That escalated quickly. That escalated really fast.
Het was nog niet zo lang geleden dat ze bij Volkswagen hartelijk moesten lachen. Aan de toenmalige baas Bernd Pischetsrieder werd gevraag wanneer Volkswagen met een concurrent voor de (toen nog nieuwe) Prius zou komen. Met gegrinnik werd verteld dat de techniek nodeloos gecompliceerd is en dat de dieseltechnologie nog veel meer in het vat had. Een Golf TDI was de facto beter voor het milieu, volgens de bebaarde en sigaarrokende Duitser.
Fast forward naar 2015 tijdens de IAA in Frankfurt. In plaats van een supergaaf Duits feestje, begint het drama voor de Wolfsburgers. De excrementen raken de ventilator. Ze hebben gesjoemeld met uitstootcijfers en trekken het boetekleed aan (behalve in Nederland). Omdat de diesel ineens níet salonfähig is, moet Volkswagen heel erg snel schakelen. In plaats van lauwwarme probeersels als de e-Golf, komt er een complete ‘ID’-modellijn. Volkswagen moet dus dubbel geld uit geven. Eenmaal voor die nieuwe elektrische investeringen, maar ondertussen ook 27 miljard euro aan schadevergoedingen.
Nu gaat Volkswagen verder door te zeggen dat ze de verbrandingsmotor geheel gaan afschaffen. Volkswagens Strategy Chief Michael Jost geeft aan dat de laatste generatie verbrandingsmotoren in 2026 wordt geïntroduceerd. Deze zullen dan worden uitontwikkeld en uitgefaseerd. Dat kan overigens nog wel even duren.
Volkswagen is overigens niet de enige fabrikant dat aangeeft te stoppen met verbrandingsmotoren. Zo is Volvo op dit moment bezig met zijn laatste generatie verbrandingsmotoren en heeft ook Tesla aangegeven geen auto’s met plofmotor te zullen maken.
UPDATE: inmiddels zijn de uitspraken van Jost ietwat genuanceerd door zijn collega van de afdeling techniek. Volkswagen gaat toch nog wel even door met plofmotoren.
Met dank aan Hermen voor de tip!
swisskid zegt
Toch wel spannend… Kun je je kleinkinderen vertellen dat Opa nog goed weet hoe de verbrandingsmotor ten grave werd gedragen…
henk_he zegt
@swisskid: en dat is spannend omdat? Ook jouw kleinkinderen gaan nog gewoon verbrandingsmotoren op de weg meemaken. Niet meer in grote aantallen, maar de klassiekers zullen echt blijven rondrijden.
swisskid zegt
@henk_he: Nou, ik denk dat ik het begin vorige eeuw ook best spannend had gevonden toen in vrij korte tijd “paard en wagen” werden vervangen door de automobiel. Een enorme ontwikkeling. En het klopt, er zullen best nog wel een paar auto’s blijven rond rijden in de toekomst. Door echte rijke stinkers die nog geld over hebben voor benzine. Het vluchtige goedje dat slechts op bestelling per vat verkocht zal gaan worden… (Gratis thuis afgeleverd bij bestellingen vanaf 1000 euro?)
rickthestig zegt
@swisskid: Google is op 5th avenue New York. In 1900 was er een groot probleem. De stad raakte overvol met paarden en wagens. Zo erh dat als er niets zou gebeuren de straten onder ee zo’n dikke laag mest zouden liggen dat de wegen onbegaanbaar zouden worden. Op de foto zie je toevallig 1 auto rijden. Er is ook een foto van nagenoeg dezelfde plek maar dan 13 jaar later. Nauwelijks nog een paard en wagen te herkennen. Conclusie; veranderingen gaan snel en dat is altijd al zo geweest.
dutchneon zegt
@swisskid: onzin de brandstof zal voldoende beschikbaar blijven, ondanks alle fabels die de olie industrie ons heeft wijsgemaakt zodat de prijs omhoog kon, zijn er nog mega voorraden….. accijns en verbod zal de reden zijn dat brandstof auto’s niet meer rondrijden!
dutchneon zegt
@swisskid: Poeh poeh wat een NIEUWS!
