Het viel te verwachten na het nieuws van Audi: ook Volkswagen ziet geen brood meer in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren.
Het ziet er niet naar uit dat de transitie naar elektrisch nog een halt wordt toegeroepen nu de gigantische machine die de auto-industrie heet op gang is gekomen. De vraag is vooral hoe lang fabrikanten nog vasthouden aan de verbrandingsmotor. De een wil daar nog zo lang mogelijk aan vasthouden, de ander wil deze zo snel mogelijk uitfaseren.
Oliver Zipse, de grote baas van BMW, gaf vorige week nog aan dat zijn merk nog niet gaat stoppen met het ontwikkelen van nieuwe verbrandingsmotoren. Dit zei hij niet zomaar, maar naar aanleiding van een aankondiging van zijn concullega bij Audi. Die zei namelijk dat Audi wél een punt gaat zetten achter de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Of eigenlijk al gezet heeft.
Aangezien Audi geen opzichzelfstaand merk is, is het niet heel verrassend dat nu ook Volkswagen zegt te stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Althans: CEO Ralf Brandstätter geeft aan dat hij er niet vanuit gaat dat er nog nieuwe verbrandingsmotoren gelanceerd zullen worden. En hij kan het weten. Volkswagen kiest daarmee dezelfde strategie als Audi: de huidige motoren worden nog verder ontwikkeld om aan de Euro 7-normen te voldoen, maar aan nieuwe motoren wordt niet meer begonnen.
Voorlopig is de verbrandingsmotor nog niet verdwenen bij Volkswagen, maar de Duitsers geven ook alvast vol gas met EV’s. De ID.3’s en ID.4’s rijden al volop rond en ID.5 en ID.6 worden ook al klaargestoomd. Volkswagen is zelfs al bezig aan een volgend EV-platform. Daarmee zou laden net zo snel moeten gaan als tanken en range anxiety wordt daarmee ook voorgoed verleden tijd. Dat gaat nog wel even duren, maar als het zover zullen er weinig redenen meer zijn om nog een verbrandingsmotor in een Volkswagen te lepelen.
Bron: Automobilwoche
Charles Taycan 4S zegt
Begrijpelijk dat ze dot doen, op termijn worden de brandstofmotoren uitgefaseerd in de meeste landen. De wereld verandert, je moet jezelf gewoon aanpassen…🙏
fanboy zegt
Viel wellicht te verwachten gezien Audi het al gezegd, maar dat het nu van VW komt is veel groter nieuws!
Alle grote autofabrikanten zetten op hun eigen manier in op EVs
Johanneke zegt
Lijkt mij de juiste keuze. Transport gaat veranderen en daarin moet je mee. Keuze heb je daarin niet. Ik zal altijd een handgeschakelde atmosferische benzine auto blijven rijden, al wordt het in de toekomst wel als 2e auto. Want ook ik zal de meeste kilometers dan elektrisch gaan maken. Maar stel je hebt nog een mooie cabrio daarnaast, een s2000 ofzo.
Richmond zegt
Er zal een punt in de tijd komen dat het niet meer mogelijk wordt om een ICE te blijven rijden, hopelijk pas ver in de toekomst maar ben bang dat het niet zo zal lopen. Anders worden de klimaatdoelen niet gehaald.
Johanneke zegt
Wij zullen ons hele leven nog ICE kunnen rijden. Zolang 90+% van alle kilometers die er in Nederland gemaakt worden maar elektrisch gaan straks. Dus al het woon werk verkeer enzo. Dan boeien die paar oldtimers niet. Ik zie geregeld een gozer in een RX8 rijden. Heel vet, lekker doen. Zolang maar niet iedereen in een auto met een oliezuipend en benzineslurpende rotary engine rijdt kan hij dat lekker doen. Zo wordt het straks ook. Zolang de overgrote meerderheid elektrisch rijdt, of een andere schonere energiebron dan benzine, kunnen die paar duizend oldtimers prima blijven.
