Niet overal, maar hier stopt VW met de de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor.
Atmosferische motoren verdwijnen. De diesel verdwijnt. Grote motoren met veel cilinders verdwijnen. Er is een overduidelijk patroon waarneembaar. De elektrische auto wint aan terrein en de PHEV lijkt de verbrandingsmotor te vervangen. En uiteindelijk weet iedereen dat de PHEV ook vervangen gaat worden door een elektromotor.
Natuurlijk zal dat per merk en markt verschillen dat traditionele automerken stoppen met traditionele plofmotoren. Er zijn natuurlijk merken als Tesla die alleen EV’s verkopen simpelweg omdat dat hun ding is. Voor de reguliere merken is het wat lastiger, ondanks dat de toekomst vrij duidelijk is. Het is vrij lastig geld verdienen met een EV vanwege de hoge ontwikkelingskosten en lage afzet.
VW stopt met verkoop verbrandingsmotor
Wat dat betreft is het knap dat Volkswagen in 2024 stopt met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. Ja, dat is volgend jaar al. Zoals je in de tagline kunt zien is het niet voor alle markten het geval. Nee, Volkswagen stopt in 2024 met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in Noorwegen en Noorwegen alleen.
Dat is niet verwonderlijk, want dat land heeft heel erg vroeg ingezet op een transitie naar elektrische auto’s. De overheid heeft dat middels financiële stimulansen voor elkaar gekregen. Ironisch genoeg hebben ze dat kunnen bekostigen door de verkoop van olie dat aan de Noorse kust ’toevallig’ ligt. Met meevallers is het lekker beleid maken.
Noorse Volkswagen verkopers
Verandert er veel voor de Noorse Volkswagen-verkopers? Dat valt wel mee, want Volkswagen Noorwagen richt zich al sterk op de ID-modellijn. Er zijn maar een paar Volkswagens met verbrandingsmotor leverbaar, namelijk de Golf, T-Roc en Amarok plus nog een paar bedrijfswagens. Modellen als de Arteon, Polo, T-Cross en Touareg kun je daar niet krijgen.
In andere landen zal Volkswagen gewoon nog eventjes de verbrandingsmotor leveren. Houd er echter rekening mee dat Noorwegen wel een voorloper is voor andere landen en dat wij nu doen wat ze daar al vijf jaar geleden deden. Dus kijk er niet gek van op dat dit bericht in de niet al te verre toekomst voor Nederland gaat gelden.
Via: Electrek
V8Vantage zegt
Dus Noorwegen is hét grootste en beste voorbeeld van greenwashing…. Hypocriet land dan toch eigenlijk?
rwdftw zegt
Noorwegen barst van de Fjorden. Ze hebben zoveel stuwmeren dat 1% van de electriciteitsbehoefte wordt ingevuld met verbranding van koolwaterstoffen en 99% is groen geproduceerd. Het gevolg is dat de Noren de helft betalen van wat wij voor stroom kwijt zijn.
Het is in 2025 ook gedaan met de voordeeltjes op de PHEV. Euro 6e-bis komt want men kwam tot de ontdekking dat ze op papier extreem zuinig zijn maar in de praktijk (bijna) net zo vervuilend als hij ICE evenknie.
wimof zegt
Vandaar dat ze hun straten, bruggen electrisch verwarmen (danfoss) ipv zout.
Johanneke zegt
Het is best wel zielig hoeveel mensen niet willen / kunnen accepteren dat elektrisch rijden een minder vervuilende manier van transport is.
V8Vantage zegt
Geen idee of je reactie op mijn post is, niet dat dat wat uitmaakt. Maar het geeft wel aan dat mijn reactie niet compleet genoeg is. Noorwegen heeft in 2022 zo’n 115 miljard euro aan inkomsten gehaald uit de verkoop van olie en gas. Dat kunnen ze de komende jaren wel blijven doen want ze hebben één van de grootste voorraden aan het zwarte goud. Daarmee betalen ze hun hele transitie (en stoppen ze hun mega invloedrijke fondsen voor o.a. pensioenen nog wat voller, had NL misschien ook moeten doen in het verleden) en is het gemakkelijk groen doen terwijl al die olie en dat gas ergens anders in de wereld grotendeels opgestookt wordt en die CO2 alsnog in de lucht komt.
ty5500 zegt
Vind het best wel mooi eigenlijk. Ze hebben zelf massa’s olie en gas en zijn toch qua auto’s sneller dan gemiddeld de groene kant opgegaan. Er blijft vraag naar olie en gas, dus waarom zouden ze niet produceren zolang er vraag is, anders komt die gewoon uit een ander verder land.