Zal ik mn overlijden ook vast bekendmaken…. 2063 einde Dutchneon hij zal dan zijn werkzame leven beëindigen en zijn doorontwikkeling middels een armoedig on- gëindexeerd middelloon pensioentje voortzetten, totdat verdere uitfasering middels crematie volgt. Jaja we weten nogsteeds niks concreets!
Dutchdriftking zegt
Ach, zo lang we nog bang zijn voor kernenergie en we dus alle Tesla’s met behulp van steenkool van prik voorzien heeft de oude sigaarrokende man nog gelijk ook…..
mashell zegt
@dutchdriftking: zolang we koude kernfusie niet rendabel aan de praat krijgen kunnen we kernenergie afschrijven, dat afvalprobleem laat zich niet oplossen.
Jochempie zegt
@mashell: 7 jaar wachten nog.. Ze zijn hard bezig daar in de Provence..
tvr1974 zegt
@mashell: daar zijn ze al verder mee dan we denken; http://www.gherusselman.nl/kernenergie/hoezithetgef.htm
marc94 zegt
@mashell: een kilo uranium 235 bevat 2 miljoen keer de energie van een kilo kool. Dat betekend dat een blok brandstof het formaat van een cola blikje meer energie geeft dan jij in je leven zal gebruiken. Daarbij is nuclear afval een misstand en gaat het om ongebruikte energie welke nog radioactief is welke ook herbruikbaar is. Het kost alleen verschrikkelijk veel geld….
Dutchdriftking zegt
@marc94: Als we er in gaan investeren dan zal techniek er van zelf voor zorgen dat het goedkoper wordt neem ik aan?
mashell zegt
@marc94: zolang we dat niet hergebruiken (omdat het verschrikkelijk veel geld kost en daarmee kernerergie onrendabel wordt) is het afval. Afval dat niemand in z’n achtertuin wil hebben en daarmee heel de huidige kernenergie diskwalificeert.
henk_he zegt
@mashell: je kunt de problemen van morgen niet oplossen met de technologie van vandaag. Wetenschappers zitten niet stil, dus er komt vast een slimme oplossing voor, dat heeft de geschiedenis ons tot nu toe altijd geleerd.
mashell zegt
@henk_he: “er komt vast een slimme oplossing voor” vind ik geen sterk argument om nu een techniek in te zetten die een probleem heeft waar we nu geen oplossing voor hebben. Heeft iemand een oplossing voor het afvalprobleem van kerncentrales, dan graag kerncentrales, anders laat maar zitten. Dan hebben zonne-, wind- en getijdenenergie de betere kaarten.
karaya zegt
@mashell: Welk probleem. Je kan dat spul gewoon veilig opslaan. Stuk beter voor je gezondheid én milieu dan de bruinkoolcentrales waar Merkel en VW op gokken.
Ik hoop dat VAG voor die tijd het graf in wordt geprocedeerd.
gregorius zegt
@mashell: ik heb het liever in ‘mijn achtertuin’, in een speciaal ontworpen loods; of ver in de grond zoals in Finland… dan als die CO2 + bijstoffen in de lucht; dat mensen ziek maakt en ijskappen laat smelten.
Het is geen technologisch probleem, het is een politiek probleem. Hetzelfde probleem als waarom de helft van de USA zonder stroom zit na een storm: er is geen meerderheid die nu miljarden wil spenderen zonder dat ze dat in hun ambtstermijn weer terug zien.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Zolang we er niet in investreren zal de techniek niet snel veel meer rendabel worden inderdaad… Kernafval is overigens een miniprobleem vergeleken met C02 uitstoot….
marc94 zegt
@dutchdriftking: een stuk “kernafval” noemen we het even wat helemaal is opgebruikt kan je na 10 jaar gewoon vasthouden zonder ziek te worden. Als je het niet opgebruikt een milenium. Dus als ze dat weten aan te pakken in de wetenschap is het afvalprobleem niet weg maar wel te overkomen. Moet je alleen geen Chernobyl 2.0 krijgen in de centrale dat is de andere kant van het verhaal.
