
De elektrische krachtbron is gisteren gepresenteerd
Benieuwd waarom er ineens zoveel Chinees getint nieuws voorbijkomt op Autoblog.nl? In Shanghai is de autobeurs aan de gang. Waar we eerst dachten dat beurzen zouden uitsterven, bewijst deze autoshow dat fabrikanten nog altijd staan te popelen om nieuwe modellen en concepten te tonen.
Een van de merken op de Chinese autobeurs is Volkswagen. Het merk haalde er gisteren het doek van de ID. ERA, ID. EVO en ID. AURA. Drie verschillende EV’s die allemaal voor de Chinese markt zijn bedoeld. Tenminste, dat dachten we.
Volkswagen EREV voor Europa
De conceptauto die je hieronder ziet, de ID. ERA, is een grote SUV met drie zitrijen die samen met het Chinese SAIC is gebouwd. Nog belangrijker: de ERA is de eerste Volkswagen EV met een range-extender. Wat is ook alweer een EV met range-extender, EREV of REEV? Het is een elektrische auto waarbij de batterij tijdens het rijden wordt opgeladen door een kleine verbrandingsmotor. De benzinemotor wekt dus enkel stroom op voor de batterij en stuurt geen vermogen naar de wielen.


Autocar praat met Martin Sander. Hij is het hoofd van de verkoop- en marketingafdeling van VW. Sander zegt: ”Range-extenders zijn vandaag de dag al erg groot in China. Ze zullen relevant worden voor Noord-Amerika en we zijn ervan overtuigd dat ze ook relevant zullen zijn in Europa. Ik denk dat de range-extender een erg goede tussenstap kan zijn voor veel klanten.”
Zijn baas, Oliver Blume, is ook voor EREV’s in Europa. ”Nieuwe elektrische auto’s zijn veel comfortabeler. 1.000 kilometer actieradius is erg aantrekkelijk voor klanten”, aldus de VW-CEO.
Andere EREV’s in Europa
Wie nu al om is en trek heeft in een EV met range-extender hoeft niet te wachten tot er een productieversie van de ID. ERA komt. Mazda verkoopt de MX-30 als EV met wankelmotor range-extender, Nissan heeft e-Power-versies van de Qashqai en X-Trail en Leapmotor heeft de B10 EREV. Niet de meest spectaculaire auto’s ter wereld inderdaad, maar ook voor liefhebbers is er goed EREV-nieuws. Dat goede nieuws heet de Karma Amaris.





Dit klinkt als een stapje terug. In mijn ogen was de range extender relevant toen de accu’s voor kleinere auto’s nog klein waren en laden langzaam ging. Met het huidige snelladen zou je ook met een beperkt accubereik snel weer een heel stuk verder kunnen.
Maar door de stroom met brandstof op te wekken, creëer je alsnog lokaal uitstoot. Klinkt als een goedkope oplossing om oudere, traagladende accu’s toch aan de man te brengen met een ingebouwd aggregaat als schijnoplossing.
Dieseltreinen (feitelijk diesel-elektrisch) doen niet anders.
Nu zijn de range-extenders gaan 2 of 3 cilindermotoren op benzine, maar gezien de huidige technieken in dieselmotoren zou dat een hee schoon aggregaat kunnen vormen.
En 0% uitstoot bestaat sowieso niet. Tenzij je zonnecollectoren op het dak van de auto hebt.
Klopt nul uitstoot bestaat niet, maar je kan wel zoveel mogelijk nul lokale uitstoot hebben. Beperk het tot de industrieterrein ipv in de woonwijk en centrum en Snelweg
En dat kan dus allemaal prima met een range extender.
Voordeel is ook dat je, in tegenstelling tot een PHEV, altijd het volledige vermogen tot je beschikking hebt.
Bijvoorbeeld een M5, stel je wilt die binnen Nederland altijd volledig elektrisch rijden, dan heb je een enorm geknepen auto met maar 200 pk. En dan heb je alleen maar die handjevol dagen buiten de grenzen even vol vermogen. Daar heeft een EREV nooit last van.
Nou dat komt dan goed uit, 200 pk is in Nederland over het algemeen meer dan genoeg. ;)
Ik denk dat het juist heel relevant is. Niet iedereen heeft in de dagdagelijkse praktijk een EV-range van honderden kilometers nodig, vandaar dat PHEV’s hier best populair zijn. Maar qua efficiëntie is een EREV in principe een betere constructie, omdat de verbrandingsmotor daarin (als die draait) een continue belasting heeft en dus veel efficiënter kan werken. Er hoeft bijvoorbeeld geen extra rijk mengsel ingespoten te worden op het moment dat de bestuurder het gaspedaal intrapt. En daarbij komt dat mechanische aandrijvingscomponenten achterwege kunnen blijven, dus een EREV kan ook lichter zijn dan een PHEV.
Een EV met snelladen kan natuurlijk ook, maar die auto’s zijn doorgaans veel zwaarder en (nu nog, in ieder geval) flink duurder. En iemand die bewust met z’n PHEV / EREV omgaat zal relatief weinig stroom opwekken met z’n verbrandingsmotor.
Je kunt dit een schijnoplossing vinden, maar dat is een EV in zekere zin ook (maar dat is een andere, meer filosofische discussie…)
De auto ziet er zelfs als een Chinees uit.
Die 1000km range gebruik je twee keer per jaar. Is het niet handiger om een dakkoffer of trekhaakkoffer te ontwikkelen, die je die twee keer per jaar gebuikt? Dus ga je op vakantie, dan neem je die dieselgenerator mee. Voor de mensen die 1000km zonder stoppen willen afleggen.
zie het helemaal voor me: zo’n bak op de trekhaak met daarin een generator. Techniek bestaat allang dus enige wat er anders moet is dat je kun laden via de stekker terwijl je onderweg bent, de wergrij-met-stekker-erin beveiliging moet dus even bijgeleerd worden.
Tja.. Als het relatief licht kan dan vind ik dit nog steeds een mooie optie.. (Ampera idee).
Waarom een grote accu als je die bijna niet benut? Scheelt milieu vervuiling.. En die motor kan bij weinig gebruik prima allleen af en toe je naar zuid Frankrijk of wintersport ⛷️ brengen..
Scheelt afhankelijkheid aardmetalen..
Maar ja.. met de huidige wegenbelasting regels ben ik dan weer blij dat ik een BEV heb…
Wat een anoniem inwisselbaar hok die ID.ERA, daar is toch kraak noch smaak aan??! Ik vind het jammer dat bijna alles van alle fabrikanten, nieuw en oud, ondefinieerbare smakeloze eenheidsworst is.
Ik kom toch langzaam tot de conclusie dat wat ik al >40 jaar met het automobiel heb, wel eindig lijkt te zijn. Klink ik als een ouwe boomer? Zal best, maar ik heb de afgelopen jaren nog niet 1 gezins-BEV voorbij zien komen waarvan ik überhaupt zou overwegen deze aan te schaffen.
Ik zal het dus op ouder spul moeten houden
Ik heb het te doen met elke designer die nu nog een suv moet ontwerpen.
Vernieuwend kan het niet meer worden, alleen maar meer vanilla.
O wacht, de cybertruck is er ook nog 🤣