
De Europese Unie moet stappen zetten om de automarkt opnieuw te starten. Een sloopregeling zou daar volgens Volkswagen goed bij helpen.
Het coronavirus heeft de Europese automarkt flink verstoord. Werden er in maart 2019 nog 1,3 miljoen nieuwe auto’s geregistreerd, waren het er een jaar later nog maar 570.000. Ruim vijftig procent minder, dus. Dat is een flinke klap die de autofabrikanten goed voelen in hun portemonnee. Nu zou je kunnen denken dat de markt vanzelf wel weer opveert. Dat we straks massaal weer naar de dealers stappen. Toch denkt Volkswagen dat de economie een steuntje in de rug heeft.
Tegen de Financial Times zegt COO Ralf Brandstätter namelijk dat de EU ‘krachtige en gecoördineerde actie moet ondernemen’. Brandstätter denkt aan een stimuleringspakket, die de Europese industrie na de crisis moet kunnen reanimeren. Een van de dingen die de Europese Unie van Volkswagen moet overwegen, zijn sloopregelingen.
Het idee is simpel. Wanneer je een nieuwe (of jonge, tweedehandse) auto wil kopen, neem je je oude, vervuilende auto mee naar de dealer. Die neemt de smerige auto van je over en geeft je er een premie voor terug. De hoogte van die premie hangt bijvoorbeeld af van de leeftijd van je auto. Deze premie kan oplopen tot honderden of duizenden euro’s. Met dat geld kan je weer een nieuwe auto kopen. Daarmee stimuleer je de economie én heb je een minder vervuilende auto op de oprit staan.
Overigens hebben Audi, BMW en Duitse politici ook al gepleit voor zo’n sloopregeling in Duitsland. Deze premie werd bijvoorbeeld tijdens de afgelopen economische crisis ook al ingevoerd. Volkswagen gaat echter een stapje verder en wil dat dit in heel Europa wordt ingevoerd.
Of Europese politici staan te springen om zo’n sloopregeling is niet duidelijk. In Nederland hadden we tien jaar geleden een sloopregeling. Toen werden er 81.000 auto’s naar car heaven gestuurd. Slooppremies hebben overigens ook een keerzijde: niet alle auto’s zijn immers even waardeloos.
Foto: E21 Met Wat Werk van @JaspervdWinden, via Autojunk.nl.
Bedriegen en sjoemelen om de klant te dienen, zeer dunne lijn, volgens mij.
Vanuit 2020 terugkijken maakt het eenvoudig doch op dat ogenblik was er geen kat die daar een punt van maakte.
En de weinigen die het wel deden kochten reeds jaar-en-dag geen auto meer.
En als al die boter op het hoofd hadden hun vinger zouden opsteken dan schoot er in uw ogen geen kat meer over.
Misschien moet VW vooral z’n mond houden. Dat ze maar eerst eens zorgen dat ze hun revolutionaire EV op punt krijgen. In hun marketingblabla lijken ze ervan overtuigd dat ze daarmee potten gaan breken, met of zonder sloopregeling. Om nu zo’n “voorstel” te doen is enkel maar een manier om nog snel wat fossielenbranders kwijt te raken. Natuurlijk zijn Duitse politici akkoord, dit is een voorstel zoals Corleone het zou doen.
Vraag me af hoeveel miljoen ze dit jaar weer aan hun lobby gaan besteden…
Misschien moet jij je mond houden, VW is de enige die voorzichtig weer werk levert voor hun personeel, en ik denk eventuele oplossingen in deze tijd zoals dit artikel. Ipv altijd commentaar te geven ;)
Van mijn 20 jaar oerbetrouwbare Lexus IS200 blijft Volkswagen af, ik hoef geen ellendige nieuwere VW.
Milieutechnisch is mijn auto schoner dan 3 VW’s die ik anders zou moeten verslijten (-;
Een 20 jarige wagen is zo wie zo betrouwbaarder dan een nieuw concept.
@monsieurleloure: populistisch gebral.
@toniominestrone: hét kenmerk van de hedendaagse SJW’er, klimaatdrammer, en ander politiek correct gepeupel, als ze het op argumenten alleen niet meer kunnen winnen: naming and blaming. Een vorm van ‘discussiëren’ die overigens vooral groot is gemaakt door populistische politici. Boomerang!
En die enkeling die het nog wel probeert, doet dat veelal op basis van halve waarheden en cherry picking uit feiten en statistieken. Precies de reden waarom ik geen klimaatscepticus ben, maar wel een klimaatakkoord scepticus.