Dutchdriftking zegt
@marc94: Chernobyl was lang geleden en de enige échte kernramp die er ooit geweest is. Met de huidige normen voor een kerncentrale is dit simpel weg niet mogelijk. De andere ramp is fukushima waar uiteindelijk 1 dode is gevallen. Deze is niet eens met zekerheid aan de ramp te koppelen. Kortom, het is gewoon bijzonder veilig.
marc94 zegt
@dutchdriftking: volledig mee eens. Het zijn ook deels spookverhalen rn dje angst komt voornamelijk voort uit onwetendheid en wat de media de mensen vertellen. Ik ben er dan ook voor, maar dat kan je niet hardop zeggen zonder publiek gelyncht te worden want stel dat…. nou succes met je wind en je zon dan maar.
Crosscabouter zegt
@dutchdriftking: maar de omgeving van Fuku is niey echt hetzelfde meer als vroeger….. Volgens mij zit de transitie uitdaging vooral in hoe ons netwerk opgebouwd is. We draaien in NL nu regelmatig op 100% van de capaciteit. Dus zodra er per woonwijn 100 auto’s gaan bijladen, kriigen we hoogstwaarschijnlijk een groot probleem. Lijkt mij beter om dat eerst op te lossen en tegelijkertijd aan het ‘afval-probleem’ te werken, voordat we gelijk overgaan op unarium oid. Zomaar een paar gedachtes
widodh zegt
@dutchdriftking: Zelfs op een kolen centrale is een EV schoner dan een ICE. Dat is inclusief alle verliezen (die gering zijn!) van transport even elektriciteit.
Want we vergeten massaal dat oa in Vlissingen en Rotterdam we raffinaderijen hebben die gigantisch veel energie verbruiken om de ruwe aardolie om te zetten in benzine en diesel.
Op een kolencentrale stoot een Model S zo’n 100g CO2/km uit en een Prius komt well-to-wheel op 190g.
Robert zegt
@widodh: neem je dan óók de delving en raffinage van de zeldzame aardmetalen mee in deze overweging? Een beetje EV heeft al snel enkele tientallen kilo’s aan lithium, platina, palladium, kobalt, nikkel en god mag verder weten wat voor metalen aan boord.
En je wil echt niet voor je gezondheid of plezier een nikkel- of een kobaltmijn in, om maar eens wat te noemen.
harrie zegt
@rrrobert:
Olie komt ook niet vanzelf uit de grond, en vergeet het BP Golf van Mexio incidentje of dat Exxon Valdez bootje niet.
gregorius zegt
@harrie: het hele probleem is dat het daar juist wel vanzelf uit de grond komt nu.
lekbak zegt
@harrie: Ruwe olie is een natuurproduct. Het geeft tijdelijk veel overlast omdat het smerig is maar de natuur is heel goed in staat om het zelf op te ruimen. Wetenschappers waren stomverbaasd hoe snel er organismen waren die de olie aan het opruimen waren in de golf van Mexico.
banaan7 zegt
@RRRobert: lithium wordt vooral in woestijnen gewonnen. Daar is sowieso weinig tot geen leven. Dus die kan je alvast afstrepen.
En men heeft het altijd over de productie van batterijen. Hoe zit het dat met al die olieraffinaderijen? En de enorme olietankers? Zijn ook niet bepaald schoon denk ik?
avdb55 zegt
@widodh: sorry, klopt niet. 1 kWh kolenstroom uit een NL centrale zorgt voor 900 gr CO2.
Met een Tesla kom je daar 4 km ver mee (en dan rekenen we gemakshalve even niet de transportverliezen en laadverliezen mee). Qua CO2 dus al 225 gr CO2/km. En ook kolencentrales produceren stikstofoxiden, fijnstof en andere rotzooi (bijv. kwik)
laptom zegt
@dutchdriftking: ach ja. Naast mijn 12 reguliere zonnepanelen voor het huis, heb ik er 10 bijgelegd. Kan ik mooi 15.000km op rijden zonder dat het iets uitstoot en mij iets kost ?
bmw2coupeeigenaar zegt
@dutchdriftking: Ik wacht op een auto dat kan rijden op kernenergie.
richh zegt
@bmw2coupeeigenaar: dat is dus precies het punt…
BaRa zegt
@bmw2coupeeigenaar: Kies dan een willekeurige EV, daar kan dat nl. al mee.
gregorius zegt
@bmw2coupeeigenaar: meeste EV’s in Frankrijk dus.
jerry zegt
Nounou, dappere beslissing hoor. Hoewel ik verwacht dat elke massa producent van auto’s dit binnenkort ook gaat roepen.
