De VW Tharu XR doet zijn merknaam nog een beetje eer aan.
Een paar dagen geleden waren wij op de redactie eventjes aan het keuvelen. Kopje koffie, gevulde koeken en een hoop automobiele vraagtukken. Toevallig vergeleken we de verkoopcijfers van de jaren ’80 en ’90 met die van nu. Het zal geen verrassing zijn: alles was toen compleet anders.
Een van de dingen die opvielen: per model verkocht een importeur véél meer exemplaren. Dat is ook niet gek, want er was simpelweg minder keuze. Als je een auto kocht, dan kocht je een Opel Kadett. Die kon je vervolgens dan wel krijgen als hatchback, sedan, cabrio of stationwagon. Tegenwoordig is elk modelgamma volgepropt met medium crossovers. Bij Renault bijvoorbeeld, gelukkig zijn de Clio en Mégane Estate er nog, maar de Captur, Scénic, Mégane, Arkana, Symbioz, Austral, Rafale en Espace zijn allemaal crossovers of crossover-achtigen.
VW Tharu XR
Maar de koning van extreem veel crossovers in een modelgamma is toch wel Volkswagen. Die hebben soms geen idee wat ze moeten doen, dus ontwikkelen ze maar nóg een nieuwe crossover. Want waarom niet? Dit is de laatste telg is deze blauwe schoonheid: de VW Tharu XR!! Zoals jullie allemaal weten, is de Volkswagen Tharu er al. XR betreft niet het uitrustingsniveau, maar dat het een kleiner model is. OK. We hebben weleens gehoord van een groter model (denk aan de Allspace), maar dit is dus een kleiner model.
Qua positionering: de VW Tharu XR is ietsje groter dan de Volkswagen T-Cross. We snappen dat Volkswagen meer crossovers op de markt brengt: dat willen de mensen immers. Het nadeel is dat we het USP van de Tharu XR ons een beetje ontgaat, want in dit segment heb je al de T-Cross en T-Roc. Plus de Nivus (die bij ons Taigo heet). Het is ook niet dat het een wezenlijk andere auto is. Het is net zo’n inspiratieloos geval als alle andere compacte crossovers.
Specificaties
De Volkswagen Tharu XR staat op het MQB A0-platform en deelt qua techniek en opbouw wat met de Volkswagen Taigun. Mocht je die niet kennen, dat is óók een compacte crossover van Volkswagen. De VW Tharu XR 4,36 meter lang, 1,73 meter breed (zonder spiegeltjes, uiteraard) en 1,61 meter ‘hoog’. De wielbasis bedraagt 2,65 meter.
Onder de kap is het wel genieten, want er zijn geen driecilinders! Een driepitter is leuk in een piepkleine hatchback, maar niet in een auto als dit. Het is toch een constant auditieve bevestiging dat je aan het bezuinigen bent. Alsof je een patatje zonder mayonaise en zout eet, want da’s goedkoper doch smaaklozer. Je kunt bij de Tharu XR kiezen uit een 1.5 liter viercilinder zonder of mét turbo. Die laatste wil je hebben natuurlijk, want die levert 160 pk en 250 Nm. Alle Tharu XR’s hebben voorwielaandrijving.
Is er ook goed nieuws? Jazeker! De Volkswagen Tharu XR blijft ons Nederlanders bespaard. De VW Tharu XR wordt door SAIC-Volkswagen in Volksrepubliek China gebouwd en kost omgerekend 14.884 euro. Kijk, dat is nog een echte Volkswagen! Houd er wel rekening mee dat deze auto’s eruit zien als moderne Volkswagens, maar onderhuids vaak een volle generatie ouder zijn. Dus qua verfijning, comfort, veiligheid en emissies kun je het niet vergelijken met wat er in Nederland bij de dealers staat.
Meer lezen? Deze drie compacte VW-crossovers kosten nu bijna hetzelfde!
Allison Burgers zegt
De Tharu XR is een speciaal model om op zaterdagen de A12 bij Den Haag of de A10 thv het voormalige ING-kantoor schoon te vegen,
mashell zegt
Respect voor degene die de Volkswagen directie er van heeft weten te overtuigen dat Volkswagen nog niet genoeg MQB A0 crossover wagentjes heeft.
Dutchdriftking zegt
Stel je voor dat deze voor minder dan 20k nieuw in Nederland aan te bieden is. Meteen een hit.
Edge zegt
Willem noemt het goed nieuws dat deze auto ons bespaard blijft, maar als ik zie wat nieuwe auto’s tegenwoordig kosten vind ik het juist jammer. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die het helemaal niet erg vinden om met iets verouderde techniek in een modern jasje met fabrieksgarantie te rijden.
escort77 zegt
Dat is toch ook precies waarom Dacia het aan de onderkant van de markt zo goed doet?
Voor het hogere segment is dat wel wat lastiger, dan willen de kopers de modernste techniek en snufjes, en een badge op de kofferklep. Vraag maar aan de Seat Exeo.
gekketurbo zegt
Deze auto zou in NL minstens 35k kosten. De goedkoopste BYD EV modellen kosten vaak €15k meer dan in China zonder BPM belasting. Dus deze kan ons prima bespaard blijven aangezien het niks toevoegt aan het gamma van VW…
tommycooker zegt
Ik zou graag zien dat in de titels van dit soort artikelen duidelijk gemaakt wordt of een merk/model in NL op de markt is/komt. Ik ben wel klaar met al die clickbait artikeltjes over merk/model waar we verder nooit iets op de NL markt (gaan) zien. Alvast dank.
a_buis zegt
Eerste even de aandelen van Wouter kopen?
Robert zegt
‘XR’. Wat zal Extinction Rebellion hier wel niet van vinden…?
iphonistvongates zegt
Wat voor soort vulling zit er in de vermelde gevulde koeken? Ik heb verder geen vragen over de nutteloze VW Tharu.