Johanneke zegt
True, het is een oliestaat. Wel knap dat ze al anticiperen op de toekomst. Keer wat anders dan met slavenarbeiders megasteden uit de grond stampen in de woestijn.
mashell zegt
Je kunt het verkopen van olie maar zelf niet gebruiken inderdaad hypocriet noemen (never get high on your own stash…) maar het is natuurlijk gewoon economisch realistisch. Groen bezig zijn hoeft niet radicaal te zijn, een beetje groener is ook al beter.
Maar doordat de Noren niet meer fossiel rijden neemt de totale uitstoot wel af. Zij hebben geen giftige gassen meer in hun leefomgeving.
maotje zegt
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat die olie en gas toch wel ergens als co2 de lucht in gaan. En ja dat klopt. Maar onder de streep geen uitstoot aan co2 door elektrisvhe auto’s in noorwegen. Als dat gewoon ice zou zijn dan zou t sommetje toch 1+1=2 zijn. Nu is t 1+0= 1
autorijdert zegt
De echte vraag is waarom gasten zoals jij en heel veel anderen reageren op deze onderwerpen als jer totaal niks van snapt terwijl het allemaal ook nog eens basisschool kennis is.
Electrische rijden is altijd groener dan op benzine, diesel of zelfs hybride.
Zelfs wanneer je bruinkool zou verstoken om de stroom op te wekken.
Dus zorg eerst maar eens dat je dat snapt en dan praten we verder.
406_v6 zegt
En dan “vergeet” je voor het gemak maar te melden hoeveel CO2 uitstoot bruinkoolwinning alleen al geeft… zorg dus dat je de hele keten snapt en niet dat deel wat jou goed uitkomt.
waterisnat zegt
Dus mensen die wel het hele systeem bekijken en cradle to grave kijken zijn zielig? Gelukkig blijven we elke dag leren!
Johanneke zegt
Ja fijn is dat eh, dat een accu nog te recyclen is. Vermindert de milieu impact nog een stukje verder. Opgebrande benzine of diesel is zo moeilijk te recyclen.
autorijdert zegt
Het is onduidelijk op wie je nou eigenlijk reageert.
Want electrische rijden is cradle to grave en cradle to whatever altijd groener, schoner en beter waarbij accu’s oneindig te recyclen zijn.
Tenzij je dat bedoelde excuses.
ericc zegt
Het is zielig dat er nog steeds mensen zijn die de ontginning van edelmetalen en productie van batterijen als milieuvriendelijk bestempelen terwijl dat niet zo is!!! Als je niet verder kijkt dan je neus lang is en enkel voor eigen deur kuist, krijg je deze ongelovigen groene!
ty5500 zegt
Een auto is nooit milieuvriendelijk zijn, maar de kwestie is om beter te doen dan we momenteel bezig zijn. En dat doen elektrische auto’s wel.
Niet moeilijk als het alternatief een paar 10.000 liter brandstof verbranden is tijdens de levensduur van de wagen
Johanneke zegt
Ja dat zou best zielig zijn, om de productie van batterijen als milieuvriendelijk te bestempelen. Is het niet. Zeg ik ook niet. Als je goed leest, dan zie je dat ik zeg dat het een minder vervuilende manier van transport is. Nog steeds vervuilend. Wel minder dan op benzine of diesel.
mashell zegt
Het is een beetje extremistisch denken. Als het groen moet zijn dan moet het van de gebruikte materialen, tot de stroomopwekking tot de maaltijd van de bestuurder ook helemaal groen zijn, anders hoeft het niet. Tamelijk absurd. We zullen als mensheid nooit helemaal niet vervuilend zijn maar minder dan nu kan gemakkelijk en moeten we dus gewoon doen.
steephh zegt
@mashell van die mensen die anderen de maat nemen, maar het zelf eigenlijk nog veel slechter doen. Schijnt iets te zijn wat bij de huidige tijd hoort.
Je moet dan alles perfect doen, maar zelf doen ze eigenlijk helemaal niets. Hypocriet tot en met.
autorijdert zegt
Je moet niet dingen door elkaar gooien.