Loek zegt
@jerry: precies, roepen is het kernwoord hier. Je kunt geen accurate voorspelling doen over hoe het gaat over 10 jaar. Als ze in 2026 zeggen ‘hmm, we gaan toch nog even door’, dan is iedereen deze belofte toch al weer vergeten.
ouwedibbes83 zegt
@720s: die beslissing om te investering in een motorgeneratie maak je wss een keer per 7-10 jaar. Eerder stoppen is denk ik honderden miljoenen afschrijven, langer doorgaan met een generatie wordt vast beperkt door strengere Euro6/7/etc normen
exotic zegt
Vraag me af wat ze gaan doen met auto’s die voornamelijk inspelen op emoties, lees: supercars. Wat mij betreft is het geluid (samen met prestaties) daarvan de grootste USP.
swisskid zegt
@exotic: Die krijgen kleine luidsprekertjes rondom en een grote subwoofer, voor binnen en buiten… Geluid zat…
kobus1967 zegt
@swisskid: en anders een knijper met een stukje karton aan de carrosserie zodat het karton de band raakt, net als vroeger bij mijn kinderfietsje.
fouadski zegt
@kobus1967: speelkaarten gaven een beter geluid
posthumus zegt
@exotic: Volgens mij zijn het juist de prestaties die bij Tesla voor het succes hebben gezorgd. Opeens is een EV “sexy” (met een 3 blijkbaar ipv van een “e”) geworden.
Maar ik ben het met je eens hoor. Deel van de lol zit in het geluid en de geur van olie en benzine.
tttijn zegt
@exotic: Uhm de rechtuit prestatie dan, zodra je ermee gaat sturen zoals.een liefhebber dat doet slaat die accuboot op tilt.
kobus1967 zegt
@tttijn: daar is Porsche het niet mee eens voor hun Mission E.
richh zegt
@tttijn: onzin. Het zwaartepunt zit juist beter dan ooit.
henk_he zegt
@richh: maar ze zijn gewoon te zwaar, ook ligt al het gewicht precies goed.
laptom zegt
@henk_he: een gemiddelde Lambo of Ferrari weegt tegenwoordig ook al zoveel als een 10 tonner..
fanboy zegt
@tttijn: Zo’n Model S is niet erg licht maar rijdt zeer goed hoor. Heb je er wel eens in gereden?
De model 3 kregen ze zelfs sneller dan een Ferrari het circuit over met wat tweaken.
tenaci zegt
@exotic: komen we wel overheen, heel vroegah vond men de geur van de eerste ICE’s walgelijk en dacht met met weemoed terug aan de aardse geur van een verse bolus van het vleselijke ros.
e88125i zegt
Nu nog even een dikke motor in het vooronder nemen nu het nog kan.
elemento zegt
@e88125i: even 8 cilinder met klepsysteem bmw of mercedes
carmasterr zegt
Ik vind het prima. Hoe meer elektroboten hoe meer brandstof er overblijft voor echte petrolheads in tweedehands brulbakken. Laat maar komen VW.
cazzo046 zegt
Elon krijgt ze allemaal op hun knietjes.
burnout zegt
https://www.mo.be/analyse/wie-betaalt-de-groene-rekening-van-de-elektrische-auto
cazzo046 zegt
@burnout: Wie betaalt de rekening van de olieindustrie?
https://www.youtube.com/watch?v=wGsQvmFesCM
burnout zegt
@cazzo046: Dat was reeds lang geweten. Het artikel dat ik deelde is wel interessant om lezen.