maotje zegt
@Johanneke: de vraag is dan alleen hoe word je aangekeken als je met je benzine auto komt aanrijden? Ik gok
Zomaar dat je als aso zal worden aangezien. Zelfde met roken. Jaren 90 werd t als vrij normaal gezien als je een peuk opstak in de auto waar je kinderen bij zaten. Niemand die daar een mening over had. Die je dat anno 2021 heeft iedereen daar toch een mening over. En het is niet slechter voor de gezondheid geworden intussen. Sprak laatst een liefhebber van oude amerikaanse auto’s die zelf ook zo’n ding rijd voor de hobby en die werd ook als aso bestempeld en met de nek aangekeken bij het tankstation. Dus de vraag is dan. Hoe leuk is de hobby dan nog?
mondial zegt
@maotje: Als je je hobby laat beperken door wat anderen er wellicht van vinden, dan is het je hobby niet.
birdnerd84 zegt
Tja maar ze kunnen nog 9 jaar nieuwe motoren ontwikkelen en die vervolgens verbeteren. Alsof elke nieuwe auto een compleet nieuw motorgamma krijgt.. motoren zijn nu ook al vaak doorontwikkeld. Sowieso is dit niet meer dan logisch, in 2030 moet bv in NL alle nieuwe auto’s elektrisch zijn en veel andere landen doen ongeveer hetzelfde. Wederom non-nieuws van VW zelf om maar weer in the picture te staan.
Richmond zegt
Non nieuws is het niet, de motoren kunnen niet tot in den treure geupdated worden. Er komt een punt dat de rek eruit is. Anders zouden ze nu ook niet om de zoveel jaar nieuwe motoren maken.
karhengst zegt
Of ze gaan er nog één keer vol voor en willen hier de concurrentie zand mee in de ogen strooien.
“Nee dit is geen nieuw blok, maar een sterk verbeterde doorontwikkeling, tadaa, EURO7”
Tenzij ze de daad bij het woord voegen zoals Volvo met het uitfaseren van diesel en het voeren van een snelheidslimiet neem ik het met een korrel zout.
MarcoM zegt
Plan is goed, nu nog de uitvoering. 1 voordeel hebben ze in Duitsland, ze hebben al een lange snelweg dus kunnen ze iets heel eenvoudig “op de lange baan schuiven”, om maar even een deur in te trappen. In ieder geval zullen de groene partijen dit als muziek in de oren klinken.
CL65 zegt
Pak de cement industrie aan als je serieuze stappen wilt zetten.
mashell zegt
@CL65: je moet niet “dat” doen in plaats van “dit”, je moet het allemaal tegelijk doen. Er bestaat geen “grote stappen snel thuis” oplossing, het zijn veel kleine stapjes. Verkeer, veeteelt, cement, allemaal moet het beter. Met dat cement worden overigens ook stappen gemaakt. Zie: https://www.tubantia.nl/almelo/het-geheime-recept-van-de-cementloze-tegel-en-de-bermblokken-van-van-den-bosch-beton-uit-almelo~a1c31abe/
roadster1976 zegt
Valt er te weinig te sjoemelen?
koeberg zegt
Dit is precies de reden waarom een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor niet tot grote ophef zal leiden. Tegen 2030 zijn er gewoon nauwelijks nog nieuwe auto’s met verbrandingsmotor op de markt, dus een verbod is dan nog slechts een formaliteit. Natuurlijk zullen er tegen die tijd nog heel veel mensen een benzineauto rijden en ook nog tweedehands (ver)kopen. Maar mensen die tweedehands rijden kunnen geen economische vuist maken dus noch autoverkopers, noch de politiek zal zich om hen bekommeren.
jippie zegt
Volgens mij gaat de Europese commissie het nog Spaans benauwd krijgen als automerken stoppen met verbrandingsmotoren. De infrastructuur is er nog lang niet op berekend om massaal elektrisch rijden te faciliteren. Elektriciteitsnetwerk in Europa gaat op een dag echt stuk.
