Twee innovatieve systemen die de EV-rijder in de watten leggen, maar hoe werkt het en wat kunnen we er in de toekomst mee?
Het gaat nog om proefballonnetjes dus verwacht niet dat beide ideeën binnenkort al voor de massa beschikbaar zijn. Toch is het de moeite waard om beide technieken uit te lichten.
V-Charge
Dit systeem kan kort gezegd je elektrische auto volledig zelfstandig parkeren. Daar houdt de pret nog niet op, want met V-Charge zoekt je EV ook meteen naar een oplaadpunt, zodat het accupakket bij terugkomst is opgeladen. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen is het systeem activeren met een app. Daarna kun je je auto simpelweg achterlaten bij de ingang van de parkeerplaats.
Waarschijnlijk vraag je je net als wij af of het systeem ook met niet-autonoom verkeer (dus met mensen van vlees en bloed achter het stuur) overweg kan. Wel, ook daar is aan gedacht. Middels sensoren kan de auto uitgerust met V-Charge z’n weg vinden, camera’s doen de rest. Veel aanpassingen aan de parkeergelegenheid schijnen daarom ook niet nodig te zijn. Bovendien scheelt het weer ergerlijk steekwerk in krappe parkings en neemt de kans op brokken ook meteen af.
Die camera’s zorgen voor een 360° beeld rondom de auto, de server van de parkeerplaats geeft middels een plattegrond aan waar de lege plek(ken) te vinden zijn. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van GPS, wat weer van pas komt in overdekte parkeergarages.
Uitleg over de werking van het systeem check je in onderstaande video.
e-smartConnect
Een in hoge mate geautomatiseerd snellaadsysteem. Zo kunnen we e-smartConnect nog het beste omschrijven. Volkswagen wil binnen afzienbare tijd EV’s lanceren met een range tot 500 km en dat vraagt om grotere accupakketten. Grote downside van deze ontwikkeling is natuurlijk de (nog) langere laadtijd, maar middels e-smartConnect wordt daar een gerobotiseerd stokje voor gestoken.
Snelladers maken vaak gebruik van dikke en zware kabels, die daardoor wat onhandiger in het gebruik zijn. e-smartConnect maakt daarom gebruik van een heuse robotarm die automatisch de DC-connector in de auto plugt. Koppel dat aan bijvoorbeeld een automatische parkeerfunctie zoals hierboven beschreven, en je begrijpt dat laden nog nooit zo’n stukje taart was.
Camera’s op de robotarm bepalen de precieze locatie van de auto, die op zijn beurt weer communiceert met het laadstation. De robot plugt vervolgens automatisch de stekker in de EV. Zodra de accupakketen zijn opgeladen ontkoppelt de arm zichzelf en maakt de auto plaats voor de volgende kandidaat die wel wat juice kan gebruiken.
Op die manier wordt de menselijke schakel uit het proces gehaald en da’s fijn. Mensen kunnen immers fouten maken en bovendien is je auto opladen geen hele enerverende belevenis.
gwnbmw zegt
das wel makkelijk eigenlijk.
uncivilsum zegt
VAG is wel erg rooskleurig over hun toekomst. De hele garage van de toekomst staat vol met volkswagens
taxman zegt
@uncivilsum: dat komt omdat de rest wel rijdt.
noodles zegt
Komop Mercedes, aanklagen die hap voor het misbruiken van de naam Smart.
Dutchdriftking zegt
Best makkelijk toch? Maar voorlopig tank en parkeer ik lekker zelf. En als je dat niet kan of niet wilt dan ga je maar lekker met de bus.
thomcarspotter zegt
Geinig, dat waren ze dus bij Schiphol Excellence aan het doen.
pramm zegt
Ik begrijp alleen nog niet welke problemen opgelost worden. Ik ken geen mensen die van een pompstation verwachten dat de slang automatisch de auto in gaat. Daarnaast is inderdaad de combo connector, o.a. ontwikkeld door van inderdaad erg groot en heeft een erg dikke stekker.
De stekker van een Tesla supercharger is nu al veel dunner, en daar wordt nu getest met vloeistof gekoelde kabels, waardoor deze nog veel dunner wordt.
taxman zegt
@pramm: Ik zoek al jaren naar een oplossing voor het viezige diesel tanken. Laat ze daar eerst hun energie in steken!
lamborgfan zegt
@taxman: dat hebben ze al jaren.. We noemen ze “handschoentjes”
pramm zegt
Laat vag nu eerst eens met ev’s komen waarmee ze aantonen serieus na te denken over ev’s, in plaats van aankondigingen te doen, die ze al zo vaak hebben gedaan. Nu een actieradius van 500, 3 jaar terug noemden ze nog dat ze op korte termijn zouden komen met een ev met actieradius van 300+
mrrallycross zegt
Lekker is dat, rijdt je auto zomaar even een rondje om ergens een oplaadpaal te vinden
dewitt zegt
Ben nou de enige die al dit electro auto gepeupel niet ziet zitten omdat gewoon niet de toekomst is …… Denk er eens over na dat iedereen zn ding voor de deur heeft ,ik ruik nu al de grondkabels al smelten om eens wat te noemen en waar moeten al die kws vandaan komen……
taxman zegt
@dewitt: nee hoor. Zodra er iemand de ‘milieuwinst’ serieus uitrekent is het afgelopen, tot die tijd is het een leuke marketing gag (en daar is VAG toevallig wel heel goed in).
dewitt zegt
@taxman: dat komt er idd nog eens bij
gregorius zegt
Neem een garage waar die V-Charges in principe zelf een plaatsje kunnen zoeken.
Zet daar nu een Dikke Amsterdamse kat neer. Of een reiger. Iig een beest dat geen fuck geeft en mooi niet aan de kant gaat.
Hoppa, hele systeem naar de knoppen, want in die garage is natuurlijk niet genoeg plaats dat die V-Charge unit even om iets heen kunnen rijden.