De soap van het dieselgate schandaal blijft maar doorgaan. De oud VW topman zegt onschuldig te zijn, maar wil toch 10.000.000 euro betalen.
Het is alweer zes jaar geleden dat het dieselschandaal aan het licht kwam. Voor Volkswagen was het balen dat het rond september was. Daardoor kon men op de IAA enkel en alleen aandacht geven aan het feit dat ze aan het sjoemelen waren. Niet bepaald de situatie die je wilt als je een feestje viert.
Uiteraard waren alle ogen gericht op de heer Martin Winterkorn. Hij was op dat moment de grote baas bij het Duitse concern. Hij heeft altijd volgehouden dat hij er niets van af wist. Ich habe es nicht gewusst is niet voor niets een Duitse frase.
VW Topman Winterkorn
De topman moest VW verlaten vol schaamte. In Japan zou het reden voorr seppuku zijn, maar in Duitsland doen ze de dingen anders. Winterkorn kreeg een afgeslankt bonuspakket van 1.700.000 euro mee, plus een pensioen van 93.000 euro. Niet 93.000 euro in totaal, maar per maand.
Het zag er naar uit dat VAG van Winterkorns miljoenen af zou blijven, maar nu blijkt dat de voormalig topman tóch VW aan het terugbetalen is. Naar het schijnt gaat Winterkorn VW namelijk 10.000.000 euro betalen. Dat is een onderdeel van voorstel voor een schikking. Deze moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de RVC van Volkswagen Aktiengesellschaft.
De advocaten van Winterkorn blijven volhouden dat hij onschuldig is. Hij wist immers niet van de misstanden af die speelden. Maar volgens diverse overheden en beurswaakhonden is dat helemaal niet van belang.
Via: De Telegraaf.
Met dank aan Frank voor de tip!
dees zegt
Wacht maar tot je leest wat zijn oprot premie was en zijn pensioen.
stationcar zegt
Ja dat las ik dus net ja.
Ontopc:
Als je die Netflix documentaire in de serie ‘Dirty Money’ hierover ziet vallen je de schellen van de ogen en wordt het wel heel erg moeilijk om te geloven dat die man nergens van wist. Dan komt hij zo nog heel erg goed weg.
erikabarth zegt
@stationcar tja als je goed gelovig bent wel ja, allemaal heel erg suggestief die docu.
Feit is dat elke autobouwer sjoemelde met zijn diesels in het euro5/6 tijdperk, kijk enkel maar naar wat er in de praktijk uit de uitlaat komt, dan is een sjoemel diesel van VW zelfs een van de schonere motoren.
VW heeft alleen de verkeerde methode gebruikt, men had beter het smoesje motorbescherming kunnen gebruiken dan waren ook zei er mee weggekomen net als de overige autobouwers.
Al heeft Mercedes/ BMW/Opel/FCA/Nissan/Mitsubishi allemaal al een sjoemelboete opgelegd gekregen en onlangs Toyota nog in de VS.
911targa zegt
@stationcar: coal rolling van US rednecks levert meer schade op dan het hele VW schandaal.
Heeft niks met milieu te maken.
mashell zegt
Tja, dat is de functie van CEO. Als hij het wist was hij medeschuldig en als hij het niet wist is hij nalatig. Hij hoeft niet te weten wat een currywurst op woensdag in de grote kantine kost maar zaken die een bedrijf zo diep raken moet een CEO gewoon weten.
saxoke zegt
Een dikke 100 maandjes van z’n pensioen afgeven en ie is van z’n schuld af.
dees zegt
Geen zorgen, de jaren dat hij er werkte kreeg hij een nog hoger salaris en bonussen.
Hij zal het dus wel van zijn bank rekening kunnen halen
Shaw zegt
Tsja grote jongens, grote prestaties, grote verdiensten. Jammer van dieselgate, het heeft het einde van de verbrandingsmotor ingeluid, als ik sommigen evangelisten mag geloven..
marcomanta zegt
Het heerschap zou zo in Nederland aan de slag kunnen bij die andere lui met grote harken. Tjonge jonge dit gaat nergens meer over, even een bedrag overmaken van heb ik jou daar. Ik krijg steeds meer het idee dat mooipraters goed de kost verdienen.