Electrische voertuigen zijn immers helemaal niet zo groen als men ze wil doen uitschijnen
henk_he zegt
@burnout: volgens mij kom jij uit België ?
banaan7 zegt
@burnout: elektrisch rijden is niet helemaal schoon. Klopt. Maar nog steeds een stuk schoner op de lange termijn dan fossiele brandstoffen.
bmwfreak038 zegt
@cazzo046: be gone petrol hater!
cazzo046 zegt
@bmwfreak038: He, ik heb een 1M als daily hoor ;)
bmwfreak038 zegt
@cazzo046: Ik heb niks gezegd ?
mpgc zegt
Elders gelezen dat VW denkt dat de laatste verbrandingsmotoren in sommige gebieden pas in 2050 worden uitgefaseerd. Dat duurt dan wel weer even..
Edge zegt
@mpgc: Lijkt mij ook niet meer dan logisch. Er zijn genoeg landen die helemaal niet klaar zijn voor de switch naar elektropower. Ik zie het volk dat nu massaal aan de budgetauto gaat in landen als India, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika nog lang niet aan de elektroauto gaan. Die landen zijn daarvoor veel te weinig bezig met groene mobiliteit, en het volk heeft vaak ook het geld niet voor zo’n duurdere elektrische auto. Het feit dat bijvoorbeeld de VW Golf 1 tot en met 2009 in productie is geweest in Zuid-Afrika zegt genoeg over de markt daar.
berlinetta zegt
@mpgc: De laatste generatie motoren wordt sowieso pas in 2026 geïntroduceerd en daarna nog helemaal uitontwikkeld. Dat gaat echt nog wel lang duren voordat er helemaal geen verbrandingsmotor te krijgen is.
Shaw zegt
Als ik dit soort nieuwsberichten lees krijg ik steeds meer zin in echte auto’s van toen autorijden nog echt was – itt de nieuwe generatie auto’s/standalone-treincoupés.
Doe mij maar M3/M5, 750i of S600 ofzo. En ik denk dat ik niet de enige ben, en het dús zo’n vaart allemaal niet zal lopen (met komende migratie/financiele crisis in het vooruitzicht hebben ‘we’ belangrijkere dingen te doen) en dat de verbrandingsmotor nog lang in ons midden zal zijn. Benzine wordt wel lekker goedkoop straks als alle huismutsen in elektrische Aygo’s zitten :)
swisskid zegt
@shaw: Dan koop je toch een “M3/M5, 750i of S600” ofzo. Ze zijn nu nog gewoon te bestellen. Ik zou zeggen “enjoy it while it lasts”…
mashell zegt
@shaw: ” M3/M5, 750i of S600 ofzo” dure wagens met een snelle acceleratie en een soepele motorloop. Je bent dus al helemaal klaar voor electrisch rijden, maar weet het zelf nog niet.
cloverleaf zegt
Dus ook Tesla heeft aangegeven nooit meer een auto met suck squeeze bang blow principe te maken… zo zo..
frank2b zegt
@cloverleaf: …. en ik ga stoppen met roken!
cloverleaf zegt
@frank2b: haha! En ik zie af van mijn gender verandering!!
johnwaters zegt
Begin maar al enkele kerncentrales bij te bouwen.
frank2b zegt
Nu ja zijn we definitief van de rekkende distributiekettingen, slijtende cilinderwanden, inbrandende kleppen, verstoppende olieschraapveren, defecte oliepompen, lekkende carters en falende DSG’s af.
Er gaat dan wel een hele revisie-industrie mee ten onder. Daar hoor ik dan weer niemand over.
dees zegt
@frank2b: Dat klopt. VAG verschaft vrij veel werk in garages etc waar ze de fouten van VAG mogen corrigeren.
dees zegt
Dat ze zeggen dat deze nog word doorontwikkeld kan betekenen dat ze ergens tegen 2035/40 de laatste modellen verkopen. En zelfs dat betwijfel ik nog.
Esprit_de_Flandre zegt
Waaw, ze voelen zich vast heel speciaal en innovatief bij VW…
bmwfreak038 zegt
Vaarwel plofmotor, hallo sjoemelsoftware?♂️