Testrijder bij een autofabrikant is voor echte autoliefhebbers misschien wel de ideale droombaan, maar zonder gevaar is het allemaal niet.
Een 42-jarige Braziliaanse testrijder verloor afgelopen zondagavond op het testcicuit in Ehra-Lessien (nabij Wolfsburg) de controle over zijn wagen. Dit gebeurde nadat er door een plotselinge regenbui een flinke bak water naar beneden was gekomen. De rijder kwam met zijn auto net naast een afzetting tot stilstand, maar werd vervolgens geraakt door een tweede auto, die eveneens de controle was verloren. Door de tweede klap raakte de Braziliaan nog verder bekneld in zijn auto. Zijn verwondingen waren zo ernstig dat hij niet op tijd kon worden bevrijd en ter plekke overleed. Letterlijk in het harnas gestorven.
De bestuurder van de tweede auto, een 27-jarige man, is met ernstig letsel overgebracht naar een ziekenhuis in Wolfsburg. Begin dit jaar overleed een Porsche testrijder op de Duitse autobahn. (via: autoblog.com)
Jochempie zegt
Tragisch, dat gebeurt helaas in de autowereld. Wat voor type auto was hij eigenlijk aan het testen? Dan weten we in ieder geval welke auto geen succes gaat worden!
Robin zegt
Klote, echt zwaar klote! Lijkt me heel erg vervelend voor die 2e man.
Off-topic: In Nederland zouden er nu gelijk kamervragen zijn of testtracks niet nog veilger moeten zijn..
GOD zegt
en dan doet ie Balboni het toch niet zo verkeerd he!
astra zegt
Ja, beetje suffe reactie als je het mij vraagt.
Bekijk het eens van de positieve kant; dergelijke crashes leveren vaak een schat aan informatie op die er voor zou kunnen zorgen dat een auto nog veiliger wordt! En misschien juist daarom WEL een succes!
ex-tuned zegt
welke auto was het?
wel een triest gebeuren, ook niet erg slim om zo hard mogelijk op een circuit dat kleddernat is te gaan rijden met een test auto.
BmwMPower zegt
@ GOD
Deze testrijder deed het wel veilig op een afgesloten testbaan.
Ontopic: En nu de vraag met welke auto hij aan het testen was?
ex-tuned zegt
oja: @astra
ben jij niet goed snik ofzo, blij zijn met iemand die is dood gegeaan en een zaargewonde? alleen omdat je dan kan weten dat een auto veiliger zou moeten zijn:$ ( trouwens dan kun je netzogoed bij de crashtest echte mensen gebruiken).
GOD zegt
@ BmwMPower
des te meer respect voor Balboni ;)
arjens zegt
Heel naar bericht, de mensen van VW die hierbij betrokken zijn, sterkte.
Een ding wat ik mij wel afvraag, dit soort metreologische situaties zijn vaak te herkennen. Wat is er dan fout gegaan? Soms komen buien niet voor op een buienradar, dit ivm de hoogte van de buien icm afstand van de radar. Dit zou dan extra zuur zijn.
Robin zegt
@ BmwMPower & GOD
Klein detailtje..Lamborghini’s ( in ieder geval de nieuwste, behalve de allérnieuwste dan weer..) hebben 4 vieraandrijving ;)
Volgens mij bedoelt “Astra” het zo, zonder de tests waren wij ( de VW-klanten ) het slachtoffers. Zonder hem, waren er dus meer dan deze ene persoon overleden. Blijft natuurlijk vreselijk voor zijn nabestaande, maar als hij het zo bedoelde snap ik hem al wat meer.
RickB zegt
@astra.
Hoe kan je hier nou informatie uitkrijgen, doordat er een regenbui naar beneden kwam, het ligt in dit geval het meeste aan moeder natuur en niet aan de auto’s.
Ben benieuwd hoe hard jij op je cabriokapje knalt als je met 200 een koprol maakt!
dudeDB zegt
ik zou zeggen trek hier je conclusie’s uit en verbeter de auto op veiligheidsaspecten die gebreken vertoonden na het ongeluk.
BmwMPower zegt
@ Robin
Alsof je met 4-wielaandrijving de hele wereld aan kunt.
Nee, natuurlijk niet, een keer teveel gas geven op een nat wegdek en je staat met je Stier in de berm.
Maar op het droge, ja, dan gaat het MEESTAL wel goed.
Filip zegt
Ergens vind ik het wel raar dat 2 testrijders op een nat circuit dicht bijeen rijden :s .