Even terug naar het beginpunt van deze discussie: het bedelen van de auto-industrie is ronduit schaamteloos. Als er één industrie is die de afgelopen decennium geprofiteerd heeft van als ‘stimuleringsmaatregelen’ vermomde overheidssteun, is het deze tak van de industrie. En het heeft amper geleid tot doelstelling nummer 1: het schoner maken van ons autopark. Want óf de auto’s bleken niet half zo schoon als geclaimd óf de duurzaamheid, in de zin van de totale levensduur van een auto, heeft er zwaar onder te lijden gehad.
hét kenmerk van de hedendaagse extreem rechtse, afgeven op wetenschappers. “Wetenschappers worden allemaal betaald, zijn allemaal evil en hebben alleen een geheime agenda” Anti-intellectualisme. Je moet maar vertrouwen op “gezond” verstand. Alleen maar gevoelig zijn voor autoriteit, en niet voor authenticiteit. Alleen maar gelijk de willen hebben en last hebben van cognitieve dissonantie. Last hebben van dunning kruger effect. Egoïsme en eigenbelang boven altruïsme plaatsen. Ikke ikke en de rest kan stikken, na mij de zondvloed (vooral populair bij Boomers)
“hét kenmerk van de hedendaagse extreem rechtse” en wie is dat in jouw ogen?
E21?
Toch liever m’n E34 en E36 dan een nieuwe Polo
Volledig mee eens! Een E34 werkende houden voor laten we zeggen nog is 15 jaar…is minder schadelijk dan een nieuwe VW.
Heb zeer spijt van mijn ouwe E34 weg te hebben gedaan…hij reedt nog prima, woonde al in het buitenland en verhuisde naar zuid oost azie waar ik ‘em niet mocht registreren, wou ‘em nog gratis weggeven aan m’n maat maar kon niet op tijd gedaan worden (auto had geen apk/wegenbelasting meer dus moest met een trailer gehaald worden).
Keek toen ik weg was naar de 2de hands prijzen…toen helemaal spijt! Prima conditie was die van mij, 300K km, 520i handbak uit ’95, geen roest geen aftermarket troep. Zonde. Als ik weer in Europa ben komt er een E34 M5…
Als Volkswagen geen olie lekkende TDI blokken had gemaakt, of sjoemeldiesels, of olie verstokende distributieketting vretende t(f)si motoren, dan was de planeet al een stuk schoner geweest. En als ze al die miljarden aan boetes niet hadden hoeven betalen, hadden ze er ook beter bij gezeten.
Als er een sloopregeling komt, laat dat geld dan aub gebruikt worden om juist een vieze vag in te ruilen voor een niet vag. Ik vertrouw niks meer van dat merk, ze lopen al decennia lang troep te produceren en de boel te flessen…
Als de EU ons allemaal 100.000 euro geeft, dan kunnen we auto’s kopen van VW om de economie te boosten.
En waarom zou ik een VW moeten kopen?
Je moet niets het enige wat je wel moet is sterven.
Als Duitsland de sloopregeling subsidieert voor heel Europa mag het komen
Bied de verantwoordelijke ministers een leuke baan aan en het wordt geregeld…
Vw echt gorw lef heeft. Daarom rij ik geen VAG groep. Altijd gezeik. Matriaal ondermaat. Van roetfilters tot dsg en kettingen gezeik. Milieu verkrachters. En nu dit
Het zou een onderdeel kunnen zijn van the Green New Deal. En als aanvullende voorwaarde dat de elektrische auto goedkoper is dan €35.000, in Europa geproduceerd en de premie bij export buiten de Unie terugbetaald moet worden.
Als het maar geen losse maatregel wordt; dan lost niks op.
VW heeft de afgelopen jaren al veel te veel subsidies ontvangen voor auto’s die alleen schoon zijn op papier. Ik hoop niet dat de politiek er voor de zoveelste keer weer intrapt.
Sloop dan!
Tja, ik blijf lekker hobbelen in mijn barrel. Als de dagwaarde hoger is als de kosten van APK blijft hij gewoon.
Allemaal een RS6, RS7 of R8 V10 voor de prijs van een UP!, dan verbruiken we ook weer wat meer olie en benzine.
Prima, maar dan alleen bij inruil op een elektrische auto. De rest stimuleren zou van de zotte zijn en lijnrecht ingaan tegen de klimaatdoelen die de EU wil bereiken.
Ik weet alleen niet of VW dit voor ogen heeft.
Ha ha ha doe maar inderdaad een sloop regeling voor vag( alleen vag )! Dan zijn we van die Duitse rommel af?