Een boom planten is ook vervuilend, want je moet de mensen, de boom, en allerlei materialen naar de juiste plek brengen.
Als je de discussie zo versimpelt kan je iedereen van alles wijsmaken.
Het gaat er om wat uiteindelijk schoner is.
Het schandalige is echter dat je zoiets simpels al niet begrijpt, laat staan dat ik je nog verder moet uitleggen hoe batterij recycling in zijn werk gaat of wat de efficiencyverschillen zijn tussen bruinkool verbranden en een EV ermee laden
Je loopt al vast bij een heel simpel concept als twee zaken met elkaar vergelijken waarbij wiskundig gezien het ene wint van het andere. En nee dat is dus niet benzine verbranding…
rikus zegt
Weet je wat ook zielig is? Dat de productie en het transport van een elektrische auto naar de milieu bewuste consument heel erg slecht is voor onze aardbol. Maar dat vinden de elektro liefhebbers niet zo belangrijk.
Gulli zegt
Dat sprookje is al tijden geleden en meerdere malen ontkracht, je zult een nieuw argument moeten verzinnen;
Johanneke zegt
Je zou best wel een plaat voor je kop hebben als je denkt dat elektrisch vervoer niet vervuilend is ja. Het is wel minder vervuilend dan transport met een ICE. Daar is al genoeg onderzoek voor gedaan, om dat te bewijzen.
mashell zegt
Die elektrische auto staat toch gewoon tussen de brandstofwagens op dezelfde trein en vrachtwagen dus waar zit het verschil?
maotje zegt
Hoe denk je dat jouw auto bij je is gekomen? Is die n je schoentje gedaan door sinterklaas?
NB#9 zegt
Hoe kom je daar bij? Feitelijk verplaats je de vervuiling alleen maar.
autorijdert zegt
Uhhh nee.
Stop eens met dat onderbuikgevoel, want je zegt letterlijk dat jouw onderbuikgevoel wat anders zegt en je het dus daarom niet gelooft.
Je zit gewoon iets totaal uit je nek te verzinnen.
Heb je ook maar enig idee wat er komt kijken bij benzine productie?
Die benzine die dus uiteindelijk ook nog eens word verbrand en tussen plekken waar mensen wonen de uitlaatgassen worden uitgepompt.
Zelfs al zou je bruinkool verbranden, is electrisch rijden nog steeds schoner.
Laat dat even inzinken.
maotje zegt
@NB#9
Al zou het enkel verplaatsen zijn is daar al gezondheidwinst te behalen. Weg uit de leefomgeving en verplaatsen buiten de leefomgeving.
Maar het is veel meer dan enkel verplaatsen. Het is ook nog eens een enorme reductie.
slickrick zegt
Het is best wel zielig hoeveel mensen in dit groene sprookje trappen
Flutterbear zegt
Ze hebben daar zoveel waterkracht dat er geen vraag naar duurzame energie is. Ze verkopen daarom met liefde hun duurzame energie certificaten aan Nederlandse energiemaatschappijen. Zijn wij weer goed bezig.
Dat heeft echter niets te maken met de adoptie van elektrische auto’s, die zijn gewoon efficiënter en op elk vlak beter voor het milieu dan brandstofauto’s.
NB#9 zegt
Dat laatste is niet het geval. EV’s hebben veel meer grondstoffen nodig dan reguliere auto’s. Daarnaast is de electriciteit opgewekt met voornamelijk kolen én kost het opwekken van energie door wind of zon ontzettend veel grondstoffen. Helaas is er op dit moment geen alternatief, al doet de ‘groene lobby’ ons anders geloven. Maar dat is wensdenken.
autorijdert zegt
Weer een antwoord wat alleen gebaseerd is op aannames.
Het feit alleen al dat je niet weet dat je zelfs met 100% kolen alsnog veel schoner bent met electrisch rijden diskwalificeert jou voor deze discussie
Want de rest van je betoog is dan automatisch fout.
En dan heb ik het niet eens over het feit dat je in steden en op wegen mensen niet meer hoeft bloot te stellen aan directe uitlaatgassen.
En het feit dat accu’s tot in de einde der tijden oneindige aantal keren gerecycled kan worden.
Komt ook nog bij dat zon, wind en andere alternatieve bronnen alleen maar efficienter worden.