A6'er zegt
Ze waren de Polo 0.8 liter GTI aan het testen.e
arjens zegt
@filip, dat is het zeker, alleen als het een plaatselijke bui is en niet herkend wordt op de radar. Ik neem aan dat er voor een test alles wordt geraadpleegd. Dus dan doel ik op metreologische ontwikkelingen. Dan kan een deel van het circuit niks aan de hand zijn en dan kan er ergens een nat deel zijn.
vla zegt
@ Robin
Da’s waar, er zitten vandaag de dag kurken op de horens van de stier, en het is idd waar dat het casual hardrijden in een Lambo ongelofelijk makkelijk is geworden (@ BmwMPower), op de limiet (de echte, staalharde limiet => echt niet te bereiken op de gewone rijbaan) is hij echter edgy, tricky. Maar de AWD Lambo’s laten zich gewillig 270 rijden. Maar hier de ‘maar’: Balboni deed zijn ding al met de Miura, dus ook de Countach & de Diablo. In alle mogelijke uitvoeringen (dus ook de moeilijkere SV’s). Dus hoppa, Balboni kan wel erg goed rijden! :P Maar dat zegt uiteraard niets over dit voorval, de situatie is geheel anders (snelheid + psychische veiligheid van een circuit + plotselinge omgevingsverandering + prototype dat getest moet worden +…).
RenJie zegt
Zwaar k*t, omkomen in tweede instantie.
Gaapie'' zegt
Ik denk dat ze de Polo & Golf bluemotion aan het testen waren.
MarkieS zegt
“Door de tweede klap raakte de Braziliaan nog verder bekneld in zijn auto.”
Welke eerste klap? De tweede auto reed met hoge snelheid op de stilstaande in waardoor de auo’s respectievelijk tachtig en veertig meter door de lucht geslingerd werden en meerdere malen over de kop sloegen.
Okkii zegt
Hij raakte bekneld door zijn eerste klap. En wanneer die andere aan kwam vliegen, werd het erger.
Dit is bijna niet te geloven, Stel je voor dat jij daar in zijn plaats was. Of denk is aan zijn familie die hem nu kwijt zijn.
Echt triest…
markieanta zegt
Tsjah, had je nou maar een Ford Mustang gereden, die overleeft zware klappen dan weer wel…
jegaattefür zegt
dit heeft niks te maken met de auto, als het zo ongelooflijk hard regent/ heeft geregend dan kun je last krijgen van aqua planning vooral met hoge snelheden (ze testen de auto immers) de auto word op meerdere manieren getest, het was waarschijnlijk zo glad op die plek dat er gewoon niks aan te doen was, niet voor niks komen ze beide in de slip..
R.I.P. zeer tragisch, maar misschien vind hij dit zelf wel het mooiste afscheid wat hij kon hebben, waarschijnlijk al jarenlang testrijder dan heeft het merk toch wel een plaats in je hart/ je heb liefde voor de autos voelt ze goed aan!
Familie, kennissen, en heel volkswagen sterkte!!
dotternetta zegt
Wel een beetje vreemd, als testrijder moet je toch wel weten wat er kan gebeuren als het hard regent…
Simpson zegt
angstige laatste momenten lijken me dat, bah.
sterkte aan nabestaanden en de gewonde testrijder.
Freewarefreak zegt
Wat zou ik graag daar op dat 9 km lange rechte stuk eens een keer een dikke Veyron plankgas willen stampen. Flipperdeflip man…
CSL zegt
R.I.P
Paul zegt
At freewarefreak:
http://www.youtube.com/watch?v=LO0PgyPWE3o
astra zegt
@ex-tuned: Waar haal jij uit mijn reactie dat ik blij ben met een dode testrijder? Integendeel. Dat is verschrikkelijk. Elke dode in het verkeer is er één teveel wat mij betreft.
Wat ik bedoel te zeggen, door het wrak te bestuderen kan VW (misschien) een hoop leren en misschien daardoor verbeteringen aanbrengen in het model wat getest werd.
@RickB: daar kan je heel veel informatie uit verkrijgen, door alles goed te analyseren. Nogmaals, het gaat mij om de auto, niet om de omstandigheden die het veroorzaakten, daar heb ik niks over geschreven.
lezen..?
Mijn cabrio haalt overigens geen 200,dus hoef ik ook niet bang te zijn om met zo’n snelheid ondersteboven te gaan ;) daarnaast rij ik zeer rustig met deze auto.
ferrenzi206 zegt
een cabrio ?
gay-ass
Maarten zegt
Dus ik begrijp dat ik een open sollicitatie kan insturen?
Raf zegt
Echt verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar deze mensen doen gewoon hun job
en aan zulke jobs zijn nu eenmaal risicos.
Mijn vader werkt als testchauffeur op de testbanen van Ford in Lommel (België)
hij heeft 2 weken geleden ook een klapband linksachter gekregen bij 220km/h
hij had enorm veel geluk dat Ford op de piste een nieuw soort vangrailsysteem heeft, met soort van staalkabel wat de auto opvangt.
Van zijn wagen, een protype volvo S60, was niets meer goed aan. Onze pa had geen schram.
Inderdaad wordt uit zulke crashe veel geleerd omdat deze wagens meestal uitgerust zijn met veel meetaparatuur en kunnen ze veel meer gegevens bekomen.
bij dit ongeluk kwamen onmiddellijk topmensen van: Ford, Volvo, Pirelli en de mensen die de vangrails geistalleerd hebben.
BananaFlip zegt
Wat voor auto was het?
SjonnieKroket zegt
Eigen schuld: moet je maar niet in een Volkswagen stappen
Niels van der Schoor zegt
vreselijk zeg!