4 met een topsnelheid van 220 km/h en een 0-100 acceleratie binnen de 8 seconden is geen kattenpis!
De Golf GT is een rap sprintertje, maar op hoge snelheid is er zoals het oude gezegde al luidt ‘no substitute for cubic inches’, want boven de 180 km/h moet de 1.4 flink werken om te versnellen. Dit is voor de Nederlander die nagenoeg alleen in eigen land rijdt geen ramp, want zo komt je roze papiertje ook wat minder in gevaar.
Marketingtechnisch is het m.i. een slimme zet van VW, om zo de groep sportieve rijders voor wie de Golf GTi (200 pk) net iets té is over de streep te trekken.
Ik had zelf eigenlijk liever gezien dat ze het blok in de Polo hadden gelepeld in plaats van in de grote Golf, maar dan zou VW zich in haar eigen voet schieten, aangezien de Polo Gti dan niet meer verkocht zou worden.
In Nederland moet de GT € 29.995,- kosten, € 3700,- minder dan zijn grote broer.
Een vergelijking tussen de GT en de Opel Astra 1.9 CDTi vind je hier.
SimonMc zegt
Er kwam toch ook een golf GT met een 2.0 liter diesel en ook 170 pk?Is daar al iets meer bekend van?
Snap overigens toch niet wat nu het grote voordeel is van een blok te pakken met zo’n kleine cilinderinhoud terwijl ze gemakkelijk de 2.0 liter kunnen pakken?
Is dat dan zoveel voordeliger?
karlo zegt
Leuke auto, maar weet er iemand hoeveel de BIV in België bedraagt? De GTI is toch zoveel niet duurder, ik zou toch voor een GTI gaan dan. Maar in België zijn we dan mooi gezien. Kijk maar naar de Focus ST: BIV maar liefst 4995 euro, Golf GTI: BIV 2495 euro… zucht
Ejay zegt
Gewicht en misschien voorkomen dat ze een andere chip in het 2L blok doen wat minder kost dan 3700 en het verschil op de koopt toenemen.
Mpower zegt
ik ben benieuwd naar de onderhouds intervallen en de duurzaamheid van die blok
luwek zegt
het verbruik van de 1.4tsi is een stuk lager…vooral bij gwoon rijgedrag
Sir Smokalot zegt
@MPower
Verbruiksinterval is maximaal 30.000 km (http://www.autobild.de/test/neuwagen/artikel.php?artikel_id=10185&artikel_seite=2), heel normaal dus.
De diesel komt als het goed is tegelijkertijd uit (2.0 RDI, met speciaal ontwikkelde injectoren), maar dit is iets minder bijzonder, want een doorontwikkeling van de 1.9 TDI, die in alle modellen van VAG komt, uiteraard met zeer veel verschillende vermogens en een uitermate verwarrend systeem met rode en niet-rode I’tjes….
Patrick zegt
ik denk niet zozeer dat de gti opzich iets te is voor sommige mensen alswel de prijs en dan toch een sportieve golf willen dus dan neem je de gt
w0o0dy zegt
door het lage gewicht zal de GT minder last hebben van onderstuur en zal de auto met dezelfde stabilisatorstangen en veren en dempers een beter weggedrag hebben dan de 2.0 gti (ik weet niet of et onderstel van de gti onder deze Gt zit, maar stel dat het zo is, dan rijdt is de GT beter qua weggedrag) Verder is de auto veel goedkoper in de wegenbelasting, verzekering en het verbruik zal behoorlijk veel lager liggen. Het is dus een veel goedkopere auto dan de GTI. Want het gaat niet alleen om de aanschafprijs.
dekster zegt
voor ieder wat wils
smaakversterker zegt
Zoveel meer voordeel bied het dan ook niet volgens mij.
Het is een motor met een hoge specifieke vermogen. Dus 1300+ kg belasten met een 1.4 is geen logische beslissing (toch niet voor een gti). Hoe meer onderdelen een motor heeft hoe meer kans op kapotgaan, Ik denk persoonlijk dat het een goed wagentje zal zijn om te hebben voor de eerste 50.000 tot 70.000 km, en daarna zal het een heel duur wagentje worden :-)
Mpower zegt
de snelle chip voor de 170 tdi staat al klaar bij de Tuners.
Roos Veninga zegt
Ik ben echt helemaal weg van de nieuwe vw polo Gti, zou graag op de hoogte willen worden gehouden van de ontwikkelingen ron deze auto, heb zelf een vw Golf 4 2.9.liter gereden en ben er nog steeds heel erg tevreden over. Zit momenteel in afghanistan, maar ik weet nu haast zeker dat ik terug wil naar de vw en dan een sportieve polo gti. Hoop dat jullie mij hier een groot plezier mee kunnen doen, vriendelijke groet Roos
douwe zegt
Ik heb een proefrit gemaakt in de gt en hij is super.
Ik was zo onder de indruk dat ik hem meteen heb besteld.
de gti mag in een sprint naar 100 o.5 sec sneller zijn maar hij verbruikt bijna de helft van een gti.
en als je laat tunen ben je nog sneller dan de gti.
de gt uitvoering rules!!!!