1 liter olie zal echter altijd 1 liter olie blijven en nooit efficienter worden, en ja je simpele antwoord zie ik al aankomen met je brandstof auto die zogenaamd schoner word.
Dan moet je je even inlezen in de wet van thermodynamica en de wet van behoud van energie.
Iets wat je overduidelijk nog nooit hebt gedaan anders zou je niet dit soort vreemde dingen roepen.
sbmmaxx zegt
Eens zolang we niet aan keten denken doen is alles relatief.
maotje zegt
@NB#9 Waar denk je dat benzine vandaan komt?
Wolflow zegt
Trekken alle merken van het VW concern zich volledig terug uit Noorwegen?
Het is maar te hopen dat ze daar dan genoeg rendieren hebben gefokt om arreslee voort te kunnen trekken!
Richmond zegt
Merken trekken zich niet terug alleen zullen ze alleen nog maar de ev modellen verkopen. En alle merken, behalve Bentley en Lambo, hebben ev ’s in hun gamma dus dat is geen probleem.
Jozo zegt
Heb je het artikel ook gelezen? Sterker nog, heb je de titel uberhaupt gelezen!?
steephh zegt
@jozo Zit in de familie. :P
Toen 100 jaar geleden @wolflow ’s grootvader ook zag dat “Jansen Transportbenodigdheden en zn.” stopte met de verkoop van paardenzadels en houten wagens riep hij: “Trekken alle winkels met transportbenodigdheden zich terug uit het land? Ach én wee… Het is nochtans maar te hópen dat wij hier voldoende de beschikking hebben over sterke mannen met grote tassen om hun schouders, die tevens een bolderkar voort kunnen trekken”
Dutchdriftking zegt
Personenauto’s neem ik aan? De terreinwagens, pick-ups en busjes welke je nog heel veel ziet in Noorwegen tellen niet mee. Die hebben een mooie groene kentekenplaat en rijden lekker op diesel.
iphonistvongates zegt
Het jaar 2024 telt 372 dagen dus is mijn vraag op welke specifieke dag stopt Volkjeswagen er mee in het land met het meestgevulde staatsfonds in dit melkwegstelsel? Go Vattenfall 🔋
monsieurleloure zegt
366
pignon zegt
De Noren zijn niet groen, maar gewoon economisch verstandig bezig. Waterkracht zat, elektriciteit nagenoeg gratis dus prima als energiebron voor eigen auto’s. En het gas en de olie verkopen ze aan de hoogste bieder. Het buitenland. Denk dat ik het ook zou doen onder die omstandigheden
mashell zegt
Deed Nederland eigenlijk ook. We verkochten veel van het Groninger aardgas aan het buitenland en met de opbrengst daarvan zijn linkse en rechtse hobbies gefinancierd. Nu Groningen één grote tril pudding is geworden is het over met de pret.
waterisnat zegt
Zullen we de definitie van vervuiling eerst bespreken, voordat iedereen op het preekgestoelte springt om hun geloofsbelijdenis te oreren?
mashell zegt
Nee! We gaan niet van de inhoud afleiden met semantische discussies over definities. En we gaan wetenschappelijke feiten ook niet belachelijk maken door er woorden als preekgestoelte en geloofsbelijdenis aan te hangen, we hebben het over auto’s, niet over vaccinaties…
maotje zegt
Wat is die definitie dan?
autorijdert zegt
We zijn dus in een tijd beland waar feitelijke informatie dankzij google en chatgpt in secondes opgezocht kan worden.
Maar mensen vinden sommige feiten zo erg hun emoties aantasten dat ze maar de feiten ontkennen.
Hoe kan je nou 2 kampen hebben waarbij de een een feit gewoon ontkent?
Want zelfs al zou je er heilig van overtuigd zijn dat klimaatverandering niet bestaat is er niks op tegen om toch de transitie naar duurzame energie te maken.
Vanwaar die heftige emotionele reacties?
Kom geen smoesjes vertellen waarom je niet op zijn minst om het zekere voor het onzekere gewoon voor een duurzame wereld zou moeten zijn.
Svda zegt
Dus de massale import gaat vanaf 2024 van start…
steephh zegt
@dahlback Dat valt wel mee, 80% van de nieuwe verkochte auto’s daar zijn al batterij-elektrisch:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/elektrische-autos/artikel/5356901/noren-massaal-aan-de-elektrische-auto