Ze zijn niet op hun achterhoofd gevallen. VW wil Tesla voorbij zijn in 2025.
Er komen meer en meer elektrische auto’s aan. Ironisch genoeg heeft Volkswagen een hoop te danken aan het hele dieselgate-schandaal. Daardoor is de ontwikkeling van elektrische auto’s in een stroomversnelling gekomen. Daar plukt het merk nu de vruchten van.
Het gaat dermate goed dat Volkswagen’s grote baas – Herbert Diess – gevleugelde uitspraken doet. Zo liet hij aan CNBC weten dat VW Tesla voorbij is in 2025. Dat is al over drie jaar. Met ‘Tesla voorbij’ bedoelt VW dat ze meer elektrische auto’s produceren (en hopelijk verkopen) dan Tesla.
VW Tesla voorbij in 2025
Wie de proza van @jaapiyo terecht in de gaten houdt, zal deze uitspraak bekend voorkomen. Inderdaad, Herbert Diess sprak al eens eerder soortgelijke woorden. Maar nu is hij er zekerder van dan ooit:
Bij markten gaat het altijd om de toekomst. Op dit moment is Tesla de marktleider als het gaat om elektrische auto’s Daarnaast is het ook het meest ‘digitale bedrijf’ en hebben ze bepaalde voorsprongen. We zijn nu bezig om aan te haken. Als het om verkoopcijfers gaat zal VW Tesla voorbij zijn in 2025.
Herbert Diess, gelooft het zelf wel.
Volume is niet gelijk aan winstmarge
Het gaat nog een spannende tijd worden. Bij Tesla blijven nieuwe modellen uit. Er staan niet direct nieuwe modellen op de planning. Ook op de Cybertruck is het nog even wachten. Een groot verschil is dat Tesla qua accutechniek en motoren een voorsprong heeft.
Tesla’s zijn bijna altijd sneller en efficiënter. Ook niet onbelangrijk, bij Tesla maken ze (flink) winst op hun auto’s, terwijl de bekende automerken hier nog behoorlijk moeite mee hebben. Wel heb je bij VW veel meer keuze dan bij Tesla en in de korte toekomst zal dat aanbod hard groeien.
De kans dat Tesla voorbij gestreefd wordt qua keiharde aantallen, is dus aanwezig. Of er ook net zoveel winst per auto gemaakt wordt, valt nog te bezien. Volkswagen investeerde vorig jaar nog maar eens 150 miljard euro extra in de ontwikkeling van nog meer elektrische auto’s. Dat geld willen ze bij Volkswagen vast nog een keertje terug verdienen.
Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!
koeberg zegt
Wereldwijd? Lijkt me sterk. Of voorbij de verkoopaantallen van Tesla in 2022? Tesla gaat ook uitbreiden.
Ik zie wel gebeuren dat VW Europees marktleider wordt. Maar niet in de VS, niet in Azië en dus niet wereldwijd.
Winstgevendheid daarentegen gaat op den duur wel goed komen. Kosten gaan voor de baten uit. Dat was bij Tesla ook.
dutchneon zegt
@koeberg Wereldwijd bedoeld Diess inderdaad… en ik vind dat VW geen recht van roepen heeft, ze hebben al zoveel geroepen wat niet uit is gekomen…. word een beetje de Tesla van 2010 die riepen ook van alles over opschalen en dat heeft ook 5 jaar geduurd.
Laat VW maar een keer inbinden en zeggen dat ze per 2030 aan de beurt zijn…. maar dat zullen de aandeelhouders wel te laat vinden :D
TheMaster zegt
Goed verhaal, in 2020 zei VW nog dat ze voor 2023 voor Tesla zouden zijn, waarschijnlijk eerder;
https://thedriven.io/2020/09/11/the-race-is-on-vw-says-it-can-catch-up-to-tesla-in-three-years-maybe-sooner/.
In 2025 komt het volgende nieuws item dat VW dit in 2028 gaat proberen. Ook dat gaat niet lukken. Vergelijk de aantallen van de “VW Power Day” maar eens met de aantallen uit Tesla’s Battery Day. VW zal dan minimaal 5x sneller moeten groeien dan de eigen gemaakte plannen.
vbarchetta zegt
Tja VW verkoopt wereldwijd bijna 10 miljoen auto’s per jaar, Tesla ‘slechts’ 10% hiervan. Lijkt me logisch dat aangezien steeds meer nieuwe modellen EV’s worden uiteindelijk VW meer dan Tesla gaat verder kopen, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben natuurlijk…..
Aantallen zegt natuurlijk verder helemaal niets, liever minder aantallen, en meer winst per auto…!
lekkerdwars zegt
VW zit wel al in de segmenten waar een veel groter afzetvolume mogelijk is. Vraag is hoe snel ze hun productiecapaciteit kunnen opschroeven en of ze qua tech bij kunnen benen. 2025 is wellicht realistisch maar enkel voor Europa. Vermoed dat Tesla wel degelijk een interne product roadmap heeft maar dat in tegenstelling tot andere merken bewust niet extern communiceert, om zo maximaal volume uit feitelijk 2 modellen te persen tegen een zo hoog mogelijke marge en productie efficiency.
frank2b zegt
Ik vind de ID-reeks meer een aangename auto dan de Tesla. Mooi interieur, prima EV-capaciteiten, mooie koets, hopelijk betrouwbare techniek (moet nog blijken) én een uitgebreid dealership. Dat laatste is niet onbelangrijk. Zeker als de techniek minder betrouwbaar blijkt dan gehoopt.
Vooral de augmented-reality-techniek van de ID spreekt mij erg aan. Heel wat ergonomischer dan die vreselijke iPad-op-een-plank constructie die Tesla aanbiedt.
Ik geef Volkswagen hier het voordeel van de twijfel. Je ziet dat Nederland uitgekeken is op de Tesla, dit zal internationaal zeker ook gaan gebeuren. Op een gegeven moment heeft iedereen die een Tesla wil er ook één gekocht.
Jagris zegt
Als je kijkt naar interieur, EV-capaciteiten, prijs en betrouwbaarheid/garantie vind ik dat de Zuid-Koreanen toch een flink stuk voor liggen op de Duitsers en Amerikanen. Als ik nu een EV zou kopen zou ik toch veel eerder voor een kia of hyundai gaan en niet voor een volkswagen
camber24 zegt
Elke fabrikant heeft nu enorme leveringsproblemen (Tesla in mindere mate nota bene) omwille van het chiptekort. Dit zou nog een paar jaar aanhouden. Vind het een optimistische doelstelling, maar goed. Alles beter dan die overgewaardeerde rotzooi van Tesla ;-)
Pascal zegt
Laat het nou eerst maar eens zien, en sla jezelf daarna pas op de borst. Die logische volgorde lijken de Duitsers nog steeds heel slecht te begrijpen. Elke maanden roepen ze om de beurt iets, en elke keer komt er van die toffe verhalen precies geen reet terecht. Wat is er bijv. gebeurd met de voorspelling dat dit in 2023 al ging gebeuren?
monsieurleloure zegt
Laat ze eerst maar eens een knappe app maken,zelfs dat is al te moeilijk voor die prutsers uit Wolfsburg