harrie zegt
Misschien is het de bedoeling van deze breed uitgemeten persberichten om de EU onder druk te zetten hun onhaalbare uitstoot normen wat te gaan versoepelen.
maotje zegt
@jippie: zal allemaal wel
Loslopen. Het is ook niet zo dat in 2030 ineens alle auto’s die rondrijden elektrisch zijn. Dat uitfaseren gaat daarna nog jaren duren. 2035 wellicht nog 50% van alle auto’s met verbrandingsmotor, 2040 misschien nog 25%. Zo zal het aantal gestaag afnemen. M.a.w. Daar gaat een hoop tijd nog overheen. Neem daarbij alle energiebezuinigingen in de huishoudens ook in acht. Alles wat nieuw gekocht word is energiezuiniger dan t oude. Straatverlichting dat langzaamaan verbvangen word door ledverlichting. Steeds meer huishoudens die zonnenpanelen op het dak hebben liggen, nieuwbouwprojecten die steeds vaker zelf energie voorzienend zijn. Zet al deze ontwikkelingen eens door naar 2040 datvis nog 19 jr. dan kun je wel voorstellen dat ook daar een flinke verbetering is gehaald. De volgende stap in ev land word natuurlijk gewoon een dak waarin zonnenpanelen verwerkt zijn. Ondertussen zijn er al proeven geweest om zonnenpanelen in asfalt te verstoppen, die zijn voorlopig mislukt. Maar de techniek staat niet stil en gaat enorm hard. Beetje ruimer denken en vooral met het oog op de toekomst en niet te veel naar de huidige situatie kijken.
Ot92 zegt
Iets zegt mij dat die doelen niet behaald gaan worden…
saxoke zegt
Ooit komt er een dag dat ik naar “de broes” verhuis. Daar mogen dan nog leuke, echte auto’s rijden.
Gulli zegt
Kleine voorspelling; ik denk dat Seat en Skoda binnenkort ook met een dergelijk bericht gaan komen :P
Durf ik wel aan.
993carrera4s zegt
Waarom? Aanhoudende kwaliteitsproblemen? Wordt het olieverbruik meegenomen in de emissieberekening?
Shaw zegt
Wát een vergezichten allemaal… Als, dan… Eerder (ruim 3 jaar terug) was zou het al in 2025 zijn…. https://tweakers.net/nieuws/146543/volkswagen-ontwikkelt-na-2025-geen-autos-meer-met-interne-verbrandingsmotor.html
Wil de markt dit? Nee. Want: wát/wáár is de vooruitgang?
Met de eauto moet je: Zo traag mogelijk voortsukkelen voor een zo groot mogelijke actieradius. Winterse omstandigheden zijn funest voor de reikwijdte. Ritje Berlijn of Parijs op 1 ’tank’ kun je vergeten, lange tijd doorbrengen bij laadpalen is de ‘vooruitgang’. Overal en altijd Range anxiety. 90 rijden met de airco/verwarming uitgeschakeld, want anders haal je je bestemming wellicht niet. Bezette laadpalen, extreme (onmogelijke) uitdagingen infrastructuur om iedereen thuis te laten laden. Groene stroom zwendel, want groen is de biomassa-stroom allerminst! Bossen wouden en zelfs oerbossen worden overal, ook in het buitenland gekapt om Nederlandse biomassa leugenachtig gekenmerkt als “groene”stroom, te voorzien. Nee, ik bestel geen volkswagen of audi meer als ze stoppen met de ontwikkeling.
herve11f zegt
@Shaw: 1000% gelijk heb je.
jarnobakker zegt
Ze halverwege de TSI blokken al gestopt met ontwikkelen..
GielMK1 zegt
Hebben de VW ingenieurs tenminste tijd om de (kinder)ziektes uit de huidige motoren op te lossen