Het leek allemaal zo mooi tijdens de LA Motorshow van 2006. Toen presenteerden Audi, BMW, Mercedes & Volkswagen het “Bluetec” label waarmee ze de Amerikanen zo ver wilden krijgen dat ze dieselauto’s zouden gaan kopen. Het liep echter iets anders. In november 2006 stapte BMW al uit het project en bleven alleen Audi, Mercedes en VW nog over, nu is bekend geworden dat ook Volkswagen en Audi er de brui aan geven.
Volkswagen heeft er voor gekozen om in Amerika gewoon gebruik te maken van het oude vertrouwde TDI label. Geruchten gaan dat VW stopt met Bluetec omdat de naam teveel verwant zou zijn aan Mercedes maar dat wordt door het merk (natuurlijk) ontkend. De Jetta TDI die volgend jaar op de Amerikaanse markt geintroduceerd wordt zal dus niet het label TDI Bluetec dragen maar slechts het TDI label. Wat dit besluit verder betekent voor de introductie van dieselmodellen op de Amerikaanse markt is nog niet bekend.
PieterA zegt
Heb er nooit veel van gesnapt, marketingtechnisch vond ik het maar idioot, bluetec koppel je niet meteen aan diesel.
Ward zegt
Wat is het verschil tussen een tdi en een tdi bluetech?
nichos zegt
in dit geval: de naam
tom zegt
Het lekker allemaal zo mooi tijdens …
Wat wil je hier precies zeggen? :p
tweaker zegt
@ tom
is robbies voor blablabla
Bruce zegt
Wel vreemd dat ze associatie met Mercedes willen vermijden (als dat de werkelijke reden is). Het lijkt me toch niet slecht voor een betrekkelijk goedkoop merk om gezien te worden als verwant aan een premium-merk?
Net zoals Daewoo Chevrolet geworden is om het “goedkope rommel”-imago wat te veranderen.
firefly zegt
Was het label Bluetec alleen voor de Amerikaanse markt bedoeld? Bij ons heten de diesel van VW met een lage uitstoot toch BlueMotion.
_Kristoff_ zegt
Ff offtopic: er zijn geruchten dat VW z’n lawaaierige TDI-motoren wil vervangen met common-rail-motoren. Kloppen deze geruchten?
Ontopic:
Het enige wat een Amerikaan moet hebben is een krachtige motor, verbruik en uitstoot maakt hem niets uit. Oftewel wil VW z’n eigen weg opgaan met propere motoren, net als BMW met z’n Efficient Dynamics (wat aardig lukt ;))
w0o0dy zegt
@_Kristoff_: volgens mij zijn er zelfs al een aantal TDI’s die eigenlijk gewone common rail diesels zijn (zoek maar eens op Audi en Common rail diesel). Dat heeft ook met de herrie te maken, maar vooral met het feit dat de milieu-normen moeilijker haalbaar blijken met de oude pompverstuivers.
robbie zegt
@_Kristoff_, de TDI in de Jetta waar ik over spreek in het artikel krijgt ook commonrail ipv pompverstuivers!
Allautomotive.nl zegt
VW zal veel meer overgaan op common rail inderdaad.
sven zegt
geen pompverstuivers meer , gedaan met het megakoppel op heel lage toeren!!
bvking zegt
Er zijn nu al common rail diesels zoals de 3.0tdi uit de a6. en ik dacht ook de 2.7 tdi. In de toekomst worden ook 4 cylinders met commonrail uitgerust
_Kristoff_ zegt
Thanks voor de reacties!
Waarom veranderen ze de naam van de motor dan niet? TDI is iets compleet anders dan common rail…
Ik wist niet eens dat die overstap al gebeurt was… Shame on me :-D
Even gegoogled en ja, gevonden.
Voor de geïnteresseerden: de common-rail motoren van VW en Audi:
2.5 R5 TDI
2.7 V6 TDI (@bvking: is juist)
3.0 V6 TDI
3.3 V8 TDI
4.0 V8 TDI
4.2 V8 TDI
5.5 V12 TDI (R10 Le Mans Prototype)
6.0 V12 TDI
rgseidl zegt
Ten eerste gaat het hier blijkbaar alleen om de manier waarop de technologie in de reclamebrochures verschijnt. In de uitlaat zitten systemen die erg op die van Mercedes en BMW lijken.
Nog geen 12 maanden geleden was men in Duitsland bang dat ‘diesel’ in de VS nog steeds een vies woord was. De naam BLUETEC werd bedacht om in hemelsnaam het D-woord niet uit te moeten spreken. Inmiddels blijkt dat het brede Amerikaanse publiek heeft begrepen dat dieselmotoren in de laatste 20jaar enorme vooruitgang hebben geboekt en ook qua rijeigneschappen tegenwoordig aantrekkelijk is. De vooroordelen blijken veel minder sterk te zijn dan werd gevreesd.
@ Ward –
BLUETEC slaat op de technologie, waarmee de uitlaatgassen van een dieselmotor even schoon worden als die van een gemiddelde benzinemotor met drie-wegen-katalysator. Naast de in Europa reeds geintroduceerde oxidatiekatalysator en roetfilter betekent dit vooral systemen, die NOx in aanwezigheid van zuurstof kunnen verwijderen. Het gaat om twee alternatieven: opslagkatalysatoren (voor de kleinere motoren) en selective catalytic reduction (SCR) met ureainjectie in het uitlaatsysteem. Beiden zijn erg duur en ook gevoelig voor zwafel in de brandstof, vandaar dat de EPA de Amerikaanse raffinaderijen vorig jaar dwong alleen nog maar ultra-low sulphur diesel (ULSD,
Hilgert zegt
PSA monteert al ruim 4 jaar opslag catalysatoren (FAP) op hun HDi motoren (common rail) en dat het duur is valt reuze mee als het er af-fabriek maar op zit. En je krijgt nog een paar centen terug van de staat ook :)
Iedere paar honderd kilometer wordt een
Het SCR systeem is wat mij betreft ten dode opgeschreven. Niemand heeft zin om pis te tanken (AdBlue).
Mark zegt
@Kristoff. Bij de 2.5 R5 TDI kun je van een kilometer afstand horen (T5 busje) dat die motor geen commonrail is. Desondanks met 174pk en 400nm niet slecht presterend qua kracht.
Bluetec moedig ik alleen maar aan. Grappig dat dieselland Amerika de primeur krijgt. Voelen ze zich ook serieus genomen.
_Kristoff_ zegt
@Mark: Oeps, foutje, was inderdaad niet de R5 :-D
Maar er is wel een 2.5 TDI van 90 tot 163 pk die wel een common rail is ;-) en deze motor zit in de VW Crafter :-)
linkje: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_engines#90-163_hp_2.5L_TDI-CR
Mark zegt
Kristoff, ja klopt, er was ook een 2.5 TDI V6 tot 180pk in bijvoorbeeld de A6 van het vorige model! En nu nog in de Superb.
Windhoos zegt
@PieterA, ik kan je daar alleen maar gelijk in geven